Is de vriendschap over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rudina

Is de vriendschap over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 12:19

Hey lieve bokkers!

Al een poosje vind ik dat de vriendschap met mijn beste vriendin niet meer zo lekker loopt.
4 jaar geleden ben ik van het hoge noorden naar het zuiden verhuisd, mijn familie woont nog in het noorden zodoende kom ik daar nog regelmatig en plannen we altijd even een afspraakje zodat we gezellig bij kunnen kletsen.

Tot een jaar geleden kwam ze bij ons ook regelmatig paar nachtjes logeren, deze dagen planden we ook altijd vol met leuke dingen.
Het afgelopen jaar is dat eigenlijk niet meer, ik ging trouwen in augustus en had haar als getuige gevraagd zodoende is ze vorig jaar februari 'verplicht' paar daagjes wezen logeren omdat ik mijn trouwjurk ging passen.
Via de telefoon hadden we regelmatig contact (3x pw) omdat ze mijn getuige was moest ik af en toe wat dingen doornemen voor de bruiloft maar daar leek ze snel verveeld door.
De bruiloft naderde, wij deden dit in 3 dagen dag 1 foto's op de strand (deze dag waren wij ook 10 jaar samen), dag 2 was het feest bij ons thuis en dag 3 trouwde wij voor de wet.
Dag 1 was voor mij heel erg belangrijk, en daar wou ik haar dolgraag bij hebben.
Helaas probeerde ze hier steeds onderuit te komen met dat het haar teveel zou worden later bleek er een evenement in haar woonplaats te zijn waar ze die dag liever heen ging.
De dag van het feestje kon ik haar ook goed gebruiken bij de voorbereidingen zoals de hapjes klaar maken en om het huis te versieren hier had ze wederom geen oren naar.
Het contact was inmiddels al wat verminderd, maar als we samen waren dan was het altijd erg gezellig. Haar kortstondige relatie liep ook op de klippen en ik was degene waar ze steun bij zocht, en ik stond maar al te graag voor haar klaar.

Paar dagen na onze bruiloft bleek ik zwanger, in die prille periode had ik natuurlijk weinig mensen waar ik mee kon praten dus kwam veel bij haar uit net zoals de bruiloft leek ook dit haar te vervelen.
Helaas ging die zwangerschap fout, ze was er wel enigszins voor mij maar ik had toch anders verwacht..
Tijdens de miskraam waren de verjaardagen van mij en mijn man, normaal was zij deze dagen altijd bij ons en nu verwachte ik haar zeker maar ze kwam dit keer niet.
Buiten de enorme verdriet die wij hadden, deed dit mij ook nog eens ontzettend veel pijn.

Ze kreeg in december weer een nieuwe vlam, en sinds dien lijkt tussen ons het vuurtje gedoofd.
Als ik contact op zoek moet ze altijd gelijk weer iets anders doen, uitnodigen lijkt ze te negeren maar als ik vertel dat ik paar daagjes in mijn oude woonplaats verblijf dan lijkt ze me wel weer graag te zien.
Ik zou het ontzettend jammer vinden om het contact te verbreken, maar hoe het nu verloopt hoeft het van mij eigenlijk ook niet.
Op het moment ben ik aan het afwachten of ze mij weer een keer benaderd..

Wat zouden jullie hier mee doen?

Daihyo

Re: Is de vriendschap over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:23

Praten?
Alleen dan kom je er achter waarom ze zo doet en kun je aangeven waar jij tegenaan loopt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:23

Klinkt een beetje alsof je aan een dood paard zit te trekken. Ik zou dit bij haar aankaarten, kijken wat zij er van denkt. Misschien heeft ze wel een bepaalde reden dat ze ineens zo doet.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:24

Ik zie vooral dingen die ze voor jou moest doen, wat heb je in de tussentijd voor haar gedaan? Ben je ook wel naar je oude woonplaats geweest enz?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:25

Mensen groeien nu eenmaal uit elkaar. Ik zou het initiatief nu idd aan haar laten en zelf verder gaan met je leven... Van haar kant zal het ook wel moeilijk geweest zijn om toeschouwer te zijn van jouw geluk terwijl zij dat "geluk" nog zoekt...

