Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:23

Hi Bokkers,

Graag wil ik jullie mening over de volgende situatie.

Sinds ongeveer een half jaar woon ik op de begane grond van een appartementencomplex.
Hier wonen voornamelijk jongeren (waaronder ik) en hier en daar wat ouderen.

In principe is het hier heel vreedzaam wonen, ik heb gezellig contact met buren en over het algemeen is iedereen open en behulpzaam naar elkaar. Klachten worden vaak onderling opgelost.

Nu is het zo dat ik graag muziek maak met mijn akoestische gitaar en hierbij zing. Omdat ik niemand tot last wil zijn beperk ik dit enkel tot de middag. Helaas is mijn bovenbuurvrouw de laatste twee keer toch komen klagen. De eerste keer was op een doordeweekse dag, hierna heb ik het muziek maken beperkt tot het weekend, helaas komt zij ook in het weekend klagen over mijn geluid.

Omdat, ik het idee heb dat ik al rekening hou met haar (na de eerste klacht) heb ik de laatste keer aangegeven dat ik het vervelend vind dat zij ook overdag, en in het weekend komt klagen ivm geluidsoverlast. Dat ik er rekening mee probeer te houden, maar dat ook ik mijn eigen ding gewoon wil kunnen doen. Als antwoord kreeg ik "ja maar ik woon hier al 14 jaar". Dus hier kan ik eigenlijk niets mee.

Nu kan ik natuurlijk vinden dat zij onredelijk is, maar ik ben toch erg benieuwd naar jullie mening hier in, of ik misschien juist degene ben die onredelijk is?

Imo houd ik al rekening met mijn buren, ik heb geen harde muziek aan verder, enkel een akoestische gitaar en mijn zang.

Graag hoor ik van jullie.

Doubtless

Re: Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:25

Heb je al eens gevraagd aan haar wanneer je dan wel mag spelen? Ik denk dat je heel redelijk bent & overdag en in het weekend gewoon lekker muziek moet mogen maken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:25

Zing je soms vals? :+
Komt op mij over alsof ze zeurt. Neem aan dat je niet 7 dagen elke dag uren speelt? Wat is nou 1-2x per week even wat gitaarmuziek? Jammer dat ze er niet met je over wil praten verder dan 'ik woonde hier eerst'

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:26

Mwah als dat t enige is en je houdt t netjes gewoon overdag, zie ik persoonlijk het probleem niet zo..
Ik vind juist dat je heel veel rekening houdt met je buren.. Er mogen er meer rondlopen zoals jij.. :j

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:26

Selina schreef:
Zing je soms vals? :+
Komt op mij over alsof ze zeurt. Neem aan dat je niet 7 dagen elke dag uren speelt? Wat is nou 1-2x per week even wat gitaarmuziek? Jammer dat ze er niet met je over wil praten verder dan 'ik woonde hier eerst'

Of dat natuurlijk!! :))

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:28

Als je geen uren als een valse kat zit te gillen zou ik haar lekker negeren.Je moet in de middag gewoon even kunnen zingen en spelen.Een akoestische gitaar maakt nu niet zo'n doordringend lawaai.Dan moet de buuf maar even boodschappen gaan doen als jij oefent.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:28

Jammer voor haar dat ze er al 14 jaar woont, dat geeft haar geen recht om jou dingen te gaan verbieden. Je betaalt evengoed voor jouw woning en hebben dus zelfde rechten als die buurvrouw.

Gewoon lekker je eigen ding doen hoor, je doet het tenminste op een doordeweekse dag in de middag.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:30

Mijn vader heeft een piano, trompet, gitaren en een drumstel. Hij heeft met de buurvrouw ( twee onder een kapwoning) tijden afgesproken waarop hij oefent. Daarnaast oefent hij als zij niet huis is. Als ik jou was dan zou ik hetzelfde proberen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:31

Bedankt voor jullie reacties. Toch fijn dat jullie er hetzelfde over denken als ik, ik werd er een beetje onzeker van namelijk. :o

Ik zal vast niet altijd even zuiver klinken, maar verder ben ik toch redelijk toonvast hoor. :')

