Samen wonen/op jezelf gaan.. Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Samen wonen/op jezelf gaan.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:58

Hoi!

Mijn vriend en ik willen vanaf sept. 2016 samen wonen. We zijn flink aan het rondkijken maar dat valt nog vies tegen.

Er wordt enorm vaak gevraagd om een minimaal inkomen (wij zijn allebei studenten) en anders is de badkamer/keuken gedeeld en dat willen we ook niet. Het lijkt allemaal enorm onrealistisch terwijl dat volgens mij helemaal niet zo is? 2 studenten die een appartement zoeken.

Kijk of zoek ik verkeerd? Ik heb geen idee maar we worden er wel een beetje hopeloos van. We hebben allebei geen vast inkomen, ik loop t/m februari 2017 stage en hij van sept 2016 tm juli 2017 en moet daarna een baan zoeken. Ik moet nog 2 jaar.

Wie loopt er ook tegen aan? Of zijn er mensen die ons tips/tricks kunnen geven?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:02

Of het realistisch is ligt natuurlijk helemaal aan je inkomen en wat je kunt missen. Als je allebei stage loopt zullen er wellicht weinig inkomsten zijn. Is het wellicht verstandiger om te wachten tot hij werk heeft?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:02

Je wilt op jezelf gaan wonen maar hebt geen vast inkomen?

Waar wilden jullie de huur/overige woon-, leefkosten dan precies van betalen?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:03

Ik weet niet waar je wil gaan wonen en wat je budget is? In Groningen staat altijd genoeg te huur voor ongeveer €700-€900 per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:05

Nee, dat willen we niet. :) We gaan uit van een totale maandhuur van max €750,- incl. Hij woont nu al op zichzelf, maar in een studentenhuis met 4 vrienden.

@Apple, Volgens mij is dat mijn vraag niet. Dus hier ga ik ook niet op reageren.

@Destination, Zuid-Holland haha :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:06

_Dominique schreef:
Nee, dat willen we niet. :) We gaan uit van een totale maandhuur van max €750,- incl. Hij woont nu al op zichzelf, maar in een studentenhuis met 4 vrienden.

@Apple volgens mij is dat mijn vraag niet. Dus hier ga ik ook niet op reageren.

@Destination, Zuid-Holland haha :)

Wat is je vraag dan wel precies?

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:09

Sinds begin dit jaar ben ik ook gaan samenwonen met mijn vriend. En ik kan je vertellen dat het inderdaad heel lastig is wanneer je geen vast inkomen hebt. Mijn vriend heeft een vaste baan, maar we hebben als nog met moeite een huisje gekregen (particulier). Ik studeer nog.
Bij ons scheelde het dat we particulier wat konden krijgen en dat mijn ouders garant kunnen staan mochten we een financiële tegenslag krijgen.

Maar goed, je zoekt tips. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je budget is, waar je wil wonen (hartje Amsterdam is tig keer duurder en meer gewild dan buitengebied) en of je een studieschuld hebt. Zorg er in ieder geval goed voor dat je weet wat je inkomen is, wat je maandelijkse kosten zullen zijn en wat je plan B is mochten jullie het financiëel niet redden. Als je dit goed hebt voorbereid en weet waar je aan toe bent kun je dit ook eventueel aan de makelaar/verhuurder/huisbaas laten zien.
Verder moet je niet te veeleisend zijn, en is het ook een kwestie van geluk hebben om een appartement voor twee personen te vinden, zonder gedeelde ruimtes, binnen een bepaald budget en op de gewenste locatie. Houd goed Funda in de gaten en vertel tegen iedereen dat jullie op zoek zijn naar een appartementje. Vaak is er via via veel te vinden!

Heel veel succes en plezier in ieder geval met de zoektocht!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:10

Staan jullie ingeschreven voor sociale woninghuur? Dat is de handigste en goedkoopste manier om een woning te vinden. Nadeel is dat je vaak lang ingeschreven moet staan.
Andere optie is dat een van de ouders gerant kan en wil staan. Anders eisen verhuurders vaak een aardig eigen inkomen en dat heb je vaak niet als student. Je kan evt ook nog antikraak gaan wonen. Wel heel onzeker.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:13

