HBO - rechten en paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HannaCaptain

HBO - rechten en paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:02

Hoihoi!

Zoals de titel zegt; ik vraag me af hoe je je studie combineert met je paard.
En dan in het bijzonder die van mij waar ik in September mee ga beginnen, omdat dit best een 'droge' studie is verwacht ik vooral veel thuis studie en hoorcolleges, mijn vraag aan jullie is dus; zijn er mensen die HBO rechten doen (desnoods ook in Leiden netals ik ga doen) die ervaringen hebben en ze willen delen met mij *\o/*

Hoe ziet je rooster eruit? Hebben jullie lange reistijden? (ik zou een uur heen en een uur terug moeten) Hebben jullie zelf ook 7 dagen een paard?

Ook als je een andere HBO volgt (met voorkeur aan HL) hoor ik graag van jullie :j

liefs!

Anoniem

Re: HBO - rechten en paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:07

Ik volgende een voltijd opleiding op de Hogeschool Leiden. Nu alleen cijfer nog terug krijgen en eindpresentatie en dan klaar. Heb zelf een eigen paard (bijna 9 jaar). Altijd zelf gedaan naast de studie. Mijn paard staat dan wel dichtbij school. Ging altijd met de auto naar school, daarna naar paard en naar huis. Na stages ging ik ook altijd eerst naar het paard en dan pas naar huis. Wanneer je goed pland is het te doen. Ik deed ook wel eens huiswerk op stal :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:40

Doe zelf HRM in leiden maar ken veel mensen die recht doen. Ze hebben het enorm druk, veel colleges en bizar veel meer tentamens en dikkere boeken dan ik heb := . Zelf red ik een bijrijdpaard er niet eens naast, ook niet icm stage nu..

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:42

Ik doe het ook. Wel niet in Leiden maar in Den Bosch, en geen rechten studie. Ik krijg wel rechten en hetzelfde als jou, veel droge stof ook. Ik reis dik 1,5 uur heen en terug, dus dik 3 uur op een dag, elke dag naar school, dus nooit maar 4 dagen, altijd volgeroosterd en een eigen paard. Maar gebruik je reis elke dag als ontspan momentje. Dat is het moment dat je even niks hoeft en even lekker kan genieten van de rust :+

Soms zie je in advertenties staan, verkoop hem wegens studie, maar dit was voor mij absoluut geen optie. Ik heb hem nu 8 jaar, waarvan ik hem bijna 2 jaar alleen verzorg. Ik studeer nu een half jaar en ik moet zeggen, je wordt vanzelf sneller en slimmer in manier van verzorgen.

Ik ga voor en na school altijd, zet dan meestal de fiets bij de bushalte zodat ik niet meer terug naar huis hoef te fietsen. En, ik heb het geluk, mocht ik zelf niet kunnen, heb ik 1 persoon op wie ik terug kan vallen. Soms slaap ik in Nijmegen (dichterbij school) wanneer ik tot laat naar school moet en vroeg er weer moet zijn. Dan is het voor mij geen optie om naar huis te gaan en ook nog voor m'n paard te zorgen. Dan heb ik gelukkig iemand anders, al komt dat niet heel veel voor.

Ja het is echt heel zwaar, kost mij soms bloed, zweet en tranen, maar het weegt voor mij niet op tegen het verdriet wat ik zou hebben als hij weg ging. Als je echt wilt kan het zeker!

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 10:55

Flowq schreef:
Ik doe het ook. Wel niet in Leiden maar in Den Bosch, en geen rechten studie. Ik krijg wel rechten en hetzelfde als jou, veel droge stof ook. Ik reis dik 1,5 uur heen en terug, dus dik 3 uur op een dag, elke dag naar school, dus nooit maar 4 dagen, altijd volgeroosterd en een eigen paard. Maar gebruik je reis elke dag als ontspan momentje. Dat is het moment dat je even niks hoeft en even lekker kan genieten van de rust :+

Soms zie je in advertenties staan, verkoop hem wegens studie, maar dit was voor mij absoluut geen optie. Ik heb hem nu 8 jaar, waarvan ik hem bijna 2 jaar alleen verzorg. Ik studeer nu een half jaar en ik moet zeggen, je wordt vanzelf sneller en slimmer in manier van verzorgen.

