mag website zomaar mijn foto gebruiken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

mag website zomaar mijn foto gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 15:32

hoi bokkers!

In april heb ik aan een fotowedstrijd van een bepaald park meegedaan (ik weet niet of ik mag vermelden over welk park het gaat?). Het ging over foto's van hun dieren in het park. Ik heb niet gewonnen, dus geen aandacht meer aan geschonken. Vandaag scrolde ik even over de website van het park en kwam ik plots een foto tegen die me wel heel erg bekend voor kwam. Als promotie van hun dieren hebben ze dus mijn foto gebruikt. Er zit geen watermerk op de foto (ik ben geen echte fotograaf en het ging om ene website dus ik zag het nut hier niet van in). Ik sta ook nergens op die pagina als fotograaf van de foto vernoemd en er is me hier nooit toestemming voor gevraagd.

Ik weet 100% zeker dat het mijn foto is, want er staat een hele kudde dieren op de foto en elk dier staat exact hetzelfde op de foto. toeval is dus uitgesloten. ook is mijn bewerking van het licht exact hetzelfde.

Ze hoeven voor mij de foto helemaal niet van hun website te halen, want ik voel me zelfs een beetje vereerd. Maar ik vroeg me af of ze me niet moeten vermelden of toestemming vragen, want op deze manier steekt wel een beetje.

Ik ben trouwens belg, maar het gaat om een Nederlands park dus ik vermoed dat Nederlandse wetgeving geldig is.
iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 21-02-16 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Re: mag website zomaar mijn foto gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:33

Volgens mij geef je automatisch toestemming zodra je het plaatst en/of instuurt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:33

Waarschijnlijk staat in de voorwaarden van de wedstrijd dat je door deelname akkoord gaat met dat zij met jouw foto mogen doen wat zij willen. ;)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:34

Lijkt mij niet. Zit auteursrecht op maar heb zo'n idee dat ze niet konden achterhalen wie de eigenaar van de foto was.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:35

Wat staat in de voorwaarden van de wedstrijd?

Op mijn werk organiseren wij ook jaarlijks een (natuur)fotowedstrijd, en we vermelden in het reglement dat de foto's nadien gebruikt kunnen worden door ons (bv voor affiches). Wel altijd met naamsvermelding van de fotograaf. Maar we brengen de fotografen niet speciaal op de hoogte wanneer we van de foto's gebruikmaken, alle foto's van de wedstrijden gaan in een archief dus kan ook zijn dat we jaren later zo'n foto nog gebruiken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:35

Slimme manier om mooie fotos opje site gratis te krijgen. Je zoude wedstrijdvoorwaarden er op na kunnen lezen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 15:37

in de voorwaarden staat dat Libéma 1 van hun partners de foto's kosteloos kunnen gebruiken. Maar hier staat niets over dat zij dit mogen. En er staat niets over het vermelden van de fotograaf.

De fotograaf terugvinden als een foto met naam en e-mailadres wordt ingestuurd lijkt me niet moeilijk.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 15:40

na 2 keer voortklikken staat er blijkbaar toch vermeld dat je afstand doet tot het recht van naamsvermelding en al de partners van libéma je foto mogen gebruiken, bewerken en openbaar maakt.

Mag dit zo achterwegen staan? en staat dit niet in strijd met de wet op auteursrecht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:42

Waarom niet eerst lezen en meteen (weer) een oehhh mag dit wel en word ik wel eerlijk behandelt topic?

Het zijn (bijna altijd!) de kleine letters van zo een soort wedstrijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-02-16 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaime_

Nee dat mag, door mee te doen ben jij akkoord gegaan met die voorwaarden.

Mioux

je bent akkoord gegaan en als het vermeld staat dan had je het dus kunnen lezen... dan betekent het als je het instuurt je er volledig de voorwaarde accepteerd...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:45

Sorry hoor , maar vindt je niet dat je dit van te voren had moeten bekijken? Je moet toch akkoord gaan met de voorwaarden en daar staat het in beschreven, wilde je dit niet, had je niets in moeten sturen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 15:46

is helemaal geen wordt ik wel eerlijk behandeld zeur-topic. Ik vroeg het me gewoon af, mag toch?

Ik vind het gewoon wat achterbaks dat je eerst voorwaarden kan lezen bovenaan de pagina, als je dan op insturen klikt moet je akkoord gaan met voorwaarden (waar het woord voorwaarden dan een link is) en je dan op andere voorwaarden komt dus met afstand doen van rechten etc. wat niet vermeld staat in de voorwaarden bovenaan de vorige pagina.
Ik zal niet de enige zijn die aannam dat daar gewoon dezelfde stonden en geaccepteerd heeft.

Vind het gewoon wat jammer, was een erg mooie foto waar ik veel tijd en geduld in gestoken heb om hem te maken.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:51

Dan het is het dom als je er zoveel werk van hebt gemaakt, dat je hem niet gewatermerkt hebt. Leer ervan voor de volgende keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:52

Als je iets, wat dan ook, online akkoord geeft kun je bijna zeker zijn dat je onder de link "algemene voorwaarden" die je vaak nog apart moet aanvinken de kleine lettertjes vindt.
En die zijn anders dan voorwaarden van een wedstrijd; insturen voor die datum, foto maximaal dat formaat, maximaal zoveel inzendingen per deelnemer enzovoort.

RvE

Jaime_

En zie het voor nu maar als een eer.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 15:56

dankje voor de link!

Weet ieman ook wat voor watermerk je het best kan gebruiken als je fotografie geen naam heeft omdat je maar amateur bent?
Ik zie het zeker als een eer! het gaat trouwens om deze foto
Afbeelding

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:57

Waarom denk je dat dierenparken dit soort acties doen? Dat is nou juist om goedkoop aan mooie foto's te komen. Een dierentuin heeft het al moeilijk zat zonder dure fotografen.

Gaaf toch juist? Jij mag de foto ook nog gewoon gebruiken voor je website oid en waarschijnlijk daar nog bij noemen dat hij door Libéma gebruikt wordt!

*edit* mooie foto!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:59

Je zou nog kunnen vragen of ze jouw naam erbij willen zetten :)

RvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:02

Gewoon je voor en achternaam ergens in een hoek plaatsen, om hem online te kunnen 'beschermen'.
Wettelijk is het niet nodig om je auteursrecht te bewaren.
+ Als mensen echt slechte bedoelingen hebben... tsja.. met redelijke photoshop skills heb je een standaard copyrightlogo erg makkelijk weggewerkt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:11

beekse bergen? leuke foto :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 16:14

Mioux schreef:
beekse bergen? leuke foto :)

ja inderdaad.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:14

ben ik ook geweest :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 16:16

Mioux schreef:
ben ik ook geweest :)

erg leuk park he! zo jammer dat ik 2 uur moet rijden om er te komen, anders zat ik er wel elk weekend :D