Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
eclair98 schreef:Ik zit nu op het Groenhorst en het gaat ook op de opleiding paardenhouderij en de hele paarden wereld naar mijn idee er 'hard' aan toe. Je moet het écht willen en er zéker voor gaan knokken, anders kom je niet ver. Ik denk dat je op een andere opleiding dan beter tot je recht komt!
Ik ben met mijn HAVO het mbo gaan doen, maar het gaat er pittig aan toe. Veel lesstof in een korte periode en daarnaast wordt er nog veel van je gevraagd, juist omdat je HAVO hebt
Mazida schreef:Hbo is ook heel veel praktijk hoor. Heb een heel andere opleiding gedaan, maar we moesten heel veel in werkgroepen doen, de werkvloer werd nagebootst en veel stage gelopen. Als het HBO je wel wat lijkt, waarom ga je dan niet eerst eens naar wat opleidingen kijken? MBO paardenhouderij raad ik af, hard werken voor een hongerloon. Agrarische kant niets voor, wel betere baankans.
fenijro_tani schreef:Je hebt ook een paardenopleiding op HBO, kan er momenteel niet op komen welke.
Maar als dit echt je droom is zou je daar eens naar moeten kijken.
Al raad ik het je wel af, veel manege eigenaren stoppen met het zien van paarden als hun hobby, en zien het als werk.
Ik raad je aan om een studie te vinden die (ook) bij je past.
Hard te leren, en dan kom je er ook wel!
Maar als het echt, écht jou droom is, moet je ervoor gaan.
Je tekent wel voor zware uren,
Moeilijke beslissingen,
Lastige klanten,
Geen sociaal leven,
Je werkt meer dan dat je met paarden bezig bent,
Onzekerheden,
En geen privacy.
Maar je krijgt wel:
De glimlach op het kind die zijn eerste les ooit rijd,
De kinderen blij maken,
Een eigen bedrijf besturen,
Je eigen tijd inplannen,
Je droom leven,
En constant met paarden bezig zijn!
Edit: dit was zo snel de eerste waar ik op stuitte:
http://www.hogeschoolvhl.nl/Opleidingen ... ement.aspx
Mirjam1202 schreef:fenijro_tani schreef:Je hebt ook een paardenopleiding op HBO, kan er momenteel niet op komen welke.
Maar als dit echt je droom is zou je daar eens naar moeten kijken.
Al raad ik het je wel af, veel manege eigenaren stoppen met het zien van paarden als hun hobby, en zien het als werk.
Ik raad je aan om een studie te vinden die (ook) bij je past.
Hard te leren, en dan kom je er ook wel!
Maar als het echt, écht jou droom is, moet je ervoor gaan.
Je tekent wel voor zware uren,
Moeilijke beslissingen,
Lastige klanten,
Geen sociaal leven,
Je werkt meer dan dat je met paarden bezig bent,
Onzekerheden,
En geen privacy.
Maar je krijgt wel:
De glimlach op het kind die zijn eerste les ooit rijd,
De kinderen blij maken,
Een eigen bedrijf besturen,
Je eigen tijd inplannen,
Je droom leven,
En constant met paarden bezig zijn!
Edit: dit was zo snel de eerste waar ik op stuitte:
http://www.hogeschoolvhl.nl/Opleidingen ... ement.aspx
Klopt! Ik denk dat ik het toch niet als ultieme droom zie... Hbo paardenopleiding zou eigenlijk ideaal zijn, maar dit is altijd erg economisch, en ik ben daar niet goed in...
knollentuin schreef:Ik ga nu een reactie geven waardoor ik ws een heleboel reacties ga krijgen, paardenhouderij leer je niet op school, meiden die 3 jaar manege les gehad hebben en paardenhouderij gaan doen en dan denken alles te weten en gaan lesgeven, schei toch uit!!!
Paardenhouderij leer je door er middenin te zitten, hard werken trainen, kansen krijgen, door op zelf naar een goed Nivo te rijden en zelf paarden op kunnen leiden.
Zet die school uit je hoofd en ga een goede opleiding doen, die boekhouding doen en het managen wat je nodig hebt voor een eigen bedrijf leer je ook op andere bredere opleidingen, beperkt jezelf niet in deze ene specifieke richting..
)MarliesV schreef:Mag dat tegenwoordig, geen wiskunde op de Havo? (ik wordt echt oud, in 'mijn' tijd was dat niet toegestaan)
Waar liggen naast paarden je interesses? En waar ben je goed in/vind je leuk op school.
Misschien dat er mensen hier zijn die dat herkennen en een passende opleiding of passend beroep hebben. Kan je ideeën opdoen.
Mirjam1202 schreef:Ik ben er ook van overtuigd als je iets heel erg graag wilt, dat je er komt! Maar ik denk dat dit niet is wat ik heel erg graag wil. Ik ga dus kijken naar een andere opleiding... maar ik moet zeggen dat dat ook nog heel erg lastig is haha!
Ik heb een C&M profiel;
Engels, Nederlands (algemene vakken), Duits, Aardrijkskunde, Kunstgeschiedenis en Economie. Ik heb dus geen wiskunde....
Nu heb ik al een aantal gesprekken gehad met mijn decaan, en die vertelde mij dat ik moest gaan rondkijken bij open dagen. Dit heb ik gedaan, maar ik vind het overal een gigantisch verkooppraatje, alles is even leuk en aardig, maar dat is gewoon NIET zo. Je kunt niet de hele opleiding fantastisch vinden... Ik ga dus de aankomende tijd erg veel zoeken op internet naar een leuke opleiding.
MarliesV schreef:Mag dat tegenwoordig, geen wiskunde op de Havo? (ik wordt echt oud, in 'mijn' tijd was dat niet toegestaan)
Waar liggen naast paarden je interesses? En waar ben je goed in/vind je leuk op school.
Misschien dat er mensen hier zijn die dat herkennen en een passende opleiding of passend beroep hebben. Kan je ideeën opdoen.
fenijro_tani schreef:MarliesV schreef:Mag dat tegenwoordig, geen wiskunde op de Havo? (ik wordt echt oud, in 'mijn' tijd was dat niet toegestaan)
Ja, maar alleen bij een cultuur & maatschappij pakket!Mirjam1202 schreef:Ik ben er ook van overtuigd als je iets heel erg graag wilt, dat je er komt! Maar ik denk dat dit niet is wat ik heel erg graag wil. Ik ga dus kijken naar een andere opleiding... maar ik moet zeggen dat dat ook nog heel erg lastig is haha!
Ik heb een C&M profiel;
Engels, Nederlands (algemene vakken), Duits, Aardrijkskunde, Kunstgeschiedenis en Economie. Ik heb dus geen wiskunde....
Nu heb ik al een aantal gesprekken gehad met mijn decaan, en die vertelde mij dat ik moest gaan rondkijken bij open dagen. Dit heb ik gedaan, maar ik vind het overal een gigantisch verkooppraatje, alles is even leuk en aardig, maar dat is gewoon NIET zo. Je kunt niet de hele opleiding fantastisch vinden... Ik ga dus de aankomende tijd erg veel zoeken op internet naar een leuke opleiding.
Als je hulp nodig hebt van een buitenstaander is mijn pb open!
Ik zal je ook de tip geven om rond te vragen aan mensen met het beroep wt je interessant vind.
Hier op Bokt kwam laatst nog een topic voorbij met welke beroepen de bokkers hebben.
Ik zou zeggen, kijk daar eens in, en pb de mensen met ee n interessant/ leuk beroep!