Omscholen maar naar wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Omscholen maar naar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 23:00

Ik heb momenteel een parttime kantoorbaan en werk daar al 4 jaar. De laatste 2 jaar gaat het mij steeds meer tegen staan.de werkdruk, de stress, de mentaliteit bij het bedrijf, gebrek aan waardering, onderbetaald, loze beloftes, de opgedirkte en overdreven collega's.... en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Voor deze baan heb ik allerlei banen gehad.winkelwerk.kassawerk.productiewerk.magazijnwerk maar ook stalmedewerkster op een manege.
Dit laatste vond ik het leukste maar het werk was te zwaar.

Ik ben 34 en echt toe aan iets nieuws.ik weet alleen niet wat.
Werk waar ik voldoening uithaal is dierenverzorging.
Vooropleiding is t/m havo 4.geen diploma dus. Wel cursus PDB en PDL met diploma afgerond, maar of ik daarmee verder wil....kantoor is het niet voor mij.

In mijn priveleven ben ik super gelukkig maar het toneelstuk wat ik steeds op moet voeren op mijn werk breekt me steeds meer op.

Moet ik mijn vaste baan opzeggen omdat ik er ongelukkig van wordt?dag recht op uitkering!zo door blijven gaan....hallo burn-out!
Het is tijd voor verandering.maar hoe en waarheen?
Wat is een reele mogelijkheid met mijn vooropleiding icm mijn passie voor dieren? En waar is dan ook nog werk in te vinden......

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan goede ideeen en ik hoor graag jullie mening over hoe verder te gaan.

Ineke2

Re: Omscholen maar naar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:04

Waarom kijk je niet om je heen voor een avond opleiding?
Wat voor werk doe je precies op kantoor trouwens?

Ik werk ook op kantoor, maar ben bijvb absoluut niet bezig met de boekhouding ofzo... Ook daar zijn natuurlijk verschillende banen in te vinden.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:05

Heb je financiële middelen om zelf een cursus/opleiding te gaan volgen?
Ik ken zelf een vrouw (op leeftijd) die na jaren kantoorwerk, een cursus voor hondengedrag heeft gevolgd.
Inmiddels heeft ze het hoogst haalbare niveau hierin behaald en geeft ze lezingen, helpt ze mensen met hun honden en geeft ze door t hele land workshops.

Het zal zeker geen vetpot zijn, maar ze haalt er ontzettend veel voldoening uit.
Is zoiets niets voor je? Dit bestaat natuurlijk ook icm paarden.. als je dat leuker vindt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 23:13

Die financiele middelen zijn er wel en naast mijn huidige baan omscholen zou een optie kunnen zijn.
Ik hoef zeker niet rijk te worden van het werk wat ik doe. Voldoening en gewoon goed rond kunnen komen (zonder allerlei luxe) is voor mij het belangrijkst. Ik en mijn man zijn beiden geen luxepaarden en vinden het belangrijker om gelukkig te zijn in en met hetgene dat we doen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:22

veneri schreef:
De laatste 2 jaar gaat het mij steeds meer tegen staan.de werkdruk, de stress, de mentaliteit bij het bedrijf, gebrek aan waardering, onderbetaald, loze beloftes, de opgedirkte en overdreven collega's.... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als dit de factoren zijn waarom je geen kantoorbaan meer wilt dan hoef je je niet om te scholen volgens mij. Dit heeft niets met een kantoorbaan te maken maar alles met bedrijfscultuur. Het enige wat je dan hoeft te doen is hetzelfde kantoorwerk in een andere branch/sector waar een andere cultuur heerst. Het scheelt bijvoorbeeld nogal of je secretaresse bent bij bv een advocatenkantoor of dat je dat bij een bejaardentehuis bent.

Of zijn er nog andere redenen om je te willen laten omscholen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:23

Precies IR111, daarom vroeg ik ook al wat voor werk ts momenteel doet.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 07:32

Ik doe debiteurenbeheer.
Ik vind het vele stilzitten ook niet fijn en werk liever aan iets waar echt mijn passie bij ligt en waarbij ik echt het gevoel krijg iets te betekenen, een verschil te maken, nuttig werk te doen. Ipv alleen maar geld te verdienen en binnen te harken voor de baas.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 08:11

Maar een baan in de paarden was te zwaar, fysiek dan denk ik? Wat deed je daar en vooral hoelang per dag / week?

Er zijn veel mogelijkheden mbt tot werken met dieren, maar meestal moet je dan óók goed met (verschillende) mensen om kunnen gaan. Kun en wil je dat?

Burgers zoo in Amersfoort zoekt op dit moment een dierenverzorger.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 08:33

Het stalwerk was lichamelijk te zwaar. Kreeg daardoor lichamelijke klachten (carpaal tunnel syndroom aan beide polsen)en iets dergelijks is voor mij niet meer haalbaar.

Gedragstherapeut voor dieren lijkt mij enorm leuk!
We hebben een hond,dwergpapegaaien en ik heb ervaring genoeg met paarden, ben er wel al even uit.
Lijkt mij een geweldige opleiding en zeer interessant.als je dier en mens kan helpen rlkaar te begrijpen en goed met elkaar om te gaan dan lijkt mij dat fantastisch.
Vraag mij alleen wel af of hier ook voldoende werk gelegenheid in is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 08:56

Ik denk dat je dan moet denken aan hondengedragstherapeut, misschien combineren met bijvb een trimsalon en dan voor jezelf beginnen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 08:58

Hoe meer ik hier over nadenk hoe enthousiaster ik word.
Heb ervaring met paarden,honden, vogels. Als ik voor deze dieren iets zou kunnen betekenen.... lijkt mij echt geweldig.
Misschien icm een hondenuitlaatservice en (web)winkel met gezonde diervoeding etc.

Zou zoiets haalbaar zijn?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:46

Hondenuitlaatservice is moeilijk om alls bedrijf vol te houden (ivm vaak meer kosten als opbrengsten)
Als je daaraan begint is het beter eerst goed marktonderzoek te doen in jou buurt om te horen of er voldoende mensen zijn die een hondenuitlaatdienst zouden gebruiken én wat ze er voor zouden willen betalen...
Denk er ook aan dat je niet bekend wil gaan staan in de buurt als " die aso met die uitlaatservice die de honden loslaat en vervolgens is het een complete choas omdat ze niet luisteren"

Niet alle honden kunnen met elkaar etc... Is nog best heel wat om over na te denken dan zoiets.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:59

Ik zou ook om willen scholen en weet ook wat ik zou willen het probleem is alleen ik werk nu al een tijd fulltime en kan de inkomsten niet missen. Het is wel een deeltijd opleiding maar als leerling verdien je nog geen 1000,-en daar kan ik niet mee rond komen :o ik zou naar thuis studies kunnen kijken, maar dan blijft het dat ik met mn werk dan geen tijd heb om stage te gaan lopen. Vind het behoorlijk lastig -O- leef trouwens al behoorlijk zuinig maar de vaste lasten zijn met 1000,-echt niet te dragen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 10:07

@moonsparkle: wat zou jij willen gaan doen en wat doe je nu?

het lastige vind ik ook het opgeven van de zekerheden die hebt. ik heb nu een vaste baan, vast inkomen en hoewel ik graag iets anders zou doen is die zekerheid toch ook wel erg fijn.
misschien kan ik naast mijn huidige baan iets voor mijzelf beginnen, maar ook dan is er een omscholing nodig naar wat ik echt wil.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:23

Ik zou graag doktersassistent willen worden. Heb me er al eens voor ingeschreven, maar toch niet de stap aangedurfd met dezelfde reden als nu en ik had ook nul reacties gekregen op de meer dan 50 praktijken die ik geschreven had. Voor de opleiding heb je de keus fulltime school maar dat is qua kosten helemaal niet te doen, 1 dag school en daarnaast werken maar dan krijg je dus niet meer dan (correctie) 1200, maar buitenom vaste lasten heb je ook nog je studiekosten. Gok dat je er netto iets van 900 aan overhoud? Of dus een thuis studie op zich zou ik dat naast mn werk kunnen doen, maar ten eerste ben ik bang dat het heel erg lastig word om daarmee een stage te gaan vinden en tijdens de stage periode is er geen tijd meer voor mn fulltime baan. Heb nu ook een vast contract en een koophuis.
Toch heel jammer dat het soms best lastig is om te doen wat je graag zou willen.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:22

veneri schreef:
het lastige vind ik ook het opgeven van de zekerheden die hebt. ik heb nu een vaste baan, vast inkomen en hoewel ik graag iets anders zou doen is die zekerheid toch ook wel erg fijn.
misschien kan ik naast mijn huidige baan iets voor mijzelf beginnen, maar ook dan is er een omscholing nodig naar wat ik echt wil.

Ik heb ook ellenlang zitten hikken met die zekerheid/onzekerheid. Wat geef je op en wat krijg je er voor terug.
Nu bijna anderhalf jaar verder ben ik heel blij met alle gemaakte keuzes. Ik doe nu wat ik leuk vind en ondanks dat ik er heel krap van kan leven vind ik zo ontzettend veel voldoening in mijn nieuwe opleiding en werk.
Wat mensen achteraf altijd zeggen; had ik jaren eerder moeten doen!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 13:33

wat is jouw switch geweest? wat deed je eerst en wat ben je gaan doen?

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:49

veneri schreef:
wat is jouw switch geweest? wat deed je eerst en wat ben je gaan doen?

Ik werkte in de callcenter-wereld. Veel zitten, veel hetzelfde, veel druk, heel weinig eigen inbreng.

Ben inmiddels kynologisch instructeur (hondentrainer :P) en bijna klaar met de opleiding tot gedragstherapeut (ook honden :D )
Nooit gedacht van mezelf maar het contact met mensen is zo ontzettend leuk. Collega's in het vak met dezelfde passie en eigenaren met honden helpen trainen, tijd voor die mensen kunnen maken, helpen met kleine issues, soms grotere, en vooral heel veel lachen! Ik heb er heel veel plezier in!

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:57

Overigens, als je op goede voet staat met je huidige werkgever, zou je kunnen overleggen of jullie 'met wederzijds goedvinden' afscheid van elkaar kunnen nemen, dan behoud je wel je recht op ww.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:00

moonsparkle schreef:
Of dus een thuis studie op zich zou ik dat naast mn werk kunnen doen, maar ten eerste ben ik bang dat het heel erg lastig word om daarmee een stage te gaan vinden en tijdens de stage periode is er geen tijd meer voor mn fulltime baan. Heb nu ook een vast contract en een koophuis.
Toch heel jammer dat het soms best lastig is om te doen wat je graag zou willen.

Denk in mogelijkheden!
Ik stond voor een vergelijkbare keuze: Al 5 jaar een fulltime kantoorbaan met een leuk inkomen, maar helemaal klaar met wat ik doe. Ik wilde verpleegkunde gaan doen, maarja, elke dinsdag naar school, stageperiode van 10 weken...
Ik ben met mijn leidinggevende in gesprek gegaan en ze pakte het goed op, vond het mooi dat ik mijn droom achterna ging. Het heeft wel wat voeten in aarde gehad (en mij even flink wat onzekerheid opgeleverd), maar ik zit nu in het eerste jaar, heb afspraken gemaakt mbt stage (tijdelijk 2 dagen per week werken, hiervoor zet ik vakantiedagen in die ik nog had staan), ben van 38 naar 32 uur gegaan om dinsdags naar school te kunnen, en we gaan uiteindelijk met wederzijds goedvinden uit elkaar als het zover is.
Ook ik dacht alleen maar 'kan niet, hypotheek, nu vaste baan, dan onzekerheid' maar het heeft bij mij tot nu toe echt goed uitgepakt. Niet te bang zijn!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:05

Havo 3 overgangsrapport staat gelijk aan vmbo T diploma. Dus sowieso zou je mbo kunnen gaan doen. Hbo is wellicht ook een optie want je moet dan gewoon een toets doen om te kijken of je het niveau aan kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:51

Maartje1990 schreef:
Havo 3 overgangsrapport staat gelijk aan vmbo T diploma. Dus sowieso zou je mbo kunnen gaan doen. Hbo is wellicht ook een optie want je moet dan gewoon een toets doen om te kijken of je het niveau aan kan.

Dat ligt aan de plek waar je je studie wilt gaan doen. Overheidsgesubsidieerde onderwijsinstellingen vragen vaak om een fysiek diploma, en die kan je niet aanvragen. Overigens geldt de overgang van havo 4 naar havo 5 als een TL diploma, niet havo 3.

TS, ik denk dat iets met dieren hartstikke leuk is. Ik zou wel door een goed marktbureau een marktonderzoek laten uitvoeren zodat je professioneel kan laten onderzoeken of er een afzetmarkt is voor wat je wilt :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:44

Emmaa_ schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat ligt aan de plek waar je je studie wilt gaan doen. Overheidsgesubsidieerde onderwijsinstellingen vragen vaak om een fysiek diploma, en die kan je niet aanvragen. Overigens geldt de overgang van havo 4 naar havo 5 als een TL diploma, niet havo 3.

TS, ik denk dat iets met dieren hartstikke leuk is. Ik zou wel door een goed marktbureau een marktonderzoek laten uitvoeren zodat je professioneel kan laten onderzoeken of er een afzetmarkt is voor wat je wilt :)

Dat kan misschien zo zijn, maar alsnog mag je met een overgangsrapport van havo/vwo 3 toch naar het MBO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:46

Dat klopt, maar voor zover ik weet mag je dan niet instromen op MBO 4. Tenminste, in de tijd dat ik eindexamen Havo deed was dat geen optie.

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:07

Misschien fijn om te weten dat er velen zijn die tegen precies hetzelfde aanlopen als jij. Het liefst van je hobby/passie werk willen maken, maar geen idee waar te beginnen/hoe te starten zonder opleiding of ervaring. Hier heb ik enige tijd geleden een blog over geschreven met tips. Wellicht interessant voor jou om te lezen: http://www.myequinebusiness.nl/aan-de-s ... -ervaring/

En mocht je nog vragen hebben, PB gerust of stuur me gerust een mailtje hoor! :)