Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

ik verzamel graag hoofdstellen

poes schreef:Je kunt ook een keer het boek konmari lezen. Verder alles naar de kringloopwinkel doen of weggooien.
TurdusMerula schreef:Er zijn twee boeken voor jou erg geschikt, weg met de warboel (karen kingston) en opgeruimd! van marie kondo.
Ze geven allebei informatie waarom mensen verzamelen en 'nutteloze' spullen bewaren. En ze hebben allebei opruimtips (of eigenlijk: uitzoektips, zodat je de goede spullen overhoudt en nooit meer echt hoeft op te ruimen). De ene iets rigoreuzer dan de ander, en wat verschillende schrijfstijl.
Overigens allebei wat zweverig, daar moet je wel doorheen kunnen lezen.
Ik heb beide boeken gelezen en houd al erg van opruimen, en ik vond het echt motiverend.
Roos_M schreef:Waar haal je t geld vandaan!!!!
Dr is op rtl4 een leuk programma hierover.

Rawr schreef:Geen verzameldrang, wel ontzettende hobbydrang wat wel een beetje vergelijkbaar is.
Af en toe raak ik enthousiast over iets en stort me daar 1-2 maand(en) volledig op om vervolgens verveeld te raken en er mee te stoppen, vooral het afgelopen jaar was erg en ik heb echt duizenden euro's weggegooid hiermee. Een lijstje:
- Metaaldetectie (dure detector en attributen gekocht á €700 en weer verkocht via marktplaats voor €400)
- Modelbouw (honderden euro's uitgegeven aan bouwmodellen, lijm, verf en gereedschap, alles in de kliko geflikkerd)
- Fitness (abo voor half jaar genomen, 2 maand volgehouden, thuis nog voor €450 aan kleding/materiaal liggen.. de gewichten en hometrainer moet nog op marktplaats, al met al een verlies van zo'n €500)
- Cosplay/zelf kostuums maken (meer geld aan uitgegeven dan ik hier durf toe te geven, maar gezien het gereedschap, materiaal en niet-afgemaakte cursussen kun je gerust denken aan 3 nullen achter de komma)
- Zangles (3 keer gegaan, vond het vreselijk maar wel voor 10 keer betaald omdat dit verplicht was.. dus €280 weggepist.
Financieel doet het me niets, het is 'disposable income' maar inmiddels begin ik het wel zonde van het geld te vinden. Sinds kort geef ik het liever uit aan reizen omdat ik weet dat dat iets is waar ik echt plezier van heb of ik geef het uit aan spul voor mijn katten, omdat ik merk dat die erg gelukkig worden van nieuwe speeltjes etc.
wil94 schreef:Ik heb nu voor mezelf een excel bestand gemaakt waar ik iedere uitgave in verwerk. Dan besef ik meer wat ik uitgeef en denk ik beter na voordat ik wat koop.
TurdusMerula schreef:Er zijn twee boeken voor jou erg geschikt, weg met de warboel (karen kingston) en opgeruimd! van marie kondo.
Ze geven allebei informatie waarom mensen verzamelen en 'nutteloze' spullen bewaren. En ze hebben allebei opruimtips (of eigenlijk: uitzoektips, zodat je de goede spullen overhoudt en nooit meer echt hoeft op te ruimen). De ene iets rigoreuzer dan de ander, en wat verschillende schrijfstijl.
Overigens allebei wat zweverig, daar moet je wel doorheen kunnen lezen.
Ik heb beide boeken gelezen en houd al erg van opruimen, en ik vond het echt motiverend.