Goed zoeken en geluk hebben!
Wij zijn als studenten anti-kraak begonnen.
Best ideaal, want zo hadden we voor weinig geld toch alles voor onszelf. Daar tegenover staat dat het kan gebeuren dat je er vrij plotseling uit moet en dat er geen garantie is dat z er je daarna weer wat aan kunnen bieden. Wat bij ons ook zo was helaas.
Toen hebben wij vrij veel geluk gehad door via via een particulier huurappartementje te vinden zonder inkomenseis. Was een iniemienie klein zoldertje en slecht onderhouden (ramen konden niet dicht, geiser kreeg 's winters de douche niet warm en viel regelmatig uit). Maar daarvoor in de plaats hadden we wel ons eigen keukentje en badkamer voor een bedrag wat we konden betalen (670 euro incl gwl, op loopafstand van haarlem centrum, dus dure regio). Daar hebben we jaren gezeten tot we aan de beurt waren bij de woningbouw.
Wij hebben wel altijd bijbaantjes gehad naast onze studies, anders zouden we ons wel heel diep in de schulden moeten steken bij de ibg.
Informeer ook eens via de woningbouw of ze speciale appartementen voor studenten hebben (lastig zonder gedeelde faciliteiten, maar niet geschoten...)
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 21-02-16 15:20, in het totaal 2 keer bewerkt

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:14

Jannaa schreef:
Sinds begin dit jaar ben ik ook gaan samenwonen met mijn vriend. En ik kan je vertellen dat het inderdaad heel lastig is wanneer je geen vast inkomen hebt. Mijn vriend heeft een vaste baan, maar we hebben als nog met moeite een huisje gekregen (particulier). Ik studeer nog.
Bij ons scheelde het dat we particulier wat konden krijgen en dat mijn ouders garant kunnen staan mochten we een financiële tegenslag krijgen.

Maar goed, je zoekt tips. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je budget is, waar je wil wonen (hartje Amsterdam is tig keer duurder en meer gewild dan buitengebied) en of je een studieschuld hebt. Zorg er in ieder geval goed voor dat je weet wat je inkomen is, wat je maandelijkse kosten zullen zijn en wat je plan B is mochten jullie het financiëel niet redden. Als je dit goed hebt voorbereid en weet waar je aan toe bent kun je dit ook eventueel aan de makelaar/verhuurder/huisbaas laten zien.
Verder moet je niet te veeleisend zijn, en is het ook een kwestie van geluk hebben om een appartement voor twee personen te vinden, zonder gedeelde ruimtes, binnen een bepaald budget en op de gewenste locatie. Houd goed Funda in de gaten en vertel tegen iedereen dat jullie op zoek zijn naar een appartementje. Vaak is er via via veel te vinden!

Heel veel succes en plezier in ieder geval met de zoektocht!

huren jullie of hebben jullie gekocht? mag ik vragen wat je vriend verdient en hoeveel jullie kwijt zijn? mijn vriend en ik zijn opzoek naar een koophuis, mijn vriend heeft een (vaste) baan. zelf dacht ik tot maximaal 150.000 in de regio leiden/denhaag en er genoeg leuks te vinden.

Maureen95

Re: Samen wonen/op jezelf gaan.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:16

Ik heb een paar weken geleden ook een topic geopend dat we snel een huurhuis nodig hadden. Als je goed zoekt vind je zeker wat!ik zou goed op kamernet blijven zoeken

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:16

TS Ik vind het niet echt realistisch om in zuidholland zonder inkomen iets te zoeken.. Een huurhuis is zuidholland vind je niet voor 750 incl reken maar op 800 excl minimaal.. kopen gaat zo ie zo niet lukken zonder inkomen. vaak is het bij huren dat je max 3x de huurprijs per maand als inkomen moet hebben...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:18

Willen jullie ouders niet garant staan? Dat is voor een makelaar/huisbaas vaak wel voldoende om te compenseren dat jullie zelf niet genoeg verdienen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:19

Szan schreef:
Willen jullie ouders niet garant staan? Dat is voor een makelaar/huisbaas vaak wel voldoende om te compenseren dat jullie zelf niet genoeg verdienen.

TS heeft helemaal geen inkomen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:21

Tja, laten we wel wezen; als jij een huis hebt dat je wil verhuren, zou je dat dan graag willen verhuren aan mensen die geen vast inkomen hebben en je dus niet kunnen garanderen dat ze überhaupt de huur kunnen (blijven) betalen? Ik niet!
Ik vraag me om die reden ook af of het realistisch is wat je zoekt.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:24

EJuniorJoost schreef:
Szan schreef:

Had ik niet zo uit de OP gehaald. Ik dacht dat er nog wel stufi en een bijbaan zouden zijn (waarmee je al vaak niet aan de inkomenseis voldoet). Maar dan wordt het heel erg lastig inderdaad. Een verhuurder wil simpelweg (terecht) wat zekerheid dat hij zijn huurinkomsten gewoon iedere maand binnen zal krijgen.

