werken, werken, werken en je verschikkelijk voelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

werken, werken, werken en je verschikkelijk voelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 18:40

Hey Bokkers,

Ik zit met iets, Ik heb een tijdelijk baantje (wat voor werk houd ik liever geheim) na mijn studie genomen en daarnaast te blijven solliciteren naar een leukere baan. Ik werk 5 dagen in de week bijna 40 uur. Het zijn hele onregelmatige tijden. Ik heb echt het gevoel dat ik me kapot zit te werken. Ik wil niet zeuren ofzo, maar ik voel me echt verschrikkelijk. Ik heb last van mijn rug al sinds vrijdag, nu ben ik snot verkouden geworden waarbij werkelijk mijn hele hoofd vol zit en alles zeer doet. Hoofdpijn, nekpijn echt van alles heb ik nu of gehad vorige week. Ook ben ik ontzettend moe en heb veel stress.

Nou ben ik iemand die hard wil werken en het niet wil laten afweten voor mijn werk. Ik ben als de dood dat als je je ziek meld (zou dan de 3 de keer zijn sinds september) dat je dan ontslagen word. En ik geen baan meer heb. Ik ben echt afhankelijk van een baan omdat ik anders geen inkomen heb en ik moet veel betalen. Maar ik loop nu denk ik echt op mijn grenzen. Ik vind het moeilijk om dit aan te geven, bang voor ontslag. Wat denken jullie hier van?

Azmay

Re: werken, werken, werken en je verschikkelijk voelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:43

Oei kijk uit dat je je geen burnout werkt..
Verder kan ik je helaas geen advies geven.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:45

Maak het bespreekbaar. Zonder je ziek te melden kun je wel bij je baas aan geven hoe je je voelt. Dat je fysiek niet fit bent, dat de uren en wisselende werktijden je zwaar vallen. Misschien kun je een kleiner contract krijgen van Bijv 36 uur. Of kan er meer regelmaat in je werktijden komen. Misschien hebben ze uitdagende taken voor je. Of zijn de taken je te veel of te moeilijk.
werkgevers investeren veel in ziekteverzuim. Het kist ze nog meer als je thuis komt te zitten. Ontslaan tijdens ziekte mag ook niet.
Kijk wat de knelpunten zijn en bespreek die.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:45

Is het mogelijk om een andere baan te zoeken? Ik merk aan mijzelf dat het heel afhankelijk is van wat voor baan je doet en wat de sfeer daar is. Bij het ene bedrijf is 40 uur werken geen probleem terwijl bij een ander bedrijf je al een rotgevoel kan hebben bij 10 uur bij wijze van.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:46

Voel je je zo slecht, omdat het werk gewoon echt niet leuk is? Of omdat je je nu totaal niet fit voelt?
Ik zou me anders gewoon ziekmelden en even uitzieken. Ziek = ziek. Is dit al langere tijd dan adviseer ik je om toch echt rustiger aan te doen en een gesprek aan te gaan met je leidinggevende, voordat je echt thuis komt te zitten met een burnout.

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:50

Simpe;, als je nu niet goed voor jezelf zorgt, wordt het alleen maar slechter en ben je straks nog zieker en langer uitgeschakeld. Dus beter nu even bijkomen en uitzieken, dan dat je straks voor langere tijd aan de kant staat. En dan heb je helemaal geen baan meer.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:37

Wat vervelend zeg, heb je soms de griep te pakken? Dat heerst enorm op dit moment en de klachten die jij opschrijft, zijn ook de klachten die overeenkomen.

Je hebt je al 2 keer eerder ziek gemeld? Was dat ook voor zoiets? En hoe lang was je ziek? Deden ze op je werk daar moeilijk over? Sta je al bekend als iemand die zich (te) snel ziek meld?

