Zoon van 4 jaar is bang voor alles

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Zoon van 4 jaar is bang voor alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 17:33

Hoi allemaal,

Mijn net 4 jarige zoon was vroeger een durfal, hij deed alles en was voor de duvel nog niet bang. Maar sinds een half jaar is hij bang voor alles. Voor het donker, hij durft nergens in in de Efteling (zelfs ook doodsbang voor de carnaval festival, we hebben een abonnement). Hij durft niet meer van de glijbaan in het zwembad, hij durfde zelfs bijna geen snoepjes te pakken bij de optocht van het carnaval. Hij durft 's nachts niet in zijn eigen bed te slapen. Hij durft niet naar de kapper. Alles is eng.

Soms ben ik bijna geneigd om hem gewoon bij zijn kladden te pakken en hem mee te nemen. Dat doe ik bv ook naar de kapper en uiteindelijk kalmeerd hij en lukt het prima.

Hij kan me niet uitleggen waarom hij bang is. Nu gaan we in april naar Disneyland Parijs omdat mijn schoonouders 40 jr getrouwd zijn, maar ik zie het al helemaal mis gaan.

Op dit moment dwing ik hem nergens toe, maar er staat wel een bezoekje tandarts en oogarts in de planning en dat wil ik zo goed mogelijk laten verlopen. Toen hij hoorde dat ik een afspraak maakte, begon hij al te huilen.

Verder is hij echt een lieve jongen, sociaal, makkelijk en een ondeugend boefje op zijn tijd. School vind hij ook erg leuk en hij heeft volop vriendjes.

Iemand tips of ervaring hiermee?

Zoe_97

Re: Zoon van 4 jaar is bang voor alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:37

ik zou de oorzaak gaan zoeken. Is er wat gebeurd waardoor zijn gedrag omsloeg? heeft hij wat engs gezien of meegemaakt?
ALs je zelf de orzaak niet vindt zou ik hem een keertje meenmenen naar ene goede kinderpsycholoog.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:39

Dat heeft mijn dochter ook gehad.
Dingen die echt moesten, moest ook echt.
Dat zeiden we dan ook; maar alle niet belangrijke dingen lieten we voor wat het was.
Ze heeft toen ook een tijd bij ons geslapen en met haar na een tijdje en leuke nachtlamp gekocht.
Eerst kwam ze dan 's nachts nog wel en dat was na een tijdje ook vanzelf over.

Die periode gaat vanzelf weer over, hoe meer je dingen verplicht hoe meer ze al bang van te voren werd.
Het is bij haar vanzelf over gegaan.
Veel kinderen hebben zo'n periode dat alles ineens eng is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 17:41

Zoe_97 schreef:
ik zou de oorzaak gaan zoeken. Is er wat gebeurd waardoor zijn gedrag omsloeg? heeft hij wat engs gezien of meegemaakt?
ALs je zelf de orzaak niet vindt zou ik hem een keertje meenmenen naar ene goede kinderpsycholoog.

Het is langzaam maar zeker erger geworden. Als hij zei dat iets eng was dan kreeg hij aandacht, en zo werd hij banger en banger. Ik kan niks bedenken dat er gebeurd is. Het is juist een heel makkelijk jochie en erg lief, dat zegt zijn leerkracht ook.

Ik hoop zo dat het een fase is.

Edit: oh brainless, dat klinkt hetzelfde. Maar wat fijn dat ze eroverheen is gegroeid. Weet je nog hoe oud zij was en hoe lang het duurde?
Laatst bijgewerkt door Storm op 07-02-16 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:44

Laatst bijgewerkt door Brainless op 07-02-16 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:45

Storm schreef:
Zoe_97 schreef:

Het is langzaam maar zeker erger geworden. Als hij zei dat iets eng was dan kreeg hij aandacht, en zo werd hij banger en banger.

