'Gokkans' eruit filteren bij tentamen, eerlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

'Gokkans' eruit filteren bij tentamen, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 15:44

Hallo studenten,

Momenteel studeer ik aan een HBO opleiding en bij het vak statistiek wordt een
tentamen toegepast met 40 meerkeuze vragen.

De docent heeft bij het nakijken van het tentamen de gokkans eruit gehaald, dit betekend
dat je sowieso 10 vragen goed moet hebben wil je een 0 hebben.
En pas bij 26 vragen goed je tentamen hebt behaald.

Wat vinden jullie hier nu van?

Ik vind het eigenlijk redelijk oneerlijk, stel dat je die 10 vragen niet hebt gegokt maar nu net wel het verschil maakt in een voldoende/onvoldoende dan is het behoorlijk banketstaaf.

Of vinden jullie iets anders?

Anoli

Re: 'Gokkans' eruit filteren bij tentamen, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:46

Wat staat er in jullie studiehandleiding? Aan de hand daarvan kan je terecht (of niet) een klacht indienen.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:46

Hier wordt dat ook gedaan :j
Zelfs een keer een tentamen gehad dat als je een meerkeuze vraag fout had gingen er 2 punten af, had je er 1 goed, 1 punt erbij.
Op zich vind ik het goed dat de gokkans eruit gehaald word, als je goed leert heb je die niet nodig. Maar het is wel zuur als je net een onvoldoende haalt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:49

Dat is toch heel gebruikelijk en logisch? Als er geen rekening wordt gehouden met de gokkans kunnen ze het diploma net zo goed gelijk al bij het ophalen van de boeken meegeven.
Laatst bijgewerkt door goeroe op 05-02-16 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Ik vind 26 vragen goed hebben om een tentamen te halen helemaal niet zo'n rare maatstaf.

Suprice

Bij mij werd dat ook gedaan en was het dus soms ook slimmer om een vraag niet in te vullen als je het niet wist (aangezien je punten aftrek kreeg voor fout antwoord).

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:50

Bij mijn studie (en ook de vorige studie) wordt deze regel toegepast :j
Ik heb eigenlijk nog nooit nagedacht over wat ik precies van deze normering vind. Maar ik vind het aan de ene kant wel eerlijk dat deze regel wordt toegepast. Zo wordt de normering voor een voldoende wat omhoog geschroefd en moeten studenten hun best blijven doen voor het scoren van een voldoende :)

imd

Ik neem aan dat ze geen specifieke vragen weg strepen maar gewoon een cijfercorrectie in de formule toepassen? Ik vind het logisch hoor, het is niet voor niets zo dat je bij gokken al een x aantal goed zult hebben, daarvoor corrigeren om te testen hoeveel je wéét ipv hoeveel je kunt gokken lijkt me niet gek. En als jij gewoon goed genoeg leert, heb je daar helemaal geen last van.

Anders vind ik het, wanneer er specfifieke vragen uitgehaald worden. Maar wanneer er bij ons een vraag niet klopt, wordt die gewoon voor iedereen goedgerekend, dat lijkt me ook wel zo eerlijk. Nu heb ik helaas geen MC tentamens meer en alleen maar open vragen, maar ik vind het systeem heel normaal klinken hoor.

troi

Kijk het idee is dat een multiple choice examen niet makkelijker mag zijn dan een open examen (dat lijkt me logisch toch?). Bij een open examen is de gokkans 0 en bij een mc examen is dat 25% das hartstikke hoog. Wil je dus dat het opgaat dat beide examen een gelijkwaardige slagingskans hebben dan moet je wel corrigeren.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:51

Ik vind dat je sowieso de helft plus nog een beetje goed moet hebben voor een voldoende. Op een schaal van 10 punten, waar wij in Nederland mee werken, is een 5,5 (dus afgerond een 6) voldoende. Dat is ook de helft plus een beetje. Zou toch van de zotte zijn dat als je minder dan de helft goed hebt, je een tentamen al gehaald hebt? Je moet aantonen dat je de kennis hebt, door middel van het beantwoorden van vragen, en dat kan alleen als je een bepaald percentage van de vragen goed hebt. 10 vragen goed klinkt inderdaad redelijk als gokkans. Bij 26 vragen goed je tentamen gehaald vind ik vrij logisch. Wij hadden ook bij tentamens van 50 vragen dat je pas bij 36 of 38 ofzo een voldoende had. Niet meer dan logisch als je het mij vraagt.

