Deal or no deal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Deal or no deal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:52

Hallo bokkers,

ik heb me weer lekker in de nesten gewerkt kan ik zeggen -O- Ik probeer de situatie zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik ben afgelopen jaar gediagnosticeerd met Asperger. Heel veel puzzelstukjes vielen op hun plek en nu is het dan zover: acceptatie. Nu ik op een nieuwe school zit, gaat het al stukken beter, maar bij een nieuwe school en nieuwe opleiding hoort: STAGE.

Stage 1: de verloskundestage. Mezelf over de kop gewerkt, ik was super moe en door alle nieuwe dingen enorm prikkelbare. Op een avond is de bom gebarsten en de volgende dag was het exit. Ik ga hier liever niet verder op in.

Stage 2: de Asiel/Pension/Kennel (apk stage) stage. Hier gaat het enorm goed met het werk met de dieren en het schoonmaak werk, ik toon mijn goodwil en ik doe veel extra klusjes. Maar het lastig is het omgaan met klanten. Zo goed ik dieren aanvoel en er mee om kan gaan, zo slecht gaat het eigenlijk met mensen. Hier is in een gesprek met mijn stagebegeleider al over gesproken en ik ga er aan werken. Hoe meer ik mijn best doe, hoe rampzaliger het verloopt -O-

Mijn stage begeleider op school is langs geweest voor het stagebezoek en nu kwam het weer naar voren: klanten. Ik ben er nu onderhand wel klaar mee, eerst een geflopte schapenstage en nu dit wat in de derrie loopt. Het liefst wil ik stoppen met de opleiding en ergens gaan werken (ZONDER KLANTEN :P ) en ik zoek het verder allemaal zelf wel uit. Maar dit willen mijn ouders niet -O- Nu komt het erop neer: ik ga extra begeleiding krijgen wat betreft het omgaan met klanten. Hier kom ik in opstand: er is mij zoveel extra begeleiding belooft, zowel op school, als bij de psych, als op andere stages, maar ik heb het nooit gekregen. Ik heb er geen vertrouwen in en heb geen zin om na een zoveelste geflopte stage weer een jaar in de put te zitten. Ik wil mezelf een keer in bescherming nemen en er gewoon mee stoppen.

Ik heb nu twee opties voor mezelf:
1. Stoppen en gaan werken.
2. Begeleiding accepteren, waarmee de kans dat het weer fout gaat en ik helemaal gek wordt en alsnog stoppen.

Ik zie het nu allemaal niet meer helder, waardoor het verhaal ook een beetje wazig kan zijn. Excuse me.

Groetjes Bente

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:55

Nee je opties zijn als volgt:

Ik heb nu twee opties voor mezelf:
1. Stoppen en gaan werken.
2. Begeleiding accepteren, waarmee de kans dat het goed gaat en ik ontdekt dat ik het toch wel kan. Maar zekerheid krijg je nooit dus er is een kans dat ik en alsnog ga stoppen.

Dat klinkt al een stuk beter toch?

Wel zou ik je vervelende ervaring met begeleiding voorleggen aan school en op schrift een begeleidingsplan laten opstellen. Dan heb je wat om op terug te vallen als het niet wordt nagekomen.

Wat trouwens een onzin dat je jezelf in de nesten hebt gewerkt. Dat heb je totaal niet. En als je er van hebt geleerd is het ook nog eens zeer nuttige tijd geweest. Dingen hoeven niet leuk te zijn om nuttig te zijn, sterker nog meestal zijn het de nare/moeilijke dingen waar je het meeste van leert.
Laatst bijgewerkt door troi op 17-02-16 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Re: Deal or no deal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:57

Bedankt voor de snelle reactie Troi, daar heb je wel een punt ja. Ik moet zeggen, als ik op school dingen probeer uit te leggen, bijv. bij stage 1, heb ik het gevoel dat ze niet willen luisteren en dan wordt is boos en ga ik huilen. Dat werkt dan ook niet mee :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:58

Stoppen met studie lost je probleem niet op, je neemt jezelf en je problemen namelijk gewoon met je mee in je verdere leven. Je zal altijd en overal mensen tegen blijven komen.
Ga door, zet jezelf in, zie het als een heel groot leerproces. Ook al gaat het nu niet goed, het is wel een leerproces, je wordt er altijd wijzer van. Blijf oefenen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:58

