Kat in klein appartement, stank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iinge_

Kat in klein appartement, stank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:34

Hoi bokkers :)

Ik wilde even wat advies bij jullie inwinnen. Ik heb zelf een klein appartementje (2 kamers, ong 40 m2.) waar ik woon samen met mijn vriend.

Zelf ben ik altijd met huisdieren opgegroeid, en ik mis dit ontzettend in huis. Nu zat ik te denken aan het kopen van een kat. Maar mijn vriend vind dit geen goed plan, met oog op de geur van een kattenbak in zo'n klein huisje. Nu heb ik een hele slechte neus en ruik niet zo veel. :+ maar van anderen hoor ik ook dat kattenbakken erg stinken.

Nu zat ik dus rond te kijken en toen zag ik ook 'geurloze' en zelfreinigende kattenbakken en vroeg ik mij af, werkt dit nu? Of is er een andere manier om te zorgen dat een kattenbak niet te erg stinkt.

Daarom de vraag aan jullie. Wie heeft advies. Is het inderdaad een beter plan om dit niet te doen? Of zijn er meer mensen met een kat in een klein huisje?

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.

Ps. Als dit topic niet goed staat, zouden jullie modjes dan zo lief willen zijn om hem te verplaatsen :)

MarlindeRooz

Re: Kat in klein appartement, stank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:35

Komt de kat naar buiten?

En je kan hem 2x per dag schoonmaken dan moet het meevallen. Of je zet hem in de badkamer neer?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:36

Er is zeker een mogelijkheid om te zorgen dat je de kattenbak niet ruikt. Gewoon iedere ochtend, of avond alle drollen en natte plekken eruit halen. Dat doe ik hier ook. En sinds we ander voer hebben dan supermarkt spul, ruik je zelfs de drollen niet meer! :)
Hier staat de kattenbak in een ruimte van zo'n 15 m2

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:37

Of het gaat stinken hangt helemaal van jezelf af. Je hebt grit wat een fris geurtje heeft en als je gewoon iedere dag minstens 2x de boel er uitschept hoeft het zeker niet te gaan stinken.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:39

Dankjewel allemaal. Dat zijn al snel goede tips.

De badkamer is te klein dus zal hij in de woonkamer moeten staan. Verder ben ik wel van plan om hem overdag als ik niet thuis ben buiten te laten en dan savonds weer naar binnen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:39

Elke keer als de kat naar de kattenbak gaat even schoonmaken. Dat is binnen een minuut gedaan. Hier hebben we een kat op 90 vierante meter. Kattenbak staat in de badkamer en je ruikt er niets van.

suuzepuus

ik had 2 katten op mijn appartementje. had een vuilnisbakje naast de kattenbak en haalde meerdere keren per dag de poepjes en plasjes eruit. dit deed ik in een boterhamzakje en knoopte die goed dicht. zorg voor goed klonterend strooisel en maak hem meerdere keren per dag schoon. dan heb je er echt geen last van hoor (ik gebruik nu 12 jaar later nog steeds biocat )
mijn poesjes kwamen niet buiten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Wanneer je hem dagelijks zowel 's ochtends als s avonds schoon maakt (drollen en urine eruit) en goed lucht, gaat het echt niet stinken.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:40

Ik heb hier 3 kattenbakken in een hoek huis en die ruik ik niet heb mijn bezoek er ook nooit over gehoord.(ben zwanger ruik alles sterker maar ook nu ruik ik ze niet)
Wel haalt mijn partner er iedere dag de natte plekken en ontlasting uit.
Heb een kattenbak met koolstoffilter en een goeie klonterende kattenbakvulling

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:40

Is dat trouwens de enige reden dat je vriend geen kat wil? Of gebruikt hij het als excuus?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:43

Nou ik ben afgelopen mei in een appartement gaan wonen waar katten hebben gezeten.
Dr hing een onwijs gore kattenzeik lucht. We hebben zelfs alle vloerbedekking er uit moeten halen om die lucht er uit te krijgen :r :r
Dus nee, ik zou het niet doen :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:44

Skessa_ schreef:
Nou ik ben afgelopen mei in een appartement gaan wonen waar katten hebben gezeten.
Dr hing een onwijs gore kattenzeik lucht. We hebben zelfs alle vloerbedekking er uit moeten halen om die lucht er uit te krijgen :r :r
Dus nee, ik zou het niet doen :=

Dat is natuurlijk het andere uiterste en geen normale situatie :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:47

Wij hebben 75 vierkante meter en 2 katten. Kattenbak doe ik 1x per dag en nergens last van, blijft ook mooi schoon.