Je geeft hier zelf al aan waar het vandaan komt, eng = aandacht, dus aangeleerd gedrag.
Ik zou er nuchter mee omgaan en niet teveel de nadruk op leggen.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:46

Klinkt heel herkenbaar. Behalve het gedeelte dat hij eerst wel alles durfde. Onze zoon is altijd een gevalletje ik kijk de kat uit de boom geweest. Niks mis mee, maar sommige dingen moeten nou eenmaal gebeuren en die gingen ook gebeuren. Nu sinds een anderhalf jaar is hij er overheen en geeft hij zelf aan tot hoever hij durft. Dwingen werkt hier alleen maar averechts. Het zal nooit geen durfal worden en dat vind ik ook helemaal niet erg ( is goed voor mijn moederhart :D . Waarschijnlijk is het in jullie geval ook gewoon een fase en komt het vanzelf weer goed! Onze zoon word alweer 7 dit jaar.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 17:57

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:04

Mijn dochtertje heeft ook een korte periode angst voor vanalles gehad. Ik gaf er niet te veel aandacht aan. Ik vertelde wel het wat en waarom maar daarmee was het ook gedaan. Ik ben nooit meegegaan in angsten. Wel steeds duidelijk gemaakt dat ik het wel jammer vond voor haar dat ze best leuke dingen niet kon doen zo. uiteindelijk vanzelf over gegaan. Een degelijk lampje aangeschaft voor op haar kamer, en enkele voor op de gang. Die schoten aan bij beweging. Hiermee was de schrik voor s nachts al weg. Zij is erg dapper, en niet snel verlegen. Denk dat het leeftijdsgebonden is en wel zal beteren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:09

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Nachtlampje heeft hij al, zelfs het overlooplicht laten we branden.
Ik ga er ook niet in mee, leg hem ook steeds uit dat hij niet bang hoeft te zijn en ben zelf ook nuchter maar ik baal er best een beetje van. Een dagje Efteling is ook niet erg leuk als je alleen maar in de speeltuin zit...

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:20

Een fase die weer voorbij gaat,net zoals de nee fase!!sterkte ts

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:27

Is een fase. Heeft mijn zoon ook gehad. Van onbevangen kind dat alles durfde naar angstig kereltje, inclusief night terrors.
Gaat vanzelf weer over! Wij hebben onze zoon niet bevestigd in zijn angst maar hebben hem wel gerustgesteld en met wat dingen rekening gehouden. Niet pushen.
Echt, gaat weer over.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:35

Ik lees dat veel mensen zeggen dat het een fase is, en ik hoop voor jullie ook dat dat zo is. Ik heb verder ook 0,0 verstand van kinderen maar als dit nu lang blijft duren misschien is het dan verstandig om met de dokter of iemand te praten.

Ik heb een angststoornis, en als ik daar aan terug denk al zo goed als mijn hele leven, maar zonder dit ooit echt heel erg kenbaar te maken. Als ik er nu aan terug denk had ik eigenlijk toen ik veel jonger was daar al wat aan willen doen, dat had dingen zoveel jaren lang niet zo moeilijk gemaakt.

Waarschijnlijk is dit helemaal niet bij je zoontje aan de hand, maar ik wilde het toch benoemen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:46

Inderdaad een fase. Kan je wel aanraden om je kind goed voor te bereiden op tand- en oogarts.
YouTube of google heeft tegenwoordig leuke filmpjes of plaatjes waarmee je kan uitleggen wat er staat te gebeuren.
Ik heb stage gelopen op een CLB in België waar ze medische onderzoeken ( meten, wegen, oogtest,... ) uitvoeren, ook bij kinderen van 4-5jaar en uit ervaring is gebleken dat kinderen veel minder bang zijn eens ze weten wat hun te wachten gaat staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:45

Monsterwegspray, dapperheidspilletjes... Hem laten merken dat hij met wat steun de macht weer kan pakken.

En vooral ook de tijd geven om dingen te verwerken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 22:07

Micha, ik zal jouw reactie zeker in mijn achterhoofd houden, voor nu hoop ik dat het over gaat, en ik neem de tips mee uit dit topic en zal hem voorbereiden op de tandarts en oogarts. Maar mocht ik merken dat we er niet uitkomen met hem, ga ik zeker professionele hulp zoeken voor mijn zoon.

