Stiltecoupe trein, aanspreken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Stiltecoupe trein, aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 17:11

Ik ben 1 van die mensen die bewust in de stiltecoupe gaat zitten vanwege de stilte. Zodoende ben ik ook een mens die zich ergert als er mensen in de stiltecoupe praten. Ik heb er ook wel eens wat van gezegt. Maar het komt vrij regelmatig voor dat mensen praten.

Ben benieuwd wat mede bokkers doen. Wel of niet aanspreken?

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:14

Ik erger me aan het bestaan van de stiltecoupé; het overkomt me heel vaak dat er in de spits nergens anders plek is, dan in die vervloekte stiltecoupé. En als ik dan even hoest kijken mensen me al bloedchagrijnig aan. Helaas kan ik je dus niet helpen.

Maartje1990

Re: Stiltecoupe trein, aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 17:16

Nou hoesten is toch niet erg? Daar heb je geen invloed op. Maar praten... Dat kan dan toch ergens anders (of niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:16

Ligt eraan wat voor personen het zijn zeg maar :=

En anders zeg ik het wel. :)

chimello

Ik spreek ze sowieso aan of doe beklag bij een conducteur. Er is in zo'n hele trein nota bene 1 wagon met stilte coupe... Maar als iemand toevallig telefoon krijgt en er wordt zachtjes een kort gesprek gehouden prima maar ik heb het echt over van die irritante mensen die met een groep hardop gaan zitten praten... Terwijl de rest stilletjes een boek zit te lezen.

Destination

Als iemand hoest/neus snuit e.d. zeg ik niets, maar als mensen praten zeg ik er wel wat van. Ik ga er zitten zodat het stil is en ik bezig kan met opdrachten :)

Anoniem

Ook ik zit graag in de stiltecoupé rustig een boekje te lezen. Over het algemeen is het er gewoon stil, dus dat is fijn :) Mocht er wel iemand praten dan spreek ik ze daar soms op aan, 9 van de 10 mensen heeft het gewoon niet gezien.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:18

Een vriendin van me is ooit in elkaar gemept omdat ze iemand vroeg stil te zijn in de stiltecoupe, dus ik zeg er alleen wat van als de persoon in kwestie eruit ziet alsof ze me heel houden :=

Eerlijk is eerlijk, ik reis zelden met de trein maar ik probeer de stiltecoupe te mijden. Daar erger ik me namelijk aan pratende en bellende mensen terwijl ik dat in de normale coupe's niet doe. Dus voor m'n gemoedsrust zoek ik meestal een gewone coupe uit :)

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:26

Ik ging vorige week met mijn moeder om 13.00 uur terug naar huis en toen bleken wij in een stilte coupe te zitten. We zaten net en zeiden nog even iets tegen elkaar toen werden wij al gelijk aangesproken.

Het was een beetje onverwachts dus af en toe zeiden we zachtjes eventjes iets, nou als blikken konden doden, die vrouw keek boos.. Tuurlijk je hoeft geen hele gesprekken te doen maar soms moet je even snel wat zeggen en dan hoef je niet zo te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:32

Tuurlijk mag je in de stiltecoupe best iets zeggen, of een heel zacht kort telefoon gesprekje houden. Ook hoesten of niezen kan je niks aan doen, maar hele gesprekken hardop gaan voeren? Nee. Ik zit in de stiltecoupe voor mn rust.

Laatst ook een vrouw met haar kind, en kind maar schreeuwen en lawaai maken.... Ja daar erger ik me ontzettend aan.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:34

Yessy schreef:
Eerlijk is eerlijk, ik reis zelden met de trein maar ik probeer de stiltecoupé te mijden. Daar erger ik me namelijk aan pratende en bellende mensen terwijl ik dat in de normale coupés niet doe. Dus voor m'n gemoedsrust zoek ik meestal een gewone coupe uit :)

+1 :+

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:37

FennaK schreef:
Ik ging vorige week met mijn moeder om 13.00 uur terug naar huis en toen bleken wij in een stilte coupe te zitten. We zaten net en zeiden nog even iets tegen elkaar toen werden wij al gelijk aangesproken.