Ik ga voor en na school altijd, zet dan meestal de fiets bij de bushalte zodat ik niet meer terug naar huis hoef te fietsen. En, ik heb het geluk, mocht ik zelf niet kunnen, heb ik 1 persoon op wie ik terug kan vallen. Soms slaap ik in Nijmegen (dichterbij school) wanneer ik tot laat naar school moet en vroeg er weer moet zijn. Dan is het voor mij geen optie om naar huis te gaan en ook nog voor m'n paard te zorgen. Dan heb ik gelukkig iemand anders, al komt dat niet heel veel voor.

Ja het is echt heel zwaar, kost mij soms bloed, zweet en tranen, maar het weegt voor mij niet op tegen het verdriet wat ik zou hebben als hij weg ging. Als je echt wilt kan het zeker!

Bedankt voor deze ontzettend fijne reactie! Ik denk ook dat ik het kan omdat ik het veel te graag wil allemaal, en ik mag eindelijk gaan studeren wat ik wil dus daarom denk ik ook dat ik er meer 'motivatie' voor heb. Heel fijn om andere ervaringen te horen :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:16

Als de studie qua niveau goed bij je aansluit dan hoeft een paard geen issue te zijn. Ik had zelf drie paarden te rijden naast twee WO studies (nat-wis) en dat was prima te doen. Gewoon een kwestie van heel goed plannen en je ook aan die planning houden dan komt het helemaal goed. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:05

Met dat laatste ben ik het niet 100% eens.. Er zit nou eenmaal een minimum aantal uur in een studie en of je nou aansluiting hebt of niet, je moet die tijd wel hebben.

Ik denk dat het zeker mogelijk is, een paard naast een voltijd studie, maar hou er rekening mee dat er andere zaken (slaap, sociaal leven, studentenleven) onder gebukt zullen gaan.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:57

Emmaa_ schreef:
Met dat laatste ben ik het niet 100% eens.. Er zit nou eenmaal een minimum aantal uur in een studie en of je nou aansluiting hebt of niet, je moet die tijd wel hebben.

Ik denk dat het zeker mogelijk is, een paard naast een voltijd studie, maar hou er rekening mee dat er andere zaken (slaap, sociaal leven, studentenleven) onder gebukt zullen gaan.

Ik had bij beide studies flink wat contact uren en dat was dus voltijd en toch was het met een goede planning zeer goed te doen. Waar een wil is... klinkt cliché maar het is wel waar. Je zult inderdaad wel keuzes moeten maken. Wat vind je belangrijker en wat minder? Ik vond mijn studie en dieren belangrijk en het studentenleven boeide me totaal niet. En mijn 8 uur slaap haalde ik gelukkig ook met gemak. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:02

Die minimale uur die er staan, vind ik over het algemeen niet kloppen... Maar dat ligt echt aan de persoon zelf. Ik kon snel leren bijvoorbeeld en een ander misschien het zelfde minder snel.
Maar met goed plannen is het zeker te halen! :)

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:06

Ik zit ook in het 1e jaar rechten, daarnaast rijd ik bijna elke dag en heb ik minimaal 1 x in de week les en wedstrijden.. Ik red het prima met huiswerk en leren. In de tentamenweken rijd ik wat minder zodat ik me kan focussen op leren maar verder valt het prima te combineren. :D

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:20

Sluit me bij Tazzey aan! Ik studeer ook Rechten, het is wel druk icm werk en vriend maar goed te doen :)

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 23:14

wat een super reacties! Dit geeft me echt heel veel moed haha, kunnen jullie (vooral rechten studenten) een beetje een voorbeeld geven van roosters en tijden die jullie hebben?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:24

Ik ben inmiddels alweer vierdejaars rechtenstudent op het hbo (de tijd vliegt) en ik heb nu 1,5 jaar een pony. Dit is prima te doen, alleen tijdens de stageperiode was het wat lastiger en heb ik een verzorgster erbij gezocht, maar dit was voornamelijk als voorzorg (omdat ik snel migraine aanvallen krijg bij te veel stress).