Lente, Monsterspray hadden we al, maar die dapperheidspilletjes is een goede! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:12

Dat dat kleine ukje alweer 4 is trouwens... Ik weet nog dat we bij je op kraamvisite kwamen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:15

Storm schreef:
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Nachtlampje heeft hij al, zelfs het overlooplicht laten we branden.
Ik ga er ook niet in mee, leg hem ook steeds uit dat hij niet bang hoeft te zijn en ben zelf ook nuchter maar ik baal er best een beetje van. Een dagje Efteling is ook niet erg leuk als je alleen maar in de speeltuin zit...

Maar ook uitleggen dat hij niet bang hoeft te zijn is aandacht natuurlijk..

Mijn zoon heeft het ook gehad. We hebben het zoveel mogelijk genegeerd maar als er keuze was hem nergens toe gedwongen. Wilde hij nergens in? Prima, geen discussie en door naar het volgende. En vooral ook niet uitgebreid aanmoedigen (=ook aandacht voor die angst). Hoe minder aandacht hoe beter. Zo is het vanzelf grotendeels overgegaan bij ons. Een echte held is het nog steeds niet hoor maar dat hoeft ook niet.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 22:16

Lente schreef:
Dat dat kleine ukje alweer 4 is trouwens... Ik weet nog dat we bij je op kraamvisite kwamen!

Tijd gaat zo snel, kleine mannetjes worden groot. Jouw kids zullen ook wel enorm hard gaan!

Hier een kiekje van Sverre

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:24

Ja joh mijn oudste gaat naar de middelbare komend jaar :oo

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:24

Goh wat rot voor je dat het op zoveel verschillende plekken is. En wat jammer dat hij er niet over kan praten zeg. Dat zou het toch wel een stuk makkelijker maken. T was voorheen juist eentje die nogal snel bang was, maar die gaat lachend naar de tandarts. Zelf toen er een gaatje geboord werd. Wil van de grootste glijbanen in het zwembad.

Ik praat van te voren ook wel veel over wat komen gaat. En ik forceer enkel de dingen die echt niet anders kunnen. Vooral niet laten merken dat het jou raakt wil ik je wel meegeven en vooral ook, probeer het jou ook neit te laten raken. Want waarom raakt het je? Is het de angst voor de toekomst? Is het frustratie? Kinderen voelen dat haarfijn aan en kunnen daar ook een soort van faalangst door ontwikkelen.

Ik merk hier dat als T iets niet wil en ex forceert het, hij het nog steeds niet leuk vindt en ik vervolgens maanden bezig kan om alles weer in babystapjes op te bouwen. Dat helpt hier wel heel goed. Vereenvoudigde uitleg en alles in stukjes. T wist de tandarts precies te vertellen wat een gaatjes was (door tandenbeestjes die niet goed weggepoetst waren) en hoe het geboord werd (met de trillende minitandenborstel en de blazer en de zuiger) en gevuld (met tandenverf).

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 00:57

Heb je het idee dat het angst voor het onbekende is? Misschien heeft hij meer beredenatie nodig? Meer uitleg over het hoe en waarom iets werkt en in elkaar zit?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:55

Bedankt weer!

Het is niet de angst voor het onbekende, juist eerder het bekende. Hij is al eens mee geweest naar de oogarts, ging prima, en ook de tandarts ging perfect de vorige keer. Maar dat hij doodsbang is voor de Carnaval festival en de droomvlucht, vind ik vooral jammer voor zijn zusje want die kan er ook niet in als we met zijn 3 in de Efteling zijn. En als je bijna 2 bent, is Jokie je hele wereld...

Heel goed uitleggen ga ik doen!! Nu deed ik dat eigenlijk niet omdat ik bang was dat hij nu al in paniek zou raken.

Phiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:05

Zelf geen kinderen en er ook geen ervaring mee (behalve oppassen). Maar de oppas van mijn honden heeft een kleindochter die ook ineens bang werd van alles. Durfde uiteindelijk bijna het huis niet meer uit, heel sneu. Zij heeft mij toen verteld dat ze erachter gekomen zijn dat haar probleem wel degelijk een psychisch probleem was. Zij hebben toen psychologische hulp gezocht doormiddel van hypnose (als ik het me goed herinner) en na één behandeling was ze al van haar eerste angst af, het donker. Weet niet of het helpt en ben zelf altijd huiverig voor dit soort dingen, maar bij haar helpt het echt.

Succes in ieder geval met je zoontje!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:49