Het was een beetje onverwachts dus af en toe zeiden we zachtjes eventjes iets, nou als blikken konden doden, die vrouw keek boos.. Tuurlijk je hoeft geen hele gesprekken te doen maar soms moet je even snel wat zeggen en dan hoef je niet zo te reageren.

Tja, ik vind dit dus heel asociaal van je. Iemand wijst je erop en je praat toch tussendoor nog gewoon door. Waarom ga je niet gewoon ergens anders zitten?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:40

Die hele stiltecoupé moeten ze afschaffen. Zolang er niet voor iedere reiziger een fatsoenlijke zitplaats is vind ik het een overbodige aanvulling. Of ze moeten er extra voor rekenen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:42

Ik reis samen met een vriendin, en het gebeurt ook vaak genoeg dat er alleen nog maar plek is in de stiltecoupé. In de stiltecoupé zijn we altijd wel stil. Persoonlijk zou ik het ook vervelend vinden als ik in de stiltecoupé zit voor de stilte (verassing), en dat mensen dan alsnog hele gesprekken gaan voeren. Vind ik persoonlijk een kleine moeite :)

Laatst ging ik een keer met een vriendin 's avonds naar de film, en we namen de sprinter. We waren gewoon gezellig aan het praten en aan het lachen, maar bij ons in de coupé zat nog een andere mevrouw die een boek zat te lezen. Zat ze helemaal te zuchten en ons chagrijnig aan te kijken omdat we kennelijk te luid waren. De rest van de trein was leeg, dus ik snap ook niet zo goed waarom ze daar niet ging zitten als ze echt zo veel last van ons had. Maar goed, ik ga me in een bijna lege trein niet aanpassen aan 1 andere persoon, die te lui is om even naar de volgende coupé te lopen. Dat vond ik wel een beetje stom namelijk :=

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:43

Hier zelf jaren terug een keer gehad dat ik zonder dat ik het wist in een stilte coupe zat en uitgebreid aan het bellen was. Na een heel lange tijd zij iemand er heel geïrriteerd wat van. Ik schaamde me kapot. Als ik het had geweten had ik nooit gaan bellen of ergens anders geen zitten.
Maar vond het wel vervelend dat die persoon het op die manier zij en pas na een hele lange tijd.
Ik vind dat je recht hebt om er wat van te zeggen, maar wel op een vriendelijke manier in eerste instantie. Ik weet niet hoe het nu is, maar toen stond het heel klein op de deur en ramen dat het niet op viel. Zeker niet als je achter iemand aan binnen kwam.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:48

prugelpiet schreef:
Tuurlijk mag je in de stiltecoupe best iets zeggen, of een heel zacht kort telefoon gesprekje houden. Ook hoesten of niezen kan je niks aan doen, maar hele gesprekken hardop gaan voeren? Nee. Ik zit in de stiltecoupe voor mn rust.

Laatst ook een vrouw met haar kind, en kind maar schreeuwen en lawaai maken.... Ja daar erger ik me ontzettend aan.

Bellen in de trein vind ik sowieso not done, maar in de stiltecoupé al helemaal :n

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:50

Waarom zou je extra moeten betalen voor stilte? Ik vind het juist wel lekker als k ergens kan gaan zitten waar k niet andermans muziek / telefoongesprek / kletspraatjes hoef te horen. Mijn ex ging er vaak zitten als hij uit de nachtdiensten kwam, zodat hij rustig bij kon komen.

Ik spreek mensen er ook gerust op aan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:51

conejo schreef:
Hier zelf jaren terug een keer gehad dat ik zonder dat ik het wist in een stilte coupe zat en uitgebreid aan het bellen was. Na een heel lange tijd zij iemand er heel geïrriteerd wat van. Ik schaamde me kapot. Als ik het had geweten had ik nooit gaan bellen of ergens anders geen zitten.
Maar vond het wel vervelend dat die persoon het op die manier zij en pas na een hele lange tijd.
Ik vind dat je recht hebt om er wat van te zeggen, maar wel op een vriendelijke manier in eerste instantie. Ik weet niet hoe het nu is, maar toen stond het heel klein op de deur en ramen dat het niet op viel. Zeker niet als je achter iemand aan binnen kwam.