Waar in Zuid-Holland zoek je eigenlijk iets, TS? In de regio waar ik woon, is het wel lastig om iets in jullie prijsklasse met jullie wensen te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:27

EJuniorJoost schreef:
Szan schreef:

Op basis van wat suggereer je dat? Ik heb in de OP vermeld dat we geen VAST inkomen hebben, als in een vaste fulltime baan hebben. ;) Wat niet gaat als je stageloopt en al fulltime studeert. :=

Het komende jaar verdien ik door mijn stage. Daarnaast krijg ik studiefinanciering, zorgtoeslag en een bedrag van mijn ouders. Zelfde geldt voor mijn vriend. Stagevergoeding, stufi, geen zorgtoeslag maar wel een groter bedrag van zijn ouders.

Na mijn stageperiode kan ik weer terug komen bij mijn oude baan of blijven werken bij mijn stage.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:28

Ik woon sinds augustus samen met mijn vriend in Utrecht.
Hij werkt en ik studeer. En krijg dus stufi + aanvullend.
In dit pand rekende stufi ook als inkomen dus dat was heel handig.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:30

future_vet schreef:
Ik woon sinds augustus samen met mijn vriend in Utrecht.
Hij werkt en ik studeer. En krijg dus stufi + aanvullend.
In dit pand rekende stufi ook als inkomen dus dat was heel handig.

Bij een koophuis telt een bank stufie en zorgtoeslag niet als inkomen, maar soms heb je dus wel geluk en word het bij huur wel mee gerekend :)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:34

EJuniorJoost je hebt pb!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:37

Ik denk dat je niet veel verder komt dan een studentenwoning of anti-kraak. Of er moet iemand inderdaad garant willen staan?

Wij huren particulier, maar moesten ook ons inkomen opgeven. Bedenk wel dat bij een huur van 750 ook nog allerlei andere kosten bij komen dus dat je eigenlijk rond de 1000 euro betaalt. 500 per persoon per maand is best veel met alleen een stagevergoeding en zorgtoeslag. Ik snap dan ook wel dat de meeste verhuurders het risico niet durven te lopen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:40

Vergeet niet dat 750 je lang niet klaar bent. Als je gaat huren. Dit weet ik ook omdat ik ook zojuist een huis heb gekregen.

Je zit nog aan rioolzuiveringbelasting, je zit nog aan gemeente belasting, en inboedel verzekering etc etc er komt veel meer bij kijken ;)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:43

In welke regio van Zuid-Holland zoeken jullie iets?

Hier zou je voor dat bedrag met die eisen een leuke studio (+ minikeuken + minibadkamer) kunnen huren. Maar die zijn meestal slechts één persoon.

En nogmaals: zouden jullie ouders niet garant willen staan?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:44

Zo'n inkomenseis is niet altijd even hard. Mijn vriend en ik huren een woning, maar hebben geen vast inkomen, en zeker geen inkomen dat 3 keer de huur is. (Wel allebei een bijbaan waar we in principe genoeg uren kunnen draaien.) Toch heeft de verhuurder ons de woning gegeven, terwijl er meer gegadigden waren. Als je particulier huurt, is geld vaak niet het enige. Het moet ook klikken met de verhuurder, en daar kan je geluk mee hebben.

Overigens zou ik proberen om een woning onder de 700 euro te vinden, daar kan je namelijk huurtoeslag op krijgen. Scheelt zo 300 euro in de maand.
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 21-02-16 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:45

Wij verhuurde ook een tijdje een huis maar nooit aan mensen zonder vast inkomen. Bij studentenkamers is het anders omdat dat om een relatief laag bedrag gaat, maar bij bedragen boven de 750,- wil je wel echt garantie dat dat ook betaald word. Het is noet meer dan logisch dat je een stabiel inkomen hebt als je op jezelf gaat wonen. Het is niet alleen de huur, maar ook gas water licht, afval, reparaties, en ga zo maar door.
Wat jij zoekt kun je misschien krijgen via anti kraak. Ook bij een sociale huurwoning moet je een vast inkomen kunnen laten zien.