Ik kan je helaas dus niks vertellen over hoe de eerste jaren te combineren zijn met paard, maar ik weet wel zeker dat stagelopen (fulltime) drukker is dan de lessen in de eerste jaren.

Dat neemt niet weg dat jaar 1 vooral best stressvol is/kan zijn. In het begin van het eerste jaar had ik iedere dag les, maar alsnog minder dan op de havo. Wel meer thuiswerken en veel (veeeel) opdrachten. Dit neemt af naarmate je langer studeert, maar het is in het begin nog flink wennen en dat kan echt wel stressvol zijn.

In het tweede jaar had ik in het tweede semester zo'n drie halve dagen in de week les en daar had ik wel makkelijk een paard bij kunnen hebben. Alleen tijdens de tentamenperiodes (die trouwens voor mij ophielden na het tweede jaar toen ik alle tentamens gehaald had (want in het derde en vierde komt er niks meer bij aan tentamens, alleen assessments maar dat valt wel mee), is het wat stressen als je net als ik alles een paar dagen voor de toets moet doen.

Nu in jaar drie en vier heb ik, naast de stageperiode, heeeel weinig uren gemaakt. In het begin van jaar 3 nog wel wat (een paar dagen per week een paar uur), maar op het laatst echt 1 uur in de week. Je werkt dan wel meer thuis, maar dat kun je allemaal zelf inplannen en is daardoor makkelijk te combineren met wat anders.

Uiteindelijk denk ik dat het wel te doen is, maar je zou kunnen wachten tot jaar twee of anders semester twee van jaar 1 voordat je eraan begint, zodat je wat gewend bent en je een beetje je plekje hebt gevonden :)
Laatst bijgewerkt door Runa op 11-02-16 23:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:28

Ik weet niet hoeveel uren er gemaakt worden op andere hogescholen, maar ik studeer in Enschede en heb meestal een of twee vrije dagen. De andere dagen vaak twee colleges van drie uur. Da's dus makkelijk te doen!

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 23:32

top! Dit helpt me echt een heel stuk op weg, ik heb vooral heel veel zin in mn studie en weet dat ik het leuk ga vinden. Misschien is dat ook iets dat helpt? In iedergeval ontzettend bedankt alvast! Meer reacties zijn uiteraard van harte welkom O:)

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:33

Ik doe het ook, maar ik vind het wel zwaar. Ik studeer in Utrecht en dat is voor mij 2 uur reizen (dus 4 uur retour). Ik ben thuis blijven wonen voor mijn paard want mijn moeder heeft liever niet dat ik hem meeneem naar Utrecht.
Mijn rooster is heel onregelmatig qua uren, maar wel altijd 5 dagen per week. De ene dag moet ik 9 uur beginnen en dus heel vroeg eruit en de andere dag begin ik laat maar ben ik 8 of 9 uur thuis.
Op de dagen dat ik vroeg begin doe ik hem zelf en de dagen dat ik laat thuis ben doet mijn moeder hem en die regeling is goed vol te houden. Ik trek het slecht als ik 's ochtends heel vroeg of 's avonds laat nog naar mijn paard moet (studie is namelijk ook flink zwaar), plus sta ik op een manege gestald waardoor ik ook vaak geen bak tot mijn beschikking heb en dus geen kant op kan op de tijden dat ik dan wel thuis ben.
Ik zou mijn paard nooit wegdoen voor mijn studie, maar mocht er onverhoopt iets gebeuren met hem zou ik geen nieuwe nemen zolang ik nog studeer.