Ze gaan t aanpassen en de logo's groot op de stoelen borduren.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:53

Na een hele drukke dag op mijn stage ga ik altijd bewust in de stilte coupé zitten. Heb dan even 20 minuten behoefte aan stilte en hoef dan geen Henk en Ingrid naast me die gaan bellen met Henk weet wie. Gewoon even geen gesprekken. Als het echt heel druk is, dan hoeven ze van mij echt niet stil te zijn. Niemand wil staan, zeker niet in coupés dus dan is er gewoon sprake van overmacht.

Mensen die praten in de stiltecoupé buiten deze drukte om, werp ik een dodelijke blik toe en anders zeg ik er iets van. :)
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 23-02-16 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:54

een klein beetje geluid moet kunnen maar ik zat een keer in een stilte coupé, bewust, toen er een groep vrouwen met en kortpittig kapsel van boven de 50 in feestsfeer erbij kwam zitten en liedjes van de toppers ging zingen met flugels en breezers in de hand. ik heb toen gevraagd of ze hadden gezien dat het een stilte coupe was. en lacherig zeiden ze ja en ging vrolijk door.
gelukkig kwam de conducteur 2 min later binnen en legde mijn irritatie uit bij hem, de groep mocht de coupe verlaten :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:54

ik vond dat ze dit in België ook mochten invoeren, ik reis bijna altijd alleen ritten van anderhalf uur. Dan wil ik wat voor school werken en zijn er zelfs in een hele stille trein wel irritante mensen die het nodig vinden luid te bellen en kinderen krijsend rond te laten rennen...

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:57

Ik reis tegenwoordig alleen maar in de spits, dus ik vind het dan ook onrealistisch als het zo druk is dat mensen in gangpaden moeten staan, dat iedereen dan nog stil is.

Mocht het rustig zijn dat is het voor praatgrage mensen een kleine moeite om te verkassen, en zal het niet onredelijk vinden om mensen er dan op aan te spreken.

Zelf kan ik mij er niet druk om maken als mensen praten in de stilte coupé, want het blijft toch wel openbaar vervoer. Als je complete stilte wilt moet je maar oordopjes kopen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:59

Destination: waarom zouden mensen niet mogen bellen in de trein? :+ Ik zie niet echt in wat het verschil voor jou is als die persoon met iemand belt of met iemand zou praten.

Ik vind dat je mensen er zeker wel op mag wijzen, maar wat volgens mij veel mensen fout doen is dat ze die persoon vaak direct aanvallen. Zoals iemand hier als voorbeeld gaf heb je soms gewoon niet door dat je in de stiltecoupé zit.

Maar om eerlijk te zijn snap ik het wel dat het vervelend is dat heel de trein vol is en in de stiltecoupé bijna niemand zit. In België hebben we dat volgens mij niet eens en dat vind ik prima. Het is meestal nu niet dat er zoveel lawaai is in de trein dat je geen boek meer kan lezen of je werk niet kan doen, als je je concentreert vergeet je de achtergrondgeluiden toch meestal tenzij er plots echt iemand begint te krijsen ofzo.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:03

xRaisin schreef:
Zelf kan ik mij er niet druk om maken als mensen praten in de stilte coupé, want het blijft toch wel openbaar vervoer.

Openbaar vervoer betekent niet regelvrij. Zodra je een kaartje koopt, heb je je aan de huisregels van de vervoermaatschappij te houden.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:07

Szan schreef:
xRaisin schreef:
Zelf kan ik mij er niet druk om maken als mensen praten in de stilte coupé, want het blijft toch wel openbaar vervoer.

Openbaar vervoer betekent niet regelvrij. Zodra je een kaartje koopt, heb je je aan de huisregels van de vervoermaatschappij te houden.

Ik bedoel daar mee niet dat iedereen zich mag gedragen hoe hij wilt, maar wel dat ik er geen complete stilte verwacht. Waar mensen zijn, is geluid. Ik vind rustig pratende mensen dan ook niet storender dan geluiden zoals hoestende of niezende mensen, de trein die het geluid zelf maakt, de omroepstem etc.