Wie nog meer bezig met z'n rijbewijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Carr_friesje

Wie nog meer bezig met z'n rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 20:25

Hallo lieve bokkertjes :D :wave:

Afgelopen week heb ik mijn 3e rijles gehad en het leek me leuk om een topic te starten waar we onze ervaringen kunnen delen.
Dus hoe ging je les, wat heb je gedaan, wat heb je geleerd? Kortom, alles wat met je rijopleidig te maken heeft.

Dus brand los! :D

kon hier zo snel geen topic over vinden dus dacht ik, ik open er zelf maar 1. :D

xTiffani

Re: Wie nog meer bezig met z'n rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:26

Ik ben mijn praktijk examen aan het inplannen, heb nog 1 rijles *\o/*

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:27

Ik ben vorig jaar begonnen, maar door drukte met werk gestopt. Wil binnenkort weer beginnen, dus ik meld me vast! :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:28

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 20:29

Polly schreef:
Hier is al een topic over: [MWS] Autorijexamen, zenuwachtig

Volgens mij gaat dat meer over de examens en tips hoe je je daar goed op kan voorbereiden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:34

Over het algemeen zitten daar mensen vanaf het begin van de opleiding. Tenminste dat idee krijg ik. Maar misschien vergis ik me ;)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:35

LZP -> STW

Jolijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:37

29 februari geslaagd! Nu dus een weekje in het bezit van mijn rijbewijs :D

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:41

Ik zit nu over de 20 rijlessen heen en wil nu al 2 weken mijn TTT en examen aanvragen. Alleen heeft mijn rijschool problemen om in het systeem van het CBR te komen. Ik les ongeveer 3x per week een uur, dus dat gaat dan aardig snel, maar nu zit ik op 2 per week omdat het zolang duurt met aanvragen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 20:50

Balen zeg dat het zo lang duurt!

Eerste les was hier een uurtje.
Gewoon een beetje rondrijden en niet teveel geneuzel.

2e les leren spiegelen en deze week tijdens de 3e les de snelweg al op. Scheet in m'n broek haha.
Achteraf gezien viel het hartstikke mee.

Vanaf aankomende week ga ik 2x per week lessen.
Lessen duren hier 1,5u zonder ophalen of wegbrengen, dus echt 1,5u les. Ideaal! :D

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:59

In het topic waar Polly op wees zitten inderdaad ook mensen die vanaf het begin van de lessen e.d. meepraten.

Anyways, ik ben nu al 4 maanden in het bezit van mijn plastic rechthoekje :D vond het lessen echt super leuk, ook omdat mijn instructrice een mede paardenfanaat was, dus super gezellig!

Ik mocht overigens de eerste lessen nog niet de snelweg op, wel 100, maar 130 pas na een aantal lessen. Dat lag denk ik meer aan mij, omdat ik nog niet goed keek. Ik heb overigens geen TTT gedaan, verbaasde me wel, want het was wel een optie bij mijn rijschool. Wist ik niet eens := hoefde op het examen gelukkig ook alleen maar de omkeeropdracht en de stopopdracht te doen :D en ben gelukkig in 1 keer geslaagd!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:21

Carr_friesje schreef:
Balen zeg dat het zo lang duurt!

Eerste les was hier een uurtje.
Gewoon een beetje rondrijden en niet teveel geneuzel.

2e les leren spiegelen en deze week tijdens de 3e les de snelweg al op. Scheet in m'n broek haha.
Achteraf gezien viel het hartstikke mee.

Vanaf aankomende week ga ik 2x per week lessen.
Lessen duren hier 1,5u zonder ophalen of wegbrengen, dus echt 1,5u les. Ideaal! :D

Wow dat gaat wel snel. Kan je het bijhouden? Ik ben bij les 2/3 bezig geweest met straten inkijken, les 3/4 de binnenspiegel erbij gepakt en pas bij les 5/6 begonnen met buitenspiegels kijken. En daarna de snelweg op.

Het heeft allebei zijn voor en nadelen. Voor mij scheelde het heel erg dat ik niet meer hoefde na te denken over alles wat ik moest doen. Daardoor kon ik mij beter op de spiegels richten. Maar door vanaf het begin al te leren kijken zit het er wel direct in.

Ik heb wel 3 verschillende instructeurs omdat ik 3x per week les. Al krijg ik de meeste lessen nu van 2 verschillende.

Ik les dus normaal 1 uur, maar soms ook 2 uur. Dat is wel met wegbrengen en ophalen erbij. Ook dat heeft zijn voor en nadelen. De stopopdracht of parkeren doe ik dus vrijwel iedere les en je komt op plekken waar je anders niet zou komen. Ik moest laatst achteruit een doodlopende weg in om iemand op te halen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 21:25

Ja vind het eigenlijk wel prima gaan zo. :)
Instructeur gaf ook aan dat ik er wel kijk op heb en in ieder geval niet onhandig ben.

