Hoe reageerde jouw werkgever

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Hoe reageerde jouw werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 07:56

Toen je aangaf minder te willen werken? Op mijn werk nemen ze alleen fulltimers aan en word er ook met regelmaat uitgesproken dat iedereen dezelfde werktijden heeft en dat ze niks hebben aan parttimers. Nu dacht ik tja als we kinderen willen wil ik toch echt een dag minder werken, ze mogen je om die reden niet ontslaan maar ik denk dat ze het echt niet zullen waarderen. En ben ergens toch bang mijn baan dan te verliezen wanneer je het zo hard nodig hebt (kinderen kosten veel geld).

Heeft iemand ook in zo'n situatie gezeten? Of hoe reageerde ze bij jullie?

meisje2000

Re: Hoe reageerde jouw werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:16

Ik werkte eerst fulltime. Na een aantal jaren ben ik naar vier dagen gegaan vanwege rugproblemen. Toen in 2007 mijn dochter werd geboren ben ik 3 dagen gaan werken en dat was geen probleem. Voordeel op ons bedrijf is dan wel dat ze een groep fulltimers hebben en een groep parttimers dus dan is het minder snel een probleem. Nu werk ik twee dagen en een dag extra als het druk is....ook dat is geen probleem

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:32

Bij ons op het werk heb ik het ook meerdere malen laten vallen, maar er is hier weinig begrip voor dat je minder uren zou willen werken als je geen kinderen hebt!

Ik heb een keer gesproken met HR maar zij gaven aan dat een officiele aanvraag voor parttime werken niet goedgekeurd zou worden :-( . Hier viel het dus ook niet in goede aarde, wij zijn ook bezig met het integreren in een ander bedrijf en ik wil niet dat ik in het nieuwe bedrijf al een negatieve associatie krijgt bij het horen van mijn naam. Vooralsnog houd ik me nog even stil maar ik hoop in de toekomst wel minder uren te kunnen werken.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:36

Toen ik nog werkte 10 jaar geleden had ik een fulltime baan van 40 uur per week.
Ik werd zwanger en vroeg of ik minder mocht gaan werken na de zwangerschapsverlof.
Ik mocht toen wel vier hele uren minder werken :(

Uiteindelijk niet gedaan en ontslag genomen, ben nu heerlijk fulltime moeder, de leukste baan die er is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:41

Ik zou eerst wachten tot je daadwerkelijke zwanger bent en dan heb je ook recht na de bevalling op onbetaald ouderschapsverlof en kun je prima een dag minder werken. Je hebt er wettelijk recht op.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:45

Ik ben 4 dagen gaan werken omdat ik het kan veroorloven en ze doen op mijn werk er ook totaal niet moeilijk over. Ze zeggen zelfs dat het eerlijk moet blijven en dat het hebben van kinderen geen privilege is of voorgaat.
Lijkt mij wel een lastig punt als je minder zou willen werken en het niet mag van de baas.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:47

Gelukkig maken ze er bij ons geen probleem van, het gaat van 2 dagen naar 5 dagen en heel vaak mag je nog zelf invullen welke uren je werkt. Veel mensen werken ook 4x9, 36 uur is standaard werkweek.
Als er meerdere parttime mensen zijn is het vaak ook voordelig voor het bedrijf, bijv ziekte en vakantie. Als er een ziek is heb je altijd de andere nog, zo ook met vakantie. De continuïteit is beter gewaarborgd.

Mooiste voorbeeld zijn de Anja's bij ons op het werk, Anja 1 start maandag morgen om 8:00 en werkt tot woensdag 12:00, om 12:30 komt Anja 2 en die werkt weer tot vrijdagmiddag.

Maar zoals ik lees zijn er kennelijk nog steeds bedrijven die wat dat betreft nog in het stenen tijdperk leven. Jammer!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:49

Bij ons zijn van de 25 medewerkers er maar 5 fulltimers :roll: ik zit te denken om ook minder te gaan werken, al is het maar 3,6 uur. Dan kan ik structureel 1 dag per week thuis zijn

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:53

Ik ben ook van fulltime naar parttime gegaan. De functie die ik had daar was het niet mogelijk op. Dus is er gezocht naar een andere functie binnen het bedrijf die wel parttime ingevuld kon worden. Was nog een soort van promotie ook want ben gelijk naar een hogere functie gegaan waar ik weer heel veel ik kan leren en groeien.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:55

Het verbaast mij echt dat er zoveel bokkers werk hebben waarbij er moeilijk wordt gedaan over minder werken! Ik werk al van begin af aan bij het zelfde bedrijf, dus heb niet veel verschillende werkgevers gehad, maar bij ons hoef je voor alle wijzigingen van 80 tot 100% werken niet eens goedkeuring te hebben, je hoeft het alleen maar te melden dat je dat gaat doen. Minder dan 80% werken moet wel in overleg, maar wordt eigenlijk ook niet moeilijk over gedaan.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:16

Mijn baas was niet onverdeeld gelukkig met mijn verzoek om 3 dagen te gaan werken na mijn verlof. 4 dagen was geen probleem geweest. Maar na veel voors en tegens gelukkig toch akkoord gekregen. Dus heel blij mee want ik wil mijn baan niet kwijt maar 4 dagen per week werken en een kleintje en veel reistijd per dag was me iets teveel van het goede.
Na het akkoord ook een vast contract gekregen dus toen helemaal blij natuurlijk *\o/*

