Kraamcadeau Belgie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ijslandfan

Kraamcadeau Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 16:08

Hallo mede bokkers,

Geen idee of dit hier goed staat, zo niet...sorry

Maar binnenkort gaan wij naar een kraamfeest in Belgie.
Graag hoor ik van mede bokkers uit Belgie wat gebruikelijk is om te geven.
Ik dacht zelf aan een luiertaart, maar dan vraag ik me af welke figuren er op dit moment "in" zijn.
Mijn kids vonden/vinden Woezel en Pip heel leuk, maar geen idee of die internationaal bekend zijn ;-)
Of misschien vinden onze Zuiderburen luiertaarten heel raar.....
Tips zijn welkom!

_Bonte_

Re: Kraamcadeau Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:14

Meestal is er ergens een geboortelijst ... Ik neem meestal de dingen die anderen niet nemen ( onzichtbare dingen ) zoals een tussenstuk om de maxi cosi op de kinderwagen te bevestigen omdat niemand anders dat wil geven

Anders een luiertaart of een klein speelgoedje. Kruippakjes in een oudere leeftijd zijn vaak ook heel welkom

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:20

Wat is een luiertaart? :P

Wij nemen gewoon altijd iets van de geboortelijst, of we geven geld. Dan ben je zeker dat ze het goed kunnen gebruiken. Hebben ze geen geboortelijst of kado tip meegegeven?

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:04

van mijn Belgische familie kreeg ik altijd flink dure kleding. Wij geven daar niets om maar hij hun is het goed gebruik om veel geld aan cadeaus uit te geven. Is wel Zuid België

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:07

Solleke_Noah schreef:

Wij nemen gewoon altijd iets van de geboortelijst, of we geven geld. Dan ben je zeker dat ze het goed kunnen gebruiken. Hebben ze geen geboortelijst of kado tip meegegeven?

Luiertaarten

https://www.google.nl/search?q=Luiertaa ... ASAQsAQIGw

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:09

Goh laten we eerlijk zijn de hoeveelheid geld hangt Af van de familie hoor :) mijn toekomstig petekind is nu al rot verwend

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:12

Luiertaarten, of 'papmertaarten' zoals wij ze hier noemen zijn hier ook wel een vrij gangbaar cadeau hoor! En Woezel en Pip kennen wij ook, die vind ik zelf ook heel leuk!
Verder is bumba ook wel een goede, heel kindvriendelijk vind ik zelf :) Of gewoon diertjes, of autootjes, bloemetjes, ...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:14

Ik ben Belg en heb nog nooit van luiertaart gehoord en heb al een hoop kraambezoeken erop zitten. Dus zoiets lijkt met niet gebruikelijk.

Meestal is er een geboortelijst en koop je daar wat van. Kleding wordt ook vrij frequent gegeven (let hierbij goed op de maat, die kleine dingen voor de eerste weken krijgen ouders zo veel dat het kind lang niet alles aan kan, dus koop enkele maten groter).

Over gewoonte hoog bedrag uit te geven is afhankelijk hoe close je bent. Bij mijn neefje zijn geboorte hebben we er idd enkele honderde euro's tegen gegooid. Terwijl bij een kennis ik prima met een hoopje kleertjes van de primark voor 30-50 euro durf aan te komen.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:19

Waarom niet een mand met allerlei kado's? Dat kan je naar je eigen budget vullen.

Bijv. Met
- vijltje en nagelschaartje
- xxl hydrofieldoek( voor evt. Inbakeren)
- leuk pakje?
- leuk tijdschrift
- body lotion, shampoo
- aanvullen met luiers?
Etc.

Ook leuk om uit te pakken!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:21

Het staat toch op de geboortekaart wat de ouders willen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:22

waxmeltsenzo schreef:
Solleke_Noah schreef:

Luiertaarten

https://www.google.nl/search?q=Luiertaa ... ASAQsAQIGw

Apart, nog nooit van gehoord of gezien. Denk dat het hier in dit stuk België ook niet gebruikelijk is.

Met de geboortelijst zit je sowieso safe :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:23

Ik weet niet, maar in Nederland zet je geen cadeautips op de geboorte kaart en heb hier ook nog nooit een cadeaulijst gezien :=
Vind dat ook een beetje brutaal :')

Wij verzinnen altijd zelf wat of vragen aan de ouders of ze nog spullen nodig hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:32

verootjoo schreef:
Ik weet niet, maar in Nederland zet je geen cadeautips op de geboorte kaart en heb hier ook nog nooit een cadeaulijst gezien :=

Wij verzinnen altijd zelf wat of vragen aan de ouders of ze nog spullen nodig hebben.