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:26

Tja soms loopt dat gewoon zo, mijn beste vriendin en ik wonen maar 30 km uit elkaar. Maar beide onze eigen levens... Zodra we elkaar zien, is het helemaal goed en gezellig. maar spontaan afspreken lukt niet meer echt. Soms heb ik het idee dat het allemaal van mij uit moet komen. dan spreek ik met mezelf af, en nu wacht je maar eens op contact van haar kant. En dan ineens is er weer super leuk contact. Soms zien we elkaar 3 keer per week, om elkaar daarna maanden niet te zien. dat is iets wat wij moeten accepteren, onze levens lopen best het zelfde beide kinderen in de zelfde leeftijden, beide boerderij beide gewoon druk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:27

Aan haar vragen wat er is, dat is de enige manier om erachter te komen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:30

In plaats van hier tegen ons praten, met haar het gesprek aan gaan. Ik snap dit soort topics niet zo goed, het gaat niet zo lekker dus gooi ik het maar op internet..... Bedenk je in elk geval dat er sowieso een andere kant aan het verhaal zit, ga dus het gesprek aan om beide kanten helder te krijgen en kijk wat er dan nog over blijft.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:32

Rudina schreef:
De bruiloft naderde, wij deden dit in 3 dagen dag 1 foto's op de strand (deze dag waren wij ook 10 jaar samen), dag 2 was het feest bij ons thuis en dag 3 trouwde wij voor de wet.
Dag 1 was voor mij heel erg belangrijk, en daar wou ik haar dolgraag bij hebben.
Helaas probeerde ze hier steeds onderuit te komen met dat het haar teveel zou worden later bleek er een evenement in haar woonplaats te zijn waar ze die dag liever heen ging.
De dag van het feestje kon ik haar ook goed gebruiken bij de voorbereidingen zoals de hapjes klaar maken en om het huis te versieren hier had ze wederom geen oren naar.
Het contact was inmiddels al wat verminderd, maar als we samen waren dan was het altijd erg gezellig. Haar kortstondige relatie liep ook op de klippen en ik was degene waar ze steun bij zocht, en ik stond maar al te graag voor haar klaar.

Persoonlijk vind ik dat je aardig wat van haar verwacht. Natuurlijk mag dat ook binnen een vriendschap, maar als je een bruiloft over 3 dagen uitsmeert kun je, vind ik, niet van mensen verwachten dat zij 3 dagen voor jou vrijmaken. Dat helpen bij het feestje...tja je kan het vragen natuurlijk, maar hoe je het hier verwoordt..."kon ik haar goed gebruiken". Jij geeft ook aan dat jij er voor haar was in de periode dat zij het moeilijk had na een break-up, en dat lijkt me heel lief. Is de verdeling van wat je van haar verwacht en van wat jij voor haar doet gelijkwaardig geweest in deze periode?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:33

Je tekst komt op mij een beetje over alsof je haar afgelopen jaar tig keer hebt laten overkomen voor dingen voor jou (jurken passen, 3 dagen (!!!) bruiloft waarbij je haar 'goed kon gebruiken', verjaardagen, miskraam, afspreken voor de gezelligheid, etc). Allemaal dingen die belangrijk zijn voor jou maar niet allemaal direct iets toevoegen voor haar leven. Vervolgens zeg je dat je ook weleens bij haar langs gaat omdat je daar toch al heen moet voor familie.

