Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Merileth schreef:Ik vind dat je sowieso de helft plus nog een beetje goed moet hebben voor een voldoende. Op een schaal van 10 punten, waar wij in Nederland mee werken, is een 5,5 (dus afgerond een 6) voldoende. Dat is ook de helft plus een beetje. Zou toch van de zotte zijn dat als je minder dan de helft goed hebt, je een tentamen al gehaald hebt? Je moet aantonen dat je de kennis hebt, door middel van het beantwoorden van vragen, en dat kan alleen als je een bepaald percentage van de vragen goed hebt. 10 vragen goed klinkt inderdaad redelijk als gokkans. Bij 26 vragen goed je tentamen gehaald vind ik vrij logisch. Wij hadden ook bij tentamens van 50 vragen dat je pas bij 36 of 38 ofzo een voldoende had. Niet meer dan logisch als je het mij vraagt.
Die zin van jou over 10 vragen niet gegokt maar het verschil tussen voldoende of onvoldoende klopt in mijn ogen niet. Als je op 10 vragen geen voldoende hebt, betekent dat dat je maar 16 vragen goed zou hebben, wat nog niet eens de helft van het totaal is. In mijn ogen dus ook niet de helft van het maximum punten aantal, dus zeker geen voldoende.
Machie schreef:Ik vind dat heel dat meerkeuze er uit moet. Ben je het hele probleem ook kwijt van gokkansen moeten doorrekenen.
Nies_ schreef:Voor 55% zou je 22 vragen goed moeten hebben. Nou die 4 vragen gok je dan inderdaad wel. Ik vind het absoluut geen hoge eis. Het enige meerkeuzetentamen wat ik gehad heb moesten we 80% op halenHet is ook gewoon veel makkelijker.
tess_84 schreef:Machie schreef:Ik vind dat heel dat meerkeuze er uit moet. Ben je het hele probleem ook kwijt van gokkansen moeten doorrekenen.
Tot je zelf eens op één dag het examen van pakweg 200 studenten moet verbeterd krijgen... Er is toch niks mis met meerkeuzevragen? Als je op voorhand op de hoogte bent van de regels, kan je daar ook rekening mee houden...
elinedeau95 schreef:Ik vind het vrij normaal en op mijn studie wordt het ook toegepast. Anders heb je zonder dat je leert steeds 25% kans op een goed antwoord en dat is niet de bedoeling. In bijna alle universiteit reglementen staat dat bij meerkeuze toetsen rekening wordt gehouden met de gok kans.
Het maken van meerkeuzetoetsen is naar mijn mening niets meer dan een trucje en wie dat trucje beheerst bluft zich met een beetje gezond verstand door de meeste meerkeuzetoetsen heen. Meerkeuzetoetsen kunnen (als ze goed zijn!) naar mijn mening best onderdeel zijn van een opleiding, maar meestal lijken ze nergens op en dienen ze slechts het gemak van de docent (en de luie student).