Het komt steeds meer voor dat ouders een cadeaulijstje op het internet zetten zodat ze niets dubbel krijgen.
Zie je ook steeds meer bij bruiloften.

Ik vind het ideaal dan weet je zeker dat ze iets krijgen wat ze kunnen gebruiken.
Grotere cadeaus kun je dan ook samen geven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:35

Brainless schreef:
verootjoo schreef:

Het komt steeds meer voor dat ouders een cadeaulijstje op het internet zetten zodat ze niets dubbel krijgen.
Zie je ook steeds meer bij bruiloften.

Ik vind het ideaal dan weet je zeker dat ze iets krijgen wat ze kunnen gebruiken.
Grotere cadeaus kun je dan ook samen geven.

Echt? Dat heb ik dus nog nooit meegemaakt. Vind een envelopje op een uitnodiging eigenlijk al brutaal :+ zelf je cadeaus regelen is toch ook niet leuk, verrassingen zijn leuker :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:36

verootjoo schreef:

Niet brutaal. Maar net slim. Je krijgt niets dubbel. De mensen weten wat de kleine nodig heeft. En je krijgt geen nutteloze troep. Ook staan er dingen van allerrijksten prijzen op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:37

Hier is het gebruikelijk dat er bij een bepaalde winkel een cadeau-lijst ligt, daar staan dure cadeau's op maar ook cadeau's van bv 3 euro of 5 euro. :) Niks brutaal aan. Veel mensen weten niet wat ze moeten kopen en geven dan iets waar je niks aan hebt en veel nieuwe ouders waren het waarschijnlijk beu. Dus win-win door een lijst te leggen met dingen die je nuttig vind in alle prijscategorieën; mensen hoeven niet meer wanhopig te zoeken om alsnog iets te kopen waar de ouders niks mee zijn, ouders krijgen gaan cadeau's meer waar ze niks aan hebben.

Verder is het vrijblijvend (cadeauTIP, niet cadeauplicht.) dus ik zie niet wat er brutaal aan is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:41

verootjoo schreef:
Echt? Dat heb ik dus nog nooit meegemaakt. Vind een envelopje op een uitnodiging eigenlijk al brutaal :+ zelf je cadeaus regelen is toch ook niet leuk, verrassingen zijn leuker :D

Vroeger was het bij bruiloften heel normaal dat de huisraad werd aangevuld met een cadeaulijstje wat de familie doorging.
Daar streepte je af wat jijzelf (of met meerdere) kocht.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:48

Ayasha schreef:
Hier is het gebruikelijk dat er bij een bepaalde winkel een cadeau-lijst ligt, daar staan dure cadeau's op maar ook cadeau's van bv 3 euro of 5 euro. :) Niks brutaal aan. Veel mensen weten niet wat ze moeten kopen en geven dan iets waar je niks aan hebt en veel nieuwe ouders waren het waarschijnlijk beu. Dus win-win door een lijst te leggen met dingen die je nuttig vind in alle prijscategorieën; mensen hoeven niet meer wanhopig te zoeken om alsnog iets te kopen waar de ouders niks mee zijn, ouders krijgen gaan cadeau's meer waar ze niks aan hebben.

Verder is het vrijblijvend (cadeauTIP, niet cadeauplicht.) dus ik zie niet wat er brutaal aan is.

Echt in een winkel? Wat voor winkel dan? Een speelgoedwinkel ofzo?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:50

Iris82 schreef:
Ayasha schreef:

Winkels met babyspullen zoals dreambaby en orchestra bijvoorbeeld. (Ook kleinere lokale winkels doen dit)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:53

verootjoo schreef:

Hier vraagt de familie zelf om zo'n lijstje. Juist superhandig: je zet er allerlei dingen op van 0,50 tot 500,- bij wijze van spreken. En men staat altijd vrij iets anders te geven (of niks, ik hoef niet perse iets :+ )

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:55

Zoe_97 schreef:
Over gewoonte hoog bedrag uit te geven is afhankelijk hoe close je bent. Bij mijn neefje zijn geboorte hebben we er idd enkele honderde euro's tegen gegooid. Terwijl bij een kennis ik prima met een hoopje kleertjes van de primark voor 30-50 euro durf aan te komen.