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 09:20

Ik zou ook weer niet fulltime willen moederen en dat kunnen we ook niet opbrengen. Ik werk vooral met jonge mensen dus sinds ik hier werk is er ook nog niemand zwanger geweest, maar aan de opmerkingen weet je duidelijk dat ze niet willen dat iemand minder zou gaan werken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:22

Ik ben ook eens minder gaan werken. In eerste instantie zeiden ze dat het niet kon, maar uiteindelijk toch wel omdat ik eigenlijk wat te duur was voor het werk wat ik 's middags moest doen :=
En bij het andere bedrijf hadden ze beloofd om me minder in te plannen (0-uren contract) maar stond ik uiteindelijk toch weer te veel op het werk en daar ben ik nu gestopt.
Nu werk ik lekker voor mezelf.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:22

Het verbaast me dat er bedrijven zijn die niet willen dat je minder gaat werken als je kids hebt... Hoezo niet? Bovendien heb je toch gewoon het recht om je ouderschapsverlof op te nemen :?

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:24

Toen ik zwanger van mijn eerste was en het vertelde kreeg ik te horen in het bijzijn van mijn collega's dat ik ze in de steek liet. Vanwege het zwangerschapsverlof.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:26

Volgens mij kosten twee werknemers die bv 20 uur werken meer dan een werkgever die 40 uur werkt, en ook aan administratie natuurlijk. Vanuit dat oogpunt snap ik het wel. Maar voor de werkgelegenheid zou het juist fantastisch zijn. Ik vind dat de overheid een bedrijf best mag stimuleren om parttimers aan te nemen..

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:34

Toevallig gisteren aan mijn manager verteld dat ik minder wil werken en die sprong een gat in de lucht. Mijn andere college kwam nl de dag daarvoor vragen of zij meer kon gaan werken. Zo vangen wij elkaar op :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:09

verootjoo schreef:
Het verbaast me dat er bedrijven zijn die niet willen dat je minder gaat werken als je kids hebt... Hoezo niet? Bovendien heb je toch gewoon het recht om je ouderschapsverlof op te nemen :?

De collega van mijn man heeft een half jaar moeten vechten om dat recht op ouderschapsverlof -O- ging zo moeizaam dat mijn man het al niet eens wil proberen :n geen van de collega's verder... Hoewel ze allemaal jonge vaders zijn. Is een klein bedrijf, zonder personeelszaken etc.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:23

sandra8 schreef:
Toen ik zwanger van mijn eerste was en het vertelde kreeg ik te horen in het bijzijn van mijn collega's dat ik ze in de steek liet. Vanwege het zwangerschapsverlof.

Ik had vroeger iemand op mijn werk die eigenlijk niet eens aan een 2e wilde beginnen omdat ze bang was voor de reactie van de baas.

Ik heb haar even duidelijk gemaakt dat dat toch niet de reden moet zijn om niet aan een 2e te beginnen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:29

Pfffftttt... ik wil 4x9 gaan werken, maar helaas.

De reactie van mijn werkgever: 'we willen je graag elke dag hier hebben'. *zucht*

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:30

Nou dat is wel van den zotten inderdaad.. Ik zou een kinderwens echt niet in de weg laten staan door een baas geloof ik.

Ik zit in een functie waarbij het minimum aantal werkuren per week 32 is. Wordt tijdens sollicitaties enzo wel duizend keer verteld, zodat iedereen weet waar ie aan toe is. Wil je minder werken, om welke reden dan ook? Dan ga je dat niet in deze functie kunnen doen.

Het gebeurt regelmatig dat collega's van 40 naar 32 uur gaan of 36 bijvoorbeeld, en dat is gewoon algeheel geaccepteerd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:33

Ik heb bij het vertellen van mijn zwangerschap aan mijn baas aangegeven dat ik na mijn verlof graag twee dagen minder wilde gaan werken. 1 dag ouderschapsverlof en 1 dag gewoon minder.
Was ook erg verbaasd dat hij dit ok vond :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:44

vuurneon schreef:
Hoewel ze allemaal jonge vaders zijn. Is een klein bedrijf, zonder personeelszaken etc.

Kunnen ze het dan niet eens gezamelijk aan de orde stellen? Anders verandert er zeker niets.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:08

ik werk in de financiële sector en al is het zeker nog niet van toepassing, er worden regelmatig opmerkingen gemaakt dat minder werken niet mogelijk is binnen ons bedrijf. Ik werk momenteel 40 plus (eerder 50 dus), en zou al blij zijn met 36 uur. We hebben net een nieuwe CFO dus ik ben echt niet van plan het voor te stellen. Hoe wij het zouden moeten gaan inrichten met kinderen? Geen idee.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:10

roosje78 schreef:
Toevallig gisteren aan mijn manager verteld dat ik minder wil werken en die sprong een gat in de lucht. Mijn andere college kwam nl de dag daarvoor vragen of zij meer kon gaan werken. Zo vangen wij elkaar op :D

Wauw! Wat een timing! :D