Misschien heb je het niet helemaal duidelijk verwoord, of lees ik het anders dan je bedoelde, maar als dit op haar net zo overkwam dan kan ik me voorstellen dat ze er een beetje klaar mee is.. kortom, een goede reden voor een goed gesprek. Bel haar op en vraag wanneer het uitkomt dat je langs komt. Ga samen op de bank zitten met thee/wijn/koekjes/chocola en praat het uit samen :)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 12:37

Zal binnenkort zeker een gesprek met haar aankaarten waarom het contact ineens zou veranderd is.

LovingTweety schreef:
Ik zie vooral dingen die ze voor jou moest doen, wat heb je in de tussentijd voor haar gedaan? Ben je ook wel naar je oude woonplaats geweest enz?

Ik kom regelmatig in mijn oude woonplaats en dan zien we elkaar altijd even, terrasje, bios, etentje of we buurten gewoon even bij elkaar.

In mei was ze jarig, dat weekend heb ik vrij gevraagd van mijn werk heb haar vervolgens mee genomen uit eten en daarna heb ik haar mee genomen naar de sauna.

Bij haar kortstondige vlam ging het aan en uit, als het lekker verliep dan hoorde ik niks maar zodra het uit was dan wist ze mij te vinden. Helemaal niet erg want daar ben je vriendinnen voor. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:40

Yessy schreef:
Je tekst komt op mij een beetje over alsof je haar afgelopen jaar tig keer hebt laten overkomen voor dingen voor jou (jurken passen, 3 dagen (!!!) bruiloft waarbij je haar 'goed kon gebruiken', verjaardagen, miskraam, afspreken voor de gezelligheid, etc). Allemaal dingen die belangrijk zijn voor jou maar niet allemaal direct iets toevoegen voor haar leven. Vervolgens zeg je dat je ook weleens bij haar langs gaat omdat je daar toch al heen moet voor familie.

Dit exact.
Volgens mij stel je hele hoge eisen en heb je hele hoge verwachtingen. En ik heb het idee dat het wel lekker makkelijk is dat je haar hebt. Je kon haar wel gebruiken om hapjes klaar te maken? even serieus....

In alle eerlijkheid zou ik ook niet zitten te wachten op 3 dagen trouwen van een ander. Ik vind ook niet dat je dat op die manier kunt verwachten.

Zoals de rest al zegt; maak het bespreekbaar. Dan heb je je antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:42

Praten. En dan niet over de app of telefoon, maar prik een dag samen, zeg dat je haar mist en praat.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:43

Yessy verwoord het precies zoals ik dacht.
Je zult met dr om tafel moeten om het uit te praten.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 12:45

Yessy schreef:

Misschien heb je het niet helemaal duidelijk verwoord, of lees ik het anders dan je bedoelde, maar als dit op haar net zo overkwam dan kan ik me voorstellen dat ze er een beetje klaar mee is.. kortom, een goede reden voor een goed gesprek. Bel haar op en vraag wanneer het uitkomt dat je langs komt. Ga samen op de bank zitten met thee/wijn/koekjes/chocola en praat het uit samen :)

Denk dat de tekst verkeerd overkomt of verkeerd geïnterpreteerd wordt.
Dat jaar daar voor kwam ze vanuit haar zelf regelmatig een paar daagjes bij ons logeren, dat was vorig jaar ineens over.
Ik heb vorig jaar op zaterdag een dag gepland om een bruidsjurk uit te zoeken, daar wou ik mijn moeder en haar graag bij hebben en ik kreeg de indruk dat het voor haar overkwam alsof het een verplichting was.
En natuurlijk kon ik haar op mijn bruiloft goed gebruiken, ze was mijn getuige maar het belangrijkste mijn beste vriendin.
Tijdens de foto's had ik haar er graag bij willen hebben, dit was de enigste dag dat ik mijn jurk aan had, haar ook graag op de foto's wou hebben, in de avond samen met een intiem groepje lekker wou dineren etc. Als er dan uit eindelijk een evenement belangrijker is ga ik toch twijfelen aan de vriendschap.

