Economie of maatschappijleer??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

noox

Economie of maatschappijleer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 22:46

Hoi allemaal!
Ik zit nu in de 3e van het VWO, dus ik moet binnenkort mijn profielkeuze maken. Ik vind het best lastig!
Ik kan niet zo goed kiezen tussen E&M en C&M, de twee vakken die verschillen zijn economie en maatschappijleer. Bij EM zal ik economie erbij krijgen en bij CM maatschappijleer. Ook kan ik bij CM enkel wiskunde A of C kiezen, en bij EM wiskunde A of B.
Nu twijfel ik dus vooral wat verstandig is voor mijn vervolgopleiding, waar het meeste vraag naar is. Ik wil iets met kunst doen, reclame, trailers maken lijkt me tof maar ook rechten lijkt me best leuk. Dit kun je denk ik allemaal wel doen met beide vakken.

Dus, waar doe ik verstandig aan?? Mijn ouders en mensen om mij heen zeggen dat economie voor veel studies gevraagd wordt, maar ik wil niet echt iets economisch doen.
Help? :Y)

Area51

Re: Economie of maatschappijleer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:49

Er zijn weinig studies waar je echt verplicht vakken voor nodig hebt, en de studies die dat hebben zijn voornamelijk technisch en gezondheids gericht. Dus daar hoef je je niet zo'm zorgen over te maken!

Maar voor hoever ik weet is maatschappijleer voor iedere vwo leerling verplicht? Je hebt dat meestal 1 jaar en sluit het dan af.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:53

Economie. E&M dus. Je hebt veel meer aan eco, en maatschappijleer is ontzettend makkelijk en niet verplicht bij studies, eco wel. Het is ook fijn als je kunt kiezen voor wis B, wis C heb je niet zoveel aan ;)

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:53

Weinig opleidingen die vakken verplichten?! Bijna alle opleidingen hebben een eis qua vakken dus dat is onzin..

Ik zou voor economie gaan. Daar heb je onwijs veel aan bij eigenlijk wel iedere opleiding. Als je echt rechten wilt studeren zou maatschappijleer ook van pas komen.. Je kan anders overwegen om met je decaan of mentor dit te overleggen?
Heb ik toendertijds ook gedaan! (Helaas wel spijt van m'n pakket maar ach :') )

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:55

Persoonlijk vind ik economie het nuttigste van deze twee. Maatschappijleer is geloof ik meer basiskennis, terwijl je met economie nog wat meer kanten op kan.
Verdiep je inderdaad even goed in de mogelijkheden die een vak je bied, zou zonde zijn als je een studie niet kunt doen omdat je een vak niet hebt gehad.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:56

Maatschappijleer is toch verplicht? Of bedoel je maatschappijwetenschappen of m&o, want ik weet dat dat hier wel een keuze is :)

Met economie kun je in ieder geval alle kanten op. Mocht je nog niet weten wat je wilt, kun je het wel kiezen (heb ik ook gedaan, maar ik zeg eerlijk: ik zou willen dat ik het niet had gekozen :'))

Daarnaast zou ik voor wiskunde A (of B) gaan, met C kun je niet zoveel. Er wordt vrijwel altijd naar Wiskunde A of B gevraagd.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 23:00

Sorry ik bedoel inderdaad maarschappijwetenschappen!
Ik ga inderdaad sowieso voor wiskunde A, ik kan het prima dus C zou zonde zijn. Twijfel nog tussen A en B, maar daar voor ga ik mijn wiskunde docent om hulp vragen haha :)

edit:
dus eigenlijk zegt bijna iedereen economie?
Ik vind het echt vreselijk stom, maar misschien moet ik me er dan maar doorheen bijten. Maatschappijwetenschappen heb ik zelf niet, hier krijg ik over twee weken een proeflesje van maar het klinkt best interessant.
Maar als ik echt meer met economie kan wil ik daar best 3 jaar doorheen knokken.
Oh en ik kies ook M&O! :)

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:03

Ga maar is studies uitzoeken en bekijken en zie maar hoe weinig studies er zijn die echt vakken verplichten. Ja, ze vragen een vwo diploma inderdaad... Maar zeker bij de studies die jij nu noemt maakt het niet uit welk profiel :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:04

Bij c&m had je vroeger wel extra taalvakken. Is dat nog zo? Wij hadden Frans 1 en 2 en Duits 1 en 2.

