wel/niet op kamers wat een dilemma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bente_sat

wel/niet op kamers wat een dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 01:17

Beste bokkers ik zit even met een dilemma en misschien hebben jullie ervaring of advies.

Ik ben vorig jaar (redelijk onverwacht) geslaagd voor mijn vwo diploma. Ik wist al vroeg dat ik psychologie wilde gaan studeren en dit ben ik dan ook gaan doen. Ik heb gekozen voor de Erasmus universiteit omdat deze het dichts bij was en er via probleem gestuurd onderwijs wordt gewerkt.
Nu zijn we ongeveer op de helft van het jaar en sta ik er niet heel goed voor.

Mijn eerst tentamen was niet wat ik verwacht en deze heb ik ook niet heel goed gemaakt (5,2). Het tweede tentamen ging beter en hier had ik een 6.3 voor. Het 3e tentamen was statistiek en hier ben ik een ramp in en dat was een 3,7. Opzich is er niets aan de hand als ik voor de komende tentamens gewoon goede cijfers haal en die 3,7 herkans.

Nu ben ik op mijn middelbare school altijd erg actief geweest als voorzitter van de leerlingenraad en als lid van de MR en wilde ik ook graag iets doen tijdens mijn studententijd. Ik wilde geen lid worden van een studentenvereniging dus ben ik lid geworden van Marcroix, een studenten paardrijd vereniging.

Nu komt het dilemma, ik woon in een uithoek van de hoeksche waard en ik merk dat ik gewoon veel mis zoals borrels, leuke avondjes uit maar ook even lekker een buitenritje maken met z'n alle. Sinds kort zijn alle nachtbussen ook geschrapt en een taxi naar huis is al snel 80 euro. Nu heb ik wel een aantal meiden waar is soms bij kan blijven slapen maar ideaal is het echt niet. Ik zou toch wel graag op kamers gaan eigenlijk.

Maar thuis heb ik een shetlander staan en een leuke quarter merrie die ik zo goed als mijn eigen mag beschouwen. Voor beide draag ik dan ook de dagelijkse zorg zoals uitmesten e.d. De shet zou geen probleem zijn want die staat in een stal met uitloop met 2 andere waarbij we het mesten afwisselen. De quarter zou wel een probleem zijn want ik zou haar graag in het weekend blijven doen maar door de weeks kan ik er natuurlijk niet voor terug komen.

Nu zit ik veel naar kamers te kijken en wanneer ik een leuke kamer zie twijfel ik zo of ik moet reageren. Moet ik nu op kamers gaan, zal ik wachten tot ik mijn eerste jaar door kom of moet ik het gewoon accepteren dat paarden en op kamers gaan gewoon redelijk onmogelijk is...

Wat zouden jullie doen?

Oeps het is een langer verhaal geworden dan ik dacht, respect als je het helemaal gelezen hebt!

Gianti

Re: wel/niet op kamers wat een dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 01:20

Ik begrijp dat de quarter niet van jou is?

Studenten leven heb je maar 1x, daarna heb je nog heel tijd voor paarden :) ik zou dus op kamers gaan

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 01:24

Ik stond voor dezelfde keuze alleen dan wat ingewikkelder en ik ben op kamers gegaan. Zeker geen spijt van gehad!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 01:25

Ik zou ook voor kamers gaan :) die tijd kan je idd maar 1x in je leven beleven, paarden kunnen daarna ook wel.
Is het misschien een optie om de quarter te verplaatsen?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 01:26

Op kamers gaan! Ik woon nu onderhand al 4 jaar op kamers en het bevalt prima. Vrijheid om te gaan en staan wanneer je wilt en lekker dichtbij alles. Als je echt wilt kan je ook thuis blijven wonen, ik ken een paar mensen die nog steeds vanuit huis komen al zijn dat er wel weinig en 1 daarvan komt ook gewoon elke dag met eigen auto.

Je hebt ook meer tijd voor studeren omdat je minder reistijd hebt. Ik kan ieder geval niet in de trein studeren.

Ik neem aan dat beide paarden niet jouw eigen paarden zijn? Dan zou ik de quarter lekker in het weekend blijven rijden. Ik heb zelf ook nog een bijrijd pony in het weekend bij mijn ouders. :) Valt goed te combineren op die manier.

