Rutte regeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Rutte regeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 18:22

Hoi allemaal,
Is er iemand hier op bokt die veel verstand heeft van de rutte regeling?

Alvast bedankt.

Groetjes Joy

Winged

Re: Rutte regeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:02

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:40

is gewoon het uitbesteden van je school voor een Vavo toch? gewoon overleggen met je school

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 14:06

future_vet schreef:
is gewoon het uitbesteden van je school voor een Vavo toch? gewoon overleggen met je school

Ja klopt alleen blijf ik niet zitten ;) en ik ben te jong om gewoon naar vavo te gaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:18

Maar wat wil je weten dan?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 14:20

Winged schreef:
Maar wat wil je weten dan?

Of dat je ook naar vavo (via de rutte regeling) kan als je een hoger niveau wil maar je school heeft dit niet. Ik zou graag vwo willen doen maar heb geen extra taal.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:41

je kan het altijd aan je school vragen of ze dat willen doen.
ik heb vwo ook op vavo gedaan, school wilde mij niet uitbesteden.

zonder extra taal kan alleen als je heel erg dyslectisch bent. en idd vavo kan alleen <18 als je uitbesteed wordt.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 14:51

future_vet schreef:
je kan het altijd aan je school vragen of ze dat willen doen.
ik heb vwo ook op vavo gedaan, school wilde mij niet uitbesteden.

zonder extra taal kan alleen als je heel erg dyslectisch bent. en idd vavo kan alleen <18 als je uitbesteed wordt.

Ik wil wel een taal alleen heb ik dat nu niet op de havo. Ik ga nog gewone vwo scholen mailen of er toch een mogelijkheid is.

Mijn school wil mij wel uitbesteden alleen hebben ze geen vwo dus kunnen ze mij ook niet uitbesteden.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:12

Ik zit momenteel op vavo maar ik denk dat je jouw vraag gewoon het beste kunt vragen bij een vavo bij jou in de buurt. Naar welke zou je toe willen gaan?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:21

Uitbesteden is dat je lessen etc gaat volgen op een vavo uit naam van je huidige school. Dus dat daar geen vwo afdeling is, is juist een goede reden om je uit te besteden.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:26

future_vet schreef:
Uitbesteden is dat je lessen etc gaat volgen op een vavo uit naam van je huidige school. Dus dat daar geen vwo afdeling is, is juist een goede reden om je uit te besteden.

Inderdaad een goede reden. Maar in de praktijk doen de meeste scholen dit alsnog niet. Dan moet je echt heel veel geluk hebben.

Ik zit op het VAVO en de mensen die hier een niveau hoger wouden doen, zijn niet uitbesteed door hun vorige school en moeten de schoolkosten dus zelf ophoesten.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:30

Je kan sws altijd even met vavo contact opnemen of je niet zonder uitbesteding toch er terecht mag, ondanks dat je nog geen 18 bent. Je hebt dan al een diploma en soms zijn ze wat soepeler

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:39

Vavo is inderdaad vaak best soepel dat scheelt, maar hou er dan wel rekening mee dat je zelf de schoolkosten moet betalen.

Overigens, je hoeft niet 18 te zijn om uitbesteed te worden. Een klasgenoot van mij, die ook van mijn oude school afkomstig is, is uitbesteed terwijl ze 17 was. Zij hoefde dus geen schoolgeld te betalen, maar krijgt pas een tegemoetkoming vanaf haar 18e.
Zij werd uitbesteed omdat ze nog niet goed wist wat ze wilde en het idee had dat ze werd beperkt door haar profiel (alfa) dus ging ze op het vavo betavakken doen, zij heeft dus ook gewoon al haar diploma gehaald. Maar zij valt wel in de categorie van geluk hebben dat ze is uitbesteed. :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:19

Ja bij uitbesteden hoef je geen 18 te zijn.

Schoolkosten komen overeen met een jaar ROC, dus dat valt wel mee. Maar als je oude school kan betalen is dat natuurlijk wel mooi meegenomen

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:24

Over VWO doen zonder extra taal - mij is verteld dat er op het Deltion Sprintlyceum (VAVO, Zwolle) in het Sprint-VWO een aparte klas Duits is voor mensen die op de Havo geen Duits hebben gehad. Misschien is zoiets er ook op een VAVO bij jou in de buurt.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:55

Mijn school gaat nu voor de laatste keer contact opnemen met het vavo om te kijken of ze geen uitzondering kunnen maken.

Er zitten meerdere vavo's bij ons in de buurt waarvan een aantal particulier en die zijn helaas veel te duur.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:18

Joy_Mennings schreef:
Mijn school gaat nu voor de laatste keer contact opnemen met het vavo om te kijken of ze geen uitzondering kunnen maken.

Er zitten meerdere vavo's bij ons in de buurt waarvan een aantal particulier en die zijn helaas veel te duur.

Maar t probleem is dus de extra taal?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 20:33

future_vet schreef:
Joy_Mennings schreef:

Maar t probleem is dus de extra taal?

