Zaadjes van een onbekende boom/plant! Volgen jullie mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoor

Zaadjes van een onbekende boom/plant! Volgen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 17:58

Hallo bokkers! :D

Gisteren was ik naar mijn oma gegaan en liet mijn oma deze vrucht/zaad/schors o.i.d zien! Mijn oma was vroeger veel in het buitenland en heeft ergens in Zuid-Afrika dit ding mee genomen! En zo gek als ik ben wil ik hem natuurlijk gaan poten! *\o/*

Ik heb geen flauw idee wat voor plant/boom/vrucht het is! Mochten jullie het weten dan mag je het natuurlijk zeggen want ik super nieuwsgierig! :D Genoeg gekletst, hier de foto's!

Helaas heb ik geen foto van het geheel maar dit is de helft ervan:
Afbeelding
Hier zie nog een stukje van de binnenkant:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het enige wat ik weet is dat de schors verdomt hard is! :') Met moeite heb ik de hem open weten te krijgen en de zaadjes eruit te halen! Vandaar ook de gaten in de schors! :)

De zaadjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

het zijn er 13 intotaal! Ik vind ze veel weg hebben van koffie bonen om de een of andere vage manier :')!
Inmiddels heb 2 kleine kasjes gevuld en 1 plastic bakje! Ik ben benieuwd wat eruit komt en of er wat uit komt!
Afbeelding
Volgen jullie gezellig mee? :D

Anoniem

Re: Zaadjes van een onbekende boom/plant! Volgen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:00

Wat spannend :') , een heus avontuur haha

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:02

Het is een wat wilde gok, maar het zou een stuk vrucht van de apebroodboom (baobab) kunnen zijn.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 18:09

Rebecca schreef:
Wat spannend :') , een heus avontuur haha

Ja het word een heel avontuur haha! Al ben ik bang dat ze niet zo lang zullen leven buiten gezien ze waarschijnlijk een warmer klimaat gewend zijn :')

Kuggur schreef:
Het is een wat wilde gok, maar het zou een stuk vrucht van de apebroodboom (baobab) kunnen zijn.

Hmm het zou kunnen, het enige is dat de "mijne" meer een u-vorm had en de zaadjes zwart waren! Maar het kan er natuurlijk wel vanaf stammen! :j

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:11

Spannend zeg! Ik volg hoor, ben erg benieuwd wat hier uit komt.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 18:34

jilleroo schreef:
Spannend zeg! Ik volg hoor, ben erg benieuwd wat hier uit komt.

Leuk! Ik ben ook heel erg benieuwd wat eruit komt haha! :D

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:35

Ah super leuk, ik probeer ook altijd vanalles te planten :+
Je zet ze toch binnen? (Aangezien ze van het warme Zuid-Afrika komen :P )

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:39

Ik kijk ook mee leuk !!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:40

Dit is nog eens leuk, daar kan geen moestuinpotje tegenop!

Ooit toen ik nog een balkon had ben ik eens heel fanatiek begonnen met allerlei plantjes en dingetjes zaaien. Ik had ook aardbeien geplant en in dat potje kwam 1 plantje op. Maandenlang heb ik dat plantje gekoesterd. De blaadjes leken alleen niet erg op aardbeienblaadjes. Waarschijnlijk is er een zaadje uit het vetblok met zaadjes voor vogels, wat boven dat potje hing, ontkiemd. Nadat ik 'm er uit getrokken had kwamen de aardbeiplantjes eindelijk op.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:44

Zometeen vergeet je het.. 2 jaar later bak stuk en een gigantische boom in je tuin.. :')

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:45

Ik heb ooit eens cherimoya zaadjes geplant en die leken heel erg veel op deze zaadjes,

maarja zaadjes lijken veel op elkaar

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:45

Johannesbrood?

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 18:59

Oliiviia schreef:
Ah super leuk, ik probeer ook altijd vanalles te planten :+
Je zet ze toch binnen? (Aangezien ze van het warme Zuid-Afrika komen :P )

Wat leuk! Ik ben zelf ook buiten bezig in mijn eigen kasje! Super leuk om te doen! :D
Jup, ze staan binnen voor het raam!

SternPhoto schreef:
Ik kijk ook mee leuk !!

Leuk!! :D

Koper schreef:
Dit is nog eens leuk, daar kan geen moestuinpotje tegenop!

Ooit toen ik nog een balkon had ben ik eens heel fanatiek begonnen met allerlei plantjes en dingetjes zaaien. Ik had ook aardbeien geplant en in dat potje kwam 1 plantje op. Maandenlang heb ik dat plantje gekoesterd. De blaadjes leken alleen niet erg op aardbeienblaadjes. Waarschijnlijk is er een zaadje uit het vetblok met zaadjes voor vogels, wat boven dat potje hing, ontkiemd. Nadat ik 'm er uit getrokken had kwamen de aardbeiplantjes eindelijk op.