Nu is jouw reistijd korter wat het wel makkelijker maakt. Het is inderdaad te doen maar ik persoonlijk ben erg blij dat ik iemand erbij heb waardoor de druk wat minder groot is.

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 23:34

Precies, ik heb gelukkig ook iemand die altijd bij kan springen mocht het 1 dag echt heel druk zijn

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:38

Elk blok is anders, het eerste blok had ik redelijk wat tussenuren (huiswerk maken), en vroeg les dus 's avonds/'s middags tijd voor het paard. Tweede blok had ik maar een paar uur les en bijna elke week wel 1/2 dagen vrij. Nu zit ik in het derde blok en heb ik wat meer vakken, dus wat meer uren. Maar ook nu ben ik 's middags of 's avonds vrij en hou ik tijd over. Ik was in het begin ook bang dat het niet te combineren viel, maar dit is gelukkig wel zo. Niet te veel zorgen om maken als ik jou was! Het is een super leuke studie en vrije tijd genoeg :j

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:47

Haha plezier in je studie scheelt zeker een hoop :D Ik vind het ook heel leuk, ga eigenlijk nooit met tegenzin naar school.

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 23:48

Laurie schreef:
Haha plezier in je studie scheelt zeker een hoop :D Ik vind het ook heel leuk, ga eigenlijk nooit met tegenzin naar school.

ontzettend bedankt! gelukkig, ik heb er zin in :o

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:54

Hier ook altijd gereden naast mijn studie. Ik moest zelfs met het OV gaan omdat het paard dat ik reed bij mijn ouders in de buurt stond.

Rechten zal idd wat meer zelfstudie zijn, maar met slim plannen moet het echt wel haalbaar zijn. Eventueel iemand die bij kan springen in tentamen periodes? Volpension scheelt natuurlijk ook veel, dan hoef je niet dagelijks te gaan.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:01

Ik volg HBO rechten op het Hva. Is inderdaad prima te doen maar wel hard werken. Maar het is te doen als je direct aan het begin goed meedoet :j. Hoorcolleges vallen mee. Sinds dit jaar geloof ik is er maar 1 per week en niet verplicht. Op sommige dagen is het wel lastig en red ik het niet om naar mijn paard te gaan. Nu valt het wel mee maar heb wel eens meer lessen op een dag gehad.

Mijn rooster:

http://i358.photobucket.com/albums/oo29 ... 0wqeff.png

http://i358.photobucket.com/albums/oo29 ... jrc0jj.png

http://i358.photobucket.com/albums/oo29 ... ca3zxo.png

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 00:03

lovey_ou schreef:
Ik volg HBO rechten op het Hva. Is inderdaad prima te doen maar wel hard werken. Maar het is te doen als je direct aan het begin goed meedoet :j. Hoorcolleges vallen mee. Sinds dit jaar geloof ik is er maar 1 per week en niet verplicht. Op sommige dagen is het wel lastig en red ik het niet om naar mijn paard te gaan. Nu valt het wel mee maar heb wel eens meer lessen op een dag gehad.

Mijn rooster:

http://i358.photobucket.com/albums/oo29 ... 0wqeff.png

http://i358.photobucket.com/albums/oo29 ... jrc0jj.png

http://i358.photobucket.com/albums/oo29 ... ca3zxo.png

super fijn! zo kan ik een beetje inschatten hoe en wat en wanneer. Dankjewel, ze zeggen het he 'als je maar graag genoeg wil..' :D

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:41

Ik wil dit topic wel even volgen voor evt. nieuwe reacties! Ik heb dan wel geen paard en wil op kamers, maar wel dezelfde opleiding op dezelfde HS :D

Op de open dag bleek dat je ongeveer 14 contacturen hebt en vaak tot 40 uur in de week aan school bezig bent (dus +- 26 uur thuisstudie) in het eerste en tweede jaar, daarna loop je stage met één dag school, maar dat kun je gewoon dichterbij huis zoeken natuurlijk!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:52

Het wordt pas zwaar als je fulltime werkt, tijdens de studie is het goed te doen