Honderden euro's :oo wow dat vind ik echt enorm veel. Om eerlijk te zijn vind ik 30-50 euro al en behoorlijk mooi bedrag voor familie. Maar net als met bruiloften zit er bij geboortes toch een behoorlijk verschil tussen Nederland en België denk ik qua bedragen die je (uit)geeft.
Bij goede familie zit ik rond de 30,00 volgens mij. Vaak leggen we dan met wat stellen samen om bijv. een groot cadeau te geven of een grote luierstaart gevuld met cadeaus.
Bij vrienden/kenissen vind ik 20,00 een prima bedrag om uit te geven aan een cadeautje.

Zoe_97 schreef:
verootjoo schreef:

Niet brutaal. Maar net slim. Je krijgt niets dubbel. De mensen weten wat de kleine nodig heeft. En je krijgt geen nutteloze troep. Ook staan er dingen van allerrijksten prijzen op.

Ik denk dat dat komt omdat het hier geen gewoonte is dat er tegenaan gekeken wordt als brutaal. Ik moet zeggen dat ik er ook wat aan moest wennen. Maar ik heb 2 Belgische vriendinnen en uiteindelijk vond ik het juist wel makkelijk. Zo weet je zeker dat je iets koopt waar ze blij mee zijn.

Op het geboortekaartje staat vaak een link naar de lijst. Of een adres van een winkel waar die lijst ligt. Doordat daar zoveel gekocht wordt krijgen de kersverse ouders geloof ik ook korting of een cadeau van de winkel.

Hier is het inmiddels een gewoonte geworden bij kinderfeestjes dat er een mandje gevuld wordt bij de plaatselijke speelgoedwinkel. In het begin moest ik er ook aan wennen, maar inmiddels is het ideaal en leuk voor de kinderen zelf om uit te kiezen wat ze graag willen voor hun kinderfeestje.

Wat wij ook een keer hebben meegemaakt is dat er een bankrekeningnummer op het geboortekaartje stond. Dat vond ik toch weer iets waar ik niet zo makkelijk aan zou kunnen wennen :o .

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:56

Ook ik vind het helemaal niet brutaal, maar juist heel praktisch. Zo kunnen de ouders aangeven wat ze graag hebben en heb jij als cadeaugever tenminste inspiratie. Dit topic bevestigt toch nog maar eens dat het blijkbaar niet zo makkelijk is zelf iets te verzinnen ;) Want ja, wat hebben ouders zelf misschien al gekocht, wat brengen andere mensen mee, ... Ik vind zo'n geboortelijst dus ook heel praktisch. Staat inderdaad normaal om het geboortekaartje, of er staat de rekeningnummer van de pamperrekening op ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:58

Iris82 schreef:
Ayasha schreef:

In een babywinkel. Al dan niet online. :) als je op "geboortelijst" zoekt kom je sites tegen. Vaak zit er dan bij het geboortekaartje nog een kaartje met de code van de geboortelijst/de plaats waar deze ligt)
Je bent inderdaad vrij om alsnog wat anders te kopen. :)
Ik wilde dat mensen dat ook met verjaardagen enz zouden doen. :') Moest ik niet meer stressen om iets te vinden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:59

Mijn nichtje had een krat gevuld bij de Intertoys.
Iedereen kon er iets uit pakken en kopen naar keuze.

Kraamcadeau, vragen of er cadeauwensen zijn.
Je kan kleding in een iets grotere maat kopen.
Speelgoedwinkel heeft keus zat.
Bij de juwelier kan je kinderbestek, spaarpot of armbandje kopen en de naam erop laten graveren.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:04

Ik ben er ook wel fan van.

Je weet soms als niet baby kenner totaal niet wat je moet geven , of je kent de kledingstijl van de ouders niet en geeft iets wat ze hun baby nooit zouden aandoen. De lijst is net een handige tool om jezelf wat te oriënteren. Vind je niets leuk dat je wil geven of doe je het liever anders, dan haal je zelf wat.

voordelen
- niets dubbel krijgen
- jouw stijl van kleding
- jouw stijl van materiaal ( baby flesjes , .... )
- je bent bekend met de kwaliteit van het merk
- je bent altijd blij

Het is enorm handig voor de cadeau gever
- je gaat naar de winkel of naar de site
- je klikt aan wat je wil geven
- je betaalt
- je gaat het ophalen of laat het aan huis leveren bij de baby

Niet te hard nadenken ...