Tja je doet een opleiding waar sowieso al bijna geen werk in is, dus ik zie sowieso niet echt het nut van die opleiding als je er alleen maar gestrest van raakt. Ik zou een jaar gaan werken om aan jezelf te werken en dan verder kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:01

Is het niet een idee om een speciale therapie te gaan volgen waarbij je je gedragspatronen leert herkennen? Ik heb dan geen vorm van autisme maar ADHD, en volgde hiervoor bij een speciaal centrum met psychiaters een groepsbehandeling waar ik leerde herkennen wat mijn gedragspatronen waren (impulsief zijn, over anderen heen tetteren, niet stil kunnen zitten). Daarbij leerde ik hoe een ander dat ervaart, en dus hoe ik ze moet herkennen en vervolgens omzetten in een andere gedachte.

Wat gaat er precies fout bij het klantencontact? Vind je het moeilijk om moeilijke vragen te beantwoorden, raak je in paniek als mensen niet zo reageren als je had verwacht? Dat zijn namelijk allemaal dingen die je ook gewoon tegen klanten kan zeggen. Je kan best aangeven dat je de reactie die een klant geeft even moeilijk vindt om te verwerken en dat je wat tijd nodig hebt om te reageren.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:03

is er geen derde optie? andere studie gaan doen met uitzicht op stage/job waar je veel minder met mensen in contact komt?

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:04

ik zie dat je in de 3de klas van je opleiding zit?
meis zet nog eeeventjes je schouders eronder dan heb je een mbo diploma !
je hebt er 3 jaar al keihard voor gewerkt ! niet opgeven hoor!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 14:08

Ik tetter door mensen heen :o Ik ben erg enthiousiast en wil graag dingen vertellen :o

Een andere opleiding waar je nauwlijks met mensen in contact komt? Klink ideaal, maar het is simpelweg niet te vinden.

Ik heb eigenlijk ook nergens meer zin in. Telkens is er weer het stemmetje ''zie je wel?''. Vriendin van mij is ook gestopt en daar baal ik ook heel erg van, ik mis haar toch wel enorm op school.

Ik heb al een aantal therapieën gevolgd, maar ik raakte standaard gestrest van het idee dat ik weer moest en ik weet het ook allemaal wel, ik geef braaf antwoord op de vragen, maar het lukt gewoon weg niet.

Daiswees: ik ben eerste jaars maar ik zit in de derde. Dit komt door mijn havo diploma, waardoor ik het versneld mag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:08

daiswees schreef:
ik zie dat je in de 3de klas van je opleiding zit?
meis zet nog eeeventjes je schouders eronder dan heb je een mbo diploma !
je hebt er 3 jaar al keihard voor gewerkt ! niet opgeven hoor!

Maar dan moet dat natuurlijk wel een optie zijn. Ik neem aan dat stages een onderdeel zijn van de studie waar je ook een cijfer voor krijgt, als TS haar stages niet haalt omdat ze moeite heeft met klantencontact kan ze moeilijk haar diploma halen.

Je hebt het voordeel dat je wel enorm goed bent met dieren, TS. Dat is binnen je opleiding imo nog steeds het belangrijkste. Ik zou dus echt kijken of je handvaten kan krijgen om iets met je gedrag te doen. Je hoeft je persoonlijkheid niet te veranderen en als klantencontact niet jouw ding is dan hoef je dat alleen maar omhoog te schroeven naar een niveau waarop je je opleiding kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:10

eclair98 schreef:
Ik tetter door mensen heen :o Ik ben erg enthiousiast en wil graag dingen vertellen :o

Een andere opleiding waar je nauwlijks met mensen in contact komt? Klink ideaal, maar het is simpelweg niet te vinden.

Ik heb eigenlijk ook nergens meer zin in. Telkens is er weer het stemmetje ''zie je wel?''. Vriendin van mij is ook gestopt en daar baal ik ook heel erg van, ik mis haar toch wel enorm op school.

Ik heb al een aantal therapieën gevolgd, maar ik raakte standaard gestrest van het idee dat ik weer moest en ik weet het ook allemaal wel, ik geef braaf antwoord op de vragen, maar het lukt gewoon weg niet.

