Vraag wat betreft huurwoning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Vraag wat betreft huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 19:16

Hoi!

Ik huur vanaf 1 april een appartement. Nu moeten we zelf gas en elektriciteit regelen. Maar wanneer moet je zoiets aanvragen? Ik heb daar dus helemaal geen verstand van.

En welk bedrijf raden jullie aan?

Tink89

Re: Vraag wat betreft huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:27

Supersimpel. Gewoon een energiemaatschappij bellen of online klant worden. Zou het een paar weken van tevoren regelen. Je hoeft dan op de dag dat je de sleutel krijgt alleen nog maar de meterstanden door te geven.

Vergeet ook de watermaatschappij niet.

Moet je ook internet en tv regelen? Dat moet wel echt een maand van tevoren namelijk.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:29

Ik denk dat je daar nu wel mee moet beginnen, hoor. Anders zit je misschien een tijdje zonder. Ik weet niet meer precies hoe snel dat soort dingen gaan, maar ik ben een paar keer verhuisd en het was was in ieder geval niet in een dag gepiept.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:30

Ik regelde het meestal als ik er een maand ofzo woonde. Kan nu wel al rondkijken, maar je hoeft het pas te regelen als je alles weet.
Internet aanvragen zou ik nu wel al doen :)

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:35

Ik zou juist niet wachten tot ik er woon, en beginnen met water, gas & elektriciteit. Want daar wil toch je echt niet zonder zitten. Het kan zijn dat dat op 1 april al in je nieuwe woning afgesloten is, afhankelijk van het contract van je voorganger of van de huurbaas. Of dat het afgesloten wordt als jij er al een paar dagen zit maar het nog niet volledig geregeld hebt.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:39

Bij vergelijkingssites even vergelijken en heel simpel online aanvragen. Kun je nu al doen, vul je als ingangsdatum 1-4 in. Heb je ook niet van die vervelende brieven dat je nog geen energie-aansluiting hebt van de netbeheerder. Bij mij duurde het namelijk 3 weken voordat ik aansluiting had.
Om je verbruik te schatten kun je bij die sites ook invullen wat voor soort appartement je hebt, met hoeveel personen je er gaat wonen e.d. Ik zat eerst bij NLE, maar ben nu overgestapt naar EON, die waren simpelweg goedkoper :Y) Einde van dit jaarcontract stap ik dus naar alle waarschijnlijkheid weer over naar de goedkoopste. Bij beide overigens alles zonder problemen verlopen en heb ook nog nooit ergens problemen over gehad.

Watermaatschappij ging hier automatisch na inschrjving bij de gemeente, heb ik niks voor hoeven doen. Maar dat zal verschillen per gemeente/provincie.

Internet en tv zou ik ook al aanvragen, dan heb je alles geregeld als je de sleutel krijgt. Ik was in ieder geval zo druk met verhuizen, meubels kopen, schilderen enzo dat ik daar weinig tijd voor zou hebben gehad. Hetzelfde verhaal, zat eerst bij Ziggo, nu pas geleden naar Tele2 overgestapt. Sneller internet én goedkoper. Maar dat ligt ook nog wel eens aan de regio waar je woont (internetsnelheid dan).

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 19:56

Water zit er al bij in. Dat is geregeld door de huurbaas :)

Moet alleen nog water en elektriciteit regen.
Ik heb al even rond zitten kijken en Neon lijkt voor ons het voordeligst.

Internet is ook een goeie ja! Daar is mijn vriend nu gelijk naar aan het kijken!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:59

Met gas en elektrisch hoef je je dacht ik geen zorgen te maken dat het nog niet aangesloten is als nog niet alles rond is. Dat sluiten ze pas af als je een halfjaar niet hebt betaald ofzo, een maandje is dacht ik nooit een probleem dus

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:03

Maar het is geen koophuis he :P Dus de huurder die er nu nog inzit zegt zijn energie denk ik gewoon op. Dus dan is er even niks en moeten wij het dus wel optijd aanvragen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:05

Als je zeker weet dat er al een aansluiting zit van de vorige bewoner, heeft het niet veel haast.

Wij kregen onlangs nieuwe buren en die kwamen toch wel van een koude kermis thuis toen bleek dat de vorige bewoner al een jaar was afgesloten (er woonde wel al die tijd iemand). Dat herstellen duurde erg lang (weken). Dit is uiteraard een enorme uitzondering, maar ik zou toch even nagaan of de aansluiting in orde is. Dan is gas en elektra via internet in een fluit geregeld.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:07

De vorige bewoner zit er gewoon nog in ja :j Toen wij kwamen kijken heeft hij het huis aan ons laten zien samen met de huurbaas en het huis zag er gewoon uit alsof hij er ook in leefde.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:09

Dan zal dat wel goed zitten :D

Je kunt nu al bijvoorbeeld gaan oriënteren welke aanbieder voor jullie het meest gunstig is.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:10

Dus als we daar in komen is het zeker dat er stroom en gas is? Niet dat ik met dekens en een wolle trui moet gaan rondlopen :')

Donderdag gaan we trouwens het contract tekenen en gaan we sowieso aan de huurbaas vragen hoe we dat moeten regelen. Maar ik wou het via jullie toch even zeker weten :P