Haha ja klopt! :D
Haha dat is leuk! Ik heb zelf ook aardbeien plantjes geweekt! Helaas was ik niet de enige die ze lekker vond -O- . Het is altijd zo leuk om te zien hoe iets groeit inderdaad! :)

puppy1128 schreef:
Zometeen vergeet je het.. 2 jaar later bak stuk en een gigantische boom in je tuin.. :')

:oo Dat zou je toch maar eens gebeuren :oo _O-

Majolen schreef:
Ik heb ooit eens cherimoya zaadjes geplant en die leken heel erg veel op deze zaadjes,

maarja zaadjes lijken veel op elkaar

Ik ga het eens opzoeken! Bedankt voor de tip! :D

LadyMadonna schreef:
Johannesbrood?

Ga ik eens op zoeken! Bedankt voor de tip! :Y)

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:02

Leuk zeg, ik kom ook volgen! Het is dat je op de laatste foto je vinger erbij houdt, want ik vond ze een beetje op kastanjes lijken :')
Aardbeien plantjes zijn hier ook nog nooit wat geworden en vorig jaar had ik pompoenzaadjes geplant, die groeide heel goed. Totdat ik een keer de andere kant bekeek en toen bleek 'ie al voor de helft opgegeten te zijn. :') Dit jaar ga ik weer een nieuwe poging doen!

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 19:05

Jindai schreef:
Leuk zeg, ik kom ook volgen! Het is dat je op de laatste foto je vinger erbij houdt, want ik vond ze een beetje op kastanjes lijken :')
Aardbeien plantjes zijn hier ook nog nooit wat geworden en vorig jaar had ik pompoenzaadjes geplant, die groeide heel goed. Totdat ik een keer de andere kant bekeek en toen bleek 'ie al voor de helft opgegeten te zijn. :') Dit jaar ga ik weer een nieuwe poging doen!

Daar had ik helaas ook last van met mijn aarbeien plantjes, de slakken vonden ze erg lekker! Zelfde gold voor de sla die was helemaal weg.. -O-
Pompoen zaadjes is ook een leuke inderdaad! :D Zeker doen! Ik vind alles veel lekkerder uit eigentuin!

Afbeelding
Ik vind het inderdaad lijken op johannesbrood zaadjes! :j

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:15

Ja idd, hier is de sla ook niks geworden! Ze kwamen wel mooi op en opeens waren ze weer weg, net als de worteltjes. :D Het enige wat het eigenlijk wel gered heeft, waren de radijsjes, bieslook en peterselie. Van die laatste twee was er de afgelopen maanden niet veel meer over, maar nu staan ze weer overeind en zijn weer groen! Is idd veel lekkerder als het uit eigen tuin komt en ik vind het zelf ook gewoon leuk om iets te zien groeien. :j

Het lijkt idd wel of het de johannesbrood zaadjes zijn!

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 19:41

Jindai schreef:
Ja idd, hier is de sla ook niks geworden! Ze kwamen wel mooi op en opeens waren ze weer weg, net als de worteltjes. :D Het enige wat het eigenlijk wel gered heeft, waren de radijsjes, bieslook en peterselie. Van die laatste twee was er de afgelopen maanden niet veel meer over, maar nu staan ze weer overeind en zijn weer groen! Is idd veel lekkerder als het uit eigen tuin komt en ik vind het zelf ook gewoon leuk om iets te zien groeien. :j

Het lijkt idd wel of het de johannesbrood zaadjes zijn!

Dat is inderdaad jammer dat de sla niks word! Ik ga binnenkort samen met mijn vader kweektafels in elkaar zetten! Ik hoop dat de slakken daar wel vanaf kunnen blijven en anders strooi ik er wel wat koffiedik bij! Dat schijnt ook heel erg effectief te zijn! :D
Vorig jaar heeft bij mij alleen de andijvie, aarbeien en wat kruiden gehaald!! Ik hoop dit jaar op wat meer :')
Mijn munt plantje is behoorlijk dor.. hoop dat daar nog wat aan gaat komen! :D
Precies! Ik vind het ook super leuk, het is alleen wel jammer dat het soms niet zo snel gaat als dat je wilt! :P

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:00

Kweektafels zijn een goed idee, ik zat idd ook aan zoiets te denken! Koffiedik heb ik wel geprobeerd, maar heeft hier dus niet veel gedaan. Wat grind rond je aardbeien plantjes schijnt ook te helpen! Haha, ik hoop dit jaar ook op wat meer! Wil ook nog paprika, uien en knoflook proberen. Vorig jaar al wel paprika gedaan, maar die stond eerst binnen, toen in de schuur en toen ben ik 'm vergeten... :o :+
Ik heb hier ook munt, was helaas wel zo dom om het zo in de grond te zetten, dus moet er regelmatig wat stengels uittrekken want die vermenigvuldigd zich razendsnel! Bij mij zijn ze ook wel eens wat dor, maar als ik ze dan weer een plens water geef, dan bloeien ze toch weer op. :D

