Ik was vandaag super vrolijk naar school gegaan omdat we lekker vroeg uit waren en een tussenuur zouden hebben. In dat tussenuur is er iets voorgevallen waar ik me echt totaal niet goed over voel.
Met 2 vriendinnen ( in het verhaal 1 & 2 ) van me gingen we naar de AH omdat ze wat lekkers wilden halen.
Zo gezegd zo gedaan, we zijn naar de AH gegaan en eenmaal binnen hebben we wat lekkers uitgezocht. Vriendin 1 wilde nog wat koekjes kopen dus ik en vriendin 2 liepen met haar mee naar de koekafdeling.
Eenmaal daar aangekomen had vriendin 1 heel weinig geld bij ( heeft altijd weinig geld ) maar ze wilde ook nog een andere rij koeken meenemen. Toen pakte ze haar portemonnee en telde haar geld, te weinig... !
Toen pakte ze uit het schap de koeken die ze nog extra wilde hebben maar geen geld genoeg voor had, en stopte deze onderin haar schooltas. Ik heb gelijk tegen haar gezegd dat ze normaal moest doen en die koeken terug moest leggen en anders moest betalen, maar dit deed ze niet en ze liep naar de kassa.
Omdat ik en vriendin 2 niets gingen kopen zijn we naar buiten gelopen omdat we niet betrokken wilde zijn van haar diefstal. Eenmaal buiten hebben we een stukje hardgelopen en daarna kwam vriendin 1 lachend achter ons aan met de gestolen koeken. Ik heb gelijk gezegd dat ik er totaal niet oke mee was en vriendin 2 vind het ook belachelijk.
Vriendin 1 zit met vriendin 2, nog 2 vriendinnen en mij in een Groepsapp en ik ben toen we op school aankwamen ook naar vriendin 2 en 3 gegaan en heb verteld wat vriendin 1 had gedaan waar wij bij waren en dat we hier totaal niet oke mee waren. Vriendin 2 en 3 vonden het ook totaal niet oke omdat vriendin 1 al veel vaker heeft gestolen en wij hier alle 4 niet mee betrokken willen zijn. Vriendin 1 zag in dat het echt fout was en gooide de koeken weg en zou naar de AH gaan om eerlijk het verhaal te vertellen.
Toen waren we dus uit en is vriendin 1 niet meer naar de AH geweest en zijn we allemaal naar huis gegaan.
We komen elke dag wel even bij de AH en de mensen zijn altijd enorm vriendelijk naar ons toe. Ik voel me nu echt medeschuldig omdat ze gestolen heeft waar ik in principe bij was en daardoor ben ik ook medeplichtig (?) Ik vind het echt totaal niet leuk was er is gebeurd en ik voel me er echt rot over. Zelf heb ik nu het idee dat ik niet meer gewoon naar de AH kan omdat er zoiets is gebeurd waar ik bij was, en waar vast ook wel beelden van zijn.
Wat kan ik doen ?
Morgen naar de AH gaan en alles eerlijk vertellen ? Niets zeggen en met een schuldgevoel blijven rondlopen ? Ik weet het echt niet meer...wat zouden jullie doen in zo een geval ?

Houd jullie van morgen op de hoogte