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:17

Bij ons bleef de stroom gewoon aangesloten. De vorige bewoner geeft de meterstanden door als hij weg gaat,en jij als je er in gaat. Mocht daar een paar dagen tussen zitten wordt dat gewoon bij je maandbedrag inberekend.
Bij welke maatschappij je gaat is natuurlijk persoonlijk. Hou er rekening mee dat je bij sommige (vooral hele kleine) maatschappijen een 'dubbele' rekening krijgt. Namelijk de 'netkosten' bij de netbeheerder,en enkel je stroomverbruik bij de door jou uitgekozen maatschappij.
Ik vond dat destijds zo lastig dat ik geen in zijn geheel bij de Nuon ben gegaan. Geen gedoe met gesplitste rekeningen.
(Dit is natuurlijk niet overal zo)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:19

Dankjewel! Je ik zit er aan te denken om gewoon bij Nuon te gaan. Dit is ook het goedkoopste :D

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:21

Dan is het een eitje :D
Vraag ook even van te voren wat het maandbedrag van de vorige bewoner ongeveer was. Zo kom je niet voor verrassingen te staan als de Nuon je maandbedrag bijvoorbeeld te laag inzet en jij in december moet bijbetalen. :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:22

Oke dat ga ik doen! Kan je zomaar aan de huurbaas vragen wat de vorige bewoner moest betalen?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:26

Je huurbaas weet dat niet :D
De vorige huurder natuurlijk wel.
Als je dat niet meer kan achterhalen zou je aan de maatschappij kunnen vragen of er een verbruiksschatting is van de woning op basis van het aantal personen.
Voor de meeste woningen bestaan die schattingen.

Ik heb er toen voor gekozen om 25 euro boven de schatting te gaan zitten, zo krijg ik bij de eindafrekening altijd wat geld terug.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:28

Ik heb ook geen seconde zonder aansluiting gezeten. Wel een paar brieven gekregen maar die heb ik genegeerd omdat ik mijn aansluiting gewoon op tijd had aangevraagd.
Afsluiten en weer aansluiten doen ze uiteindelijk toch niet graag omdat het ze toch wel wat werk kost.

Tip van Tivoli is een goede. Ik had alles berekend op appartement e.d., maar even niet eraan gedacht dat ik bovenin en op de hoek zit met enkel glas :D Ik stook ietsje meer dan het gemiddelde appartement middenin een goed geïsoleerde flat :=

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:31

Ah oke. Dus ik heb net via nuon uitgerekend dat we ongeveer 86 euro per maand moeten betalen. Dus als we aan nuon vragen of we 100 euro per maand mogen betalen, dan kunnen we het teveel betaalde geld weer terug krijgen?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:44

Ja,in december geef je altijd je meterstanden door, dan berekent de Nuon of je moet bijbetalen of geld terug krijgt. Dat krijg je dan meestal in je eindafrekening in januari. (Tenzij je moet bijbetalen,dan krijg je een mooie factuur := )

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:47

Santigo_ schreef:
Tip van Tivoli is een goede. Ik had alles berekend op appartement e.d., maar even niet eraan gedacht dat ik bovenin en op de hoek zit met enkel glas :D Ik stook ietsje meer dan het gemiddelde appartement middenin een goed geïsoleerde flat :=

Vanwege dat is het dus inderdaad handiger om het maandbedrag van de vorige huurder te weten. (En dan natuurlijk meetellen of jij met meer of minder personen in huis bent)
* edit: dat was dus voor maureen bedoeld :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:52

Heel verstandig Maureen om wat hoger te gaan zitten per maand. Liever wat terug dan bijbetalen natuurlijk.

Je kan als je een keuze hebt gemaakt ook even bellen met de Nuon en vragen of zij een mooie aanbieding hebben als je voor het eerst klant wordt.
De meeste energiemaatschappijen hebben dat namelijk en daar kan je gewoon naar vragen.
Wel even van te voren goed opschrijven welke tarieven je moet betalen via de site voordat je belt zodat je goed kan vergelijken of ze wel echt een aanbieding doen.

Als de vorige bewoner gewoon gas en licht heeft dan is dat er ook nog wel als je er gaat wonen. Dus direct regelen als je de sleutel krijgt is geen probleem. Alleen is het voor je eigen rust prettig om dit soort zaken van te voren te regelen.

Als je internet en tv gaat regelen let dan op dat je de bijbehorende spullen of naar je huidige adres laat sturen of zelf afhaalt bij de winkel van de aanbieder. Anders sturen ze het misschien al naar het nieuwe adres en heb je niets als je er komt en de vorige bewoner heeft het niet netjes voor je bewaard.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:54

Yes inderdaad. Alleen woonde de vorige huurder van mij er al even niet meer :D Dus zou je het niet te weten komen, maandbedrag gewoon ietsje hoger zetten. Bij verschillende energiemaatschappijen kun je ook tussendoor al je meterstanden checken en zo je verbruik zien. Op die manier weet je ook (ongeveer) of je te veel of te weinig betaald. Kwam ik ook ietsje te laat achter.
Ik geef overigens per jaar mijn meterstanden door. Dus in mijn geval niet in december maar in september. Verschilt denk ik dan per maatschappij?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:58

Oh geen idee,bij ons is het altijd in december geweest :)
Soms heb je ook een verbruiksapp, dan zou je ook je verbruik kunnen berekenen.
Alleen verbruik je natuurlijk in een koude wintermaand meer dan in de zomer :)

Denk dat je zo wel een heel eind op weg bent :)