Daiswees: ik ben eerste jaars maar ik zit in de derde. Dit komt door mijn havo diploma, waardoor ik het versneld mag doen.

Ik ben dan persoonlijk erg benieuwd wat voor therapieen je hebt gevolgd :) De bedoeling van zo'n behandeling is namelijk helemaal niet dat je er zenuwachtig of gestrest voor moet zijn, het hoort een plek te zijn waar je je ervaringen kan delen met anderen en waar mensen zijn die je kunnen helpen met de dingen waar je tegenaan loopt.

Wat voor mij enorm goed helpt bij overdreven enthousiasme is bij alle dingen die in mijn hoofd opkomen om te zeggen, tien tellen te wachten tot ik het eruit laat. Je geeft de ander de kans om zijn of haar zin af te maken en op die manier denk je waarschijnlijk ook wat beter na voordat je iets zegt.
Overigens is enthousiast zijn helemaal geen verkeerd klantencontact, maar het zou wel kunnen dat je klanten geen kans geeft om hun eigen verhaal te doen. Dat is niet alleen iets wat je moet leren om beter met klanten om te gaan, maar ook iets wat je moet leren om sterk in je schoenen te staan in het dagelijks leven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:17

Ts, hoe oud was je toen je de therapieën volgde? Leeftijd kan ook een rol spelen waardoor het toen niet lukte, maar nu wel.

Ik zou je enthousiasme richten op de mogelijkheid om het begeleiding te proberen. Niet geschoten is altijd mis :)
Stoppen kun je altijd nog he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:24

Het feit dat jij wat meer hulp nodig hebt betekent niet dat je het niet kan! Je kunt er inderdaad voor weglopen en dan hoef je er niet meer over na te denken, maar je kunt het ook nog een keertje proberen met alle hulp, en ook ter plekke tegen je stagebegeleider zeggen als het niet gaat. Als het te veel wordt, dan vraag je of hij het over wilt nemen en dat jij je rust pakt door een ander klusje te gaan doen!

Ik denk namelijk dat je het prima kan maar bang bent om te falen!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 16:19

Ben even naar Eclair geweest en heb het allemaal op een rijtje kunnen zetten.

Ik ga er straks met mijn begeleider over hebben en het hem even uitleggen. Ik ga het ook in het verslag benoemen, weten ze op school ook dat ik er mee bezig ben geweest.

Ik heb meerdere therapieën gehad op verschillende leeftijden. Ga er liever niet te diep op in, maar er zijn dingen gebeurd die me nog steeds steken :(

Ik ga met alle tips aan de slag! Het stemmetje is een beetje naar de achtergrond maar zit nog steeds re zeuren helaas.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:29

Heb een mail gehad van de bezoekende docent, hij heeft alles even op een rijtje gezet. Een ding vind ik wel vervelend: ''Je moet het Asperger en dingen uit het verleden niet als alibi gaan gebruiken om geen professionele houding aan te nemen''. Ik heb het aan hem proberen uit te leggen, maar hij wil gewoon weg niet luisteren. Hij weet niet dat ik meer dan mijn best al doe om me aan te passen en dat door dingen uit het verleden ik af en toe helemaal blokkeer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:33

Ik lees het als 'onprofessioneel gedrag is geen reden om je autisme en verleden als excuus te gebruiken. Een klant heeft daar niets mee te maken"

Je moet je kracht vinden in je autisme. Niet de negatieve kanten. Dat je autisme hebt is wel een reden om begeleiding nu te krijgen, maar geen excuus om klantonvriendelijk te zijn bedoel ik daarmee te zeggen. Een klant heeft niets te maken met jouw autisme of geschiedenis immers.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-02-16 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:34

Tja ergens snap ik de reactie van de leerkracht ook wel, je kan dingen die in het verleden gebeurt zijn niet je hele leven gaan laten bepalen. Op een gegeven moment moet je gewoon verder.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:36

Ik snap het opzich ook wel, maar het is nog te vers. Ik probeer het hem soms uit te leggen, maar hij luistert gewoon weg niet. En dat vind ik dan wel vervelend, hij gaat er maar van uit dat ik een lui kind ben op deze manier. Het is ook niet een keer gebeurd, maar wel 5 of 6 keer, ook op mijn huidige school.

