Benzinekosten per km

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Benzinekosten per km

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 14:54

Sinds kort heb ik een eigen auto en ik wil graag weten wat ik nou per km aan benzine betaal. Maar ik kom er niet helemaal achter hoe ik dat nou precies moet uitrekenen. Vooral als er iemand mee rijdt is dat handig om te weten als je de kosten wil delen.
Dus wie weet hoe dat moet? Ik heb net getankt en heb dus wel wat info:
volume: 22,81 l
prijs: €1,349 / l
totaal €30,77

Verder is het een Hyundai i20

Wie kan me helpen? :D

Froukje
Forever young

Re: Benzinekosten per km

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:56

Als je dat wilt uitrekenen zul je er ook even bij moeten zetten hoeveel je auto gebruikt per km.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:58

Je moet weten hoeveel km je hebt gereden.

Dus stel:
Ik heb een volle tank en zet de dagteller op 0.

Dan ga ik na een week tanken (als de tank redelijk leeg is), en kijk hoeveel liter ik heb getankt.
BV :
648 km gereden en 47 liter getankt.
Dan 648 : 47 = 13,8
Dat betekend dat je dan op 1 liter 13,8 km kan rijden.
Kosten zijn nu 1,35E per liter... dus = 10cent per km.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 28-02-16 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:58

Ik zet iedere keer na het tanken mijn kilometerteller op 0. Als je dan bij de volgende tankbeurt weet hoeveel liter je hebt getankt en hoeveel kilometer je hierop hebt gereden, kun je berekenen wat je per kilometer kwijt bent.

Je hebt dus net te weinig info gegeven om een berekening te kunnen maken. Weet je hoeveel kilometers je hebt gereden op een volle tank?

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:00

Je moet het verbruik van je auto weten, kan je waarschijnlijk wel vinden als je het merk van je auto googlet. Ook is er een hele handige site als je zoekt op 'benzine kosten berekenen', je moet weten hoever je gaat rijden, het verbruik van je auto en hoe duur je benzine per liter kost. Je kan aangeven hoeveel personen met je meerijden en hij rekent voor je uit hoeveel het zou kosten per persoon :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 15:00

Aha op die manier.... Oke dan ga ik de teller nu op 0 zetten want ik woon naast de benzinepomp dus heb pas een paar meter gereden :P

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:07

Ja, precies dat, en na je volgende tankbeurt weer.
Dan pak je over een aantal tankbeurten nog een gemiddelde, of je zet het even in een excel sheetje met een simpele formule erop, en dan weet je wat het kost.

Kun je ook doen voor het onderhoud e.d. Dan weet je echt wat het je kost per gereden kilometer...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:27

Serieus? Je bent 23! Wel redelijk een som voor het voortgezet onderwijs :')

Maar goed als je de rit invoert in ANWB krijg je ook een ritprijs. Die kan afwijken omdat je duurder of goedkoper rijdt. Vergeet niet dat een Auto meer is dan alleen brandstof!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 15:32

Bedankt voor de reacties!

Ja knert ik heb het IQ van een kip vandaar... En bedankt voor je overbodige reactie, ik weet ook wel dat een auto meer is dan brandstof maar als iemand mee rijdt laat ik die niet mee betalen in het onderhoud. :)*

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:37

Nuttige dingen voor het dagelijks leven hebben wij niet op school geleerd hoor. Daar heeft je IQ niks mee te maken, zal meer de generatie zijn.

Je moet inderdaad je dagteller op 0 zetten na het tanken, heel simpel sommetje, maar je moet het wel even weten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:40

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 15:45

Nja ik zal het vast weleens gehad hebben op school maar ik vergeet gewoon veel, sorry.
Hoeft iemand niet zo'n beledigende opmerking te maken.

Ik denk dat ik dan toch idd ga voor de manier van Brainless :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:48

saskiakefie schreef:
Bedankt voor de reacties!

Ja knert ik heb het IQ van een kip vandaar... En bedankt voor je overbodige reactie, ik weet ook wel dat een auto meer is dan brandstof maar als iemand mee rijdt laat ik die niet mee betalen in het onderhoud. :)*

Sociaal van je dat je geen extra kosten rekent. Maar dat maakt de som wel makkelijker.

