Opgroeien - Loslaten en vasthouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Opgroeien - Loslaten en vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 19:43

Zucht. Het is weer zover - ik haalde aan bij mijn ouders dat ik graag mijn rijbewijs zou willen halen tegen het einde van het jaar, en het is weer noppes. Mijn mama reageert dan snel met gelach of getier. Als dat het niet is, dan zegt ze hoe duur dat is. En dan is er nog het argument dat beide ouders het me niet zouden kunnen leren want ze hebben er het geduld niet voor.

En ja, als ik dan vertel dat ik na dat halen van mijn rijbewijs een trailer zou willen huren voor tochten met mijn paard, dan is het hek helemaal van de dam. Meestal onderbreken ze me van het moment dat ze "trailer" horen. Want ja, het moest weer eens over paarden gaan, en potverdorie, is ze nu weer bezig.

Ondertussen is dit zo goed als één van mijn beste en enige opties om uitstappen te kunnen gaan doen. Zelf rijbewijs halen, zelf weg met paard.

Het is de ironie ervan dat mij nog het meest raakt, want anderzijds willen zij ook niet voor mij rijden omdat ze niet durven rijden met een trailer, én ik mag ook niets vragen aan anderen die misschien graag zouden willen "horse-carpoolen" voor me, want dan zou ik lastig zijn en ik moet aan de mensen denken. Ik zou gebruik van ze maken, moest ik het vragen, en ik zou niet zelfstandig genoeg zijn.

Daarnaast is het nog eens zo dat mijn oudere broer een beetje (lees: stevig) de lamzak uithangt en nu bijna 23 is maar geen studie volgt (ook geen bachelor of master gehaald, enkel secundair diploma), moddervet wordt thuis en ook geen poot uitsteekt in het huishouden. Hij gaat enkel naar buiten als zijn lief hem meesleurt, dus van eigen initiatief gaat hij nooit iets doen. Het is een beetje de dualiteit van de zaak die me dwars zit; mijn broer mag live-in varken zijn, maar daar zijn ze absoluut niet blij mee. Ze hebben hem herhaaldelijk eens gezegd dat hij echt van zijn kont moet afkomen, maar het gaat er het ene oor in, het andere uit. Zo vreemd dan dat ik dan niet uit eigen initiatief wat volwassener en (nog) zelfstandiger mag worden. Ik snap er niks meer van.

Momenteel ben ik een beetje bitter, dus het berichtje kan wat depri getint zijn. :Y)

Zo, ik moest het er even af schrijven.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Een job zoeken door het jaar heen is samen met mijn drukke studie niet haalbaar, want dan zou ik mijn twee zielige paardendaagjes in het weekend ook moeten opgeven en dan zag ik mijn paard helemaal niet meer. Door de week heb ik letterlijk van 8 tot 6 les, iedere dag. Het is echt een zottekot.

My duty is done, ik kan terug wat ademen. *\o/*

FYI: Nee, we zijn niet arm, gewoon zeer Belgisch en heel erg spaarderig. :')

Catnip

Re: Opgroeien - Loslaten en vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:48

Wat lastig dit, in België hoeft het namelijk helemaal niet duur te zijn om je rijbewijs te halen (ik was 6 jaar geleden klaar met 35 euro). Is er niemand anders in je omgeving die je kan leren autorijden?

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:57

Ik snap je probleem :) mijn ouders zouden mij leren rijden, maar elke keer opnieuw hadden ze "echt geen tijd". Na 2 jaar was ik het beu en heb ik 20u rijles van mijn spaargeld betaald, zodat ik nadien op mijn eentje kon rondrijden en oefenen.

20u rijles gehad, kwam er het tweede probleem: Mijn papa vond dat ik nog niet goed genoeg kon rijden om alleen met de auto de baan op te gaan en hij wou eerst met mij gaan oefenen. Maar: daar had hij geen tijd voor. Dus na lang discussiëren toch de sleutel gekregen.

Mijn punt, ik snap het hele spelletje van nee/wel/nee/wel en ik begrijp dat je er gek van wordt!

