Tips gevraagd: peuter wil niet naar bed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

doezel2

Tips gevraagd: peuter wil niet naar bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 19:29

Hallo bokkers
Ik heb een zoontje van 2 en half jaar. Hij wil de laatste tijd niet meer naar bed s avond. Schreeuwd soms alsof hij vermoord word.

Hij slaapt tussen de middag al bijna niet( geeft hij eigenlijk wel nodig. Want valt tijdens en wandeling wel in slaap)

Wat kan ik hier mee doen?

Duhelo

Re: Tips gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:19

Hk -> lzp

MarlindeRooz

Re: Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:22

Heb je een vast ritme voordat hij gaat slapen?
Heeft hij last van nachtmerries? Hoor je dat door de babyfoon?
Heeft hij buikpijn? Andere pijn?
Heb je al melatonine geprobeerd?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:37

Vraag je consultatiebureau om advies. Dit zijn typische peuter problemen maar advies geven is heel lastig als je niet meer van de precieze situatie afweet. Grote kans dat er een ervaren iemand van het consultatiebureau bij je thuis kan langskomen en je goed op weg kan helpen.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 08:04

MarlindeRooz schreef:
. Het begint al eigenlijk gelijk als je op zijn kamer komt. En hij krijgt de gaten dat hij naar bed moet,

Melatonine??

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:06

MarlindeRooz schreef:

Ik heb geen kinderverstand, maar melatonine bij zo'n jong kind? Dat lijkt mij persoonlijk niet helemaal de oplossing...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:33

Onze kleine man is ook bijna 3. Het bed ritueel is echt een drama geweest in het verleden (lag ook aan een verhuizing maar toch)

Hier hebben een paar dingen goed geholpen.
- overgang naar peuter bed. Hij heeft zelf beddengoed mogen uitkiezen. Is nu dol op zijn boerderij bed.
- duidelijke routine. Hij weet ook als de klok op 7.15 staat dat het bedtijd is. (We hebben een tekening hiervan gemaakt voor hem)
- altijd hetzelfde ritueel. . Dus hoe je het zelf wil. . Hier is het pyjama aan, tanden poetsen. Boven in bed een verhaal en 2 liedjes.

Dan slaapt hij meestal nog niet maar ligt wel braaf in ziin bed en valt zelf in slaap.

Melatonine op die leeftijd zou ik echt niet doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:46

Lastig hoor die peuterpubers.
Een vast ritme/ritueel is wel aan te raden.
Een eigen dekbed en pyjama kiezen kan wellicht helpen.
Slaapt hij al in een groot bed?

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 09:06

Dus. Van ledikant naar peuterbed. Wil dus nog wel is helpen??

Hier is vaak het:

Om 7 uur naar boven
Pyama aan nog even met papa mama kletsen
Tandenpoetsen,
Boekje lezen
Kus/knuffel.

Het begint echt al. Als je woord slapen zegt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:11

Ik ben (nog) geen moeder. Maar hoe reageren jullie op zijn gedrag?

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 09:27

We reageren. Kalm op hem. Soms even x boos. Zo van nu is het klaar met dat schreeuwen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:32

Wat wij deden als het echt niet ging met slapen was bij hem op de kamer zitten. Geen aandacht meer geven maar er wel zijn . Dat hielp wel. Maar ik denk dat dat vooral was omdat hij onzeker was over zijn omgeving Door het verhuizen .

Ik heb vriendinnen die baat hadden bij de 5 minuten regel. . Dus gewoon laten doen en elke 5 minuten naar binnen om gerust te stellen en dan weer weg. Maar dat werkte bij ons echt niet. Dat veroorzaakte alleen meer drama.

Ze zijn ook op een leeftijd dat ze ontdekken dat een drama maken ook echt effect heeft. Het is een fase :D

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 09:50

Haha klopt. Stomme fase s. Hihi
Ja die 5 min regel. Hielp de eerste week
Maar helaas nu niet meer
Toen op zijn kamer blijven zitten( geen aandacht if aankijken)
Ok dat een week.

Miss is het idd het bed. Maar wanneer kan ik die beste "vervangen"
Vandaag of in het weekend

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:14

Heeft hij wel iets van een nachtlampje? Soms vinden ze het donker ook eng.

Verder het ritme aanhouden. Slapen is slapen, dus vaste ritueel en na de kus gewoon achterlaten op zijn kamer en het negeren. Je kan er bijvoorbeeld ook een beloningssysteem aankoppelen. Een soort kalender met vakjes maken en dan kan die elke ochtend een sticker plakken als het naar bed gaan goed ging. Na 5 stickers mag hij een cadeautje uitzoeken, daarna kan dat 10 stickers worden en zo verder opbouwen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:20

Hier tijdje terug ik gehad. Toen heeft ze een tijdje bij ons in bed geslapen ook omdat wij heb nachtrust hadden en er doorheen gingen zitten door slaap gebrek.

In de middag sliep ze er wel
Geen middagslaapje was echt geen optie wand werd het erger van.

Op een gegeven moment hadden we een matras op grond voor ons zelf. Ik ben zwager en ging vroeg naar bed dus ging bij haar liggen tot ze sliep of ik wakker werd in naar de wc te gaan en zij sliep.

Toen wou ze op matras slapen dus gedaan en ging goed en toen besloten om een peuter bed te kopen. Is vroeg wand ze word in april pas 2. Maar zeer gaf zelf dus aan het te willen.

Toen ging het steeds beter in eigen bed slapen. En steeds minder bij ons. Inmiddels al weken niet bij ons op een keer na toen ze te veel indrukken heeft gehad overdag. Kwam ze halverwege ons omdat ze ontroostbaar was.

Met naar bed brengen zeggen wij ook niet dat ze naar bed moet. Maar zeggen dan. Gaan we tantjes poetsen en dan naar boeboe toe. (Haar knuffel die ze zelf zo geeft genoemd).
Dan doet papa nog ff nijntjes of andere beesten op de muur en plank eten geven met haar.
Dan zegt hij op dit moment dat hij de kat gaat zoeken en kan hij zo naar beneden gaan. Als hij zegt slaap lekker of zo dan is het drama. Ook laten wij klein lampje aan.

Ze gaat niet gelijk slapen eerst speeld ze nog ff in bed en valt dan in slaap. Ze komt ook niet het bed uit pas als wij zeggen dat het mag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:21

doezel2 schreef:
Maar helaas nu niet meer
Ok dat een week.

Ik zou een nieuw bed kopen aankondigen, zodat hij zich er op kan verheugen. Dan maak je het echt een "ding" dat hij een nieuw bed heeft. :j

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 10:46

MarlindeRooz schreef:
doezel2 schreef:
Maar helaas nu niet meer
Ok dat een week.

Ik zou een nieuw bed kopen aankondigen, zodat hij zich er op kan verheugen. Dan maak je het echt een "ding" dat hij een nieuw bed heeft. :j

We hebben al een peuterbedje. (Kregen we van vrienden)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 10:47

Elvirave schreef:
Heeft hij wel iets van een nachtlampje? Soms vinden ze het donker ook eng.

Verder het ritme aanhouden. Slapen is slapen, dus vaste ritueel en na de kus gewoon achterlaten op zijn kamer en het negeren. Je kan er bijvoorbeeld ook een beloningssysteem aankoppelen. Een soort kalender met vakjes maken en dan kan die elke ochtend een sticker plakken als het naar bed gaan goed ging. Na 5 stickers mag hij een cadeautje uitzoeken, daarna kan dat 10 stickers worden en zo verder opbouwen.

Hij heefteen nachtlampje.

Deur moet bij hem los.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:51

Wij hebben peuter bed en ledikant tijdje samen op de kamer laten staan. En lieten haar kiezen waar ze wou slapen. Na een week ledikant er uit gehaald omdat ze koos voor peuter bed.

Kun je anders samen beddengoed kopen of wat anders nieuws voor in het bedje.

Hier slaapt ze nog niet onder een deken maar in een slaapzak. Ze wil nog niet onder een deken. Gaan strakjes wel beginnen met een lakken over der slaapzak.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 11:37

conejo schreef:
Wij hebben peuter bed en ledikant tijdje samen op de kamer laten staan. En lieten haar kiezen waar ze wou slapen. Na een week ledikant er uit gehaald omdat ze koos voor peuter bed.

Kun je anders samen beddengoed kopen of wat anders nieuws voor in het bedje.

Hier slaapt ze nog niet onder een deken maar in een slaapzak. Ze wil nog niet onder een deken. Gaan strakjes wel beginnen met een lakken over der slaapzak.
dat is ok een idee. N ik had al bedacht: samen het bedje in elkaarnzetten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:45

Ik heb een tijdje engelse buren gehad met een kind van twee dat weigerde te gaan slapen als zijn moeder hem naar bed bracht, maar ik had een trucje dat altjd werkte, namelijk zijn voetjes wrijven/masseren.
Om een of andere reden (en dit werkt ook bij dieren) worden ze daar enorm slaperig van. Een volledige massage ook, maar daar moet je maar net zin in hebben... :+
Voetjes wrijven kan tijdens verhaaltje vertellen.
Dit kun je ook bij wijze van spreke op de bank doen en hem dan slapend naar bed brengen.
Ik begon trouwens met hardop tenen tellen. :D

Overigens zei mijn moeder altijd tegen ons "je hoeft helemaal niet te slapen, als je maar in je bedje blijft". Zo lag de nadruk niet op moeten slapen.
Wij vielen na wat klieren (mijn zus en ik sliepen op een kamer, vaak ook in een bed) vielen we wel in slaap.

Overigens is verzet tegen slaap vaak ook gewoon geen afscheid willen nemen van het gezellige. Dus als het na het eten gewoon super saai wordt (iedereen boekje gaan lezen ofzo), helpt dat ook wel.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:50

Lusitana schreef:
Ik heb een tijdje engelse buren gehad met een kind van twee dat weigerde te gaan slapen als zijn moeder hem naar bed bracht, maar ik had een trucje dat altjd werkte, namelijk zijn voetjes wrijven/masseren.
Om een of andere reden (en dit werkt ook bij dieren) worden ze daar enorm slaperig van. Een volledige massage ook, maar daar moet je maar net zin in hebben... :+
Voetjes wrijven kan tijdens verhaaltje vertellen.
Dit kun je ook bij wijze van spreke op de bank doen en hem dan slapend naar bed brengen.
Ik begon trouwens met hardop tenen tellen. :D

Overigens zei mijn moeder altijd tegen ons "je hoeft helemaal niet te slapen, als je maar in je bedje blijft". Zo lag de nadruk niet op moeten slapen.
Wij vielen na wat klieren (mijn zus en ik sliepen op een kamer, vaak ook in een bed) vielen we wel in slaap.

Overigens is verzet tegen slaap vaak ook gewoon geen afscheid willen nemen van het gezellige. Dus als het na het eten gewoon super saai wordt (iedereen boekje gaan lezen ofzo), helpt dat ook wel.

exact dat is het; het loslaten van de dag terwijl de rest van het gezin nog gezellig beneden is.
mijn kinderen hebben dit ook gehad en bij hen ben ik boven gaan rommelen op het moment dat ze op bed lagen. Dus de was opvouwen, de badkamer schoonmaken, stofzuigen etc. Gewoon, dagelijkse dingen met dagelijkse geluiden. zo hebben ze het idee dat ze de dag niet los hoeven te laten maar er nog bij betrokken zijn

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:14

benangelique schreef:
exact dat is het; het loslaten van de dag terwijl de rest van het gezin nog gezellig beneden is.
mijn kinderen hebben dit ook gehad en bij hen ben ik boven gaan rommelen op het moment dat ze op bed lagen. Dus de was opvouwen, de badkamer schoonmaken, stofzuigen etc. Gewoon, dagelijkse dingen met dagelijkse geluiden. zo hebben ze het idee dat ze de dag niet los hoeven te laten maar er nog bij betrokken zijn

Ja! Terugdenkend kan ik me heirnneren dat mijn moeder dat ook wel vaak deed.
De geluiden zijn heel geruststellend ook. Onze huizen waren nogal gehorig en wij vielen later, als tieners in slaap van het douchen van een buurjongen die tijd thuiskwam als wij op bed lagen. :+

Storm

Re: Tips gevraagd: peuter wil niet naar bed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:21

Dat boven rommelen helpt hier ook enorm goed.

Ons ritueel;
Beneden flesje drinken en dan nog even tv kijken. Dan zeg ik dat we naar bed gaan en zegt dochterlief meteen 'Neeeeee!'. Maar ik zet mijn geheime wapen in, haar lievelingsboekje over een meisje dat gaat slapen en haar konijn kwijt is in bed. Dat boekje vind ze prachtig en dat lezen we 2 keer. De eerste keer actief met meezoeken op de plaatjes en de 2e keer moet ze blijven liggen. Daarna knuffelen we en ga ik weg. Dan gaat ze even wat jammeren maar maak ik boven wat lawaai, deur even dichtdoen, lopen over de vloer, keel schrapen. Dan weet ze dat ik er ben en slaapt ze snel.
Succes!

Enne, voor diegene die het consultatiebureau aanraadde :n

Britta31

Re: Tips gevraagd: peuter wil niet naar bed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:43

Het grote bed al op de kamer zetten en inderdaad zelf een hoes laten kiezen enz.Onze dochter voelde zich al heel groot door het grote meiden bed.Als je bang bent dat je zoontje eruit valt kan je een matras naast het bed leggen.