Verder moet je het bespreekbaar maken. Vond je je werk in het begin wel leuk? Zijn er dingen veranderd? Zijn er mensen die je misschien wel pesten? Kun je binnen dat bedrijf wat anders gaan doen? Ga eens praten met je leidinggevende, wie weet is er iets mogelijk.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:40

Als werkgever zou ik niet blij zijn met iemand die in vijf maanden tijd zich drie keer ziek zou melden. Twee keer zou mij al de wenkbrauwen doen fronsen. Aan de andere kant moet je ook aan jezelf denken. Heb uiteraard geen idee wat voor werk je doet maar maak het bespreekbaar met je werkgever. Openheid van jouw kant zal meer begrip geven dan je zomaar voor de derde keer in korte tijd ziek melden.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 12:39

Ik heb me vandaag niet ziek gemeld. Ik heb gister een warm bad genomen en ben om half 9 in bed gedoken. Mijn werk heeft iets met horeca te maken. De twee keer dat ik me ziek had gemeld was omdat ik toen hoofdpijn/ misselijk was. Na 1 dag was ik weer beter en stond ik weer te werken. Er zijn wel wat dingen veranderd ik werk nu meer met gasten waar ik echt super veel stress van heb omdat ik het best spannend vind vreemde mensen. Ook hou ik niet echt van mensen. Ik voel me nooit comfortabel bij mensen.

Een andere baan heb ik nog niet gevonden. Wellicht zou ik 4 dagen in de week kunnen werken maar ik durf dit niet bespreekbaar te maken.

Mijn rug ging vanmorgem ietsje beter maar heb op het werk weer dozen getild van 11 kg. Dus ik heb het weer in mijn rug.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:48

Wil je iets veranderen dan zul je dat toch echt zelf aan moeten kaarten.
Is het zo'n rotwerkgever dat dat je meteen ontslag krijgt als je iets vraagt of bespreekbaar maakt? Of is het jouw onzekerheid die het gevoel geeft, maar valt het eigenlijk wel mee?
Hoofdpijn en misselijk zou overigens voor mij geen reden zijn om me ziek te melden. Paracetamol of ibuprofen erin en weer verder. :o
Tenzij het echt migraine is of je er koorts bij hebt. Dat zijn voor mij wel grenzen.

Percy schreef:
Als werkgever zou ik niet blij zijn met iemand die in vijf maanden tijd zich drie keer ziek zou melden. Twee keer zou mij al de wenkbrauwen doen fronsen. Aan de andere kant moet je ook aan jezelf denken. Heb uiteraard geen idee wat voor werk je doet maar maak het bespreekbaar met je werkgever. Openheid van jouw kant zal meer begrip geven dan je zomaar voor de derde keer in korte tijd ziek melden.

Ligt toch echt aan de situatie. Ik werk sinds 1 oktober in het onderwijs en ben in de afgelopen maanden al 2x ziek geweest. Mijn weerstand trok al die virussen in het schoolgebouw niet geloof ik :=
Maar goed, was wel 2x echt griep. 40 graden koorts, verkouden, overgeven, hoofdpijn, keelpijn, enz.
Echt wel ziek dus. Ik heb overigens de eerste dagen wel ziek op mijn werk gezeten, maar nog niet ziek genoeg tot ik echt goed koorts kreeg. De 2e keer werd ik zelfs naar huis gestuurd :+
3 weken terug kreeg ik keelontsteking. Omdat ik vond dat ik het niet kon maken om weer ziek te zijn heb ik mijn volledige weekplanning aangepast aan werken en thuis slapen/rusten, verder niet. Plus me op de been houden met flinke dosis vitamines, ibuprofen, honing en dropjes.
Maar ik ben echt wel een week goed beroerd op kantoor en als dirigent bezig geweest. Leidinggevende vond overigens dat ik gewoon naar huis moest gaan, maar dat kwam echt even niet uit :+

Dus ja, het kan echt, in korte tijd een paar keer echt ziek zijn.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:01

Ik vind ook niet dat je voor een ander kan bepalen of iets wel of niet een reden is om je ziek te melden. Ik vind het ook beter dat je je een keer ziek meld met hoofdpijn en misselijkheid en dan de dag erna er weer bent dan dat je nog een week zo half ziek op je werk gaat lopen rondhangen en al je collega's nog even aansteekt en daarna een week ziek bent. ;)

Hoe dan ook ik vind ook dat de TS dit gewoon moet aankaarten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:02

Amanda, je hebt snel genoeg in de gaten of iemand al thuisblijft omdat hem een scheet dwarszit of omdat die persoon echt niet kan werken.