Dus je kan inderdaad zoals hierboven gezegd wordt iemand anders zoeken om je te leren rijden :j. Of het voorlopig zelf betalen en een deal sluiten met je ouders dat vanaf dat je je rijbewijs hebt, ze het terugbetalen?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:02

Eerst zelf je theoretisch examen afleggen en dan sparen voor rijlessen. Het op stap gaan met de trailer: stel dat nog wat uit totdat je wat rijervaring opgebouwd hebt (lees ca 30.000 km). En zwijg daar nu nog wat over want dat doet je ouders waarschijnlijk nog meer panikeren.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 20:23

Misschien best handig om te zeggen naast te vertellen dat ik een baan momenteel niet kan - ik krijg geen zakgeld tenzij voor eten of evenementen. Ik ben eigenlijk nog best afhankelijk, dus moet ze gewoon weten overtuigen.

Dram ook echt niet door op de trailer hoor, heb het nog maar een keer laten vallen. Het is gewoon mijn motivator, omdat ik anders met mijn studie (neem de trein) geen nut zie aan een rijbewijs halen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:41

Jij verwacht dus als ik het goed begrijp dat je ouders betalen?

Ik las ergens 35,- in belgie, hier in nederland kost een les dat ongeveer. Ik was 2000,- of meer kwijt. Mijn ouders betaalde ook niet, heb er toch zelf voor moeten werken. En terecht. Ik heb namelijk ook een zusje. Wat ik kreeg, kreeg zij ook. 2x 2000,- is dan best veel.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 20:52

Natuurlijk snap ik dat zelf ervoor werken voor velen logisch is. Maar zonder iemand er op uit te roepen of te zeuren "kijk hoe hard ik het heb", ze hebben mijn eerste bachelor volledig volgepropt. Ik heb de mógelijkheid niet om te werken, tenzij in de weekends, en als ik mijn paard nog wil houden moet ik er écht heen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:55

Je kan dan toch één dag in het weekend gaan werken? Of twee ochtenden? s'Avonds ook nog?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:00

Precies wat hierboven staat... Schoolindeling kun je niet veranderen, je eigen vrije tijd wel en dat is je eigen keuze. Heel vervelend, maar het is inderdaad erg duur. Na je studie loop je waarschijnlijk tegen hetzelfde aan, enkel is dan school vervangen door werk.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:03

Tsja keuzes. Ik heb een universitaire studie, dus heel druk. Of werken en kunnen sparen voor wat ik wil, of vrije tijd.

Vind beetje makkelijk om je zo afhankelijk op te stellen

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:07

Begin gewoon eerst met je theorie (kost enkel de examenvergoeding) en vraag je voorlopig rijbewijs aan. Dan zullen je ouders beseffen dat het menens is en misschien wel bijdraaien. Dan bij speciale gelegenheden (bv verjaardag) geld vragen voor rijlessen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:07

Je wilt zelfstandig zijn maar stelt je toch afhankelijk op.

Kom voor jezelf op. Zoek iemand die je les wil geven. Ga op zoek naar een manier om geld te verdienen.

Je hebt 5 avonden en een weekend om te paardrijden, werken, rijlessen en huiswerken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:10

Dus je wilt je rijbewijs gaan halen, maar je ouders moeten betalen? Dan snap ik wel dat je ouders tegen sputteren.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:13

Ik vind het eerlijk gezegd best apart om er vanuit te gaan dat je ouders een rijbewijs betalen, is echt duur. De meeste mensen in mn omgeving hebben t zelf betaald.

Misschien kun je in de avond of in het weekend een bijbaantje zoeken. Rijbewijs is luxe en kan ook wel even wachten tot je wel geld heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:14

Cayenne schreef:
Dus je wilt je rijbewijs gaan halen, maar je ouders moeten betalen? Dan snap ik wel dat je ouders tegen sputteren.

Mee eens. Mijn ouder zouden dikke doei zeggen als ik hiermee zou aankomen. Je bent 18, dus volwassen genoeg om je eigen rijlessen te betalen als je dit perse wil. Waar en wil is, is een weg.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:16

Joltsje schreef:
Je wilt zelfstandig zijn maar stelt je toch afhankelijk op.

Kom voor jezelf op. Zoek iemand die je les wil geven. Ga op zoek naar een manier om geld te verdienen.

Je hebt 5 avonden en een weekend om te paardrijden, werken, rijlessen en huiswerken.

inderdaad, waar een wil is is een weg.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:20

Niet toevallig een vriend die al lang genoeg z'n rijbewijs heeft?
Ik heb m'n rijbewijs nog niet lang genoeg, kan je helaas niet helpen :(:)

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:26

Wat verwacht je veel... Ik vraag me af of je zelf in de gaten hebt hoe vaak je het mss al dan niet over je rijbewijs en/of trailer hebt gehad?
Mijn ouders waren mijn geklets ook best wel eens beu.