Houdt eens bij wat je af rekent bij de kassa en houdt eens bij wat je aan liters in je tank gooit. Of bewaar de bon. In de winter kan dat verschillen van de zomer. En literprijs telt ook mee.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:50

Het grote voordeel van de manier van Brainless (die blijkbaar toch niet zo Brainless is ;)) is dat je niet zozeer berekend hoeveel de auto verbruikt, maar vooral hoeveel de auto verbruikt met jouw rijstijl . Die gemiddelden van internet zijn leuk, maar het verbruik hangt voor een groot gedeelte af van je rijstijl. Ook veel in de stad of juist veel op de snelweg maakt bijvoorbeeld uit.

Ik zou het dus ook op de manier van Brainless doen, en dan even een paar keer bij houden. Dan kan je jouw gemiddelde berekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:50

Ik zou dat gewoon eens testen en dat dan ongeveer aanhouden want het kan heel erg verschillen. ALs ik een hele tank bijna alleen maar over de snelweg tuf haalt mijn auto de 1 op 25 wel. Rijdt ik juist bijna alleen in de stad dan eerder 1 op 18/19

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:54

Je kan het ook via routenet uitrekenen. dan kun je je kenteken invoeren en dan beginpunt en eindpunt invullen en dan krijg je de benzinekosten te zien!

Sansevieria

Ik doe dat ook zo, (tankkosten delen door gereden km) en vergelijk met wat de boordcomputer aangeeft als verbruik.
Komt aardig overeen, en ja, ook rijstijl heeft iets met verbruik te maken.
Zelfs het gebruik van de cruise control e.d. (Voor wie dat heeft)
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 28-02-16 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Daarom zou ik een gemiddeld verbruik aanhouden (per tankbeurt kijken hoeveel km ermee gereden is) en dat verrekenen.

De ene keer zal de bijrijder iets meer betalen dan de andere keer.

Weeg niet op tegen het genot. Beter dan openbaar vervoer en ook eens met gezelschap.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:17

Het gemakkelijkste is tellr op 0 na het tanken. Weten hoeveel je getankt hebt met km en geld. Als je weer tankt schrijf je de dagtellerstand op. Weer hoeveel je erin doet kwa brandstof en geld. Dan is het zoveel,kilometer gereden. Zoveel getankt. Kilometers delen door de hoeveelheid liters. Daar komt een getal uit in bijvoorbeeld 16 km op 1 liter brandstof. Je weet wat een liter brandstof kost dan weet je ook hoeveel een rit gekost heeft,

Alleen daarmee heb je niet je afschrijving onderhoud en zo meegerekend.

Mijn hyundai atos automaat rijdt ongeveer 20 km op 1 liter. Ik kom door constant total ultimate te tanken wel steeds verder per liter. Maar ga even uit van 20 km per liter. Brandstof kost 1,40 dan zou een rit van 10 km 70 cent hebben gekost.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:27

iirrssjjee schreef:
Je kan het ook via routenet uitrekenen. dan kun je je kenteken invoeren en dan beginpunt en eindpunt invullen en dan krijg je de benzinekosten te zien!

Dat doe ik ook altijd. Het zal in werkelijkheid misschien een euro of zo schelen, maar ik vind het voordeel dat er dan voor iedereen duidelijkheid is over de kosten die gedeeld worden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 16:30

Oke bedankt! Ja met zo'n planner is in mijn situatie niet handig want ik ga bijv ook urbexen en dan rijd je naar allemaal verschillende locaties en is soms ook zoeken etc dus kan ik beter gwn de km's opnemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:33

Scheelt dat als je je autootje een tijdje rijdt je het verbruik ook vrij goed kunt bepalen. Weet je dat eenmaal is het een kwestie van kilometers bijhouden. Kan ook met begin en eindstand van de dagteller. Hoef je niet steeds te nullen. En de benzineprijs die toch steeds wisselt..

Maar wat is urbexen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:34

Als iemand meerijdt en jullie hebben besloten te gaan delen in benzine is de makkelijkste manier om vol te tanken, naar bestemming heen en terug en weer te tanken. Het verschil, wat je dus betaald deel je met het aantal mensen dat hebben meegereden.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:34

Je kan dat heel makkelijk laten uitrekenen op routenet.nl bij mijn auto of mijn route .
Je voert dan je kenteken in en waar je heen wil dus begin en eind punt en voila er rolt zo een kostenplaatje uit .

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:38

Hoe oud is je i20? Bij ons geeft de boordcomputer alle info die je nodig hebt