Eventueel ga je 1 maal per week wel op en neer als compromis.

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 01:28

Ik zou op kamers gaan. Zoals Gianti al zegt heb je je studententijd maar 1 keertje. Geniet daarvan!

Ik heb ook erg lang getwijfeld om op kamers te gaan. Ook omdat het zo'n grote nieuwe enge stap is in je leven, maar ik ben zo blij dat ik het gedaan heb! Het is heerlijk!

Mijn paard heb ik inmiddels verhuisd naar een stal dichter in de buurt. Ik weet natuurlijk niet hoe het precies zit tussen de eigenaar van die Quater merrie, maar misschien mag jij haar ook verhuizen naar een stal dichter in de buurt?

Ik zal de kans van een geweldige studententijd in ieder geval niet aan je voorbij laten gaan! Paarden zijn er altijd nog :o

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 01:29

Ik zou even aankijken hoe dit jaar gaat. Je hebt zoals ik het lees met moeite je vwo gehaald en hebt het nu ook lastig met je studie. Op kamers gaan is hoe dan ook best een intensief iets, en om dat nu nog te doen terwijl je echt hard aan de slag moet om het jaar te halen, lijkt me niet de meest wijze beslissing. Dan kun je van de zomer op kamers en gesetteld aan je tweede jaar beginnen, en heb je ook meer tijd om aan het idee te wennen mbt je paarden :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 01:32

ik denk dat je eerst heel eerlijk naar je resultaten moet kijken en precies moet achterhalen wat nu de oorzaak was..

uitstelgedrag of puur tijd tekort? dan is het goed om inderdaad op kamers te gaan, zodat je minder afleiding hebt van een buitenritje gaan doen, of in de stal rondhangen, of te lang bij vrienden buurten van de middelbare (zulke dingen kunnen het zijn)..

of zou je er 40 uur aan kunnen besteden en dan nog geen voldoende voor statistiek scoren.. en zijn de vakken met heel veel bloed zweet en tranen gehaald?

in dat geval zou je misschien toch je studie moeten heroverwegen en is op kamers gaan niet de oplossing..

pas als je dat helder hebt voor jezelf, kun je gaan kijken of je het kunt en wilt rondbreien vanuit huis..
of dat je beter op kamers kunt..

en dan opnieuw eerlijk naar jezelf zijn, wat zou je dan doen.. de tijdswinst in de studie, of om uit te gaan en wat langer met vrienden te zijn van de studie (want is je winst van op kamers gaan natuurlijk ook weer verminderd).

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 01:41

Sorry ik vind cijfers echt meevallen. Heel veel valt de eerste vak echt heel erg tegen omdat totaal anders os dan middelbare.. En met extra hulp voor statistiek :)

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 01:42

De shet is wel van mij maar die heeft er geen problemen mee om alleen in het weekend iets te doen denk ik zo :D De quarter is niet van mij maar daar zorg ik wel voor. Ik zou inderdaad wel met de eigenaar kunnen overleggen dat ik haar alleen in het weekend of wanneer ik thuis ben doe. Het lastige is dan weer dat iemand haar moet gaan uitmesten en degene die veel paarden daar doet heeft het al zo druk en ik weet dat het een extra belasting is voor haar. De quarter is van de staleigenaar dus ik denk niet dat verplaatsen een optie is aangezien hij er nu geen stalgeld aan kwijt is, nouja alleen de kosten voor het voer en stalbedeking maar dat is het.

Mijn resultaten is nu ook inderdaad iets wat mij tegen houdt. Op de Erasmus is het ook zo dat je de 60 punten moet halen anders mag je 3 jaar niet meer bij dezelfde faculteit een studie doen. Ik heb enorm weinig contact uren ( rond de 9) en dan één college in de week waardoor het allemaal aankomt op zelfstudie. Het is voornamelijk uitstelgedrag waardoor ik in de problemen kom. Ik ben iedere dag echt wel een paar uur bezig met de studie maar na een uur of 4 houd ik er mee op en ga naar de paarden. Ik beloof me zelf dan dat ik in de avond nog even verder ga wat natuurlijk nooit meer gebeurt.

hierdoor kom ik vooral met het herhalen van de stof in de problemen vlak voor een tentamen...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 01:49

Gianti schreef:
Sorry ik vind cijfers echt meevallen. Heel veel valt de eerste vak echt heel erg tegen omdat totaal anders os dan middelbare.. En met extra hulp voor statistiek :)

dat ligt eraan hoe ze bereikt zijn Gianti..

als ze gehaald zijn door onderschatting met de overstap van de middelbare, of te weinig tijd in gestoken, of omdat de omschakeling van soort stof even wennen was.. dan komt het zeker goed..

maar als ze zich er vol op geworpen heeft en dag en nacht heeft zitten blokken om een 10 binnen te slepen en je komt op het tentamen en je kunt er nauwelijks wat van maken maar haalt gelukkig nog net een voldoende. dan moet je je even achter de oren krabben..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 02:07

Nou ja zoals ze in OP zegt, dat ze eerste tentamen totaal anders was dan verwacht en stAtistiek een ramp in is, vind ik het niet 'zorgelijk' klinken. Maar eigenlijk zoals ik groot deels eerste jaars hoor praten :P

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 02:22

bente_sat schreef:
Het lastige is dan weer dat iemand haar moet gaan uitmesten en degene die veel paarden daar doet heeft het al zo druk en ik weet dat het een extra belasting is voor haar.

Eerlijk
....
Dit is echt niet jouw verantwoordelijkheid en je studie qua tijd, en studententijd qua plezier, 'achterstellen' op basis van deze praktische argumenten...is echt zo zonde. :n
Het siert je dat je zoveel verantwoordelijkheidsgevoel toont en daar mag je trots op zijn. +:)+
Maar zoals gezegd, je studententijd beleef je maar 1x. Op kamers wonen en dichter bij je studie zijn maakt het studeren zelf vaak makkelijker omdat je sneller samen gaat studeren (2 weten meer dan 1 :)) en je meer tijd hebt.
Paarden combineren kan zeker wel met op kamers wonen. Alleen misschien niet in deze combinatie....

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 02:33

TS je geeft aan dat je niet veel contacturen hebt en ook niet zo ver weg woont.
Voor mij geld hetzelfde en ik heb wel een kamer en 2 paarden. Daar ga ik gewoon iedere dag heen en ik slaap dus zowel thuis als op kamers, net wat handig is.
Het is dan alleen wel een kwestie van goed plannen van paarden, studentenleven, werk en studie. Voor mij is het wel goed te doen, maar wel druk.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 13:22

Ik woon niet heel ver weg (30km) maar wel echt in een uithoek en het openbaar vervoer is dan ook echt triest te noemen. Er gaan alleen maar bussen die om 23:00 stoppen met rijden en op zondag pas weer om 9:00 beginnen te rijden. Ik doe er nu 1,5 uur over om op de uni te komen. Opzich best te doen maar op dit moment moet ik er twee dagen heen voor mijn studie en dan een keer voor het paardrijden met de vereniging. Uit gaan is niet mogelijk aangezien er geen nachtbus rijdt en een taxi te duur is.

Het verhaal met de quarter is wat ingewikkelder dan het lijkt. Ze is inderdaad niet mijn verantwoordelijkheid maar ze is verkocht geweest en dit is niet helemaal goed gegaan en de enige reden dat ze terug is gekomen is voor mij. Dit is de reden dat ik mij er eigenlijk wel voor een deel verantwoordelijk voor voel.

