[ENQ] De rol van DNA

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quanneh

[ENQ] De rol van DNA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 13:34

Goedemorgen!

Zouden jullie ons willen helpen met het invullen van een enquête voor school? Het onderwerp is de rol van DNA in strafprocessen, en het invullen duurt maar een paar minuutjes.

https://docs.google.com/forms/d/1XJ7E0k ... 4/viewform

Alvast bedankt! :D

Als je tips hebt, laat ze graag weten! Zo kunnen we het dan nog iets verbeteren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:37

Ingevuld!

luuntje

Re: [ENQ] De rol van DNA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:43

Gedaan.
Lekker kort en duidelijk.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:44

Ingevuld :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:45

Ik ben wel benieuwd naar de uitslag.
Als het aan mij zou liggen dan zou van iedereen bij de geboorte een DNA profiel worden vastgelegd zodat je over een paar generaties zelfs de kleinste crimineel met gemak kan vinden :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:46

8nnemiek schreef:

Ik ben wel benieuwd naar de uitslag.
Als het aan mij zou liggen dan zou van iedereen bij de geboorte een DNA profiel worden vastgelegd zodat je over een paar generaties zelfs de kleinste crimineel met gemak kan vinden :)

En helaas kan je DNA dan ook voor andere zaken gebruikt worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:54

Dan kan ook met je vingerafdruk, dus wat dat betreft weinig verschil.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:23

Maar met DNA kun je wel iets meer dan met een vingerafdruk. Zeker gezien de technologie steeds beter wordt wat betreft DNA, weet ik ook niet of zo'n registratiesysteem handig is. Straks tonen ze dmv je dna aan dat je een zeer grote kans hebt om gewelddadig te worden/zijn, dan sta je toch niet zo sterk meer als onschuldige (hoofd)verdachte ;)

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 14:42

Bedankt alle invullers tot nu toe!

@8nnemiek : ik zal proberen om de uitslagen hier later in het topic te plaatsen :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:55

8nnemiek schreef:
Dan kan ook met je vingerafdruk, dus wat dat betreft weinig verschil.

Denk dat de grootste "angst" van mensen ligt bij bv erfelijke ziekten ed. Stel dat je al bij geboorte weet wat de risico's zijn van iemand om een bepaalde ziekte te krijgen... en die kennis verkoopt men aan verzekeringsmaatschappijen. Krijg je dan wel of niet een verzekering, als ze 80% zeker weten (ik zeg maar wat) dat je kanker krijgt. Vanaf hoeveel % nog wel?

Of ze spelen dit door naar bedrijven. Neem je iemand aan met 70% kans op een depressie? (wederom, ik roep maar wat)

Ingevuld TS, kort en duidelijk :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:10

Ingevuld!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:22

SpeechLess schreef:
Maar met DNA kun je wel iets meer dan met een vingerafdruk. Zeker gezien de technologie steeds beter wordt wat betreft DNA, weet ik ook niet of zo'n registratiesysteem handig is. Straks tonen ze dmv je dna aan dat je een zeer grote kans hebt om gewelddadig te worden/zijn, dan sta je toch niet zo sterk meer als onschuldige (hoofd)verdachte ;)

Dit is inderdaad hetgeen waar ik op doelde.
Je kunt ook heel gemakkelijk DNA van een onbekende planten die uiteindelijk niks met een daad te maken heeft. Hoe ga jij je er dan uit praten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:33

Nayomie schreef:
Je kunt ook heel gemakkelijk DNA van een onbekende planten die uiteindelijk niks met een daad te maken heeft. Hoe ga jij je er dan uit praten?

Dan ben ik wel benieuwd hoe jij dat zo heel gemakkelijk gaat doen. Geen zorgen, er komt echt geen webwinkel waar je gekweekte haren van de buurman kan kopen :+
Het is zelfs haast onmogelijk om even dna sporen van iemand te maken met alleen een dna profiel. Dan zou je dna van stamcellen moeten gaan aanpassen/aanmaken of hoe dat ook in zijn werk gaat.. De eerste gekweekte rundvleesburger kostte €250.000, dus even een pluk haar maken doe je niet zomaar. Het is dan veel makkelijker om even bij de buurman zijn haarborstel te pikken als je zijn dna wil gebruiken om hem erin te luizen. En dat kan nu ook al :Y)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:59

Ingevuld!