Ja

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:48

Dat is een beetje raar, want iedereen mag gewoon de vakken doen die hij/zij wilt. Daar mag een school niet over beoordelen, of je er voor slaagt zonder basis is wat anders want het is wel keihard werken natuurlijk, maar dat is uiteindelijk toch het probleem van de leerling en niet van de school.

Bij mij zijn er heel veel klasgenoten die gestopt zijn met het MBO en toch de havo willen doen en dan vakken krijgen die ze nooit gehad hebben. Zelfde als de klasgenoot waar ik eerder wat over vertelde, die wou beta vakken gaan doen zodat ze meer studiekeuze had, dus ging ze natuurkunde, scheikunde en biologie doen wat ze nooit eerder op het havo in haar profiel had. Dat mag gewoon. :)

Daar heeft je oude school ook weinig mee te maken, daar gaat het enkel om of ze je een jaar uit willen besteden. Jij geeft zelf op het VAVO aan welke je vakken wilt en of je het aan kan is aan jou om te beoordelen.

In de eerste lessen na de zomer vroegen ze ook vaak aan de klas of er leerlingen bij waren die voor het eerst dit vak volgde.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:56

jawel hoor, dat mag een school wel weigeren.
Want slagingskans gaat gewoon omlaag als je "onmogelijk" vak gaat doen.
Ze vragen niet voor niets vaak dat je gemiddeld een 7 moet staan voor havo om vwo in 1 jaar te mogen doen

Kun je niet op t vavo alsnog in 2 jaar doen.
Jaar 1 vier vakken + Duits/Frans havo
En dan jaar 2 de andere vakken inclusief vwo Duits/Frans.

Heb je twee best relaxte jaren

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:08

Maar echt weigeren kan dan toch alsnog niet? Er zijn hier zat mensen die natuurkunde of scheikunde doen zonder dit ooit gehad te hebben, niet bepaald een peulenschil, maar ze worden er niet op geweigerd.
Qua talen weet ik het niet, want ik heb geen extra taal. :)

Om het in 2 jaar te doen zat ik ook al aan te denken als tip, maar was het weer even kwijt.
Maar als je niet uitbesteed raakt, moet je dus wel 2 jaren schoolgeld betalen. Ging dit per jaar of per vak? Want als het per vak gaat maakt het uiteindelijk niet uit.

Sowieso zijn 2 jaren aan te raden omdat een hoger niveau waarvan 2 jaar in 1 jaar word gepropt, echt flink pittig is. Sterker nog, niet eens in 1 vol jaar, want het is natuurlijk een examenjaar dus vanaf april beginnen de examentrainingen al. Dan heb je van de zomer tot begin april, om 2 jaar vwo erin te rammen.
Als je het verspreid over 2 jaar, kan je beter focussen op maar een aantal vakken en kan je langdurig doen over de extra taal die je krijgt. :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:11

Jawel hoor, ze mogen je gewoon weigeren :)

Je betaald per vak, tenzij je voltijd doet. Dus het maakt niet uit kwa kosten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:18

Maar dan zullen ze daar vast wel goede redenen voor moeten hebben, als in, de meeste leerlingen nemen ze wel aan ondanks dat ze een vak nog niet eerder gehad hebben. Althans, bij mij op school in ieder geval wel, maar ik weet verder niet in hoe verre die flexibeler/makkelijker zijn dan andere vavo scholen natuurlijk!
Bij ons mogen leerlingen ook vaak het moeilijke vak een extra keer in de week bij een andere klas volgen als het voor hun rooster uitkomt.

TS, je hebt toch de eerste 3 jaar van je havo frans en duits gehad? Als je cijfers hiervoor goed waren (liefst vanaf een gemiddelde 7), zou ik dit vooral doorgeven. En kijken of 2 jaar achter elkaar de extra taal doen een goede optie voor jou is (dus de andere vakken opsplitsen en de extra taal 2 maal achter elkaar), de kans dat ze je slagingskans dan aannemelijker vinden zit er dan wat meer in.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 21:57

Ik heb inderdaad Frans en Duits gehad en was erg goed in Frans.

Het probleem van de taal zit 'm in het gewone vwo. Hier mag ik niet heen zonder taal.

Ik kan niet naar de vavo omdat ik onder de 18 ben en mij school mij niet kan uitbesteden. Mijn school heeft namelijk geen vwo en ze kunnen alleen uitbesteden als ze vwo bieden op de school.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:20

Joy_Mennings schreef:
Ik heb inderdaad Frans en Duits gehad en was erg goed in Frans.

Het probleem van de taal zit 'm in het gewone vwo. Hier mag ik niet heen zonder taal.

Ik kan niet naar de vavo omdat ik onder de 18 ben en mij school mij niet kan uitbesteden. Mijn school heeft namelijk geen vwo en ze kunnen alleen uitbesteden als ze vwo bieden op de school.

Dat laatste begrijp ik niet? Waarom moet school vwo aanbieden om jou naar het vavo uit te besteden?