Tegenexpertise na ongeval in recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Merlen

Tegenexpertise na ongeval in recht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 17:53

26 december is er iemand op de snelweg achterin mijn pick-up gereden.Ik heb ervoor gekozen om een tweede expert erbij te halen omdat er discussie is omtrent de afhandeling en onpartijdigheid van de eerste expert,de verzekeraar en de garagist.
Dit is niet de eerste keer dat ik dit aan de hand heb.Vorige keer moest ik aan de verzekeraar laten weten welke expert ik nam en had ik eerst de goedkeuring van hen nodig.Dit is mijn inziens niet helemaal fair verlopen ook omdat de tegenexpert aangaf dat de verzekering zijn opdrachtgever was.

Nu ben ik aan het twijfelen wat te doen.De tegenexpert laten komen,de factuur eerst zelf betalen of doorgeven aan mijn verzekeraar na dat ik zijn conclusie ontvangen heb.Of toch eerst zijn gegevens te verzenden aan de verzekering en daarna de expertise te laten uitvoeren.Maar kan men dit laatste van me eisen,ben ik dit verplicht?
Ik heb rechtsbijstandverzekering bij m'n auto.

Ik wil dus absoluut dat de tweede expert onpartijdig naar de auto kijkt en geen contact op voorhand heeft met de verzekeraar.

Is er iemand die ook in deze situatie is (geweest) of die er wat van kent?
Op internet vind ik geen informatie terug omtrent dit dilemma.

Ook even vermelden dat ik mijn advocaat al heb ingeschakeld.De tegenexpertise dient evenwel te gebeuren alvorens hij verder kan gaan.

Iris82

Re: Tegenexpertise na ongeval in recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:00

Ik weet niet zo goed hoe het werkt in België sorry.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:28

Als jij in je recht bent kan je toch prima een expert van jouw verzekeraar nemen gezien het de andere zijn/haar verzekering is die moet betalen?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:01

Ik heb nog nooit zelf een expert gezocht na een ongeval. Krijg je die niet standaard door de verzekeringsmaatschappij aangewezen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:27

De experts hier in Nederland werken eigenlijk vaak voor alle verzekeringsmaatschappijen. Ik maak in 0,0001% van de gevallen mee dat er een contra ingeschakeld wordt en in dat geval is het vaak ook weer een expert die landelijk werkt. Dus al met al, vervelend dat het je twee keer overkomt. Dat is meestal hier niet zo.

@Belsje: bij ons is het zo dat enkel als je allrisks verzekerd bent dat er een expert van jouw verzekering komt. Zo niet, komt er een expert van de tegenpartij.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:47

Goh ik zou het ook niet direct weten, maar nadat ik een brommerongeval had gehad een paar jaar terug hebben wij de brommer naar een goede brommerzaak gebracht zodat er een kostenraming gemaakt kon worden voor de verzekering. Zij stuurden naar wat ik begreep een expert erheen om te kijken of het wel klopte allemaal.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:46

Ayasha schreef:
Als jij in je recht bent kan je toch prima een expert van jouw verzekeraar nemen gezien het de andere zijn/haar verzekering is die moet betalen?

De eerste expert die komt,is diegene waar mijn verzekeraar mee samen werkt.Hier heb ik geen vrije keuze in.
De autoverzekeringen in België werken volgens de RDR-overeenkomst.Tot een bedrag van 8500 €,geloof ik,betaalt mijn eigen verzekering de kosten.Dus kiest mijn verzekering de voor hen goedkoopste oplossing.Al zullen ze dat nooit toegeven natuurlijk.

Iemand die het hele verhaal wil lezen?Dan plaats ik dit even.
Laatst bijgewerkt door Merlen op 09-02-16 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:50

Ik denk dat het hele verhaal wel een hoop onduidelijkheid weg haalt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:58

Ik ben er ook wel nieuwsgierig naar. En wellicht kan er dan gericht tips worden gegeven.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 16:00

Zijn jullie er klaar voor?Hopelijk kunnen jullie nog volgen na het lezen ervan.
Heb de tekst snel even gekopieerd.

Op zaterdag 26/12/2015 ben ik,in m'n pick-up,op de snelweg achteraan aangereden.De andere bestuurder was in slaap gevallen.Politie is ter plaatse geweest.

