Uitvaart opa van een vriend van partner wel of niet heen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Uitvaart opa van een vriend van partner wel of niet heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:22

Ik zit heel erg in dubio en wellicht dat mensen hier bij kunnen helpen.

De opa van een hele goede vriend van mijn vriend is overleden.
Ik heb deze man nooit gekend en ken deze goede vriend sinds ik samen ben met mijn vriend (ongeveer 6 jaar nu). Ik kan het prima met hem en zijn vriendin vinden, maar echt heel close zijn we niet.

Mijn vriend vroeg of ik mee naar de condoleance en dienst ging. Persoonlijk voel ik daar heel weinig voor, omdat ik er ver bij weg sta. De condoleance had ik natuurlijk gedaan, maar een hele dienst is pittig en ik weet niet of ik me er goed bij voel.
Maar wat is gebruikelijk?
Mijn vriend heeft deze man wel gekend en wil ook graag zijn goede vriend bij staan.

zonnebloem18

Re: Uitvaart op van een vriend van partner wel of niet heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:24

Meestal ga je naar een begrafenis of condoleance voor de nabestaanden, niet voor de persoon zelf. Ik zou dus wel gaan om die vriend te steunen.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:24

wat zijn je bezwaren en waarom wil jouw vriend graag dat je mee gaat?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:25

Dat je vriend gaat snap ik wel, maar zou zelf ook niet echt de behoefte hebben om te gaan. Helemaal als je de beste man uberhaupt nooit gezien hebt. Lijkt me dat t voor je vriend goed is om zijn vriend te kunnen steunen maar zou mezelf niet bezwaard voelen om niet te gaan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:31

zonnebloem18 schreef:
Meestal ga je naar een begrafenis of condoleance voor de nabestaanden, niet voor de persoon zelf. Ik zou dus wel gaan om die vriend te steunen.

De condoleance is natuurlijk geen probleem. Maar de hele dienst zie ik heel erg tegen op.
Ik heb de man inderdaad nog nooit gezien. En een begrafenis dienst blijft toch altijd zwaar.

Mijn vriend wil gewoon dat ik mee ga, omdat ik zijn vriendin ben. Verder geen reden.

Goof

Re: Uitvaart opa van een vriend van partner wel of niet heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:33

Ik zou zelf niet naar een afscheidsdienst gaan van iemand die ik nooit heb gezien.
Ik zou ook niet weten waarom eigenlijk. Steun betuigen aan die vriend kan ook op een andere manier.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:34

Als je vriend graag heeft dat je meegaat, dan ga gewoon met hem mee, voor hem. Hij zal het ook voor jou doen neem ik aan +:)+

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:17

Indd. Als je vriend het fijn vindt. Zou ik meegaan. Waarom y et. Je doet je vriend en zijn vriend een plezier. Prima toch.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:45

zonnebloem18 schreef:

Je haalt me de woorden uit de mond! :j

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:48

Blijkbaar heeft jou vriend behoefte aan jou die dag , ik zou dus niet twijfelen maar gaan om mijn vriend te steunen.
Zou daar niet eens over nadenken.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:51

Ik zou voor je vriend gaan en voor die goede vriend. Als zij het fijn vinden dat je er bent, dan ben je een steun voor hen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:53

Blijkbaar heeft je vriend hier behoefte aan, ik zou het dan ook doen als ik jou was. Ik ben bij mijn ex ook meegegaan naar de uitvaart van zijn oma, eigenlijk puur voor zijn moeder en de rest van de familie. Zo'n dag is nooit leuk en liever heb je 'm natuurlijk niet maar het hoort er nou eenmaal bij.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:57

Is de kaart naar jullie beide gestuurd of alleen op naam van je vriend? Ik zou zoiets ook niet zien zitten. Zou het alleen doen om je vriend te steunen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 10:01

We hebben geen kaart gekregen, als dat het geval was en mijn naam erop stond vond ik dat inderdaad ook logisch. Als het een familielid van mijn vriend betrof uiteraard ook.
Er staat een advertentie in de krant met tijden en adres en op die basis gaat mijn vriend naar de dienst.
Zijn goede vriend is niet bij de uitvaart van de opa van mijn vriend geweest, terwijl dat een soort gelijke situatie was (zijn vriend kende zijn opa ook), dus voor mij enorm dubbel.

