Eisen huis gezinsuitbreiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

litilaura

Eisen huis gezinsuitbreiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 10:34

Hallo bokkers, naar aanleiding van onze eigen situatie kwam bij ons de vraag naar boven wanneer is een huis geschikt voor het starten van een gezin. Ik zal even onze eigen situatie beschrijven om te beginnen.

Nadelen:
-Huis is klein 65m2
-Enkel glas in de meeste kamers
-bij brand maar 1 uitgang op de begaande grond (boven wel meer vluchtmogelijkheden)
- Simpele badkamer met alleen een douche geen bad
-Ligging aan een drukke weg en niet omringd met andere huizen
- Buren die in hetzelfde huis wonen (2 onder 1 kap) is een soort studentenhuis kamers
- Overal stopcontacten vlak bij de vloer dus hou m'n hart vast mocht het kind gaan kruipen (zelfs met kindproof kapjes erop)

Voordelen:
- Heeft een achtertuin (afsluitbaar van de weg)
- Heeft 2 slaapkamers waarvan 1 wel dubbel glas en een verwarming heeft dus deze zal sws babykamer worden
- basisschool op 800 meter
- De wijk aan de overkant van de weg is heel kindvriendelijk en heeft speeltuintjes enzo maar door de weg zal er altijd iemand mee moeten als het kind wil spelen.

Eigenlijk zegt ons gevoel van we zijn gelukkig dat we hier wonen (net helemaal naar onze smaak verbouwd) maar is dit geen geschikte plek voor een kind. En zullen we in de toekomst dus moeten verhuizen.

Wat vinden bokkers nou de minimale eisen waaraan een huis moet voldoen om geschikt te zijn voor een kind? Brandt los!

MarliesV

Re: Eisen huis gezinsuitbreiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:38

Ik vind het minimale: liefhebbende ouder/ouders die een dak boven hun hoofd hebben en geld om het kind te voeden en kleden.

Een huis en de ruimte zegt mij niets. Natuurlijk zijn er idealen die een ieder heeft.

Maar ook in een appartement met 1 slaapkamer kan je een kind op de wereld zetten en deze laten opgroeien. Al is het wel fijn dat ze vanaf een bepaalde leeftijd hun eigen kamertje krijgen.

Jullie huis zou ik prima geschikt vinden. Je hebt de ruimte binnen, een tuin enz. Wat ontbreekt er dan nog? Niets volgens mij.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:40

Ik ben van mening dat je een kind zelfs kan laten opgroeien in
een hutje op de hei :+

Je hebt alles wat je nodig hebt om jullie kindje een veilige haven
te bieden. Als je een beetje je gezonde verstand gebruikt komt dat met die
stopcontacten ook wel goed, en die afdekplaatjes krijgen ze echt niet zomaar los hoor :)

Ons appartement staat nu te koop, onze dochter is nu 4. Wij zijn nu inderdaad toe aan een heel huis, waar er voor haar veel speelgelegenheid zal zijn. Verdere eisen voor haar hebben wij eigenlijk niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:40

Ik heb hier totaal geen verstand van maar wil TS even een dikke +:)+ geven dat ze vantevoren zo goed nadenkt over de situatie voor ze een kind op de wereld zet. Zouden heel wat mensen een voorbeeld aan kunnen nemen :j

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 10:40

Tuurlijk is liefde stabiliteit aandacht en dat soort dingen het belangrijkste, maar in dit topic heb ik het puur over wanneer is een huis geschikt. En ik snap dat de eerste jaren een kind niet doorheeft of hij is een mooi huis woont of niet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:41

Ligt er aan met welk toekomst beeld je een huis gaat kopen. Als het huis maar twee slaapkamers heeft, is dat handig als jij bijvoorbeeld drie kinderen wilt? Koop jij het huis met het idee daar lang te kunnen wonen of over 10 jaar weer te verhuizen?

Je moet goed kijken naar wat jullie willen in de toekomst en of het huis daarbij past.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:42

litilaura schreef:
Tuurlijk is liefde stabiliteit aandacht en dat soort dingen het belangrijkste, maar in dit topic heb ik het puur over wanneer is een huis geschikt. En ik snap dat de eerste jaren een kind niet doorheeft of hij is een mooi huis woont of niet.

Ik zou eerder je financiën eens goed op een rij zetten, dan dat ik de prio zou geven
aan een huis.