Die zin van jou over 10 vragen niet gegokt maar het verschil tussen voldoende of onvoldoende klopt in mijn ogen niet. Als je op 10 vragen geen voldoende hebt, betekent dat dat je maar 16 vragen goed zou hebben, wat nog niet eens de helft van het totaal is. In mijn ogen dus ook niet de helft van het maximum punten aantal, dus zeker geen voldoende.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:51

Bij ons was het ook standaard bij multiple choice examens. +1 punt voor een correct antwoord, 0 punten voor geen antwoord en -0,5 (of -1, hing af van de docent) voor een fout antwoord. Dat werd gedaan om studenten te ontmoedigen om zomaar te gokken, en dus alleen te antwoorden wanneer ze zeker zijn. En dus eigenlijk ook om beter te studeren ;)

Ik vind het niet zo raar, inderdaad. Het is zelfs behoorlijk standaard.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:53

Ook hier op de universiteit wordt dat toegepast. Niet meer dan logisch vind ik. Je hebt bij mc tentamens 25% kans op een goed antwoord zonder geleerd te hebben en bij open vragen 0% maar er zou wel dezelfde norm gebruikt moeten worden. Lijkt me niet terecht. :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:56

Ik vind dat heel dat meerkeuze er uit moet. Ben je het hele probleem ook kwijt van gokkansen moeten doorrekenen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 16:00

Merileth schreef:
Ik vind dat je sowieso de helft plus nog een beetje goed moet hebben voor een voldoende. Op een schaal van 10 punten, waar wij in Nederland mee werken, is een 5,5 (dus afgerond een 6) voldoende. Dat is ook de helft plus een beetje. Zou toch van de zotte zijn dat als je minder dan de helft goed hebt, je een tentamen al gehaald hebt? Je moet aantonen dat je de kennis hebt, door middel van het beantwoorden van vragen, en dat kan alleen als je een bepaald percentage van de vragen goed hebt. 10 vragen goed klinkt inderdaad redelijk als gokkans. Bij 26 vragen goed je tentamen gehaald vind ik vrij logisch. Wij hadden ook bij tentamens van 50 vragen dat je pas bij 36 of 38 ofzo een voldoende had. Niet meer dan logisch als je het mij vraagt.

Die zin van jou over 10 vragen niet gegokt maar het verschil tussen voldoende of onvoldoende klopt in mijn ogen niet. Als je op 10 vragen geen voldoende hebt, betekent dat dat je maar 16 vragen goed zou hebben, wat nog niet eens de helft van het totaal is. In mijn ogen dus ook niet de helft van het maximum punten aantal, dus zeker geen voldoende.

[img]https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/t31.0-8/s2048x2048/12657428_10207623890728986_3707092063004636625_o.jpg/[img]
Laatst bijgewerkt door NZ92 op 05-02-16 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:01

Machie schreef:
Ik vind dat heel dat meerkeuze er uit moet. Ben je het hele probleem ook kwijt van gokkansen moeten doorrekenen.

Tot je zelf eens op één dag het examen van pakweg 200 studenten moet verbeterd krijgen... Er is toch niks mis met meerkeuzevragen? Als je op voorhand op de hoogte bent van de regels, kan je daar ook rekening mee houden...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:02

Voor 55% zou je 22 vragen goed moeten hebben. Nou die 4 vragen gok je dan inderdaad wel. Ik vind het absoluut geen hoge eis. Het enige meerkeuzetentamen wat ik gehad heb moesten we 80% op halen :+ Het is ook gewoon veel makkelijker.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:04

Ik vind het vrij normaal en op mijn studie wordt het ook toegepast. Anders heb je zonder dat je leert steeds 25% kans op een goed antwoord en dat is niet de bedoeling. In bijna alle universiteit reglementen staat dat bij meerkeuze toetsen rekening wordt gehouden met de gok kans.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 16:05

Nies_ schreef:
Voor 55% zou je 22 vragen goed moeten hebben. Nou die 4 vragen gok je dan inderdaad wel. Ik vind het absoluut geen hoge eis. Het enige meerkeuzetentamen wat ik gehad heb moesten we 80% op halen :+ Het is ook gewoon veel makkelijker.

Bij ons moet je er dus 26 goed hebben! En mag je 14 fout hebben.

Dat een meerkeuze tt makkelijker is is puur persoonlijk, ik vind het vaak vele malen moeilijker.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:09

tess_84 schreef:
Machie schreef:

Tot je zelf eens op één dag het examen van pakweg 200 studenten moet verbeterd krijgen... Er is toch niks mis met meerkeuzevragen? Als je op voorhand op de hoogte bent van de regels, kan je daar ook rekening mee houden...

