Nieuwe theorie examen, gevaarherkenning trucs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Nieuwe theorie examen, gevaarherkenning trucs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 10:13

Heyhoi bokkers,

Morgen heb ik mijn theorie examen auto. Ik heb bij de oefenexamens altijd alle inzicht en kennis vragen goed, maar bij gevaarherkenning minimaal 7 fout... Hebben jullie nog tips of trucjes?

Spoiler:
Er blijken nu zelfs trucs te zijn als bij het woord 'invloed' altijd ja, maar of dat echt waar is...

Ik weet dat hier al topics over zijn, maar in de tussentijd is er een nieuw theorie examen. Daarom een nieuw topic.

Suusie22

Re: Nieuwe theorie examen, gevaarherkenning trucs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:19

Gewoon goed leren ;) trucjes helpen je ook echt niet tijdens het echte autorijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:19

Trucs nee, gewoon je gezonde verstand gebruiken en weten waar je mee bezig bent.

Misschien heel streng en stom antwoord maar ik kan dus echt kwaad worden op mensen die met trucjes een examen willen halen en daarna met een meer dan duizend kilo zwaar moordwapen mijn leven in gevaar kunnen gaan brengen omdat ze de regels niet kennen.

Ken de regels. Weet wat je moet doen. En denk na, bedenk ik welke situatie je een gevaarlijke situatie kunt tegenkomen, bij scholen, supermarkten, bushaltes en zo. Kans op plots overstekende mensen die niet uitkijken. Uitritten idem, autos die er vanaf rijden zonder te kijken. Enz.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 10:23

Karuna, geen zorgen. Ik ken het hele boekje, anders zou ik de andere vragen ook fout hebben. Het is het stomme verschil tussen gas loslaten en (heel licht) remmen dat bij mij altijd fout gaat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:33

Als het ver genoeg voor je gebeurd volstaat gas loslaten eigenlijk altijd wel. Is het dichterbij betreft het mensen of dieren is bijremmen wel handig. Gelukkig ken jij de regels dan wel, helaas zijn er veel die met trucjes het alleen kunnen halen. Brrr.

Heb je voorbeelden van situaties of vragen? Ik ben van de oude stempel examen nog. Ben dus niet bekend met de nieuwe vragen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-02-16 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:33

Je mag er toch 12 fout hebben bij gevaarherkenning? Gewoon goed naar de situatie kijken. Kijk naar de spiegel, wat je ziet door je raam en naar de snelheid. Gewoon nog ff oefenen dan komt dat wel goed

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:34

Ik heb theorie les gehad van een hele goede instructeur/examinator dis dat nog voor zijn plezier deed. Die zei altijd voor gevaarherkenning kun je niet leren. Gewoon gezond verstand gebruiken en denken aan wat je geleerd hebt in de praktijk. De enige vraag die je sowieso kunt beantwoorden is met sneeuw niet remmen, maar gas loslaten. Vragen met kinderen altijd remmen. En verder moet je toch echt zelf goed inzicht hebbem en dat leer je alleen in de praktijk.

Ik had van het gewone examen 23/25 goed geantwoord en elke leerling van deze man scoorde altijd erg hoog!

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:34

Je mag bij dat onderwerp geloof ik 12 fout hebben dus dat moest vast goed komen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:36

Ik heb het ook van en erg ervaren rot geleerd, de man was ook instructeur in het leger om daar hordes dienstplichtige jongens hun rijbewijs te laten halen. Inclusief gladheidstraining en sliptraining. Zo leerzaam. Ook bij zware regenval niet op de rem stampen trouwens. Dan sta je achterste voren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:39

Ik heb een excel overzicht gemaakt van de vragen met steekwoorden van de situaties en daardoor kreeg ik wel een soort van 'patroon' te zien en kon ik het beter leren.

Dus overzicht:

Situatie - Snelheid ter plaatse - Wat je moet doen - Opmerkingen
Bijv.
Kind op de weg bebouwde kom - 50 - afremmen

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 10:39

Het is ook echt moeilijk om voor te leren. Zo had ik eens een foto van een hele grote groep kinderen met een juf achterdoor, die naast de weg stonden. Toen was het opeens niets doen omdat alle kinderen naar die ene juf luisteren... Leuk bedacht maar in de praktijk toch echt niet zo.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:52

Dat is voor mij afremmen, en erg allert er langs gaan. Tenzij ze nog een heel flink eind weg zijn, dan langzaam gas loslaten en er anticiperend langsrijden. Wat zou het volgens de regels moeten zijn dan?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 10:53

Ze staan met een hele grote groep op de stoep pal naast de weg, met een juf. Het antwoord is niets doen, want ze luisteren naar de juf.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:59

Ik heb vorige week mijn theorie-examen gehaald. Gevaarherkenning mag je er inderdaad 12 fout van hebben dus wat dat betreft zit je wel goed. Ik vond het eerst ook moeilijk in te schatten wat het beste was, het blijft op zo'n scherm natuurlijk een stilstaande 2D situatie dus ik vond het niet altijd even duidelijk. Ik heb er uiteindelijk gewoon heel veel mee geoefend, en bij het nakijken alle vragen, dus ook die wat ik goed had, nog eens bestudeerd met de uitleg erbij. Met voetgangers op de rijbaan was het vaak erg wisselend, gebeurde het dichtbij of waren het kinderen dan altijd remmen. Gebeurde het ver af dan was gas los vaak genoeg. En bij mensen met paraplus moest je er altijd vanuit gaan dat ze jou niet zien aankomen ivm de paraplu.
Als je ergens aankomt ook goed opletten of bij de auto's voor je de remlichten branden want dan moet je zelf ook altijd remmen. Vooral op de snelweg. Ging er iemand op de snelweg voor je invoegen dan goed kijken naar je eigen snelheid. Bij 120 bijvoorbeeld altijd remmen maar als je 90 reed kon je gewoon gas loslaten. Wel weer rekening houden met als het een vrachtwagen zou zijn, die rijden en trekken niet zo snel op :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:00

Ok, hoe ver weg staan ze op dat moment en staan de gezichten naar de weg toe of van de weg af? Ben wel benieuwd naar een foto. En soms ben ik heel simpel ook al zeggen de officiele regels dat je iets niet hoeft te doen. Jammer maar bv dood met voorrang is ook dood zei mijn instructeur altijd,

Remmen op de snelweg als er iemand wil invoegen als je 120 rijdt? Dat is het domste dat je kunt doen, kans op achterop rijdend verkeer en door remmen in dit soort situaties krijg je juist files.

Iemand die wil invoegen moet voorrang verlenen, het mooiste is als je als chauffeur een baantje opschuift zodat iedereen soepel erop kan komen. Maar remmen nooit doen de invoeger moet zich aan ons aanpassen niet omgekeerd,
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-02-16 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 11:01

Afbeelding

Het was zo'n soort situatie, niet exact die.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:04

Dit is idd gas loslaten zou ik ook doen, remmen daar rijdt je niet hard genoeg voor. Kinderen staan al stil zo te zien, sommigen met de rug naar de weg toe. Ze zien er niet uit alsof ze heel snel naar de overkant willen. En je nadert een wat onoverzichtelijk kruispunt met die bomen en struiken rechts van de weg

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:32

En niet remmen met sneeuw :P

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:29

En oude en blinde mensen altijd voor laten gaan :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:11

Gehandicapten overigens ook.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:14

Ik heb tijdens mijn rijexamen ook geremd voor overstekende eenden :') Midden op een kruispunt :=

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:17

En Sammie, was dat goed of had je eroverheen moeten rijden vanwege de doorstroming van het verkeer? :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:20

:') Het was gelukkig in een dorp en er kwam geen ander verkeer aan. Hij zei verder niks, maar had wel mn rijbewijs die dag :D

En een voorbode op wat er komen ging.. De lijst met dieren die ik niet heb kunnen ontwijken is langer.. :') van mussen tot een zeemeeuw aan toe :oo

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:42

Ik heb vorige week bij mn leerling een beetje bijgestuurd om met voor en achterwiel over een meeuw te rijden die door een voorganger was aangereden...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 11:42

Uiteindelijk in totaal maar 6 foutjes, waarvan 4 gevaarherkenning. Niet slecht dus, haha.