TS: als je zoveel stress van de nieuwe situatie krijgt, is dat niet bespreekbaar met je LG dan?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:04

Voor mij klinkt het alsof je het werk écht niet leuk vind en dat uit zich in lichamelijke klachten.
Hoe lopen je andere sollicitaties?
En als je zegt dat je veel stress ervaart probeer daar dan wat aan te doen. Oftewel door de stress te minderen ofwel door beter met stress te leren omgaan.

Ziek zijn is goed mogelijk maar een dag thuis blijven voor hoofdpijn en misselijkheid valt vaak idd niet in goede aarde, zeker niet als dat regelmatig gebeurt.

Probeer te bespreken of je minder uren kan maken of regelmatiger. Al kan ik me wel voorstellen dat dat in de horeca niet altijd vanzelfsprekend is.

Let op jezelf, geen enkele baan is het waard om er onderdoor te gaan. Maar kijk ook eerlijk naar je situatie, focus je niet op lichamelijke klachten als stress/werkdruk/rotte collega's de oorzaak zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:05

Percy schreef:
Als werkgever zou ik niet blij zijn met iemand die in vijf maanden tijd zich drie keer ziek zou melden. Twee keer zou mij al de wenkbrauwen doen fronsen.

Dat je niet blij bent snap ik, maar waarom wenkbrauwen laten fronsen..? De meeste mensen zitten nu niet echt te wachten op een griepje hoor.. :Y) En al helemaal niet twee keer snel achter elkaar.

Overigens is 2x per jaar redelijk normaal en niks om angstvallig te denken dat je in de maling wordt genomen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:08

Percy schreef:

Dat was dus ook het eerste wat ik dacht... Ik werk acht jaar bij de huidige werkgever, één keer moeten ziekmelden want ik lag in het ziekenhuis en één keer een dag niet geweest omdat ik een auto ongeluk had gehad en weer naar het ziekenhuis moest, maar voor de rest?

40 uur is gewoon fulltime en soms zwaarder dan anders, zeker in de horeca. Wellicht minder gaan werken? 32 uur bijvoorbeeld?

Sha_r0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:09

Bambi1995 schreef:
Ik heb me vandaag niet ziek gemeld. Ik heb gister een warm bad genomen en ben om half 9 in bed gedoken. Mijn werk heeft iets met horeca te maken. De twee keer dat ik me ziek had gemeld was omdat ik toen hoofdpijn/ misselijk was. Na 1 dag was ik weer beter en stond ik weer te werken. Er zijn wel wat dingen veranderd ik werk nu meer met gasten waar ik echt super veel stress van heb omdat ik het best spannend vind vreemde mensen. Ook hou ik niet echt van mensen. Ik voel me nooit comfortabel bij mensen.

Een andere baan heb ik nog niet gevonden. Wellicht zou ik 4 dagen in de week kunnen werken maar ik durf dit niet bespreekbaar te maken.

Mijn rug ging vanmorgem ietsje beter maar heb op het werk weer dozen getild van 11 kg. Dus ik heb het weer in mijn rug.

Als je in de horeca werkt heb je al wel snel met mensen te maken. Dus snap niet helemaal de keuze om op deze functie in eerste instantie te solliciteren.. Maar daarnaast hebben ze in de horeca ook wel afdelingen waar minder contact met 'gasten' is. Zoals de keuken en afwas/schoonmaak. Wellicht dat je kan vragen naar de mogelijkheden om bij hetzelfde bedrijf in een andere functie te werken?
Zou het in ieder geval bespreekbaar maken met je leidinggevende.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:11

Je houdt niet van mensen en je werkt in de horeca? Niet de meest voor de hand liggende combinatie...
De horeca is nu eenmaal een redelijk zware branche....