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 20:03

Jindai schreef:
Kweektafels zijn een goed idee, ik zat idd ook aan zoiets te denken! Koffiedik heb ik wel geprobeerd, maar heeft hier dus niet veel gedaan. Wat grind rond je aardbeien plantjes schijnt ook te helpen! Haha, ik hoop dit jaar ook op wat meer! Wil ook nog paprika, uien en knoflook proberen. Vorig jaar al wel paprika gedaan, maar die stond eerst binnen, toen in de schuur en toen ben ik 'm vergeten... :o :+
Ik heb hier ook munt, was helaas wel zo dom om het zo in de grond te zetten, dus moet er regelmatig wat stengels uittrekken want die vermenigvuldigd zich razendsnel! Bij mij zijn ze ook wel eens wat d'Or, maar als ik ze dan weer een plens water geef, dan bloeien ze toch weer op. :D

Mocht je nog een ontwerp zoeken: https://steigerhout-bouwtekeningen.nl/s ... wtekening/ Deze gaan wij namaken! Ik wil ook nog zoveel dingen kweken! Maar ik denk dat ik dan eerst nog een extra geldboompje moet kweken! :))

Ik ben ook wel dingen vergeten hoor! Laatst had ik basilicum zaadjes gepoot.. 2 weken later vroeg iemand hoe het er mee ging.. Uh vergeten.. oeps! :')

Serieus? Dan ga ik nu naar buiten en mijn munt plant een plens water geven! *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:04

Munt is inderdaad bijna niet uit te roeien.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 20:10

Koper schreef:
Munt is inderdaad bijna niet uit te roeien.

Ik heb net mijn kunt plant een plens water gegeven! :') Ik hoop dat het werkt want ik heb nu al weer zin in munt thee :9 . Maar inderdaad, eenmaal munt dan heb je bijna altijd munt!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:11

Hey tes! ik volg mee hoor ben benieuwd.
Geen idee wat het is ben ook niet kundig of zo dus maakt het spannender. :D

munt ruikt echt heerlijk alhoewel muntthee is niet mijn favo thee

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 20:18

xniieeenke schreef:
Hey tes! ik volg mee hoor ben benieuwd.
Geen idee wat het is ben ook niet kundig of zo dus maakt het spannender. :D

munt ruikt echt heerlijk alhoewel muntthee is niet mijn favo thee

Heey Nienke! Jij ook hier? :D
Hmm ik gok dat johannesbrood een aardig eind de buurt komt! Maar ik denk we moeten wachten totdat de stekjes zijn opgekomen! :)

Ik vind munt echt heerlijk! Ook gewoon tussen door heerlijk! <3 Of water met munt en aardbeien jammie! :9

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:28

Iejoor schreef:
Jindai schreef:
Ik heb hier ook munt, was helaas wel zo dom om het zo in de grond te zetten, dus moet er regelmatig wat stengels uittrekken want die vermenigvuldigd zich razendsnel! Bij mij zijn ze ook wel eens wat d'Or, maar als ik ze dan weer een plens water geef, dan bloeien ze toch weer op. :D

Mocht je nog een ontwerp zoeken: https://steigerhout-bouwtekeningen.nl/s ... wtekening/ Deze gaan wij namaken! Ik wil ook nog zoveel dingen kweken! Maar ik denk dat ik dan eerst nog een extra geldboompje moet kweken! :))

Ik ben ook wel dingen vergeten hoor! Laatst had ik basilicum zaadjes gepoot.. 2 weken later vroeg iemand hoe het er mee ging.. Uh vergeten.. oeps! :')

Serieus? Dan ga ik nu naar buiten en mijn munt plant een plens water geven! *\o/*

Leuke bak ga je maken, ben benieuwd hoe er in het echt uit gaat zien! En dankjewel voor de site, heb al wat leuke dingen daar gezien! :j

Haha, ben dus niet de enige! Een beetje het 'uit het oog, uit het hart' idee :D Zodra ik ze weg zet vergeet ik ze gewoon.

Ja, bij mij werkt dat! Al staan ze er hier nu ook wel wat slapjes bij hoor, denk dat het ook aan de tijd van het jaar ligt. Soms, als ik het idee heb dat er weinig meer aan te redden is, dan kook ik wel eens wat water, los er wat suiker in op en als het dan lauw is, dan gooi ik dat bij het zielige plantje. Dacht dat ik dat ooit ergens had gelezen, maar kan het niet terug vinden en ook niemand uit m'n omgeving kent het. Gek genoeg heb ik er al heel wat plantjes mee gered en zelfs een Spaanse margriet 2 winters bloeiend in de pot gehad. :') Dus ik blijf het lekker doen. :+

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 07:22

Of acacia boom zaadjes? Die zitten ook in zo'n peul die jij hebt open gebroken.

Ik volg! :)