Daarnaast vind ik dat ze best een punt hebben, mijn ouders wilden ook niet met trailers rijden etc, mocht mijn oom ook niet vragen omdat het gewoon echt veel tijd kost en inzake ongelukken, afschrijving etc ook best relatief nog wat meer geld dank je denkt.

Heb ik toen ook niet zo gezien en begrepen hoor!
Pas nu ik zelf jaren later alles bij elkaar gespaard & gekocht heb weet ik hoe het is om zelf op pad te kunnen en waar daar (qua tijd en kosten) zoal bij komt kijken.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 21:27

Tja, het is maar de situatie, en die kennen jullie ook niet volledig, maar snap dat jullie daarmee afkomen op het moment. En weet niet wie het vertelde - maar vijf avonden? Oh, de grap. Wij hebben cases, onze lesweken, onze taken (en daarmee bedoel ik geen papertjes schrijven, ik bedoel grote projecten, games ontwikkelen, the works) en dit gebeurt ook allemaal in Genk, terwijl ik in Leuven woon. Ik pendel daarheen, en dus ben ik vaak pas tegen acht a negen uur thuis, wat meteen wilt zeggen geen paard, want verlichting heeft zowel de straat naar paard toe niet en we hebben simpelweg geen verlichting bij paard zelve.

Ik vind dat ook een beetje kort door de bocht, waar een wil is is een weg. Ik doe ook een universitaire richting, en het is precies wat ik wil doen, maar gemakkelijk is het nooit. En nee, als game designer mag je voor je "als er een wil is...." al helemaal op je buik schrijven. Ik werk me daar al voor uit de naad, geloof me vrij.

Qua jobs zijn er hier geen jobs die alleen 'sochtends of 's avonds draaien. Één dagje in het weekend is vaak ook een no go, want dat ben ik ook al erg vaak gaan vragen. Ze willen zekerheid, en één dagje vinden ze blijkbaar niet zekerheid genoeg.

En uit wat lezen er zovelen dat ik me afhankelijk opstel? Helemaal niet. Ik gá ook op zoek, bén op zoek en zál op zoek zijn. Ik ben altijd bezig met andere manieren geld te verdienen, verkoop om toch iets als bijverdienste te hebben ook kunst en fotoshoots - en dat helpt ook het kleine beetje.

Rebel, spijtig genoeg niet :') Toch bedankt!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:27

TS woont in Belgie dus ik vermoed dat ze gewoon graag wil dat 1 van haar ouders met haar wil gaan rijden zoals daar gebruikelijk is.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 21:29

Zonnebloem... wat een dunne accusatie om te zeggen hoe "verwend" Belgische kinderen zijn. Wat een opmerking.

Nee, ik ben niet op zoek naar dat zij voor mij gaan rijden, heb het ook nooit van hen gevraagd, weet dit perfect van hun. Mijn moeder zou zich dood stressen, mijn vader van hetzelfde. Ik neem dat ze absoluut niet kwalijk, en het is net daarom dat ik voor mijn eigen dingen wil zorgen. :j

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:31

Hmm.. Zo te lezen is er geen oplossing. En nu?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:34

Ik heb het nergens over verwend hoor, maar zoals ik heb begrepen krijgen de meeste belgische jongeren rijles van 1 van hun ouders. En als ze dan het meeste onder de knie hebben nemen ze nog wat rijlessen bij een instructeur en doen dan examen. Misschien is dat dan een verkeerde aanname, maar naar mijn idee is dit heel gebruikelijk in België.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 21:40

Ah, my mistake, dacht dat je het had over het feit dat ze voor mij zouden rijden. Over gelezen! := Dat is wel gebruikelijk hier, ja. In Nederland niet? Meestal nemen we maar een à twee lessen bij de instructeur zelf omdat ze geneigd zijn je sneller door te laten als ze je gezicht kennen, als het ware. De rest is inderdaad meestal zelf geleerd door de ouders.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 21:41

Joltsje, momenteel heb ik even een kleine mental breakdown (taken, taken, taken, we zitten dan ook net in een projectweek dus dit was eigenlijk zo'n beetje de stress die de emmer deed overlopen), daarna gewoon zien wat ze ervan vinden en anders eens vragen aan een kennis, inderdaad. :j