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:31

Als jij gewoon een uurtje bezig ben per dag hoeft ze niet te zeuren. Voor de zekerheid kan je een briefje/ mailtje sturen naar de politie met is dit overlast??? Als jij namelijk 3 uur achtereen kattegejank uit zit te braken dan zou ik daar ook niet blij van worden. Maar gewoon een uurtje per dag op normale tijden?? kom op zeg. Al 14 jaar daar.. volgende keer zeggen.. mevrouw u bent 1 van de weinige ouderen hier.. misschien tijd voor een verhuizing??? :D Oudste rechten gelden niet, en een stilte zone is ook niet aan de orde.. Niet te lang en zo en geen verstekers, maar dat gaat niet bij akoestisch... zie ik geen probleem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:32

Ja klopt, spreek tijden af wanneer het wel kan
Mijn zus haar oudste speelt basgitaar, ook daar kwamen de buren klagen en hebben ze nu afgesproken dat hij oefent tussen 6 en 7 savonds
Succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:34

Ik heb geen idee hoe gehorig het bij jullie is, maar ik ben ook met enige regelmaat bij mijn buren gaan klagen omdat ik door de weeks overdag tijdenlang hun muziek aanhoorde. Ik snap haar wel.

Ik zou proberen om afspraken te maken met de buurvrouw. Duidelijk aangeven dat je niet van plan bent om helemaal te stoppen met muziek maken, maar dat je wel rekening met haar wil houden wat tijden betreft. Probeer het dan ruim in te plannen (iedere dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag tussen 12.00 en 19.00 mag het wel bijvoorbeeld), zodat jij je ook niet té beperkt voelt in je doen en laten.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:34

tja; zolang je maar niet 's nachts of 's ochtends vroeg muziek gaat maken.

Is je appartementje erg gehorig? Heb je weinig meubels in de ruimte staan waar jij gitaar speelt? Wat meer meubels en/of een vloerkleedje zouden ook nog wel eens kunnen helpen, namelijk.

Verder vind ik -net als jij zelf- dat je al aardig rekening houdt met je buren wbt de tijden waarop je speelt...
Maar in het weekend zijn er toch meer buren thuis dan doordeweeks? Ik zou juist de doordeweekse middagen uit kiezen. Als deze ene mevrouw daar dan last van heeft, dan heeft ze ven bot gezegd pech.

Probeer met deze mevrouw een dialoog aan te gaan. "Jamaar ik woon hier al 14 jaar" is geen argument. Zeg dit dan ook letterlijk tegen haar!
Leg haar verder uit Waarom jij juist op dit tijdstip muziek maakt (dat je juist op deze manier zo min mogelijk mensen tot last denkt te zijn) en vraag haar dan op welke tijden zij dan vindt dat je muziek zou moeten maken, zodat zij er geen last van heeft.
Komt zij met een tijdstip aan waarop jij denkt dat de andere buren dan last van je zouden kunnen hebben, dan is het pech voor haar. Jij wilt zo min mogelijk mensen tot last zijn en als dat er dan toch 1 is (ipv 10 op een ander tijdstip), dan moet dat maar...
Laatst bijgewerkt door mairead op 09-02-16 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:35

Ik speel maximaal een uurtje, langer vinden mijn vingers niet leuk.

Haar redenen dat ze bij mij komt is, omdat volgens haar de buurvrouw boven haar geluid gaat kopieëren, dus ook "herrie" gaat maken en dat dat te veel is voor haar. Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat de bovenste buurvrouw mij kan horen, daar waar mijn directe buurvrouw mij niet eens hoort (dit heb ik nagevraagd).

Is dit iets waar ik de woningbouw eventueel over zou kunnen bellen?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:36

als het nou een electrische gitaar was. tjonge dan moet ze ergens apart gaan wonen, als je niet eens overdag even mag zingen/spelen op een gitaar.

overleg anders wanneer je het dan zou kunnen doen, als ze bijv na de "" bingo"" is of bij iemand op de koffie.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:37

Bedankt voor het meedenken trouwens. Ik vind het een goed plan om aan haar te vragen wanneer ik het volgens haar dan wel zou mogen doen. :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:37

Een vriendin van mij speelt trompet en haar man een soort van hoorn.Ze hebben ook met de buren tijden afgesproken en dat werkt prima.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:38

Ik kan me er wel wat bij voorstellen hoor.
Ik weet niet hoe erg het door klinkt bijv, maar "recht hebben om een ander tot last te de zijn" vind ik niet redelijk.
Vaak is de drempel om te klagen ook hoog.
Ik denk dat jullie om de tafel moeten gaan om eruit te komen.
Waarom zij het zo erg vind en of ze een oplossing weet, waar jij ook tevreden mee kan zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:38

Overdrijven is ook een vak.