Weet je wat het kost? :D

Ga je minder werken straks? Moet jullie kindje naar het KDV?
Flesvoeding, luiers, alle spullen die je nodig hebt, kinderwagen, kinderkamer etc.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 10:43

Dank jullie voor de reacties.

Even voor de duidelijkheid wij wonen op dit moment al in het beschreven huis, en zijn aan het nadenken of we moeten verhuizen voordat we aan kinderen beginnen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:45

Willen jullie 1 of meer kinderen?
Vanaf een bepaalde leeftijd vind ik het wel fijn als een kind zijn/haar eigen kamer heeft.
Een bad is leuk als ze klein zijn. Mijn ervaring is dat douchen de voorkeur heeft.

Wij zijn groter gaan wonen toen onze zoon er was.
Ook bewust gezocht naar een huis op een hofje/pleintje met speeltoestellen en scholen in de buurt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:45

BloemBloem schreef:
litilaura schreef:

Ik zou eerder je financiën eens goed op een rij zetten, dan dat ik de prio zou geven
aan een huis.

Weet je wat het kost? :D

Ga je minder werken straks? Moet jullie kindje naar het KDV?
Flesvoeding, luiers, alle spullen die je nodig hebt, kinderwagen, kinderkamer etc.

Het topic gaat over de woonsituatie niet over de rest.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:46

Ik weet niet hoe gehorig het is? Maar als je studenten naast je hebt weet ik niet of dat heel handig is. Voor de rest maakt het niet zoveel uit hoeveel ruimte je hebt.

Al zou ik 65m2 met een baby en 2 volwassenen wel wat benauwd vinden. Maar dat is mijn eigen mening.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 10:46

Ik snap dat een kindje veel geld kost, het is ook pas de bedoeling om er over een jaar of 2 aan te beginnen.
Wij staan er overigens een stuk beter voor dan de gemiddelde moeder bij bijvoorbeeld 4 handen op 1 buik. We hebben vaste inkomens en een stabiele relatie.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:47

Mars schreef:
Ik heb hier totaal geen verstand van maar wil TS even een dikke +:)+ geven dat ze vantevoren zo goed nadenkt over de situatie voor ze een kind op de wereld zet. Zouden heel wat mensen een voorbeeld aan kunnen nemen :j

Dan kan ze er beter helemaal niet aan beginnen, gezien de huidige stand van zaken in de wereld ;)
Laatst bijgewerkt door Palmera op 18-02-16 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:47

litilaura schreef:
Dank jullie voor de reacties.

Even voor de duidelijkheid wij wonen op dit moment al in het beschreven huis, en zijn aan het nadenken of we moeten verhuizen voordat we aan kinderen beginnen.

Ik zie nu dat je pas 19 bent, geen verwijt natuurlijk, maar dat is
behoorlijk jong. Dat huis zit wel goed, financiën, die zijn veel belangrijker!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:48

Amandavd schreef:

Maar dat is nu precies het punt ..... de "rest" is even wat belangrijker dan
het huis ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:48

Ik zou sowieso een huis willen met minimaal 3 maar liever 4 slaapkamers (dan kan je er in groeien, en heb je eventueel nog een kamer voor extra opslag/ je hobby of werk/ kleding-kasten o.i.d.). Ook het woonoppervlakte zou ik ruimer willen, een kind neemt behoorlijk wat ruimte in beslag in de woonkamer! :+
Tuin is erg fijn, net als een kindvriendelijke en kindrijke buurt (vooral ook voor jou als ouder).

Voorheen woonden wij in een 2 slaapkamer appartement in een wijk waar vooral ouderen woonden. Grote speeltuin op loopafstand, scholen dichtbij, maar de enige kindjes die in de speeltuin kwamen waren kleinkinderen die bij opa en oma op bezoek waren. Ook was de woonkamer wat klein voor en een box, en speelruimte, en een bureau e.d. allemaal in de zelfde ruimte. De box is er dan ook uitgegaan toen ze c.a. 9 maand was en begon te kruipen.