Woon zelf redelijk achteraf dus heel veel dijken, landweggetjes, kleine dorpjes, etc. om te oefenen.

Eerste les gelijk alles zelf gedaan.
Wegrijden, opschakelen, terugschakelen, remmen, etc.
2e les gelijk alle spiegels meegepakt en heel veel rotondes geoefend. (die pak ik namelijk altijd half mee als ik over m'n schouder kijk om te spiegelen. _O- )

Rij vooral veel rotondes omdat ik daar heel veel tegelijk moet doen gaf hij aan.
Al een klein hellingproefje de dijk op bij een kruising en ik moet hem netjes langs de stoeprand zetten als ik weer thuis aan kom rijden. :D

Tot nu toe gaat het zeker niet verkeerd.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:27

Ik meld me ook! Inmiddels les weet ik niet hoeveel :')
23 maart heb ik mijn examen.

Les 1 direct alles gedaan. Spiegelen,straten kijken, schakelen en snelweg. Ik was behoorlijk verbaast, laten we dat maar even zeggen.

Heb 3x over theorie gedaan, dus ik hoop dat praktijk gewoon goed gaat. Had met ttt eigenlijk al bijna kunnen slagen dus dat is wel fijn haha

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:29

3e les snelweg is ook niet iets wat in de opbouw van de rijopleiding past, inderdaad eerst kijkgedrag, naderen kruispunten en pas als het kijken redelijk vanzelf gaat pak je (veelal als een van de laatste onderwerpen) de snelweg.
Maar soms vragen de omstandigheden een andere volgorde en kan het dus gebeuren dat je eerst de snelweg opgaat, maar meestal neemt de instructeur dan het kijken voor zn rekening.
Soms tref je een hele handige leerling die alles heel fijn oppakt waardoor je als het ware door je onderwerpen heen vliegt en als een leerling dat aankan kan het dus wel.

Grappig wel om de verschillen te lezen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:31

Ik heb een poos rijles gehad bij een rijschool die achteraf mij alleen maar tegen hebben gewerkt. Toen ik begon ging het rijlessen heel goed maar ben ik bijna 1,5 jaar flink ziek geweest waardoor ik uit de running lag en niet in staat was om naast mijn andere bezigheden ook nog eens rijles te nemen. Ondertussen wel mijn theorie gehaald. Ondertussen ging mijn broertje rijlessen en na gesprekken met andere mensen kwam ik er achter dat ik door de instructrice werd afgeremd. Aangegeven bij de rijschool en toen een nieuwe instructeur gekregen. Door al het gedoe heel onzeker in de auto terecht gekomen en een instructeur die na 3 lessen ging pushen voor examen bracht mijn faalangst terug. Toen kreeg ik een faalangst instructeur en dat ging een stuk beter ... maar vervolgens werd die op een andere dag geplaatst en zo kon ik niet meer bij hem lessen en kon ik het letterlijk uitzoeken.
Uiteindelijk behoorlijk lef verzameld en contact opgenomen met de rijschool en aangegeven hoe en wat en toen door een man aan de telefoon nogal grof behandeld en doordat hij mij zo heeft behandeld heb ik direct mijn geld terug geëist. Die man hoefde tevens ook niet meer terug te komen :P

Mijn broertje was al overgestapt naar een andere rijschool (hij had geen contract en hij zag het licht eerder). Nu zit ik ook bij die rijschool en ondertussen ga ik morgen aan rijles 10 beginnen (dus het 10e uurtje, langer lukt nog even niet) en ik zit geheel zelfverzekerd in de auto, neem initiatief, ga met sprongen vooruit en ik kijk weer naar uit om te rijden! Super positief dus :)

Heel lang verhaal :') Maar ik ben dus ook aan het rijlessen, en nu gaat het eindelijk zoals het zou moeten. Zonde van al het geld ... maar we gaan er nu tegen aan. Rond juni hoop ik te kunnen zeggen dat ik mijn rijbewijs heb :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 21:38

Ja het is ook wel een aparte hoor :P
Snelweg verbaasde ik me zelf ook over.

Ging overigens wel goed.
Hij gaf zelf duidelijk aan hoe of wat. (gas bij, moment waarop ik kon invoegen, etc.)
Maar liet mij daarnaast ook wel zelf kijken en inschatten.
Moet wel zeggen dat ik tot nu toe alleen 's avonds gereden heb dus er was geen hond op de weg.
't Is niet zo dat ie me gelijk de file ingestuurd heeft ofzo haha.

Zit zelf heel vaak als bijrijder bij m'n vriend in de auto en ben dan ook actief aan het 'meerijden'.
Dus meekijken/spiegelen(kan niet echt natuurlijk, maar wel elke keer naar de spiegels kijken. Binnen, buiten en dan over m'n schouder), inschatten, situaties overzien en bedenken wat ik zou doen.
Doe dat overigens al een flink poosje, al ver voordat ik met m'n rijlessen begon.

