Facebook vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Facebook vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:55

Voor mijn schoonmoeder heeft mijn man facebook aangemaakt (ze is a-technisch met dat soort dingen).

Moet zeggen ze is er al aardig verslaaft aan geworden, maar dat terzijde.
het probleem is eerder dat ze alle dingen van andere mensen deelt. Foto's van bv vrienden van haar dochter, complete foto albums van mijn tijdlijn (incl foto's van vrienden van mij), nieuwe profielfoto's van een vriendin van een vriendin van een vriendin.
Nu zijn er best veel mensen die haar erop hebben aangesproken dat ze dit gewoon niet leuk vinden, en begrijpelijk. Want eerlijk is eerlijk, met veel dingen heeft zij niks mee nodig.
Zelf ziet ze het probleem niet, en vind dat andere niet moeten zeuren (vind het letterlijk gezegd kinderachtig gezeur en gunnen haar niks).

Is het mogelijk om via haar fb een bepaalde instelling te veranderen waardoor ze zelf niks meer kan delen?
Want vandaag of morgen gaat er echt een flinke ruzie door komen. En mijn man voelt zich schuldig naar de rest omdat hij haar geholpen met het account aanmaken.

Kijk als ze foto's (of complete albums) deelt op haar tijdlijn, log in op die van haar en verwijder die gewoon. Ze snapt niet waarom dat gebeurt, maar deelt ze dan gelukkig nooit opnieuw hihi

Marie_v

Re: Facebook vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:58

oei ik denk niet dat zo een instelling bestaat...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:59

Dat weet ik niet, maar de optie bestaat wel dat je kan instellen dat ze niet kan zien of je nieuwe foto's etc upload. Misschien is dat wat?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:00

Doet me aan m'n opa denken, die tagt dan in mijn profielfoto 15 vrienden van hem. Hij snapt er gewoon niks van dus heb ingesteld dat mensen mij niet op foto's kunnen taggen en hem verwijderd :+

Jammer dat ze zelf niet wil luisteren. Enige wat ik kan bedenken is je eigen instellingen aanpassen maar dan heb je maar een klein deel opgelost.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:01

Volgens mij kan je de instellingen wijzigen dat gedeelde dingen alleen voor jezelf zichtbaar zijn. Ik weet het niet helemaal zeker hoor! Als dit er is, moet dat bij privacy staan, of als je iets deelt kan je hem op prive (voor jou alleen) zetten en dan blijft hij als het goed is daar op staan.

Edit: Heb even gezocht. Misschien bij privacysnelkoppelingen en dan: Wie kan mijn inhoud zien? Dat op jou prive zetten. Wellicht dat dan de gedeelde dingen ook niet meer zichtbaar zijn.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:05

Gewoon schoonmoeders blokkeren haha :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:07

Het probleem ligt niet zo zeer dat ze mijn foto's/albums deelt, want ik log in op haar account en ik verwijder die weer.

Maar gaat er meer om dat ze dat dus bij iedereen doet. En ik heb er dus weinig trek in omdat dagelijks voor iedereen te gaan doen.....
vandaar mijn idee of dat die instelling er was

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:14

En als je instelt dat gedeelde dingen alleen door vrienden kunnen worden bekeken? Misschien dat anderen het dan niet zo'n probleem vinden, als het niet openbaar zichtbaar is?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:20

Is ze zelf handig met de instellingen? Anders kan je alles wat ze wil posten op prive zetten }:)

EDIT: mensen kunnen haar ook verwijderen als ze het vervelend vinden, dat had ik tenminste wel gedaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:23

Dat is opzich wel een super idee eclair98, want handig is ze er sws niet mee.
Zelfs als mijn zoon bij haar even op fb heeft gezeten en niet op haar account terug inlogt weet ze niet hoe dat moet _O-
En als het op prive staat, ziet niemand anders het :)*

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:24

Lekker doen dus, moet ze maar ophouden (klinkt bot, I know).

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:26

Ik zou haar er gewoon eens echt goed op aanspreken. Maak het haar gewoon duidelijk. De fotos worden verspreid en dat willen die familieleden niet. Zij is nieuw dus hoort ze zich maar aan te passen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:28

In dat geval zal ik alles op privé zetten inderdaad.
Anderen er geen last meer van en zij kan rustig blijven delen. :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:28

Maar wat is het probleem met het delen? Zolang je jouw bericht, foto of album alleen zichtbaar hebt staan voor vrienden, dan kunnen dus altijd alleen jouw vrienden het zien. Als zij het deelt kunnen dus alleen jullie gemeenschappelijke vrienden dat zien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:42

Probleem is dus gewoon dat ik het onzin vind dat ze albums deelt waar bv ruim 400 foto's in staan.
Zij heeft niks nodig met vrienden van mij dus waarom delen?