Nu wonen wij in een eengezinswoning met 4 slaapkamers waarvan 2 in gebruik als slaapkamer en 1 als werkkamer. We hebben nu dus nog 1 kleine slaapkamer over mocht er een 2e kindje komen, en tot die tijd is het opslag van de baby-spullen. We wonen nu in een kinderrijke buurt, met een veel kleinere speeltuin op loopafstand maar er is wel leven, veel jonge gezinnen dus veel kinderen in alle leeftijden.
De buurtkindjes halen mijn dochter (4) ook vaak op, en omdat ze dan niet alleen is durf ik haar wel zonder mij naar buiten te laten gaan. Ook omdat recht tegenover de speeltuin de ouders van de andere kindjes wonen dus er is altijd zicht op mocht er wat gebeuren (uiteraard is dit wel in overleg gegaan, ouders hebben eerst aan mij gevraagd of hun kinderen die van mij ook mochten ophalen om buiten te spelen e.d.). Ideaal!

In de tuin hebben we ook een glijbaan en zandbak staan, maar hier speelt ze eigenlijk nooit in. Ze gaat liever naar de zandbak om de hoek, want daar zijn de andere kindjes.

Wij wonen overigens in een huurhuis van de woonstichting ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:49

BloemBloem schreef:
Amandavd schreef:

Maar dat is nu precies het punt ..... de "rest" is even wat belangrijker dan
het huis ;)

Ja en dus? Gaat dit topic er over? Nee, dus dat is off topic. TS wil graag de mening van bokkers over het huis niet over de rest van de situatie. Daar vraagt ze niet om dus dat is niet relevant in dit topic.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:51

Veel (nieuwbouw) huizen hebben stopcontacten op de grond zodat er geen lelijke draden aan de muur hangen.
Kinderen kunnen daar ook aan trekken of met een stoeltje bij het stopcontact.
Daarnaast moet je een kind nooit zonder toezicht los laten kruipen in huis.
Ze kunnen van alles vinden en in hun mond steken, een lamp omgooien, de tv vernielen, speelgoed/brood/koekjes in de dvd-speler proppen enz

Wij leven met 5 personen op 90m2 (4 kleine slaapkamers en schuin dak boven), de kleinste slaapkamer is 2x2m en even groot als onze badkamer.
Ruimte in huis zegt niet zo heel veel.

Een mooi huis is zo relatief, daar wordt een kind niet gelukkig(er) van hoor.
Ook niet als hij ouder is.

Ons huis is 80 jaar oud, geen spouwmuur, boven snel koud; maar woon hier met veel meer plezier dan in onze vorige "mooie", veel grotere tussenwoning.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:51

Ik zou sowieso niet verhuizen voor je aan kinderen begint. Je zou maar geen kinderen blijken te kunnen krijgen, of pas over een aantal jaar, zit je dan in je enorme huis..

Totdat je kind met vriendjes uit de straat wil spelen of je meer kinderen dan kamers hebt zit je hier sowieso prima. Die lage stopcontacten zitten tegenwoordig in de meeste woningen, dat is helemaal hip :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:53

litilaura schreef:
Hallo bokkers, naar aanleiding van onze eigen situatie kwam bij ons de vraag naar boven wanneer is een huis geschikt voor het starten van een gezin. Ik zal even onze eigen situatie beschrijven om te beginnen.

Nadelen:
-Huis is klein 65m2
-Enkel glas in de meeste kamers
-bij brand maar 1 uitgang op de begaande grond (boven wel meer vluchtmogelijkheden)
- Simpele badkamer met alleen een douche geen bad
-Ligging aan een drukke weg en niet omringd met andere huizen
- Buren die in hetzelfde huis wonen (2 onder 1 kap) is een soort studentenhuis kamers
- Overal stopcontacten vlak bij de vloer dus hou m'n hart vast mocht het kind gaan kruipen (zelfs met kindproof kapjes erop)

Voordelen:
- Heeft 2 slaapkamers waarvan 1 wel dubbel glas en een verwarming heeft dus deze zal sws babykamer worden
- De wijk aan de overkant van de weg is heel kindvriendelijk en heeft speeltuintjes enzo maar door de weg zal er altijd iemand mee moeten als het kind wil spelen.

Eigenlijk zegt ons gevoel van we zijn gelukkig dat we hier wonen (net helemaal naar onze smaak verbouwd) maar is dit geen geschikte plek voor een kind. En zullen we in de toekomst dus moeten verhuizen.

Wat vinden bokkers nou de minimale eisen waaraan een huis moet voldoen om geschikt te zijn voor een kind? Brandt los!