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:11

Yvette81 schreef:
Maak het bespreekbaar. Zonder je ziek te melden kun je wel bij je baas aan geven hoe je je voelt. Dat je fysiek niet fit bent, dat de uren en wisselende werktijden je zwaar vallen. Misschien kun je een kleiner contract krijgen van Bijv 36 uur. Of kan er meer regelmaat in je werktijden komen. Misschien hebben ze uitdagende taken voor je. Of zijn de taken je te veel of te moeilijk.
werkgevers investeren veel in ziekteverzuim. Het kist ze nog meer als je thuis komt te zitten. Ontslaan tijdens ziekte mag ook niet.
Kijk wat de knelpunten zijn en bespreek die.

Een misverstand. Ontslaan tijdens een ziekte mag wel. Alleen wegens de ziekte mag niet.

De ontslagregels zijn vorig jaar voor werkgevers versoepelt. Het is per werkgever verschillend of je wel of niet ontslagen wordt als je vaak ziek bent. Wat meetelt, hoe goed ben je, als je er wel bent? Je hebt een tijdelijk contract.(Tenminste dat begreep ik, toen je vertelde dat je een tijdelijk baantje hebt) Wel of niet vaak ziek, in de praktijk zie je dat een werkgever deze vaak tot 3 keer (tijdelijk) verlengt en dan de medewerker alsnog ontslaat.
Het meerdere factoren, waarom je het werk niet leuk vind (onregelmatige werktijden, geen leuke baan, zwaar werk, verplichtingen) Ik hoop dat je snel de baan vind die bij je past. Of zoals Yvette 81 zegt, vraag of je minder uren kan werken. In de tussentijd zou ik me niet zo druk maken of je nu wel vaak of niet vaak ziek meld. Je eigen geweten en gevoel telt nu het zwaarst.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:12

Iedereen praat hier met je mee.
Niemand weet de echte oorzaken alleen jij.
Voor zelfde geldt praat je jezelf ziek aan.....dat kan als ik hele tijd ga roepen dat ik niet wil werken want ik heb hoofdpijn,keelpijn, voetpijn.... Dan krijg je dat. Je hersenen kunnen je zo misleiden.

Misschien moet je eens een flinke schop onder je kont hebben.
Je bent afhankelijk van deze baan schrijf je, waardeer hem dan voor jou zijn er zat anderen.

Problemen op je werk moet je echt zelf oplossen of aankaarten. Bokt gaat jou geen geld geven zodat je ontslag kunt nemen.

Wat percy zegt ben ik het mee eens.
Rocamor mensen kunnen geweldige acteurs zijn
Sammie 1 dag is geen griep....echte griep duurt meerdere dagen
Bij ons is eerste werkdag een vakantiedag, niemand blijft thuis met hoofdpijn.

Succes ts....maak er wat van....
Laatst bijgewerkt door tita op 04-02-16 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:13

Voor horecawerk moet je inderdaad erg flexibel zijn. 2x ziekmelden vanaf september vind ik ook wel erg veel (gemiddeld 1x per 2 maanden? :( )

Ik denk dat je gewoon even moet wennen aan het werken in de horeca, onregelmatige tijden en zwaar werk tillen/lopen.

Dat je rugpijn hebt van dozen tillen, komt waarschijnlijk doordat je of verkeerd tilt, of doordat je nog geen conditie/spieren hebt in je rug. hier kun je allebei aan werken.

Als je het werk echt niet leuk vindt/ het je zoveel stress bezorgd, kun je misschien vragen of je weer terug naar je oude werk mag. als je minder uren wil werken kun je dat ook bespreekbaar maken (mits je contract dat toelaat). Wie niet waagt wie niet wint.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:23

Serieus?? Iedereen vindt dit zielig?
Net aan een half jaar 40u pw werken is zielig?? Ik (en vele anderen) werk al jaren 40 uur.. En dan komen huishouden, kind opvoeden, partner, hobbies en een sociaal leven er nog bij..
Imo mag TS zichzelf een schop onder dr kont geven en werken..

Als ze t werk niet leuk vindt, moet zr een andere baan zoeken.. Zo simpel ligt t.. 3x ziekmelden in 6 maanden tijd, zou er bij mij als werkgever überhaupt al niet in gaan, dus grote kans dat haar contract zowiezo al niet verlengd wordt..

Persoonlijk ben ik van mening dat de jongeren van tegenwoordig niet meer weten wat werken inhoudt..
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 04-02-16 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:24

Ik ga een beetje mee met tita, ook als ik kijk naar mijzelf. Ik ben zelf chronisch ziek, werk 40 uur per week en ben in 7,5 jaar 2 dagen ziek gemeld geweest. En ja, ik zit hier vast in situaties die anderen niet verstandig vinden (verhoging, keelontsteking, luchtweginfectie), maar zolang ik me enigszins uit mn bed kan hijsen ben ik er gewoon.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:30

nine1987 schreef:
Serieus?? Iedereen vindt dit zielig?
Net aan een half jaar 40u pw werken is zielig?? Ik (en vele anderen) werk al jaren 40 uur.. En dan komen huishouden, kind opvoeden, partner, hobbies en een sociaal leven er nog bij..
Imo mag TS zichzelf een schop onder dr kont geven en werken..

Als ze t werk niet leuk vindt, moet zr een andere baan zoeken.. Zo simpel ligt t.. 3x ziekmelden in 6 maanden tijd, zou er bij mij als werkgever überhaupt al niet in gaan, dus grote kans dat haar contract zowiezo al niet verlengd wordt..

Persoonlijk ben ik van mening dat de jongeren van tegenwoordig niet meer weten wat werken inhoudt..

Of dat de instelling veranderd. Je leeft maar één keer en waarom zou je dan elke dag met enorm veel tegenzin beleven? En je continu rot voelen? Werken moet nou eenmaal gebeuren als je geld wilt verdienen maar als dit duidelijk niet de baan voor haar is moet ze op zoek gaan naar iets anders. Al is dat ook makkelijker gezegd dan gedaan want de banen liggen niet voor het oprapen.

Ik irriteer me juist aan de instelling dat je je hoe dan ook maar kapot moet werken en je anders een aansteller bent. Uiteraard is het leven niet altijd leuk en moet je ook niet-leuke dingen doen maar om nou elke dag je zo enorm klote te voelen over je baan lijkt mij niet de bedoeling.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:44

Tja kapot werken met 40 uur per week vind ik enigzins overdreven, het is gewoon de standaard.

Uiteraard ben ik het ermee eens dat als een baan niet bevalt, je op zoek moet naar iets wat je wel leuk vindt. Maar bij gebrek aan beter is het even door de zure appel heen bijten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:45

Ik zie nergens dat we haar zielig vinden?
Er wordt gewoon aangekaart dat als ze zich rot voelt enkel zij daar een oplossing voor kan vinden en het niet vanzelf zal beteren met ziekmelden of in een hoekje zitten kniezen.
Horeca is zwaar (heb het zelf jaren als bijbaantje naast de studie gedaan) en niet iedereen is er geschikt voor.
Als je niet van contact met mensen houdt is het idd niet de meest logische keuze.
Maar je moet je ook niet ziek laten worden (of jezelf ziek denken) omdat het werk je zo tegenvalt, dan moet je daar oplossingen voor zoeken.
Een doos van 11 kg is niet echt zwaar. Zoals eerder aangegeven, als dit je rug doet opspelen til je waarschijnlijk verkeerd of was je rug al eerder een zwak punt.

For the record, ik denk dat de meesten die hier reageren zelf ook full-time werken en heus wel weten wat dat inhoudt.
Ikzelf werk dik meer dan 40u per week, inclusief nacht- en weekenddiensten en heb me nog nooit ziekgemeld. Ja er zijn wel eens mindere momenten, heeft iedereen wel eens, maar ik doe m'n werk op zich wel graag.
En ja ik heb er ook nog een huishouden, sociaal leven, sport en paard naast.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 04-02-16 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt