Films bij geschiedenis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Films bij geschiedenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 16:58

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik denk het wel.
Wij kijken bij geschiedenis vaak films. Dit zijn alleen wel films waar heel veel geweld en bloed in voor komt. Ik kan daar echt totaal niet tegen. Daarom heb ik met mijn leraar afgesproken om tijdens de films ergens anders te gaan zitten. Maar vandaag hadden we een film nodig voor een opgave, maar daarin zat dan ook weer een stuk waar mensen aan de galg hingen en hun hart uit hun lichaam werd gehaald. (ik heb het trouwens alleen gehoord).
Ik vind het eigenlijk heel vervelend dat ik er niet tegen kan. Tijdens een film klopt mijn hart ook echt 10 keer sneller en ga ik heel erg zweten.
Heeft er misschien iemand tips hoe ik beter tegen die films ga kunnen?
Of films waarmee ik kan beginnen?
Want ik begin me ook een beetje te schamen dat ik elke keer de les uit ga bij die films.
Alvast bedankt voor het meedenken!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:03

Zijn die films niet voor 16 jaar en ouder?

Kimmie25501

Re: Films bij geschiedenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 17:13

Meestal wel. Maar daar houdt mijn leraar zich niet echt aan. Ook al zit ik wel nu in de vierde, omdat ik een klas heb overgeslagen, dus sommige mensen zijn al wel 16. We keken trouwens in de tweede ook al 16 plus films.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:14

Als docent vind ik het eigenlijk een slecht idee van je docent om die films te laten zien aan kinderen van 14... Ik zou dat eerder aanpakken dan het feit dat jij er niet tegen kunt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:15

Ik zou het met je mentor bespreken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:19

Precies, daarom ook mijn vraag.

Zo heeft een docent ooit toen ik 14 / 15 jaar was de film 'American History X' gedraaid tijdens de les. Ook nog zo maar, niet met een doel. Die film was / is ook voor 16 jaar en ouder en was zo gruwelijk dat ik er ook niet lekker van werd, er niet naar kon kijken en er nu, ruim 10 jaar later nog een beetje onpasselijk van word als ik eraan terug denk. Toen heb ik er niets van gezegd, achteraf gezien had ik op zijn minst de docent erop aan moeten spreken en als dat niet zo helpen het hogerop zoeken.

Mijn moeder is overigens geschiedenisdocent voor de onderbouw. Zij laat ook regelmatig film zien, maar alleen films die geschikt zijn voor de leeftijdscategorie.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:22

Bespreek het met je mentor inderdaad :-)

Bedoel je misschien Michiel de Ruyter? Die film is speciaal in een '12' en in een '16' uitvoering uitgebracht zodat het ook vooral op school gedraaid kan worden :-)

Ik neem aan dat veel van de films die je leraar laat zien over oorlogen gaan, zoals de 2e wereldoorlog. In een dergelijke film komt al snel geweld in voor.
Het is wat dat betreft al heel fijn dat je dan ergens anders mag zitten :-)

Is het een idee dat je bijvoorbeeld een artikel leest over dat onderwerp? Of bijvoorbeeld een samenvatting van de film (op wikipedia). Dan zie je de film niet, maar krijg je wel de belangrijkste zaken mee.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 17:37

Blue_Eyes, de meesten zijn al wel 15 of 16, dat is toch iets ouder.
Iris82, dat heb ik gedaan. En daar is ook uitgekomen dat ik de films dus mag missen. Maar eigenlijk zou ik wel een gedeelte willen zien omdat je er wel wat van kan leren.
Apple, nee, het was zeker niet Michiel de Ruyter. Hij ging namelijk ook Elizabeth de eerste (koningin van Engeland) en Mary van Scotland. Goed idee van die Wikipedia pagina's! Ik zal aan mijn docent voortaan vragen welke film het is, dan kan ik ze lezen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:46

Ik vind het sowieso raar dat jullie veel films kijken, ik hoop toch niet dat het zijn manier is om jullie te leren over een bepaalde periode/gebeurtenis of persoon, want vaak zitten in dat soort dingen ook gewoon (veel) dikke kul dingen om het sappiger te maken! Zelfs hele goede series als Band of Brothers hebben elementen van onwaarheden erin staan. Niet dat het erg is, maar wel als dit als lesstof gebruikt wordt... En gewoon de klas uitgaan en het melden aan je mentor! Jij kiest hier niet voor, je had ook gewoon les kunnen krijgen. Je hoeft je hier zeker niet voor te schamen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:57

heidy_wilco schreef:
Ik vind het sowieso raar dat jullie veel films kijken, ik hoop toch niet dat het zijn manier is om jullie te leren over een bepaalde periode/gebeurtenis of persoon, want vaak zitten in dat soort dingen ook gewoon (veel) dikke kul dingen om het sappiger te maken! Zelfs hele goede series als Band of Brothers hebben elementen van onwaarheden erin staan. Niet dat het erg is, maar wel als dit als lesstof gebruikt wordt... En gewoon de klas uitgaan en het melden aan je mentor! Jij kiest hier niet voor, je had ook gewoon les kunnen krijgen. Je hoeft je hier zeker niet voor te schamen.

Maar niet iedereen heeft dezelfde fascinatie voor oude stoffige onderwerpen.
Ik had ook een leraar Geschiedenis (overigens een heel erg goede leraar!) die veel films toonde aan de klas. Ook eentje van de loopgravenoorlog, iets met een oog. Erg goor iig.
Hij toonde enkel fragmenten van stukken die erg waarheidsgetrouw waren. Een enkele keer een hele film.

Dus raar is het zeker niet! Je moet als leraar maar zien een hele klas betrokken en geïnteresseerd te houden. Waarom films dan niet gebruiken? Bovendien is er een goede mogelijkheid dat de lesmethode films als tip meegeeft. Zolang leerlingen niet onder de maat scoren is er voor een schoolbestuur weinig reden om een lesmethode om te gooien om één leerling.

TS, ik heb geen tips voor je wat betreft je angst. Ik ben 25 en vind nog steeds veel dingen vet smerig op tv. Ik kan je alleen meegeven het niet te verbergen voor je klasgenoten, want dan krijg je het uiteindelijk wel terug. Goed in gesprek gaan met de leraar, zoals je al doet. En misschien kan je met hem afspreken dat jij eens een film bij een onderwerp mag uitzoeken. Uiteraard wel onder de voorwaarden van de les.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:00

:wave: docent geschiedenis hier.

Ik geef les in de onderbouw waar ik veel films niet kan laten zien om bovenstaande reden. Dit vind ik vaak erg jammer (als ik toch eens dat ene nare stukje eruit zou kunnen knippen..). Ik kan me voorstellen dat de verleiding groot word wanneer er veel 15/16 jarigen in de klas zitten om een film met grafische beelden te laten zien, maar toch zou ik er voor kiezen om het dan niet te doen.

Misschien kun je jouw docent vragen of hij misschien eens met fragmenten wil werken ipv met hele films (dat werkt didactisch gezien zelfs nog beter dan het laten zien van een hele film)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:08

Janine1990 schreef:
heidy_wilco schreef:

Maar niet iedereen heeft dezelfde fascinatie voor oude stoffige onderwerpen.
Ik had ook een leraar Geschiedenis (overigens een heel erg goede leraar!) die veel films toonde aan de klas. Ook eentje van de loopgravenoorlog, iets met een oog. Erg goor iig.
Hij toonde enkel fragmenten van stukken die erg waarheidsgetrouw waren. Een enkele keer een hele film.

Dus raar is het zeker niet! Je moet als leraar maar zien een hele klas betrokken en geïnteresseerd te houden. Waarom films dan niet gebruiken? Bovendien is er een goede mogelijkheid dat de lesmethode films als tip meegeeft. Zolang leerlingen niet onder de maat scoren is er voor een schoolbestuur weinig reden om een lesmethode om te gooien om één leerling.

TS, ik heb geen tips voor je wat betreft je angst. Ik ben 25 en vind nog steeds veel dingen vet smerig op tv. Ik kan je alleen meegeven het niet te verbergen voor je klasgenoten, want dan krijg je het uiteindelijk wel terug. Goed in gesprek gaan met de leraar, zoals je al doet. En misschien kan je met hem afspreken dat jij eens een film bij een onderwerp mag uitzoeken. Uiteraard wel onder de voorwaarden van de les.

Het gaat hier niet om af en toe een film kijken. Natuurlijk is film kijken een handig hulpmiddel en deden wij ook veel. Maar ik krijg bij bovenstaande bericht het idee dat het heel vaak gebeurd en niet af en toe. En dan ligt het er ook nog aan hoe het toegepast wordt. Of er een discussie oid komt bijvoorbeeld.

En zelfs bij mij op de opleiding (archeologie) kijken we ook korte filmpjes, gewoon voor de leuk (want ook voor ons is het soms saai ;) ), maar ook om ervan te leren.

Nogmaals, films laten zien is niet erg, maar het moet niet de overhand nemen in de les.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:16

heidy_wilco schreef:
Het gaat hier niet om af en toe een film kijken. Natuurlijk is film kijken een handig hulpmiddel en deden wij ook veel. Maar ik krijg bij bovenstaande bericht het idee dat het heel vaak gebeurd en niet af en toe. En dan ligt het er ook nog aan hoe het toegepast wordt. Of er een discussie oid komt bijvoorbeeld.

En zelfs bij mij op de opleiding (archeologie) kijken we ook korte filmpjes, gewoon voor de leuk (want ook voor ons is het soms saai ;) ), maar ook om ervan te leren.

Nogmaals, films laten zien is niet erg, maar het moet niet de overhand nemen in de les.

Want jij kan naar aanleiding van het verhaal van TS vertellen wat de frequentie is waarmee betreffende leraar dergelijke films laat zien?

_/-\o_

Dan heb ik nog wel een paar vragen voor je...

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:27

Janine1990 schreef:
heidy_wilco schreef:

Want jij kan naar aanleiding van het verhaal van TS vertellen wat de frequentie is waarmee betreffende leraar dergelijke films laat zien?

_/-\o_

Dan heb ik nog wel een paar vragen voor je...

Tweede zin openingspost:
Citaat:
Wij kijken bij geschiedenis vaak films.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:31

heidy_wilco schreef:
Tweede zin openingspost:
Citaat:
Wij kijken bij geschiedenis vaak films.

Relatieve frequentie...

Als je je ergens niet prettig bij voelt, wat regelmatig gebeurt, dan gebeurt het automatisch te vaak naar je wil. Dus vaak...

Als je niet van naalden houdt en je moet regelmatig prikken, dan is 1 keer per week of nog minder al vaak. Als je er geen problemen mee hebt en er aan gewend bent dat je regelmatig moet prikken is eens per dag niet eens vaak.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 18:59

Janine1990, ik denk dat het helaas niet gaat lukken om zelf een film te mogen uitzoeken. Ik denk niet dat dat mag van hem, omdat hij er veel tijd in stopt. Het is wel trouwens dat wel wel vrij vaak films kijken hoor, sowieso wel twee keer per maand (ik heb twee lessen in de week).
Anne., helaas doet hij dat al. Maar hij vindt het zelf altijd wel zo leuk om de gruwelijke dingen erin te laten zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:04

Docenten sporen soms niet... Op de basisschool hebben wij de film Chucky gekeken (over die moordlustige pop).

Ik heb niet echt tips voor je. Ik kan zelf ook totaal noet tegen enge films. Ik probeer me dan in te denken dat het gewoon een set is, met special effects en trucage, maar dat helpt ook niet altijd.

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:05

En als je ouders nou eens met je docent gaan praten? Kan zijn dat je leraar het dan wat serieuzer neemt :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:07

Kimmie25501 schreef:
Janine1990, ik denk dat het helaas niet gaat lukken om zelf een film te mogen uitzoeken. Ik denk niet dat dat mag van hem, omdat hij er veel tijd in stopt. Het is wel trouwens dat wel wel vrij vaak films kijken hoor, sowieso wel twee keer per maand (ik heb twee lessen in de week).
Anne., helaas doet hij dat al. Maar hij vindt het zelf altijd wel zo leuk om de gruwelijke dingen erin te laten zitten.

Wij keken gerust perioden elke les een stukje film. Specifiek geselecteerde stukken uiteraard.
Dus 2 keer per maand verdeeld over 8 á 9 lessen vind ik een heel normaal aantal.

Maar het is logisch dat het voor jou wel vaak is. Je gaat natuurlijk ook opzien tegen de geschiedenislessen.

Overigens vond mijn geschiedenisleraar het ook wel grappig om gruweldaden te vertonen in het eerste uur :') Ik kon dat sadisme wel waarderen, omdat het verder een hele fijne en vriendelijke man is. En ik kreeg er zelf geen rillingen van. Gilde een keer en bedekte mijn ogen, maar that's it.

Ik denk dat het wel een idee is om te gaan praten met een vertrouwenspersoon bij jou op school. Niet omdat het zo supergeheim is, maar omdat zo iemand misschien wat meer dingen weet waarbij jij gebaat kan zijn om wat minder heftig hier op te reageren.

Verder, als jij het gevoel hebt dat de leraar specifiek om jou gruwelijke stukken laat zien, dan moet je natuurlijk wel naar het decanaat gaan! Die zitten er voor jou.

Wat betreft mijn idee, zie het als een voorstel waarbij jij de film uit mag zoeken en jij de film niet hoeft te kijken. Hou er wel rekening mee dat je hierdoor scheve gezichten kan krijgen omdat je medeleerlingen dit niet begrijpen. Ik weet nog dat ik door mijn angst voor vlinders uit de klas ben gerend en daar nog 2 jaar mee werd 'gepest'. Ik kon dat 'gepest' prima aan hoor.... Dus was voor mij geen probleem. Ik begrijp de grap van iemand die bang is voor vlinders, is toch ook te hilarisch voor woorden ;)

Ik betwijfel of je leraar er inderdaad heel veel tijd in steekt. Elke school selecteert de lesstof op het eindexamen dat gaat komen (ik weet niet of je al bovenbouwer bent) en andere verplichte lesstof wat getoetst moet worden. Hiervoor zijn complete modules verkrijgbaar, waarbij mogelijk ook gewoon films worden geleverd of getipt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:08

Wij hebben tijdens geschiedenis regelmatig blote tieten gezien :') waren voorstukjes van een of andere komedie.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:10

Ahh, vervelend. Ik moest een keer een film kijken over de bio industrie en daar een verslag over schrijven. Ik was toen al vegetariër (en had genoeg filmpjes daarover gezien). Ik heb geweigerd die film te kijken, omdat ik er niet tegenkon.. Ben de les uitgestuurd en heb mijn verslag geschreven over waarom ik vegetariër ben geworden :P

Je zou bij je leraar of mentor aan kunnen kaarten dat je de films te schokkend vind. Er zijn genoeg alternatieven om te laten zien, zo keken wij voornamelijk fragmenten/afleveringen van Schooltv of het Klokhuis. Wellicht wat kinderachtiger, maar wel minder schokkend ;)

Ik heb trouwens wel 1 keer een hele schokkende film gezien met echte beelden uit concentratiekampen. Een aantal klasgenoten konden er niet van slapen.. De leraar had er niet bij stilgestaan dat het als te schokkend kon worden ervaren.. Het is dus echt niet erg om dit aan je leraar te vertellen :)
Laatst bijgewerkt door Mintgroen op 02-02-16 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:11

Sammie schreef:
Wij hebben tijdens geschiedenis regelmatig blote tieten gezien :') waren voorstukjes van een of andere komedie.

Mijn geschiedenisleraar over Nederlandse films: "Als er niet binnen 5 minuten geneukt wordt, flopt de film."

En dan ook echt letterlijk zó! Geweldig! _O- Die man verdient een oscar!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:35

Oke, ik heb ook zn leraar. Ik kan niet tegen bloed of als er iemand dood word gemaakt. Ik ben dan heel koppig en ik ga gewoon opdrachten maken. Wat mij wel lukt is over de film iets lezen of alleen het geluid horen zonder beeld. Vind ik al minder eng. Ben trouwens 15.

Je zei dat je de film nodig hebt voor je huiswerk? Is het misschien een idee om de film op te zoeken en dan de beschrijving te lezen en zo het huiswerk te maken?
Succes!

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:11

Ohh, hier heb ik ook heel erg veel last van gehad toen ik geschiedenis had, vooral WOII was echt ellende voor mij en ik kon gewoon niet naar fragmenten daarover kijken. Ging vaak al met buikpijn naar de les.

Gelukkig geschiedenis laten vallen na de 3e. Gelukkig mocht ik van de leraar uit de les als we een film gingen kijken die ik niet wilde zien. En als klasgenoten vroegen waarom ik weg ging, vertelde ik gewoon eerlijk dat ik er niet tegen kon. Meestal begrepen ze dat wel gewoon.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 21:17

eilleen, dat probeer ik inderdaad ook. Maar dat is gewoon zo moeilijk.
Janine, hij laat de stukken er zeker niet in voor mij hoor! Hij laat ze er gewoon in omdat hij het leuk vindt ofzo. Ik denk wel dat hij er veel tijd in steekt hoor, we hebben wel een examenprogramma, maar geen boek. Hij moet dus alle opdrachten zelf verzinnen en maken.
Sammie, daar heb ik dan weer geen moeite mee haha.
Yenni, alleen luisteren werkt inderdaad ook. Ik moet mezelf op een of andere manier dan ook altijd bedwingen om te kijken, hoewel ik zelf wel weet dat ik het niet moet doen.
Ik heb het trouwens niet nodig voor huiswerk hoor, beetje krom gezegd denk ik.
BalouArera, ik ga inderdaad ook meestal naar een andere plek om huiswerk te maken. Dat van die buikpijn herken ik heel erg. Ik heb ook echt nooit zin in de les. Morgen gaan we waarschijnlijk de plastische executie van Mary (koning van schotland) kijken, dus dan ga ik denk ik ook maar weg. In de klas begrijpen ze het volgens mij een beetje, ze vinden het wel een beetje raar. En helaas kan ik geschiedenis niet laten vallen omdat ik alfa doe, maar dat had ik wel heel graag gedaan!