Een uitvaart vind ik altijd enorm zwaar, in combinatie met dat ik degene niet ken, geen hele hechte band heb met de nabestaanden is het ook de reden dat ik twijfel. Mijn vriend gaat inderdaad als steun aan zijn vriend.

Ik vind het lastig, meningen wat verdeeld... en zal het er nog even met mijn vriend over hebben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:04

Je vriend gaat dus om zijn vriend te steunen, niet omdat hij zelf iemand verloren is.
Je geeft zelf al aan dat je deze persoon niet kent en geen hechte band met de nabestaanden hebt, waarom zou je gaan dan?

Ik zou het persoonlijk als nabestaande heel raar en vervelend vinden als er mensen op een afscheid zouden komen die mijn oma of opa niet eens kenden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:13

Ik heb het als heel fijn ervaren dat mijn vrienden en hun aanhang naar de crematie van mijn opa zijn geweest.
Ondanks dat zelfs veel van mijn vrienden mijn opa niet kenden. Ze waren er voor mij en daar zal ik ze altijd dankbaar voor zijn.

Ook deze vrienden hebben geen kaart gekregen, maar ze wisten het via mij, via de stalhoudster of via anderen.

Ik weet ook dat ik het nog steeds heel jammer vind dat mijn schoonfamilie (schoonzus, zwager en ouders) niet de moeite hebben genomen om te komen om mij en mijn vriend te steunen. (Ondanks dat ik hun wel echt uitgenodigd heb) dat heeft onze relatie (schoonfamilie en mij + vriend) wel degelijk bekoeld.

Mijn opinie? Als je vriend je mee vraagt en hij gaat er heen voor zijn beste vriend, dan zou ik mee gaan om mijn vriend en zijn beste vriend te steunen en te tonen dat ik er voor ze ben... in voor en tegenspoed.
Er zijn al te veel mensen/vrienden die afhaken als het een beetje tegen zit in het leven van de ander.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:14

Goof schreef:
Ik zou het persoonlijk als nabestaande heel raar en vervelend vinden als er mensen op een afscheid zouden komen die mijn oma of opa niet eens kenden.

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat dit juist als heel fijn wordt ervaren. Toen mijn opa overleed kwamen mijn schoonouders om mij te steunen en dat ondanks dat ze mijn opa niet kende. Dat heeft mij heel veel gedaan.

Zelf ben ik recent naar de dienst geweest van de partner van een collega geweest, terwijl ik niet eens zo vaak met die collega heb gewerkt. Dat werd heel erg gewaardeerd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:16

zonnebloem18 schreef:
Goof schreef:

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat dit juist als heel fijn wordt ervaren. Toen mijn opa overleed kwamen mijn schoonouders om mij te steunen en dat ondanks dat ze mijn opa niet kende. Dat heeft mij heel veel gedaan.

Maar jou schoonouders kennen waarschijnlijk jouw ouders wel, dus dat maakt de link al korter ;)

Als mijn oma ooit dood gaat en er komt een aanhang van een vriendje van een broertje van..... etc mee, neuh, zou ik raar vinden, blijf dan lekker weg.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:20

Ik zou hier niet eens over twijfelen, als hij wil dat je mee gaat en dat vraagt dan zou ik gaan.
Redenen doen er voor mij niet toe, hij heeft je nodig, dan ga je mee. Zo sta ik er in.

Dat het zwaar is een uitvaart, ja natuurlijk, maar het hoort bij het leven.
Ik kan mij voorstellen als je onlangs iemand erg dierbaar bent verloren dat het misschien teveel is om mee te gaan maar voor de rest denk ik: niet aanstellen en gewoon je partner steunen als hij daar om vraagt.