Economie is erg nuttig hoor. Dus mocht het mogelijk zijn, zou ik altijd daarvoor gaan.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:07

Als je economie niks vindt moet je het niet doen. Ik heb het destijds gekozen omdat ik niet voor het 'pretpakket' wilde gaan en omdat ik nog niet wist wat ik wilde doen, want ja 'met economie kun je alle kanten op' (is ook zo), maar ik ben er dus niet zo goed in en ik vind het vre-se-lijk saai en moeilijk. Achteraf had ik liever C&M gekozen, met economie ga ik toch niks doen :)

Maar als je het doorzettingsvermogen hebt om economie te doen, lekker doen. Maar je zegt zelf dat je het vreselijk vindt. Hoe sta je voor economie?

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:08

Je moet voor jezelf even nagaan of je denkt dat je door economie heen komt. Als je het vervelend vindt maar het wel kan dan is het naar mijn idee wel nuttig.
Als je het echt ongelooflijk moeilijk vindt o.i.d. dan zou ik nog even naar de opties kijken. :)

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:09

Economie is wel handig als je later toch een andere studie wil gaan doen. Met eco kan je volgens mij best veel kanten op.
Wat wiskunde betreft is het een niet perse makkelijker dan de ander. Dat is gewoon waar je het beste in bent. Er zijn zeker ook mensen met wiskunde B die wiskunde A niet kunnen of hier minder goed in zijn.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:21

Ik zou niet voor economie gaan als je het niet leuk vindt. Je zit er wel drie jaar aan vast en het wordt echt wel een stukje moeilijker dan in de onderbouw. Daarnaast valt het wel mee hoe belangrijk economie gevonden wordt. Voor de studie Economie en Bedrijfskunde aan bijvoorbeeld de UVA is de enige vereiste een VWO-diploma met wisA of wisB en is het eindexamen doen in economie niet eens van belang.

http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/ba ... eisen.html

Ik zou daarom dus doen wat jij het leukste vindt en waar jij de komende drie jaar denkt goede cijfers voor te kunnen halen. Ik heb destijds natuurkunde gekozen ondanks het feit dat ik het vreselijk vond, maar ik wilde geneeskunde doen (dacht ik). Nu heb ik natuurkunde helemaal niet meer nodig en vind ik het ontzettend moeilijk om me ervoor te motiveren en m'n best te doen, maar ik moet wel dit jaar eindexamen doen in natuurkunde. Houd dat wel in je achterhoofd. Je hebt economie voor sommige economische studies niet eens nodig, waarom zou je het dan kiezen als je er geen drol aan vindt?

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 23:27

Ik wil ook niets met economie doen eigenlijk, maar stel ik wil voor mijzelf beginnen of zo is het misschien wel handig?
Aan de andere kant denk ik, misschien is maatschijwetenschappen wel handig als ik rechten wil doen? Dan krijg je toch ook dingen over wetten enzo?
De rest van mijn profiel gaat er overigens sowieso zo uit zien:
nederlands, engels, maatschappijleer, frans of duits, algemene natuurwetenschappen, geschiedenis, M&O, wiskunde A of B, tekenen en dan dus economie of maatschappijwetenschappen.

Ik sta 7,6 voor economie. Ik vind het inderdaad heel saai en daar door vooral lastig, ik heb gewoon nooit zin om me er voor in te zetten :+

Dat weet ik inderdaad horserider, maar ik weet zelf niet zo goed waar ik beter bij pas! Vandaar wil ik graag hulp daarbij van mijn lerares.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:50

Ik zou voor Maatschappijwetenschappen gaan! Ik heb het zelf ook gehad en ik heb er bij mijn vervolgstudie (European Languages and Cultures) ook nog vrij veel aan. Ik heb 1 jaar verplicht economie gehad en daarna ook nooit weer.

x_ankieee, er zijn wel vrij veel studies die geen vakken verplichten hoor ;) Al helemaal als je in de CM/EM hoek zit.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 00:20

Ik zou voor economie gaan! Sluit ook goed aan bij M&O, daar heb je denk ik veel aan. Ik vond economie ook altijd heel lastig, maar ik heb toch echt dingen onthouden die nu nog zo vaak nuttig zijn. Niet per se in mijn studie, maar ook gewoon in het dagelijks leven.

Studies stellen voornamelijk eisen op wiskunde-niveau, voor veel studies moet je in ieder geval wiskunde A voldoende hebben afgerond (veel studies hebben statistiek en dan is wiskunde A echt handig). En voor de medische kant heb je bijvoorbeeld altijd biologie nodig, maar dat is voor jou niet zo interessant.