Maar aan de andere kant heb ik inderdaad maar een keer een studententijd...
Het zou eigenlijk best mogelijk zijn om naar het weekend één keer terug te komen, hier had ik nog niet over nagedacht!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:38

Ik zou kiezen voor op kamers te gaan :)
Ik heb destijds ervoor gekozen om op kamers te gaan en vrijdagavond en in het weekend terug naar huis te gaan om mijn paardenhobby niet te hoeven opgeven.
Ik zou het zo opnieuw doen.
je studententijd is een mooie tijd, en ik kan je alleen maar aanraden om er ten volle van te genieten :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:46

Goedkoop autootje kopen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:52

Of een scooter.
Dan ben je niet afhankelijk en heb je toch vervoer.
Ik snap je verantwoordelijkheidsgevoel. En inderdaad, dat siert je. Maar als het alleen gaat om naar huis komen na een feest/borrel/enz, zou ik het zoeken in andere vervoersmogelijkheden.
En dan is een scooter of auto wel een simpelere oplossing.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:54

Ik zou zeker overwegen om op kamers te gaan. Je studententijd is zo'n leuke tijd en je studentenruitertijd al helemaal (ga vooral ook eens mee op SO zou ik zo zeggen :D ). Als je dan in het weekend en door de weeks een keertje terug kunt, ben je op zich al een heel eind toch?

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 14:10

Het heen en weer reizen is niet de enige reden om op kamers te willen. Steeds meer vriendinnen gaan op kamers, en ik leer steeds meer mensen kennen die allemaal in Rotterdam wonen. Vaak als we iets afspreken is het dus in rotterdam en daarnaast lijkt het mij ook een hele leuke stad om te wonen. De gezelligheid en alles is bereikbaar.

Een auto/scooter zou nog te overwegen zijn maar dan brengt ook flinke kosten met zich mee en ik weet niet of dat voor mij afweegt tegen het wat het oplevert.

Toevallig is er dit weekend SO concorde waar we heen gaan! Lijkt me echt super gezellig en mijn pokemon outfit ligt al klaar :D

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:16

Ik zou lekker op kamers gaan! Ik ben nu ongeveer een maand op kamers en vind het heerlijk, ondanks dat ik thuis-thuis nog twee paarden heb staan. Gelukkig heb ik andere mensen die voor me kunnen rijden en lieve ouders die voeren en uitmesten..

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:22

Ah leuk dat je mee gaat op SO! Ik kom als t goed is ook nog even aanwaaien (maar mijn studentenruitertijd is toch wel echt voorbij, heb jaaaaen bij Parafrid gereden).

VOlgens mij heb je je keuze eigenlijk al wel een beetje gemaakt als ik t zo lees..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:24

Dan zou ik inderdaad de kamers serieus overwegen.

Is het doordeweeks ook niet mogelijk om bijvoorbeeld 1 dag naar Goudswaard te reizen? Zeker als je weinig contacturen hebt, is het misschien een optie om een ochtend te gaan en dan het weekend. Dan is het alweer 3 dagen. Misschien is er dan nog voor 3 dagen een bijrijdster te vinden? Dat scheelt voor de eigenaar ook weer. Misschien kan Jessica haar ook weer oppakken?

Moet je jezelf alleen wel na de paardenochtend even een schop onder je kont verkopen om weer aan de studie te gaan. Maar dat kun je alleen zelf doen.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 15:01

Haha de keuze wordt inderdaad wel duidelijk voor mijzelf nu. Het wordt op kamers gaan maar dan moet ik nog even bedenken of ik dat nu wil doen of na mijn eerste jaar.

@Amanda, Ja daar had ik nog niet over nagedacht, ik denk dat het prima te doen is om doordeweeks een dag terug te gaan. Er worden voor de andere paarden ook nog verzorgers gezocht maar daar komt weinig reactie op. Daarnaast heeft bep natuurlijk een redelijke gebruiksaanwijzing waardoor het denk ik lastig wordt iemand te vinden. Ik weet niet of Jessica haar weer zou willen gaan doen, zou voor mij en bep natuurlijk helemaal ideaal zijn. Kan het altijd eens vragen, ze is wel weer aan het les geven dus misschien dat het rijden ook wel weer aan het kriebelen is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:09

Dat zou het inderdaad een stuk makkelijker zijn :D
De westernbijrijders liggen niet voor het oprapen inderdaad. En jullie zitten niet in een ideaal gebied. Maar het is een leuk paard en de gebruiksaanwijzing juist een uitdaging. Als je het zelf 3 dagen kan doen en iemand anders voor 2/3 dagen vindt, dan is dat alweer minder belastend voor Henk denk ik.
En ik zou zeker Jessica eens polsen :D