's Maandags heb ik direct het aangifteformulier binnen gebracht bij de verzekeraar.Daarna heb ik een garagist gekozen uit hun lijst van erkende herstellers want ze hebben eerst een kostenraming nodig.
Bewuste keuze deze keer.De vorige keer ben ik naar m'n eigen garage geweest en toen deed de expert heel moeilijk.Daarom nu één uit hun lijst.
Die dag ben ik ook langs geweest bij die garagist.Was gesloten.Heb gebeld en gemaild maar geen reactie.Nu was dit wel net tussen de feestdagen.
De week erop reactie.Men was inderdaad gesloten wegens de feestdagen.
Ik ben er toen naartoe gereden.Ben binnen gegaan naar de baas.En het eerste wat hij zei,was;"Voor die prijs kan ik hem niet maken."
Huhh??Welke prijs?Hij had de auto nog niet eens gezien.Nu bleek dat hij de formulieren al had ontvangen van de verzekering waarin vermeld werd dat de kosten niet meer dan x € mochten zijn.
Dus de verzekering had al op voorhand wat afgesproken met hem.Mijn auto zou ook als totaal verlies worden beschouwd volgens hem.
Hij heeft dan een voorlopige kostenraming opgemaakt.
Daags nadien vroeg ik om een definitieve raming maar die wilde hij niet geven.De kosten waren te hoog,zei hij.
Ik heb dan maar de voorlopige raming gemaild naar de verzekering en erbij vermeld dat ik geen andere kreeg.
Enkele dagen later komt de expert naar de garage.Ik ben daar in m'n auto blijven wachten op hem want ik wilde er absoluut bij zijn deze keer.Het expertisebureau gaf geen exact uur,enkel tussen 8-14u.Ze willen eigenlijk vermijden dat de eigenaar erbij is,al zullen ze altijd beweren dat dit niet zo is.
Om 10u arriveert hij.Ik stap uit de auto en zie hem eerst naar binnen gaan.Welgeteld een minuut later komt hij buiten en zegt gemoedelijk gedag aan de garagist bij zijn voornaam.
Hij komt naar me toe,neemt snel wat foto's,bekijkt de auto eigenlijk niet eens en zegt dan "Dat is een total loss."En weg was hij.
Daar sta je dan verbouwereerd.Wetende dat er weer vanalles achter je rug en in hun voordeel uitgemaakt is.

Via mail heb ik dan het verdict totaal verlies gekregen.Technisch of economisch werd niks van gezegd.Heb ik zelf moeten vragen.Was economisch.
Daarna heb ik nog 14 dagen moeten wachten op een bedrag.En je kan al raden.De vervangwaarde werd net op 1 eurocent minder geraamd dan het max. herstelbedrag dat in eerste instantie was meegedeeld aan de garage nog voor dat m'n auto bekeken was.Herstelbedrag was (1 cent) hoger dan vervangwaarde dus totaal verlies.

Ik was hier uiteraard niet mee akkoord.En heb ook duidelijk geeist dat ik kostenloos wil gesteld worden en dat m'n auto gemaakt werd.
Het bedrag dat zij voorstelden minus dan nog de restwaarde van de auto na het ongeval was veel te laag en moest ik ermee akkoord gaan,kon ik geen andere (dezelfde) wagen kopen van het bedrag dat ik dan overhield.
Zij beweerden van wel maar ik heb zelf mijn eigen marktonderzoek gedaan en slechts 1 wagen die in aanmerking kwam om de mijne te vervangen gevonden.Dewelke dus duurder is dan het bedrag dat ik krijg als ik akkoord ga.

Ik heb opgezocht op welke andere bijkomende vergoedingen ik nog recht had.
En daarbij heb ik hen vermeld dat volgens art.1382 van het burgerlijk wetboek(België) ik bij schade volledig vergoed dien te worden voor de geleden kosten.

De expert heeft daarna zijn bedrag lichtjes verhoogd maar nog steeds niet voldoende.

Met al deze gegevens ben ik naar mijn advocaat gestapt.

Komaan zeg!Ik heb er niet om gevraagd om achteraan aangereden te worden.En dan zou ik zelf nog moeten instaan voor de meerkost.
Veel te veel mensen aanvaarden zomaar klakkeloos wat hun verzekering beweert.Ik ben dit al afgeleerd.
En de verzekeringen kiezen altijd voor de voor hen goedkoopste oplossing en dat is in dit geval mijn auto total loss te verklaren.
Ik heb geeist dat ik volledig schadeloos word gesteld en anders kunnen zij ervoor zorgen dat er hier een andere auto met dezelfde opties voor de deur staat,met tweedehandskeuring.

Er moet dus eerst een tweede expert komen vooraleer ik verder kan,maar wil ik verhinderen dat die op voorhand wat kan afspreken met de verzekering.