Is er geen optie om beide vakken te kiezen? En dan eventueel een van de twee laten vallen als je er echt geen interesse in hebt of het heel moeilijk vindt. Ik had een gemengd pakket, mijn vakken pasten zowel binnen E&M als C&M. Mijn keuzevakken waren filosofie, M&O en aardrijkskunde, maar ik kon er een laten vallen. Uiteindelijk heb ik in het begin van de 6e klas aardrijkskunde laten vallen, ik vond het niet interessant, wilde er niks mee doen, en haalde lage cijfers. Zo kon ik me nog voor mijn examens extra richten op de andere vakken.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 01:21

Dat kan wel inderdaad, maar dat gaat heel veel tijd kosten en dan krijg ik een rooster met veel tussenuren. Liever dus een van de twee eigenlijk :)

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:08

M&O vond ik echt verschrikkelijk, iedereen bij ons eigenlijk. Misschien lag het aan de school maar het werd over het algemeen als moeilijker dan eco ervaren. Zou ik niet aanraden dus!

Verder, weet je wat je leuker vindt? Maatschappijwetenschap of eco? Ga voor de leukste ;)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 11:34

Ik heb geen ervaring met maatschappijwetenschappen...
En M&O moet ik eigenlijk wel kiezen, want ik wil geen twee talen. Daar heb ik dus niet echt keuze in helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:26

Ik zou persoonlijk eigenlijk juist voor maatschappijwetenschappen gaan.

Economie is hooguit verplicht als je een economische studie wilt gaan doen, en dan heb ik het echt over econometrie of iets in de trant van management. Als je zelf al aangeeft dat je economie niet leuk vindt dan zal je ook niet voor die studies gaan lijkt mij.. Economie is vrij pittig maar haalbaar, maar dan moet je er wel interesse voor hebben. Het is erg veel rekenen met formules.

Ik denk dat je juist tijdens je middelbare school periode beter kan focussen op het krijgen van zo veel mogelijk basiskennis. Maatschappijwetenschappen is interessant en je leert heel veel over de wereld waar je op woont, dingen die je niet bij een ander vak kan krijgen. Het is imo een goede aansluiting op geschiedenis en zelfs aardrijkskunde, omdat je leert hoe de geschiedenis en bijvoorbeeld fysische aspecten van de aarde invloed hebben op hoe wij nu leven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:46

Met CM kun je niet zo veel vervolgstudies doen: rechten, psychologie en geschiedenis. Je sluit een hoop keuzes uit door economie te laten vallen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:55

Arabesk schreef:
Met CM kun je niet zo veel vervolgstudies doen: rechten, psychologie en geschiedenis. Je sluit een hoop keuzes uit door economie te laten vallen.

En dit is dus niet waar. Er is zoveel meer Dan rechten, psychologie en geschiedenis. Denk maar aan een taal, aan een mediastudie, communicatie etc.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:57

Maatschappijleer is verplicht, en ga je in de 4e of 5e sowieso een jaar krijgen. Daarna kun je eventueel doorgaan met Maatschappijwetenschappen. Maar ik zoek voor eco kiezen. Heb je veel meer aan. CM wordt toch vaak als het 'zwakste' profiel gezien.. Als je dan nog Wiskunde B erbij kon doen was het alweer anders..

Wat ook nog zo is, economie is voor een deel natuurlijk leerwerk, maar voor een deel ook snappen. MAW is wat ik van andere mensen die het hebben hoor gewoon ontzettend veel lappen tekst leren. Dikke kans dat eco ook nog minder werk is qua toetsen :')

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:00

Ik heb maatschappijwetenschappen en ik vind het zeker een nuttig vak! Je behandeld onder ander politiek en inderdaad ook over criminaliteit en rechtsstaat. Als je economie niet nodig heb en het lastig vindt, zou ik zeker maw kiezen! Maw gaat trouwens dieper op dingen in dan bij maatschappijleer.

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:09

Ik heb over hetzelfde getwijfeld op de havo.. Uiteindelijk ben ik voor maatschappijwetenschappen gegaan, c&m dus. Vond ik veeeel leuker dan economie.

Wat een aantal bokkers zeggen klopt: economie is voor weinig opleidingen verplicht. Ook de opleiding die ik heb gedaan niet (Media & Entertainment Management). Ik moet zeggen dat een basis voor economie veromde handig was geweest haha! Ik heb mazzel dat ik snel en makkelijk dingen op pak, velen hadden er moeite mee in mijn klas (omdat de basis voor economie er dus niet was). Dus ook voor niet economische opleidingen heb je toch ergens basiskennis van de havo/vwo nodig..