Ook deelt ze emotionele statussen van mensen die net iemand verloren hebben, mensen die ze dus amper kent. Als mensen dan aangeven het niet leuk te vinden is ze beledigd.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:50

Kan je niet via haar FB account wat mensen die het vervelend vinden uit haar timeline gooien? Dus stel Jan en Piet vinden het vervelend dat ze die dingen deelt. Dan log je in op haar FB, stel je in dat de berichten van Jan en Piet niet meer in haar timeline voorkomen. De enige manier hoe ze dan de berichten van Jan en Piet nog kan zien, is door naar hun profiel te gaan. Maar waarschijnlijk weet ze niet hoe dat moet?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:54

Tja, dat zal ze toch in moeten gaan zien dan. Qua Facebookinstellingen zal je daar niks aan kunnen veranderen. Je kan alleen je dingen niet zichtbaar zetten voor je schoonmoeder, maar dat lost het probleem natuurlijk niet op.
Maar nogmaals, alleen vrienden zullen de gedeelde statussen kunnen zien, dus niet de voor jou (of die andere mensen) onbekende vrienden van je schoonmoeder. Als jij en je schoonmoeder bijvoorbeeld maar 10 gemeenschappelijke vrienden hebben, dan kunnen alleen die 10 mensen het door haar gedeelde item zien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:55

Dan moet ik haar halve lijst leeg gaan gooien.
want als ik bv een reactie geef op iemand die zij niet in haar vriendenlijst heeft, kan ze er ook niet op reageren. Maar ze kan wel altijd de status weer delen. Wat ze dus ook doet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:59

Maar die status waar jij op reageert van niet-vrienden van je schoonmoeder, kan ze alleen zien als de status openbaar staat. Dat is dat toch echt de keuze (of fout) van die gebruiker zelf.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:05

Lekker omgekeerde wereld. Dus iedereen moet alles op vrienden zetten omdat er iemand is die zich in mijn ogen ongepast gedraagt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:08

Wat je wel nog zou kunnen doen is zorgen dat berichten gewoon niet meer in het nieuwsoverzicht komen bij haar. Dus de personen die het vervelend vinden gewoon ontvolgen zonder te ontvrienden. Dan ziet ze geen nieuwe statussen en moet ze al naar de pagina van die mensen zelf om iets te delen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:12

Ik zou er ook niet blij mee zijn als iemand dit doet maar ja dit zijn wel de consequenties als je iets op facebook plaatst. Dat het gedeeld of gejat kan worden

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:18

kiki1976 schreef:
Lekker omgekeerde wereld. Dus iedereen moet alles op vrienden zetten omdat er iemand is die zich in mijn ogen ongepast gedraagt?

Nee, als je iets openbaar zet, dan kan nou eenmaal iedereen het zien. Je zegt zelf al dat je schoonmoeder de dingen kan zien waar jij op reageert of liked. Dat is dus een keuze die je maakt.

Alle Facebook oplossingen zijn hier inmiddels aangegeven. Als dat allemaal niks is, zal je dus echt je schoonmoeder zo ver moeten krijgen het niet meer te doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:28

Ik heb alles op vrienden staan, sommige dingen op vrienden van vrienden.
En zo met mij nog meer mensen.
Dus op alles waar wij op reageren of plaatsen kan ze dus delen.
Dus wij hebben de instellingen wel zo staan, maar niet iedereen heeft dat.

Voorbeeld.
Schoentje jij post iets op de tijdlijn van je nichtje (tevens beste vriendin). Tijdlijn van je nichtje staat openbaar, mede doordat ze is verongelukt.
Dit verhaal is een emotionele brief aan haar dat je haar mist.
Degene is jouw tante en die leest dat, want is tenslotte ook haar nichtje.
Zou jij er dan blij van worden als zij dat soort berichten op haar tijdlijn gaat delen?
En dan nog afgeschilderd worden als zeikerd omdat je er iets van zegt.......
Dit is overigens een voorbeeld van wat onder andere is gebeurt.

Dat ze het bij mij doet vind ik nog niet zo heel erg, ik verwijder het en klaar.
Maar wij krijgen al meer commentaar over haar gedrag en zijn dat een beetje zat zeg maar. Want ze is er al zo vaak op aan gesproken maar blijft het gewoon doen.

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:31

ik herken het probleem.
mijn opa heeft sinds kort ook facebook en deelt ook alles. ik heb geloof ik al 30x "zwarte piet moet blijven" langs zien komen :+

je kan ook iets afschermen voor die gene als je iets plaatst op facebook.