Zo als gezegd heb ik afgelopen jaar ook vaak genoeg voor haar klaar gestaan maar kreeg ik de indruk dat dit niet andersom was.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:48

In december nieuwe liefde.. ja logisch dat het overige contact dan wat minder is. Prille liefdes vergen veel tijd. Neem anders een contact op en vraag enkel alleen hoe het maar gaat. Geen verwijten, geen ik ik ik.. Nee enkel hoe het met haar en dr vlam gaat en dat je graag wat met zn vieren wil gaan doen :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:49

Volgens mij is de enige persoon met wie je dit moet bespreken je vriendin.
Je schrijft overal 'ik kreeg de indruk' en 'het leek net' en 'het kwam zo over'. Heb je die gevoelens ook gelijk met haar gedeeld en gevraagd of je gevoel klopte? Dan had je gelijk geweten waar je aan toe was en kon het opgelost worden voor het een groter ding werd :)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 12:50

Lalidan schreef:
In plaats van hier tegen ons praten, met haar het gesprek aan gaan. Ik snap dit soort topics niet zo goed, het gaat niet zo lekker dus gooi ik het maar op internet..... Bedenk je in elk geval dat er sowieso een andere kant aan het verhaal zit, ga dus het gesprek aan om beide kanten helder te krijgen en kijk wat er dan nog over blijft.

Ik denk dat mensen zulke topics plaatsen omdat ze graag iets van hun af willen schrijven, en tevens benieuwd zijn naar een andere kijk en ervaringen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:53

Heel herkenbaar allemaal.
Ik denk dat jouw verwachtingen voor jezelf duidelijk waren, maar voor je vriendin gewoon enorm hoog lagen.

Mijn beste vriendin raakte zwanger en ik had net mijn relatie na 15 jr beeindigt.
Hoe anders wij in het leven stonden was ongelofelijk. Maar we hebben het wel uitgesproken. De vriendschap is er inmiddels niet meer maar dat hebben wij beide laten verwateren. Haar verwachtingen waren anders dan de mijne.
We hebben elkaar verteld wat ons dwarszat en hebben van daaruit alles laten verwateren. Ik heb het een aantal keer geprobeerd, af te spreken, maar elke keer werd het afgezegd.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:54

Wat jammer dat jullie vriendschap op deze manier verwaterd. Hoe is het contact verder, appen jullie wel veel met elkaar bijvoorbeeld of hoor je gewoon echt helemaal bijna niets meer van haar?

Ik ben altijd wel van mening dat een vriendschap van twee kanten moet komen.. Anders bloed het op een gegeven moment gewoon dood. Als ik jou was zou ik het gesprek eens met haar aangaan. Aankaarten hoe jij je voelt en dat je het zo jammer vindt en haar mist. Wellicht is ze zich er helemaal niet bewust van of vindt ze het gewoon moeilijk dat jij nu zo ver weg woont. Mocht dit niet helpen, dan is het misschien beter om afscheid te nemen van deze vriendschap. Hoe jammer ook, jij hebt dan alles geprobeerd.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 13:00

Vumana89 schreef:
Heel herkenbaar allemaal.
Ik denk dat jouw verwachtingen voor jezelf duidelijk waren, maar voor je vriendin gewoon enorm hoog lagen.

Mijn beste vriendin raakte zwanger en ik had net mijn relatie na 15 jr beeindigt.
Hoe anders wij in het leven stonden was ongelofelijk. Maar we hebben het wel uitgesproken. De vriendschap is er inmiddels niet meer maar dat hebben wij beide laten verwateren. Haar verwachtingen waren anders dan de mijne.
We hebben elkaar verteld wat ons dwarszat en hebben van daaruit alles laten verwateren. Ik heb het een aantal keer geprobeerd, af te spreken, maar elke keer werd het afgezegd.