En die klant vind ik ook soms maar raar, ik mag niet te veel praten maar soms kakelen ze de oren van mijn hoofd over hun hond :P

EDIT: het is mij ook niet opgevallen dat ik het de schuld geef, maar dat ik probeer aan te geven dat sommige dingen voor mij nou net wat lastiger is. Hij zegt ook steeds ''ik kan dat niet snappen.'' Prima, laat het me dan proberen uit te leggen en te visualiseren voor hem dmv. voorbeelden. De meeste mensen snappen het daarna beter en kunnen dan wel helpen.
Laatst bijgewerkt door eclair98 op 17-02-16 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:38

Luister jij wel naar wat hij te zeggen heeft zonder gelijk je conclusie te trekken?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:39

Ja hoor, dat doe ik. Ik heb een deel niet eens in dit topic gezet, dat vond ik niet nodig, omdat ik het zelf al heel goed snapte en er ook mee aan de slag ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:40

Ik snap wel hoe je docent denkt, al is het misschien wat bot verwoord. Wat hij (denk ik) probeert te zeggen is dat ze je heel ver tegemoet willen komen in hulp, maar dat je niet onbeschoft tegen klanten kan doen en later zeggen 'ja sorry dat ligt aan *vul in*'. Dat het allemaal wat ingewikkelder ligt dan bij de gemiddelde persoon in de communicatie is niet erg, maar je zult ook moeten leren om mee te draaien in de echte wereld en in de echte wereld kan je je ook niet verschuilen achter dingen die zich in je hoofd afspelen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:43

Ik ben niet onbeschoft of onrespectvol, dat heeft mijn stage begeleider ook duidelijk aangegeven. Alleen wat 'onhandig' :P

In de echte wereld? Wat is de echte wereld? De echte wereld voor mij is maar zo lastig als we het elkaar maken door bijv. niet te luisteren en elkaar niet laten uitpraten. Ik kan er ook wat van moet ik zeggen en hier heb ik al flinke stappen in gemaakt en ben ik ook mee bezig.

Maar laten we het er maar op houden dat de opleiding niets voor mij is en dat het allemaal wat te snel gaat wat betreft de diagnose, de depressies en de opleiding en de stages :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:45

Maar als hij dat gezegd heeft is het toch geen probleem? Dan probeert hij alleen aan te geven dat het wel de bedoeling is dat je ermee aan de slag blijft gaan en dat je je niet gaat verschuilen achter problemen.

En met de echte wereld bedoel ik op het moment dat je klaar bent met je opleiding, je dus daadwerkelijk aan het werk zal moeten inclusief solliciteren. Ze geven je op school een tweede kans als het op klantencontact aankomt, die zul je in het daadwerkelijke werkveld niet krijgen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:47

Lastig voor jou. Maar de docent heeft wel gelijk. Je zou geen makkelijkere beoordeling ofzo mogen krijgen omdat je Asperger hebt. Een klasgenoot die communiceren bijvoorbeeld moeilijk vind maar geen labeltje heeft krijgt dat ook niet. Het is misschien bot verwoord, maar daar komt het del op neer. Dat het nog te vers is heeft een klant niets mee te maken.
Als ik ergens heen ga en degene die daar werkt doet onbeleefd (waar ertussendoor babbelen voor mij wel onder valt) dan zal ik geen gebruik maar maken van dat bedrijf indien mogelijk. Dan maakt het me niet uit welke reden daarachter zat. Voor een klant gaat het niet om redenen erachter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:48

Zoe_97 schreef:
Lastig voor jou. Maar de docent heeft wel gelijk. Je zou geen makkelijkere beoordeling ofzo mogen krijgen omdat je Asperger hebt. Een klasgenoot die communiceren bijvoorbeeld moeilijk vind maar geen labeltje heeft krijgt dat ook niet. Het is misschien bot verwoord, maar daar komt het del op neer. Dat het nog te vers is heeft een klant niets mee te maken.
Als ik ergens heen ga en degene die daar werkt doet onbeleefd (waar ertussendoor babbelen voor mij wel onder valt) dan zal ik geen gebruik maar maken van dat bedrijf indien mogelijk. Dan maakt het me niet uit welke reden daarachter zat. Voor een klant gaat het niet om redenen erachter.

En zo werkt het hele echte leven. :) Schuilen achter een labeltje brengt je niks. :)