Dus wat dat betreft begon ik niet met; 'fack, ik rij nu zelf en er gebeurt nu ineens van alles voor/achter/naast me'.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:43

Ik vindt het nog best lastig, ik vindt rijden best leuk maar ik heb het gevoel dat ik niet genoeg heb geleerd. Pas in de laatste 3 lessen heb ik leren file parkeren, 3x steken etc. Ik durf er zelf nooit zo snel wat van te zeggen. Ik denk dat ik het rijden wel onder de knie heb maar dingen inzien en reageren op situaties die ik niet verwacht vindt ik lastig, ik ben onzeker over mezelf en dit speelt volgens mij een grote rol hierin.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:57

xTiffani schreef:
Ik vindt het nog best lastig, ik vindt rijden best leuk maar ik heb het gevoel dat ik niet genoeg heb geleerd. Pas in de laatste 3 lessen heb ik leren file parkeren, 3x steken etc. Ik durf er zelf nooit zo snel wat van te zeggen. Ik denk dat ik het rijden wel onder de knie heb maar dingen inzien en reageren op situaties die ik niet verwacht vindt ik lastig, ik ben onzeker over mezelf en dit speelt volgens mij een grote rol hierin.

Hoeveel lessen heb je nu gehad?
Je kan best vragen of je bijvoorbeeld een bijzondere verrichting mag doen. Dat is wat anders dan aangeven dat je niet genoeg leert.
Je hoort vanzelf hoe de instructeur er over denkt. Hij kan vast wel aangeven of je daar klaar voor bent of liever eerst met iets anders begint.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:00

28 lessen heb ik gehad en ik moet er nog 1. Voor mijn praktijk examen gaan we nog 1 uur extra rijden, dat doet hij bij iedereen om ze de laatste dingen uit te leggen.

Dat is wel slim ja, zal ik vragen.

Edit: het is niet dat hij slecht is, maar ik heb het gevoel dat ik niet het maximale uit mijn lessen heb kunnen halen.
Laatst bijgewerkt door xTiffani op 13-03-16 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:01

xTiffani schreef:
28 lessen heb ik gehad en ik moet er nog 1. Voor mijn praktijk examen gaan we nog 1 uur extra rijden, dat doet hij bij iedereen om ze de laatste dingen uit te leggen.

Oh dan weet je dus prima wat je lastig vindt en graag wilt oefenen?
Gewoon aangeven dat je dat nog graag wilt oefenen voordat je je examen hebt.

Edit: heb je ook al met navigatie gereden? En ken je alle lampjes op je dashboard? Al eens onder de motorkap gekeken waar je bijvoorbeeld de koelvloeistof moet bijvullen etc?
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 13-03-16 22:05, in het totaal 2 keer bewerkt

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:03

LesleyxLinn schreef:
xTiffani schreef:

Oh dan weet je dus prima wat je lastig vindt en graag wilt oefenen?
Gewoon aangeven dat je dat nog graag wilt oefenen voordat je je examen hebt.

Dankje :) hopelijk hebben we snel een datum voor het exameb.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:11

Ik heb mijn vorige post trouwens aangevuld, ben benieuwd of je daar al mee bezig bent geweest?

Ik heb laatst een keer een van de examenroutes gereden en daar ging ik finaal de fout in. Zag o.a een fietspad over het hoofd. Morgen heb ik weer een rijles staan, ik hoop dat we dan eindelijk de TTT en het examen in kunnen plannen. En hoop dat daar niet al te veel tijd overheen gaat. Normaal rond de 4 a 6 weken. Maar hoe sneller hoe beter.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 22:12

Dat inzicht en anticiperen is ook logisch dat dat nog niet helemaal perfect is.
Ze roepen niet voor niets dat je pas echt leert rijden op het moment dat je instructeur er niet meer naast zit. :)
Inderdaad gewoon aangeven waar je onzeker over bent en wat je nog extra wil oefenen.
Dan zal hij daar heus wel tijd insteken.

Dingen zoals lampjes op 't dashboard, vloeistoffen, etc. vraag ik wel aan m'n vriend.
Betaal al genoeg voor m'n rijlessen dus dat soort dingen waar je niet per sé rij instructeur voor hoeft te zijn leer ik liever buiten m'n kostbare lestijd om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:16

Ik moet eerst theorie van bewindvoerder halen , dat wil gewoon niet (1x examen gehad met 3 foutjes op gevaar herkenning teveel argh daar gaat motivatie )

Wil graag rijden , de wereld verkennen meer doen met luchtballonnen en vrij zijn. Voor werk ook makkelijk , probeer haar om te praten maar helaas :x