Als jij akoestisch gitaar speelt zijn de woningen wel erg gehorig als zij daar last van heeft.
Kan natuurlijk wel zijn dat ze net haar middagdutje doet, meestal slapen veel ouderen tussen 2 en 3 maar dan had ze dat ook gewoon kunnen zeggen.

Lekker blijven spelen en desnoods nog eens vragen of er tijden zijn dat ze geen last heeft en anders moet ze maar oordoppen in of gehoor uit.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:40

ik zal je dit vertellen ik hoor mijn buren zelfs niezen :=
en hele andere dingen doen <<) daar word je ook niet altijd vrolijk van maar goed tussen 8:00 en 22:00 mag je doen en laten wat je wilt daar komt het op neer
zodra het buiten die tijden is kunnen ze je aangeven voor buren overlast maar binnen die tijden niet
leuk dat je buurvrouw zo graag op haar stilte is gesteld maar naar mijn mening kan je dan echt beter midden in een bos gaan wonen hoor sorry dat dat zo bot is, maar is wel waar
kijk als jij om half 1 snachts even een feestje met je gitaar gaat houden dan zou ik dat ook niet waarderen maar overdag moet je gewoon elkaar tolereren en zeker niet in je eigen huis op je tenen moeten lopen ...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:40

PureSG schreef:
Ik speel maximaal een uurtje, langer vinden mijn vingers niet leuk.

Haar redenen dat ze bij mij komt is, omdat volgens haar de buurvrouw boven haar geluid gaat kopieëren, dus ook "herrie" gaat maken en dat dat te veel is voor haar. Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat de bovenste buurvrouw mij kan horen, daar waar mijn directe buurvrouw mij niet eens hoort (dit heb ik nagevraagd).

Is dit iets waar ik de woningbouw eventueel over zou kunnen bellen?

Je zou de woningbouw kunnen bellen, maar k zou zeker eerst nog n keer proberen om het zelf op te lossen. De woningbouw inschakelen verbeterd je band met je buren niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:43

Geluid stijgt en daardoor kan het gebeuren dat zij het harder hoort dan bedoeld is. Er is zijn meerdere oplossingen, waarvan op de eerste plaats overleggen op welk moment van de dag je wel kunt oefenen. Spreek ook een maximum tijd af dat er gespeeld wordt (bijvoorbeeld een uurtje). Een andere oplossing zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat zij onder haar vloer een geluiddempend materiaal doet. Nu hoeft zij niet op kosten gejaagd te worden en kunnen jullie deze kosten delen. Dit is ook een keer bij Bonje met de Buren geweest en was voor beide partijen een goede oplossing.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:44

Jemig :') Mijn buurvrouw speelt trompet en nog niet al te best ook. Maar zo lang ze dat overdag doet en niet uren achter elkaar, ga ik daar toch ook niet over lopen zeuren.
Een mens moet toch een hobby kunnen hebben? Ik vind dat je al heel erg veel rekening met haar houdt.
En dat mag je denk ik in een persoonlijk gesprek ook best tegen haar zeggen. Ik zou er ook proberen met haar uit te komen voor je naar de woningbouw gaat, maar lukt dat niet, tja... Haar 14 jaar geven haar niet meer rechten dan jouw zes maanden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:45

Ben jij onredelijk? Nee, jouw buurvrouw is onredelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:46

PureSG: dat kan misschien wel, als het op een of andere manier via iets wordt doorgegeven, bijvoorbeeld de verwarmingsbuizen of iets in de bouwconstructie. Misschien ook eens praten met haar bovenbuurvrouw?

Ik denk ook dat het wel goed is te bedenken dat het voor haar in elk geval wel echt overlast kan geven en het niet alleen gaat om De ene persoon is daar nou eenmaal veel gevoeliger voor dan de ander, en dat is niet altijd echt een eigen keuze.