Niet bij elk onderwerp is het geschikt om de kennis te testen. Onze docent baalde juist dat hij multiplechoice moest gebruiken bij een bepaald vak (kleine klas, maar was een of andere regel dat een bepaald deel van de toetsten mc moest zijn), want dan was hij heel lang bezig met de juiste vragen en vier antwoorden bedenken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:11

elinedeau95 schreef:
Ik vind het vrij normaal en op mijn studie wordt het ook toegepast. Anders heb je zonder dat je leert steeds 25% kans op een goed antwoord en dat is niet de bedoeling. In bijna alle universiteit reglementen staat dat bij meerkeuze toetsen rekening wordt gehouden met de gok kans.

Bij mijn opleiding ook, vandaar dat ik het vroeg aan ts. Want als je dit van te voren wist heb je dus geen "recht" van klagen. Je wist van te voren wat het reglement was denk ik dan.

TS: Waarom zo moeilijk doen hierom? Als je de lesstof goed kent en de vragen en mogelijke antwoorden goed leest is MC toch niet moeilijk? Dus die 26 vragen goed zouden dan ook makkelijk te doen moeten zijn?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 16:14

Moeilijk doen? Ik geef alleen mijn mening en zeg dat ik het eigenlijk oneerlijk vind. Was benieuwd naar andere meningen! staat bij ons inderdaad gewoon in de handleiding ik zeur ook niet toch? Mag toch best een discussie openen? Beetje rare reactie Anoli!

Bij ons is dit tentamen helaas niet te doen! Aangezien de slagingskans 25% is bij de studenten.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:17

De statistiek heeft berekenend dat als het tentamen random wordt ingevuld.. er gemiddeld altijd 10 vragen goed worden beantwoord.. dat is de gokkans..
Dat betekend dus ook dat als jij zelf alle vragen invulde die je weet (bijvoorbeeld 20 vragen weet je zeker) dat je van de overige 20 vragen er 5 goed zal hebben puur op basis van gokken..
Daarnaast kun je vaak 1 of 2 antwoorden al wegstrepen dat je zeker weet dat die het niet zijn omdat je geleerd hebt.. en dan heb je op die vraag nog maar een kans van 1/2 of 2/3 om die vraag fout te beantwoorden..

Eigenlijk is het dus heel logisch dat er gecorrigeerd wordt voor gokken.. en dan is 26 vd 40 goed moeten hebben helemaal geen rare norm

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:18

Je mag 14! fout hebben! Gewoon goed leren en er voor gaan! Je "moet" straks als professional aan het werk en dan mag ik toch hopen dat je theoretische kennis in orde is.

Edit: Lees nu je laatste post..

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:20

Ik studeer onderwijskunde en leer onder andere hoe dit soort dingen berekend worden. Er zit een hele formule en logica achter. Ik denk dat bij 14 fout nog een 5,5 geen slechte deal is :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:20

Het is toch heel simpel? Bij meerkeuzevragen met vier antwoordmogelijkheden is de kans op een goed antwoord bij gokken 25%. Als er 40 vragen zijn betekent dat dus dat je zonder kennis en zelfs zonder de vragen ook maar doorgelezen te hebben gemiddeld 10 vragen goed zult beantwoorden. Aangezien het doel van een tentamen is om te meten wat je wél weet is het logisch dat die eerste 10 goede antwoorden niet meetellen. Die krijg je immers al cadeau door de gokkans! Van de resterende 30 vragen zul je eigenlijk 55% (afgerond 17 vragen) goed moeten hebben. Een 5,5 voor 26 goede antwoorden is dus nog soepel gerekend!

Sowieso vind ik de meeste meerkeuzetoetsen een lachertje. Naar mijn mening is de gokkans namelijk vaak nog (veel) hoger dan 25%, aangezien je met slechts gezond verstand vaak al één en soms zelfs twee antwoorden kunt wegstrepen. Dan is de gokkans dus 33% of zelfs 50%, terwijl er maar rekening wordt gehouden met 25%. Soms gaat het dan ook nog (gedeeltelijk) om sommen, waardoor je met de antwoorden kunt gaan rekenen en je al helemaal weinig hoeft te kunnen om toch een voldoende te halen. Veel docenten hebben ook nog eens geen verstand van statistiek en kunnen al helemaal geen fatsoenlijke toetsen maken, waardoor de meeste toetsen veel te simpel zijn. Mijn vriend volgt een opleiding in een richting waar ik totaal geen kaas van gegeten heb en toch kan ik zonder de boeken in te kijken voldoendes halen op zijn oefentoetsen. :') Het maken van meerkeuzetoetsen is naar mijn mening niets meer dan een trucje en wie dat trucje beheerst bluft zich met een beetje gezond verstand door de meeste meerkeuzetoetsen heen. Meerkeuzetoetsen kunnen (als ze goed zijn!) naar mijn mening best onderdeel zijn van een opleiding, maar meestal lijken ze nergens op en dienen ze slechts het gemak van de docent (en de luie student).