Nou als ik jouw voorbeeld even lees en dan bekijk wat ik zelf heb......zie ik jouw nadeel niet of de reden om er dan niet aan te beginnen

ons huis:
59m2 en dat is inclusief balkon en box
wel dubbel glas maar t tocht hier als de ziekte
kleine badkamer met idd ook alleen douche
liggend aan het industrie gebied
flat, dus heb 65 buren!
ook overal stopcontacten,maar daar heb je dus idd kapjes voor en een oplettende mama ;)
verder is een goede school nog op een flinke loop afstand, had ik een probleem als de lift stuk was, en dat gebeurde regelmatig, heb ik veel te weinig ruimte voor al het speelgoed en extra dingen die je nodig hebt.
En de speeltuinen zijn hier om te janken. Alleen sinds 2 jaar nu Monkey Town aan de overkant,dt is wel lekker

inmiddels is mijn dochter 4 en zitten we hier nog steeds.....

zie het probleem niet zo ;)

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 10:53

Ik snap dat er vooroordelen zitten aan jong moeder worden de bedoeling is dat ik 21 a 22 zal zijn als het kindje geboren wordt en mijn vriend is een stukje ouder. Dat is mijn inziens prima als de rest op orde is. Zoals al aangegeven is de financiële situatie gewoon oké en is de relatie stabiel dus alles op dat gebied zit goed ondanks mijn leeftijd.

Nu weer on topic alsjeblieft

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:53

Lijkt me prima toch? Zodra baby nr 2 eraan komt kan je altijd nog verhuizen :)

Er zijn zoveel mensen zonder bad, en je hebt tegenwoordig ook van die moderne soort 'teiltjes' voor onder de douche die je als badje kan gebruiken. Maar baby's/kindjes vinden het stromende water vaak ook heerlijk.
Stopcontacten zijn toch in elke huis vlak boven de grond? Hier iig ook, maar daar kun je beveiliging op doen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:54

Wij hebben nu 8 maanden ons eerste kindje, ik vind het goed dat je er over denkt. En ga proberen wat reacties te geven.

Nadelen:
-Huis is klein 65m2 Als het gunstig is ingedeeld en er ruimte is voor een kinderkamertje hoeft dat geen probleem te zijn
-Enkel glas in de meeste kamers Wij hebben ook een kinderkamertje met enkel glas en geen rolluiken en het kamertje blijft mooi 17/19 graden een prima slaap temeratuur
-bij brand maar 1 uitgang op de begaande grond (boven wel meer vluchtmogelijkheden) Moeilijk in te schatten zonder beeld
- Simpele badkamer met alleen een douche geen bad Geen probleem een baby vind douchen ook leuk of je zet een baby badje in de douche
-Ligging aan een drukke weg en niet omringd met andere huizen Wij gaan nu juist uit de wijk naar een vrijstaand huis aan drukke weg, gewoon een goed hek en kind in de gaten houden
- Buren die in hetzelfde huis wonen (2 onder 1 kap) is een soort studentenhuis kamers baby's wennen snel aan geluid, ik kan de baby kamer stofzuigen als hij slaapt
- Overal stopcontacten vlak bij de vloer dus hou m'n hart vast mocht het kind gaan kruipen (zelfs met kindproof kapjes erop) Die kapjes zijn echt kind proof gemaakt, veel mensen hebben dit

Voordelen:

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:56

Jullie huis zou prima voldoen met 1 kind, wel is het fijn als je in een kindrijke buurt woont, al wordt dat pas belangrijk als ze naar school gaan. Voor die tijd zijn kinderen vaak behoorlijk gericht op de ouders en veel minder nog op vriendjes. Wil je meer kinderen dan zou ik wel gaan verhuizen waarbij dan vooral meer slaapkamers belangrijk is. Ik zou wel een tuin willen houden en als je de keuze hebt een rustige weg voor het huis zodat ze ook voor het huis kunnen spelen zonder dat je er constant bij moet blijven, bijv binnen een woonerf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:56

Ik zou dan zeker opzoek gaan naar een andere woning. Als je nu 19 bent heb je nog ruim 2/ 3 jaar de tijd om wat anders te zoeken waar jullie in kunnen groeien, en ook dat kan je helemaal naar je eigen smaak maken natuurlijk! :D