Nu ben ik aan het twijfelen wat te doen.De tegenexpert laten komen,de factuur eerst zelf betalen of doorgeven aan mijn verzekeraar nadat ik zijn conclusie ontvangen heb.Of toch eerst zijn gegevens te verzenden aan de verzekering en daarna de expertise te laten uitvoeren.
Maar kan men dit laatste van me eisen,ben ik dit verplicht?

Ik heb rechtsbijstandverzekering bij m'n auto.

Ik wil dus dat de tweede expert onpartijdig naar de auto kijkt en geen contact op voorhand heeft met de verzekeraar.

N.B. in de algemene voorwaarden staat niet vermeld dat de tegenexpert moet goedgekeurd worden door de verzekering.Enkel dat ik vrije keuze heb welke ik neem.
De verzekering is niet op de hoogte dat de garagist me het formulier heeft laten zien waarin staat dat hij niet boven een bedrag van x€ mocht gaan.
Ik heb wel een mail gehad dat er een overeenkomst was tussen verzekering en garagist nog voor dat de expert was langs geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:24

VickyS schreef:
Ayasha schreef:

De eerste expert die komt,is diegene waar mijn verzekeraar mee samen werkt.Hier heb ik geen vrije keuze in.
De autoverzekeringen in België werken volgens de RDR-overeenkomst.Tot een bedrag van 8500 €,geloof ik,betaalt mijn eigen verzekering de kosten.Dus kiest mijn verzekering de voor hen goedkoopste oplossing.Al zullen ze dat nooit toegeven natuurlijk.

Iemand die het hele verhaal wil lezen?Dan plaats ik dit even.

dat hangt van je verzekeraar af vermoed ik. Ik woon nl ook in België :+
Denk ook dat het hele verhaal veel duidelijkheid zal brengen.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 16:30

Mijn verzekering werkt zo dus wel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:41

Je verhaal klopt wel redelijk hoor vanaf de kant van de verzekeraar.

Keuze aan reparateur heb je vaak in NL ook niet echt, dat heet als ik auto laat maken bij door mijn verzekeraar aangewezen reparatie bedrijf dan hoef ik geen eigen risico van 150 euro te betalen en is vervangend vervoer gratis.
Kies ik zelf andere reparateur (staat vaak in de kleine lettertjes) kost me dat dus altijd meer dan bij door hun aangewezen bedrijf.

Ben ook onlangs van achteren aangereden, tegen partij schuldig. '
Dagwaarde van mijn auto werd geschat door expert op 5000 euro, daar kan ik echt geen andere goede trekauto die vergelijkbaar is voor kopen.
Echte blijkbaar mogen ze in NL dan ook weer auto maar maken tot ca 3/4 van de dagwaarde, dus nog minder, kost het maken meer wordt ie totallos verklaard. Had ik dus die 5000 euro gekregen waar ik dus echt geen andere auto van had kunnen kopen.

Ik was het niet eens met de 5000 van de expert, dus mijn verzekering gebeld, deze gaf aan dat het onafhankelijk expert was en dat ik daar dus niet mee kon wijzigen.

Uiteindelijk is mijn auto gemaakt, hij is veilig, maar niet alles wat kapot is is vervangen.
Maar dit was voor mij betere oplossing dan totallos verklaard, nu heb ik veilige rijdende auto (met wat restant schade en andere opties dan ik had).

Kortom niet mijn schuld, maar bijna geen trek auto meer (klinkt als jouw verhaal).
Heb auto gelukkig nog, maar zit dus iets anders in elkaar dan bij hoger budget had gekund.
Heb ik het nog niet over de ondertussen geleden andere schade, maar dat van die auto is al echt %$#%$@^%#%$.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 17:10

@Sjolvir Je zegt dat niet alles wat kapot was,is vervangen.
Dit gaat er bij mij niet in.Wij zijn niet in fout dus vind ik dat we recht hebben om volledig kostenloos worden gesteld.

Mijn pick-up kan ik nu niet gebruiken voor het doel dat ik hem gekocht heb nl. pony's en alles wat erbij komt kijken.Sinds 26 december moet ik nu dagelijks te voet naar de pony's met de kruiwagen,verschillende keren op en af.
4 balen hooi erop plus dan dan het gesleur met grote tonnen water.
Pony's vervoeren gaat niet meer.
De koffer gaat niet meer open en de trekhaak is beschadigd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:03

Noop, totallos waarde is leidend als reparatie kosten groter zijn dan wordt auto ook al is het niet jouw schuld in NL in ieder geval totallos verklaard en krijg je dat geld niet meer.
Repareren doen ze niet eens tot dat volledige bedrag, maar percentage daarvan.
Dan heb je onschuldig of niet verder weinig meer in te brengen, dan is het weg auto.. en gaat het je flink geld kosten.