Zo kwam een vriendin van mij op de condoleance van de oom van mijn vriend. Om het ff 'afstandelijk' te maken. Maar dat werd zo enorm gewaardeerd.
Je gaat er heen om de nabestaanden, niet om de overledene vaak. Cru gezegd krijgt die het toch niet meer mee.
Als je vriend het dan fijn vind om voor die vriend te gaan en zijn vriendin als steun meeneemt vind ik normaal, het is niet een scharreltje waar hij mee loopt te pronken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 10:26

Ik denk inderdaad meer zoals Goof.
Mijn opa's en oma zijn overleden, maar als mijn andere oma komt te overlijden hoeven van mij mijn vrienden niet te komen. Ook niet mijn beste vrienden, dat vind ik niks. Als het mijn ouders zijn, is dat weer anders.
Een condoleance ten opzichte van een dienst met begrafenis vind ik dan ook weer heel iets anders. Ik heb wel aangegeven naar de condoleance te willen, maar gelieve niet naar dienst en begrafenis. Maar ik ga nog even goed met mijn vriend over hebben, wat hij graag wil.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:31

Praat erover met je vriend... leg uit dat jij een begrafenis zwaar vind... dat je best hem wil steunen als hij die behoefte heeft maar dat je het niet vanzelfsprekend vind dat je mee gaat omdat je zijn vriendin bent (als soort arm-candy)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:35

Evelijn: neem aan dat je na 6 jaar relatie met dit soort zaken niet als arm-candy mee wordt gevraagd maar omdat je steun bent voor je partner.

TS, als je niet wilt moet je niet gaan. Heb het idee dat je vanaf het begin van dit topic daar al zeker van bent. Dan had je beter kunnen vragen: hoe maak ik dit mijn partner duidelijk zonder dat hij zich daar rot onder voelt oid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:41

MarliesV schreef:
Evelijn: neem aan dat je na 6 jaar relatie met dit soort zaken niet als arm-candy mee wordt gevraagd maar omdat je steun bent voor je partner.

Maar de partner heeft niemand verloren, die gaat als steun voor een vriend. Hoe lang blijf je die steun doortrekken dan?
TS geeft aan uitvaarten heel zwaar te vinden, neemt die dan ook steun mee?
Kom op zeg.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 10:45

MarliesV schreef:

TS, als je niet wilt moet je niet gaan. Heb het idee dat je vanaf het begin van dit topic daar al zeker van bent. Dan had je beter kunnen vragen: hoe maak ik dit mijn partner duidelijk zonder dat hij zich daar rot onder voelt oid.

Klopt voor een deel behalve dat zeker van zijn, ik wil liever helemaal niet gaan, zie er als een berg tegenop.
Ik vind het zelf ook totaal niet gebruikelijk als ik zou kijken naar mijn situatie, mijn oma. En als ik kijk naar de begrafenis van zijn opa, waar ook geen vrienden zijn geweest. Ik dacht het is toch niet normaal? Toen een zoontje op 14 jarige leeftijd overleed van een collega instructeur van mij ben ik ook alleen heen gegaan. Mijn vriend kende deze jongen en vader wel, maar ik vond het toch niet logisch dat hij mee zou gaan. Ik vind het nu niet logisch dat ik nu mee zou gaan, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.
Daarom dacht ik wellicht dat er wel richtlijnen voor zijn, maar deze zijn blijkbaar gewoon wat je gevoel je ingeeft.
Ik weet nog niet wat ik doe met deze, maar wel dat ik het vanavond er goed met mijn vriend over ga hebben en als hij echt de behoefte heeft dat ik mee ga, dat ik wil mee ga.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:47

De partner heeft wel degelijk iemand verloren, ook hij kende de opa van zijn vriend.

Persoonlijk vind ik dat je in dit soort situaties gewoon je eigen principes even op zij moet zetten om er volledig te kunnen zijn voor je partner...