Webshop weigerd geld terug te geven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xWouter

Webshop weigerd geld terug te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 19:29

Hoihoi,

Ik hoop dat het hier goed staat :=

Ongeveer een halfjaar geleden heb ik bij een webshop een scheermachine besteld. Levering en dergelijke was top, machine zag er goed uit. Totdat ik mijn paard schoor, hij schoor enorm stroef. Na een half paard werd hij loei heet en begon hij te roken en stopte ermee. Ik heb toen een nieuw scheermachine gekregen van de webwinkel. Nu een paar weken geleden heb ik mijn pony voor de 2e keer geschoren met het nieuwe scheermachine, maar jahoor na een half paard scheren stond ik daar weer met een kapot scheermachine :+

Ik weer gemaild met mijn probleem, zij boden mij weer een vervanging aan. Ik heb gevraagd of zij mij ook mijn geld terug konden geven, dit was niet mogelijk want het was buiten het zichttermijn van 14 dagen.

Toch wil ik erg graag mijn geld terug. De scheermachines scheren niet fijn en na een half paard kappen ze ermee. Het is heus niet dat ik er niet mee om weet te gaan, dat is niet het probleem. Bovendien kan ik toch ook de koopovereenkomst ontbinden wanneer er geen degelijk product geleverd word, of zit ik fout?

Buiten het feit om dat hij totaal niet fijn scheert, wat niet fijn is voor mijn pony en dat hij telkens kapot gaat vraag ik mezelf af hoe ze dit bij de webshop willen doen, mij elke keer maar weer een nieuwe sturen?

benangelique

Re: Webshop weigerd geld terug te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:35

Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar ik vind het heel netjes dat de winkel je vanuit de garantie een nieuw apparaat geeft.
Je bent inderdaad buiten de zicht termijn, dus geld terug lijkt me niet aan de orde. Het was mi anders geweest als je het tweede apparaat direct na ontvangst had uitgeprobeerd

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:38

Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 01-02-16 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:39

Ze heeft geen nieuw apparaat gekregen maar nieuwe messen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:42

Er staat een nieuwe machine.

Lastig!
Aan de ene kant vind ik het netjes van de webshop dat ze je een nieuwe willen geven.
Aan de andere kant heb je daar weinig aan.

Heb je van tevoren recensies van het apparaat opgezocht?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:42

meisje2000 schreef:

En waar lees jij dat?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:44

Allereerst, ik zit pas in mijn eerste jaar rechten dus ik weet niet of ik het goed heb. Maar ik heb laatst nog een casus hier over behandeld dus hier komt ie hoe ik denk dat het zit:

Er is hier sprake van een wanprestatie, echter bij een wanprestatie zou je uit zijn op een schadevergoeding, dit ben je echter niet. Jij wilt gewoon de koop ontbinden.
Je zult eerst moeten gaan bewijzen dat er sprake is van een tekortkoming. Dat is lijkt mij niet zo moeilijk, hij kapt er gewoon mee. TENZIJ deze tekortkoming vanwege bijzondere (niet van toepassing denk ik) of geringe aard niet rechtvaardig is. Nou van geringe aard is het denk ik ook niet, het is geen klein dingetje want het hele ding kapt er gewoon mee.

Dan krijg je nog een onderdeel: het moet eerst tijdelijk of blijvend niet mogelijk zijn voor je mag ontbinden. Anders moet je eerst zorgen dat de verkoper in verzuim is. Wat ik geleerd heb in college, zorg gewoon altijd dat de verkoper in verzuim is, dan zit je iig goed.

In verzuim is een verkoper wanneer je een ingebrekestelling hebt gestuurd met een redelijke termijn, OF wanneer uit de houding van de verkoper blijkt dat hij er niks aan zal doen. Dit is bij jou het geval. Je zult hem dit wel schriftelijk moeten mededelen.

Wanneer de verkoper het er op gooit dat die 14 dagen voorbij zijn staat hij nog niet in zijn recht, want het hoort gewoon langer mee te gaan.

Ik vraag me alleen af hoe dit zit met het vervangend product. Misschien dat iemand anders dit weet? En wanneer ik iets fout heb verbeter me maar. Het kan ook zijn dat ik er compleet naast zit hoor, dit vanwege de zichttermijn bijvoorbeeld.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:45

Ben je tijdens het scheren wel goed blijven oliën?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:45

_Ekenna schreef:
meisje2000 schreef:

En waar lees jij dat?

Sorry mijn fout. Ik las scheermessen in plaats van scheermachine.: )

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 19:49

Albert schreef:

Ja !

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 19:50

Vera96 schreef:
Allereerst, ik zit pas in mijn eerste jaar rechten dus ik weet niet of ik het goed heb. Maar ik heb laatst nog een casus hier over behandeld dus hier komt ie hoe ik denk dat het zit:

Er is hier sprake van een wanprestatie, echter bij een wanprestatie zou je uit zijn op een schadevergoeding, dit ben je echter niet. Jij wilt gewoon de koop ontbinden.
Je zult eerst moeten gaan bewijzen dat er sprake is van een tekortkoming. Dat is lijkt mij niet zo moeilijk, hij kapt er gewoon mee. TENZIJ deze tekortkoming vanwege bijzondere (niet van toepassing denk ik) of geringe aard niet rechtvaardig is. Nou van geringe aard is het denk ik ook niet, het is geen klein dingetje want het hele ding kapt er gewoon mee.

Dan krijg je nog een onderdeel: het moet eerst tijdelijk of blijvend niet mogelijk zijn voor je mag ontbinden. Anders moet je eerst zorgen dat de verkoper in verzuim is. Wat ik geleerd heb in college, zorg gewoon altijd dat de verkoper in verzuim is, dan zit je iig goed.

In verzuim is een verkoper wanneer je een ingebrekestelling hebt gestuurd met een redelijke termijn, OF wanneer uit de houding van de verkoper blijkt dat hij er niks aan zal doen. Dit is bij jou het geval. Je zult hem dit wel schriftelijk moeten mededelen.

Wanneer de verkoper het er op gooit dat die 14 dagen voorbij zijn staat hij nog niet in zijn recht, want het hoort gewoon langer mee te gaan.

Ik vraag me alleen af hoe dit zit met het vervangend product. Misschien dat iemand anders dit weet? En wanneer ik iets fout heb verbeter me maar. Het kan ook zijn dat ik er compleet naast zit hoor, dit vanwege de zichttermijn bijvoorbeeld.

Ik heb zelf ook het eerste jaar recht haha ! Want je nou schrijft lijkt naar mijn idee te kloppen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:51

Albert schreef:

Of de messen niet te strak staan? ;)

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 19:51

KoudbloedKim schreef:

Lastig!
Aan de ene kant vind ik het netjes van de webshop dat ze je een nieuwe willen geven.

Het is zeker netjes van ze! Echter kan ik niks met een apparaat want na een half paard kapot is.

Ik heb recensies opgezocht maar heb toen geen enkele recensie gevonden.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 19:52

Kriel schreef:
Albert schreef:

Of de messen niet te strak staan? ;)

Ook dat was niet het geval.

Ik heb overigens inmiddels een ander scheermachine gekocht waar ik hartstikke tevreden over ben.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:55

Bij mijn weten moet je bij een ondeugdelijk product de winkel de kans te geven het op te lossen. Dat mag dmv een reparatie, een vervangend product of geld terug, de keuze is aan de winkelier. Pas als een winkelier geen van die dingen wil doen, blijven ze in gebreke en kan jij de koop ontbinden. Maar volgens mij ben je verplicht de winkelier een kans te geven het op te lossen en dat doen ze netjes.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:56

xWouter schreef:
KoudbloedKim schreef:

Lastig!

Het is zeker netjes van ze! Echter kan ik niks met een apparaat want na een half paard kapot is.

Om welk scheer apparaat gaat het ? :)

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 20:03

dravergekkie schreef:
xWouter schreef:

Om welk scheer apparaat gaat het ? :)

Mijn nieuwe of het scheermachine waar het topic over gaat?