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 19:00

Bedankt! :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:33

8nnemiek schreef:

Lang niet altijd wijst het DNA dat gevonden wordt bij een misdrijf (en al helemaal niet bij kleine zaken) ook werkelijk op de dader. Dit leidt makkelijk tot fout-positieven, dus onschuldige mensen wiens DNA om welke reden dan ook op een plek van een misdrijf te vinden is, terwijl ze toch de dader niet zijn. En bedenk dat als je dit soort dingen toe gaat passen op alle mensen (en niet slechts op verdachten) dat je maar een hele kleine fout hoeft te maken om met 17 miljoen mensen toch zo een paarhonderd mensen te hebben die ten onrechte aan een misdrijf gelinkt worden.

Daarnaast zijn er in veel gevallen helemaal geen goede sporen (of juist veel te veel), dus 'de kleinste crimineel met gemak vinden' gaat uberhaupt niet gebeuren.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:34

Ingevuld!
Heb mijn profielwerkstuk dit jaar over forensisch DNA onderzoek gehouden :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:45

DNA zal inderdaad niet altijd naar de echte dader wijzen, maar dat geldt ook voor andere bewijsstukken. Je moet er dan wel vanuit gaan dat er alsnog goed onderzoek wordt verricht en alle scenario's en alibi's van verdachten worden bekeken.
Maar verkrachtingszaken bijvoorbeeld, zouden die niet veel makkelijker en sneller op te lossen zijn of zelfs veel minder worden gepleegd als mensen weten dat ze herkend zullen worden?
Zaken als de paardenbeul, die zou dan misschien al lang gevonden zijn..
Hoe meer mensen je aan een zaak kan linken, hoe sneller die opgelost zal worden, ook al zitten daar onschuldige mensen bij. Als ze maar niet de verkeerde vast zetten vind ik dat geen probleem.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 14:59

@TanjaxBas: klinkt interessant! Kon je veel info vinden?

Nog meer mensen die willen invullen? :D

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:30

Ik heb het ook voor je ingevuld. Ook mijn profielwerkstuk een jaar geleden ging over Forensisch DNA onderzoek en het aantonen van verwantschap, super interessant onderwerp!

Overigens vind ik een groot nadeel van een DNA databank dat je schuldig bent tot dat je onschuld bewezen is, dit in tegenstelling tot de huidige praktijk waar je onschuldig bent tot dat je schuldig bewezen bent.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:39

ingevuld..

dna onderzoek mag wat mij betreft beperkt worden, maar zeer zeker toegepast worden bij zeer ernstige geweldsdelicten en moord.. helaas was er geen onderscheid tussen gepleegde ernstige geweldsdelicten en poging tot moord.. poging is immers nog relatief rekbaar, waar een gepleegd feit onmiskenbaar is.

het beperken van dna voor alleen zware delicten is een keuze die gebasseerd wordt op, zoals al aangegeven wordt, vervuildend dna. als je voor alle delicten dna gaat zoeken en onderzoeken, dan kom je meerdere malen in je leven wel op een politiebureau terecht.. want de kans is levensgroot dat jouw dna wel ergens is aangetroffen waar op z'n minst kleine vergrijpen worden of zijn gepleegd..

de kosten, zowel voor onderzoek als de economische schade omdat veel mensen 'verdacht' worden ineens lopen behoorlijk op. En wat te denken van je naamsschade als je in verband wordt gebracht met kleine zaken.. Je kunt 100x onschuldig zijn, maar opgelaaien worden, of opgeroepen worden, roept vraagtekens op bij je medemens.

vandaar, wat mij betreft alleen bij zeer ernstige delicten.

overigens mogen ze mijn dna zo hebben voor wat voor onderzoek dan ook.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:13

Ja was ook een leuk onderwerp om te doen! Als je het leuk vindt mag je mijn pws wel zien.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:27

Done! Succes

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 18:06

Dankjulliewel allemaal voor alle reacties!

@TanjaxBas: Leuk! Dankjewel voor het aanbod, maar ik ken mezelf en dan ga ik nog veel te veel toevoegen en dat kan mijn perfectionistisch ik niet aan :D Maar wel gaaf dat je dat gedaan hebt!

@elenaMM7: Dankjewel voor je aanvullende informatie!

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 13:35

Ontzettend bedankt dat jullie allemaal hebben geholpen! Voor de geïntresseerden hier nog even de uitkomsten van de enquête! :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding