Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
heidy_wilco schreef:Ik vind het sowieso raar dat jullie veel films kijken, ik hoop toch niet dat het zijn manier is om jullie te leren over een bepaalde periode/gebeurtenis of persoon, want vaak zitten in dat soort dingen ook gewoon (veel) dikke kul dingen om het sappiger te maken! Zelfs hele goede series als Band of Brothers hebben elementen van onwaarheden erin staan. Niet dat het erg is, maar wel als dit als lesstof gebruikt wordt... En gewoon de klas uitgaan en het melden aan je mentor! Jij kiest hier niet voor, je had ook gewoon les kunnen krijgen. Je hoeft je hier zeker niet voor te schamen.
docent geschiedenis hier.Janine1990 schreef:heidy_wilco schreef:Ik vind het sowieso raar dat jullie veel films kijken, ik hoop toch niet dat het zijn manier is om jullie te leren over een bepaalde periode/gebeurtenis of persoon, want vaak zitten in dat soort dingen ook gewoon (veel) dikke kul dingen om het sappiger te maken! Zelfs hele goede series als Band of Brothers hebben elementen van onwaarheden erin staan. Niet dat het erg is, maar wel als dit als lesstof gebruikt wordt... En gewoon de klas uitgaan en het melden aan je mentor! Jij kiest hier niet voor, je had ook gewoon les kunnen krijgen. Je hoeft je hier zeker niet voor te schamen.
Maar niet iedereen heeft dezelfde fascinatie voor oude stoffige onderwerpen.
Ik had ook een leraar Geschiedenis (overigens een heel erg goede leraar!) die veel films toonde aan de klas. Ook eentje van de loopgravenoorlog, iets met een oog. Erg goor iig.
Hij toonde enkel fragmenten van stukken die erg waarheidsgetrouw waren. Een enkele keer een hele film.
Dus raar is het zeker niet! Je moet als leraar maar zien een hele klas betrokken en geïnteresseerd te houden. Waarom films dan niet gebruiken? Bovendien is er een goede mogelijkheid dat de lesmethode films als tip meegeeft. Zolang leerlingen niet onder de maat scoren is er voor een schoolbestuur weinig reden om een lesmethode om te gooien om één leerling.
TS, ik heb geen tips voor je wat betreft je angst. Ik ben 25 en vind nog steeds veel dingen vet smerig op tv. Ik kan je alleen meegeven het niet te verbergen voor je klasgenoten, want dan krijg je het uiteindelijk wel terug. Goed in gesprek gaan met de leraar, zoals je al doet. En misschien kan je met hem afspreken dat jij eens een film bij een onderwerp mag uitzoeken. Uiteraard wel onder de voorwaarden van de les.
), maar ook om ervan te leren. heidy_wilco schreef:Het gaat hier niet om af en toe een film kijken. Natuurlijk is film kijken een handig hulpmiddel en deden wij ook veel. Maar ik krijg bij bovenstaande bericht het idee dat het heel vaak gebeurd en niet af en toe. En dan ligt het er ook nog aan hoe het toegepast wordt. Of er een discussie oid komt bijvoorbeeld.
En zelfs bij mij op de opleiding (archeologie) kijken we ook korte filmpjes, gewoon voor de leuk (want ook voor ons is het soms saai), maar ook om ervan te leren.
Nogmaals, films laten zien is niet erg, maar het moet niet de overhand nemen in de les.
Janine1990 schreef:heidy_wilco schreef:Het gaat hier niet om af en toe een film kijken. Natuurlijk is film kijken een handig hulpmiddel en deden wij ook veel. Maar ik krijg bij bovenstaande bericht het idee dat het heel vaak gebeurd en niet af en toe. En dan ligt het er ook nog aan hoe het toegepast wordt. Of er een discussie oid komt bijvoorbeeld.
En zelfs bij mij op de opleiding (archeologie) kijken we ook korte filmpjes, gewoon voor de leuk (want ook voor ons is het soms saai), maar ook om ervan te leren.
Nogmaals, films laten zien is niet erg, maar het moet niet de overhand nemen in de les.
Want jij kan naar aanleiding van het verhaal van TS vertellen wat de frequentie is waarmee betreffende leraar dergelijke films laat zien?
![]()
Dan heb ik nog wel een paar vragen voor je...
Citaat:Wij kijken bij geschiedenis vaak films.
heidy_wilco schreef:Tweede zin openingspost:Citaat:Wij kijken bij geschiedenis vaak films.
Kimmie25501 schreef:Janine1990, ik denk dat het helaas niet gaat lukken om zelf een film te mogen uitzoeken. Ik denk niet dat dat mag van hem, omdat hij er veel tijd in stopt. Het is wel trouwens dat wel wel vrij vaak films kijken hoor, sowieso wel twee keer per maand (ik heb twee lessen in de week).
Anne., helaas doet hij dat al. Maar hij vindt het zelf altijd wel zo leuk om de gruwelijke dingen erin te laten zitten.
Ik kon dat sadisme wel waarderen, omdat het verder een hele fijne en vriendelijke man is. En ik kreeg er zelf geen rillingen van. Gilde een keer en bedekte mijn ogen, maar that's it.