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 20:03

Lalidan schreef:
Bij mijn weten moet je bij een ondeugdelijk product de winkel de kans te geven het op te lossen. Dat mag dmv een reparatie, een vervangend product of geld terug, de keuze is aan de winkelier. Pas als een winkelier geen van die dingen wil doen, blijven ze in gebreke en kan jij de koop ontbinden. Maar volgens mij ben je verplicht de winkelier een kans te geven het op te lossen en dat doen ze netjes.

Maar wat willen ze dan doen? Mij keer op keer een nieuw apparaat blijven geven?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:05

Ik zou een brief sturen waarin je duidelijk aangeeft dat het gaat om een ondeugdelijk product en dat je op basis van de ervaring met 2 apparaten ervan uitgaat dat het ontwerp als geheel gewoon niet deugt voor het doel waar het voor gekocht is, en dat je daarom geen genoegen neemt met een nieuw apparaat, en dus de verkoop wilt ontbinden.

De zichttermijn heeft er verder niks mee te maken, dat is de Wet Koop op Afstand, totaal een ander verhaal.

Wat er wel mee te maken heeft is de termijn van 6 maanden. De eerste 6 maanden is de aanname namelijk dat het product ondeugdelijk is tenzij de winkelier aan kan tonen dat er iets anders aan de hand is (zoals verkeerd gebruik.) Na de 6 maanden keert de bewijslast om en moet jij aantonen dat het product werkelijk niet deugt. De kans lijkt me dan ook aanwezig dat ze je gewoon nog 1 apparaat toesturen en het dan ook laten zitten en claimen dat ze buiten die 6 maanden niks meer hoeven te doen. Dat is niet waar, maar het ligt dan wel iets ingewikkelder.

Een keurig onderbouwde brief, en daarna wellicht een klacht naar het keurmerk (als ze aangesloten zijn bij iets), een negatieve recensie over de webshop en/of een reactie op twitter willen misschien nog helpen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:25

xWouter schreef:
Hoihoi,

Ik hoop dat het hier goed staat :=

Ongeveer een halfjaar geleden heb ik bij een webshop een scheermachine besteld. Levering en dergelijke was top, machine zag er goed uit. Totdat ik mijn paard schoor, hij schoor enorm stroef. Na een half paard werd hij loei heet en begon hij te roken en stopte ermee. Ik heb toen een nieuw scheermachine gekregen van de webwinkel. Nu een paar weken geleden heb ik mijn pony voor de 2e keer geschoren met het nieuwe scheermachine, maar jahoor na een half paard scheren stond ik daar weer met een kapot scheermachine :+

Ik weer gemaild met mijn probleem, zij boden mij weer een vervanging aan. Ik heb gevraagd of zij mij ook mijn geld terug konden geven, dit was niet mogelijk want het was buiten het zichttermijn van 14 dagen.

Toch wil ik erg graag mijn geld terug. De scheermachines scheren niet fijn en na een half paard kappen ze ermee. Het is heus niet dat ik er niet mee om weet te gaan, dat is niet het probleem. Bovendien kan ik toch ook de koopovereenkomst ontbinden wanneer er geen degelijk product geleverd word, of zit ik fout?

Buiten het feit om dat hij totaal niet fijn scheert, wat niet fijn is voor mijn pony en dat hij telkens kapot gaat vraag ik mezelf af hoe ze dit bij de webshop willen doen, mij elke keer maar weer een nieuwe sturen?

Volgens de wet is de verkoper verplicht om het product te repareren of te vervangen. Pas als na een aantal keer blijkt dat het product echt niet te repareren/goed te vervangen is, kan je de verkoopovereenkomst beëindigen. Echter hoef je dan niet je gehele bedrag terug te krijgen, maar mag de verkoper een bedrag aftrekken voor de periode dat je het hebt gebruikt.

Vraag is of 1x vervangen genoeg is om de verkoopovereenkomst te beëindigen. Eigenlijk denk ik dat niet. Persoonlijk zou ik in dit geval niet moeilijk doen, maar dat hangt soms ook af van de garanties die de producenten geven en in hoeverre de winkelier dat kan verrekenen.

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:43

Veulen84 schreef:
Volgens de wet is de verkoper verplicht om het product te repareren of te vervangen. Pas als na een aantal keer blijkt dat het product echt niet te repareren/goed te vervangen is, kan je de verkoopovereenkomst beëindigen.