Wat zonde dat jullie vriendschap uiteindelijk verwaterd is!
Apart hoe een hechte vriendschap zo ineens een andere wending kan aannemen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:07

Rudina schreef:
Ik denk dat mensen zulke topics plaatsen omdat ze graag iets van hun af willen schrijven, en tevens benieuwd zijn naar een andere kijk en ervaringen.

Maar de beste andere kijk, of eigenlijk de énige andere kijk die er toe doet, is die van je vriendin.
In elk reactie proef ik weer het stukje 'ik'. Natuurlijk kan tekst behoorlijk vertekenen, wat nog een reden is om dit soort topics gewoon niet te doen, maar.... 'ik heb haar meegenomen naar...', 'ik heb voor haar verjaardag dit.....', 'ik wou haar graag...' 'ik heb gepland....', het is steeds 'ik'. En op zich is het heel goed bij jezelf te blijven, maar in een vriendschap moet je je ook verdiepen in de ander. Dat jij iets doet of graag wilt met de beste bedoelingen, wil niet zeggen dat het voor haar ook goed is. Als jij iets plant waar je haar graag bij wil hebben, is het handig die planning in overleg met haar te maken bijvoorbeeld. Geen idee of je dat gedaan hebt, maar zo komt het in elk geval niet over.

Nogmaals, de enige met wie je dit gesprek moet voeren is met haar zelf. Wij kunnen alleen maar gissen en raden en dat heb je zelf al genoeg gedaan lijkt mij.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:11

Ja het is zonde...
Maar het ging gewoon niet meer. Er waren tussentijds een aantal dingen gebeurd waarover ik nooit mijn ongenoegen heb uitgesproken, bijv. Dat ze gevraagd had of ik alsjeblieft samen met haar vriend bij de bevalling wilde zijn.. ja, super! Bel me wakker en ik spring in de auto!
Ineens krijg ik in de ochtend een app dat ze bevallen is... gefeliciteerd maar wel apart. Kan gebeuren en kan snel gaan.
Ik ging na een maand eindelijk op kraambezoek (let wel dit is een vriendschap vanaf mijn 12e, ik ben nu 30 dus het was echt een sterke band) , en ik hoor dat ze getrouwd is... like... SERIOUS!
Waarom weet ik hier niets van? Naja, okee... mond houden, mond houden, mond houden. "Wat leuk!".
Om vervolgens van mijn ex te horen dat ze, toen ik 3 maanden uit elkaar was, ze allerlei verhalen had verteld aan hem. Dat ik al een ander had, wilde trouwen en kinderen wilde op korte termijn waardoor mijn ex verhaal kwam halen.
En toen barstte de bom voor mij. Fijn dat ze mij kwetst, maar mijn ex had ze echt geen trap na hoeven geven! Ja, ik was verder gegaan met mijn leven.
Haar reactie? "Ik ga niet voor jou liegen!". Prima.

Toen was ik er echt klaar mee. Dit is niet meer goedgekomen.
Ik heb het geprobeerd, mijn zus had een surpriseparty georganiseerd voor mijn 30e verjaardag. Vriendin was er ook maar na 30 minuten ging ze weg. Want de baby moest melk.

Ik heb voor veel dingen begrip, maar whatsappgesprekken komen vanuit mij. Ik praat met een muur, ik stel alle vragen en krijg gesloten antwoorden; "ja, nee, okee, leuk".
Ik ga samenwonen, dat weet ze. Ze weet dat ik op ruim een uur afstand ga wonen, maar ik hoor haar niet meer. En wat mij betreft is het goed zo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:13

Een harde, maar wel wijze les: zodra je dingen van mensen gaat verwachten of eisen gaat stellen, zul je vroeg of laat teleurgesteld worden.
Heel zonde van de vriendschap, dat wel!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:16

Ik lees net als een paar voorgangers hier vooral wat jij allemaal van haar verwacht en eerlijk gezegd krijg ik het al benauwd als ik het lees.
Nogmaals misschien is het niet helemaal lekker omschreven allemaal maar dat kan gebeuren.

Praat met haar.