En ja, voelt zeer onrechtvaardig, ik kon de verzekering ook wel door de telefoon trekken, maar is dus zinloos.
Echter geen idee hoe dat in België zit.
Ik was uiteindelijk allang blij dat ik hem veilig rijdend weer terug kreeg met trekhaak etc. want had echt voor dat geld niet een andere trekauto gehad.
Heb die dag zelfs nog diverse garages gebeld voor vergelijkbare auto, maar niemand had wat.

Jouw schade klinkt aardig als mijn schade, bij mij ook achterklep, bumper, zijkanten en trekhaak finaal op chassis afgebroken. Mocht er van de politie niet meer mee rijden, vielen allemaal onderdelen onderuit.
Maar dit valt allemaal onder de categorie botte pech ook al is het niet je schuld en ben je all risk verzekerd.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:19

LZP -> HTT

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 23:34

Ik denk dat mijn schade minder ernstig is dan bij jou Sjolvir.Ik mocht wel verder rijden.
De steun links achter van de trekhaak balk is scheef.De garage raadde me af nog een trailer te trekken.Wat ik ook niet van plan was.
Wanneer ik aan mijn vrienden de wagen laat zien vraagt iedereen zich af waarom dit total loss is.
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:41

Dacht bij de mijne ook, waarom totallos, maar dat is niet dat er dan niet meer mee te rijden is, maar gewoon de term voor een reparatie die volgens de verzekeraars en experts daarvan over de dagwaarde van de auto heen gaat qua kosten en dan is het klaar... over ... en uit...
In NL in ieder geval...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:44

Ik heb laatst een auto met een kras op het voorscherm total loss zien gaan. Alles valt en staat met de dagwaarde.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:11

ik had een kapotte bumper voor, plus lampen, kort samengevat stond er een spookrijder opeens op mijn weghelft stil.. die dacht dat er een oprit was die was er niet ipv door rijden bleef ze staan kon er niet tegen remmen.

ook total loss.. gelukkig heeft mijn garage me kunnen helpen door er een imitatiebumper (losse bumper van andere auto) op de zetten. zodat ik mijn eigen auto nog kon laten maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:18

Je hebt technisch total los, dan mag/kan je niet verder rijden.
Je hebt economisch total los, dan is de schade meer dan wat de auto waar dis.
Meestal is dat al bij 50-75% van de dagwaarde.

Dus stel; je auto is 2500 E waard en de schade (om netjes/nieuw) te repareren is 2750E, dan is hij technisch total los.
Dan kijken ze wat de auto nu waard is met schade: bv 1500E, dan krijg je het verschil uit betaald (2500-1500) 1000E.
Want dat is je verlies.
Je kan dan zelf je wagen evt goedkoper laten maken.

Wil je je auto niet meer, dan krijg je de dagwaarde uit betaald (let wel: de dagwaarde is vaak minder dan de aankoopwaarde).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:10

Brainless schreef:
Je hebt technisch total los, dan mag/kan je niet verder rijden.
Je hebt economisch total los, dan is de schade meer dan wat de auto waar dis.
Meestal is dat al bij 50-75% van de dagwaarde.

Dus stel; je auto is 2500 E waard en de schade (om netjes/nieuw) te repareren is 2750E, dan is hij technisch total los.
Dan kijken ze wat de auto nu waard is met schade: bv 1500E, dan krijg je het verschil uit betaald (2500-1500) 1000E.
Want dat is je verlies.
Je kan dan zelf je wagen evt goedkoper laten maken.

Wil je je auto niet meer, dan krijg je de dagwaarde uit betaald (let wel: de dagwaarde is vaak minder dan de aankoopwaarde).

En dat is dus echt wel ^%#%$^#$%^ heb ik ervaren, maar in mijn geval gelukkig toch nog soort van gefixt. Was daar dus erg blij mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:09

In belgie hangt het ook van je verzekering af. Bepaalde verzekering krijg je de cataloguswaarde van de auto op dat moment óf ze zijn verplicht een auto te zoeken die gelijkaardig is aan de auto die per total verklaart is. :) Alles valt en staat bij hoe TS verzekerd is. :) En hoe lang haar adem is want in geval van zo'n "geschil" is het niet op 2 dagen opgelost.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 00:31

Dat voorstel ga ik ook doen Ayasha.Laat hen maar een gelijkaardige auto zoeken.Die kan je niet kopen met het bedrag dat zij voorstellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:34

Maar dan moet je daar wel je verzekering voor hebben afgesloten.
Dat is dus niet een standaard iets.