Nee, dat geldt in alle gevallen dat het product ondeugdelijk is. Als je een onderdeel koopt dat bijvoorbeeld niet samen kan werken met een ander onderdeel (en dat had je niet kunnen weten, of de verkoper heeft je verkeerd voorgelicht) heb je meteen al een ondeugdelijk product.

Het is in dit geval zeker een beetje op de rand, maar het komt er op neer: als het aannemelijk is dat je toevallig 2 kapotte producten hebt gehad, dan is vervanging redelijk. Als het aannemelijk is dat het apparaat gewoon niet geschikt is voor het scheren van paarden (terwijl het wel zo verkocht wordt), is het niet nodig om het eerst nog een keer te vervangen voor je die conclusie trekt.

Citaat:
Echter hoef je dan niet je gehele bedrag terug te krijgen, maar mag de verkoper een bedrag aftrekken voor de periode dat je het hebt gebruikt.

'Probleemloos' hebt gebruikt. Aangezien TS nog geen keer haar paard geheel heeft kunnen scheren zou ik zeggen dat daar hiervan geen sprake is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:27

Wat voor scheermachine is het. Voor een paard helemaal scheren heb je wel een apparaat met veel vermogen nodig. Een echt vee scheer apparaat en geen tondeuse achtig iets. Als ik dit zo lees heeft je machine gewoon niet genoeg vermogen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:33

Shadow0 schreef:
Veulen84 schreef:
Volgens de wet is de verkoper verplicht om het product te repareren of te vervangen. Pas als na een aantal keer blijkt dat het product echt niet te repareren/goed te vervangen is, kan je de verkoopovereenkomst beëindigen.

Nee, dat geldt in alle gevallen dat het product ondeugdelijk is. Als je een onderdeel koopt dat bijvoorbeeld niet samen kan werken met een ander onderdeel (en dat had je niet kunnen weten, of de verkoper heeft je verkeerd voorgelicht) heb je meteen al een ondeugdelijk product.

Het is in dit geval zeker een beetje op de rand, maar het komt er op neer: als het aannemelijk is dat je toevallig 2 kapotte producten hebt gehad, dan is vervanging redelijk. Als het aannemelijk is dat het apparaat gewoon niet geschikt is voor het scheren van paarden (terwijl het wel zo verkocht wordt), is het niet nodig om het eerst nog een keer te vervangen voor je die conclusie trekt.

Helaas, zo werkt het niet. Overigens kun je dat niet zeggen, daarvoor heb je niet genoeg informatie. Bovendien is het dan nog steeds aan de verkoper om het product te mogen vervangen voor iets wat wel werkt. Bv een ander model of met een hulpstuk.
Simpelweg zegt de wet dat je recht hebt op een deugdelijk product. Maar dat je de verkoper kans moet geven om hierin te voorzien. Ik vermoed dat de verkoper vindt dat hij nog niet genoeg kansen heeft gekregen om dat te bewijzen.

Citaat:
Citaat:
Echter hoef je dan niet je gehele bedrag terug te krijgen, maar mag de verkoper een bedrag aftrekken voor de periode dat je het hebt gebruikt.

'Probleemloos' hebt gebruikt. Aangezien TS nog geen keer haar paard geheel heeft kunnen scheren zou ik zeggen dat daar hiervan geen sprake is.

Dat is een beetje problematisch, bewijs maar eens dat je hem niet hebt kunnen gebruiken al die tijd.

Overigens is er ook nog het probleem van de tijdsbestek. Was het meer of minder dan een half jaar?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:49

xWouter schreef:
Mijn nieuwe of het scheermachine waar het topic over gaat?

De scheermachine waar het topic over gaat.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:54

Ik ben ook benieuwd na t soort machine
Ik scheer veel paarden met verschillende machines en heb nog nooit problemen gehad met de machines
Oa aesculap, hauptner, heiniger en sectolin zowel grote als kleine scheermachines

Wat de webshop in dit geval zou moeten doen geen idee
Het zou ze netjes staan om t geld terug te geven en hun moeten het dan maar regelen met hun leverancier