Wij hebben wel 'speciaal' spul in de bak, niet dat van de supermarkt. Geeft veel minder uitloop en ruikt naar bloemetjes (ja echt :+)

Het is ook gewoon een kwestie van hoe schoon ben je? Ik stofzuig meerdere keren in de week en bij ons ruik je de katten dus gewoon niet.

tenzij ze net hebben zitten meuren op de bak :')

Tapijt is inderdaad niet aan te raden denk ik. Wij hebben laminaat.

Overigens is het, even een heel ander punt hoor, wel aan te raden plaats te maken voor een mooie krabpaal. Die van ons wordt aardig mishandeld tijdens de doldwaze momenten van onze karate katten.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:48

Het stinken van de ontlasting van katten hangt ook af van wat je hem voert.
Er bestaat voer waardoor de poep van het beestje niet meer zo erg ruikt. Is wel wat duurder maar werkt zeer goed.
Wel twee maal daags de kattenbak ontdoen van uitwerpselen en natte klodders scheelt ook erg veel!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:49

Ik heb voor de kattenbakken een kist gebouwd waar ze in staan :) Sowieso zijn katten graag samen :)
Mest elke dag uit en dan ruik je ze echt niet hoor :) kist staat achter de bank :)

Daarnaast krijgen ze kwalitatief goed voer en stinkt hun poep amper

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:49

Geweldig zo veel reacties! Dank jullie wel, ik ga het hem laten lezen. Dan zal ons hoogpolig tapijt er ook wel uit moeten. ;)

Cayenne, ja dit is de enige reden. :) Hij vindt katten namelijk heel erg leuk maar twijfelt omdat we de kattenbak niet in een andere kamer dan de woonkamer kwijt kunnen. Hij vertelde namelijk dat hij wel eens bij mensen in huis is gekomen waar het zo erg naar kattenbak stonk, dat hij dat nooit wilde.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:50

Hoogpolig tapijt is sowieso niet heel handig met die kleine steekhaartjes die overal achter blijven hangen :P

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:51

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:51

Ik ben echt een zeur en ik vind katten echt enorm stinken, maar bij mijn vriend hebben ze er 3 thuis (en 2 witte harige herders) en ze hebben geen overdreven groot huis... En daar ruik je niks en daar is het ook altijd schoon. :j Het kan allemaal.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:52

Wij hebben drie katten, 4 kattenbakken. Maken elke dag 1 keer schoon en om de zoveel tijd compleet schoon.

Kijk goed naar het grind wat je koopt, daar zit veel verschil in.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:52

Cayenne schreef:
Hoogpolig tapijt is sowieso niet heel handig met die kleine steekhaartjes die overal achter blijven hangen :P

Klopt :') de grootste frustratie uit mijn leven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:53

Wat al gezegt is, goed voer en de juiste korrels zorgen er voor dat je het bijna niet meer ruikt. Wij hebben 1 bak voor 2 poezen (hebben wel 2 bakken gehad maar ze gingen toch steeds op 1 en dezelfde bak) die alleen maar binnen zijn, de bak staat in een kastje, en wordt vaak om de dag verschoont. Maar ook als ik het 3 dagen niet doe ruik ik hem nog niet. De korrels die wij hebben zorgen namelijk voor erg snelle indroging van de poep, en de plas worden stevige bollen. Ideaal ik heb 100 soorten kattenbak-vulling geprobeerd en niks werkte tot dit!

Ook krijgen ze voer voor binnenkatten wat ook de stank doet verminderen volgens de verpakking.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:55

Al deze adviezen zijn echt top! Mag ik vragen welke merken jullie gebruiken?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:56

Of er stank is heb je echt zelf in de hand: elke dag of misschien 2x per dag even de bak schoonmaken (dus drolletjes en klonten eruit scheppen). Zo gepiept!

Klontvormend kattenbak strooisel dus, maakt niet uit welk merk (hangt ook van je eigen budget af). Sommige merken hebben er een fris geurtje aanzitten, maar niet elke kat vindt dat prettig.
Ik gebruik gewoon strooisel van de Lidl, Aldi of AH.

Natvoer (dus blikjes of kuipjes) stinkt beduidend meer dan droogvoer (brokjes). Voor je kat is afwisseling van beide het fijnst. Natvoer vinden ze vaak lekkerder en brokjes zijn goed voor de kiezen.
Laatst bijgewerkt door simodi op 25-03-16 12:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:57

Grit: Vancat bij de Ranzijn vandaan. Fijnkorrelig klontvormig wit grit
Voer: Orijen kip en verder af en toe wat vlees tijdens het koken
Voor het uitmesten: luierzakjes van de action en een schepje :)