Je leven omgooien; in je eentje verhuizen naar een stad?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Je leven omgooien; in je eentje verhuizen naar een stad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 15:52

Zijn er meer mensen die dit gedaan hebben? Voor mijn gevoel zit ik een beetje vast in mijn omgeving en in mijn leven.

Ik ben negen maanden geleden (vrijwillig) weer vrijgezel geworden na een lange relatie, ook ben ik in de zomer afgestudeerd. Ik woon in een klein dorpje en verreweg de meeste van mijn vriendinnen hebben een relatie en beginnen met samenwonen en dergelijke.

Ik heb een hbo diploma op zak maar ik kan hier in in de buurt in ieder geval geen baan op niveau vinden. Daarom ben ik nu 40 uur per week aan het werk als expeditiemedewerker op een stomerij. Absoluut geen uitdagend werk en ik verdien het minimumloon.

Nu zit ik er steeds vaker over na te denken om bijvoorbeeld naar Groningen of iets dergelijks te verhuizen. Gewoon de boel achter me laten en opnieuw beginnen. Maar hoe doe je dat? En is het verstandig? Leer je snel nieuwe mensen kennen? En hoe zouden jullie het aanpakken? Eerst die leuke baan vinden en dan pas een leuk appartementje/kamertje vinden? Of gelijk radicaal je leven omgooien, een appartement huren, zorgen dat je ergens een horecabaantje krijgt en van daaruit verder solliciteren?

Ik heb inmiddels contact met een paar bedrijven uit Groningen, bij de eerste heb ik het gesprek in ieder geval al binnen! *\o/*

it_is_me

Re: Je leven omgooien; in je eentje verhuizen naar een stad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:55

Geen ervaring mee, maar ik zou zeggen doen! Zoveel heb je niet te verliezen als ik dat lees.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:09

Ik ga met mijn voorganger mee: doen. Zeker aangezien je al een tijdje met het idee rondloopt. Of je snel nieuwe mensen leert kennen, is natuurlijk voor een groot deel van jezelf afhankelijk. Sluit je je aan bij een sportclub of - school, dan krijg je vanzelf wat nieuwe contacten. En misschien zijn er ook wel bokkers die je in je nieuwe stad op sleeptouw willen nemen!

Wel zou ik eerst zorgen dat je een baan vindt en daarna woonruimte zoeken. Dan heb je in ieder geval een doel en een legitieme reden om daar te gaan wonen (ook naar jezelf). Stel dat het lastiger blijkt dan gedacht om een baan te vinden, dan kan dat mentaal best zwaar zijn: zit je in je nieuwe stad, zonder werk...

Ik ben trouwens een paar maanden in mijn eentje naar een andere stad verhuisd. Weliswaar dichtbij mijn vorige woonplaats, maar ik heb in deze stad bijvoorbeeld ook maar één vriendin wonen. De rest woont ergens anders. Ik vind het tot nu toe heerlijk, maar je moet er wel echt zelf wat van maken. Ga zelf je stad verkennen op de fiets of lopend, ga naar een sportclub of -school, etc. Dan leer je de stad kennen en wordt het 'eigen'.

Wat je ook doet, succes met de beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:09

Zoals ik het lees, heb je niets te verliezen, dus why not! Terug kan altijd nog..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:12

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:14

Gewoon doen :)
Solliciteren en dan gewoon lekker op zoek naar een plekje om te wonen.
Wellicht eerst iets tijdelijks todat je wat beters vind.
Zolang je open staat voor nieuwe contacten en ook gewoon in je eentje wat gaat ondernemen ben je zo ingeburgerd.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:20

Doen!

Ik ben zelf afgelopen september van Rotterdam naar Venlo verhuist voor een nieuwe studie.
Ik kende helemaal niemand, maar inmiddels veel contacten (ook buiten mijn klasgenoten om).
Uiteraard moet je daar wel iets voor doen, maar als je het echt wilt komt het helemaal goed!

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:22

Je kunt je natuurlijk nu al inschrijving bij de woningbouw verenigingen in Groningen. Ik zou het inderdaad gewoon doen!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:25

Ik heb het eens gedaan.
Werk gevonden in een stad waar ik zelfs nog nooit geweest was. :+
Toch baan aangenomen en een huisje gevonden in het centrum.
Ik heb zelfs in het begin wel eens moeten zoeken naar m'n huis als ik had gewerkt.
Dan wist ik gewoon niet meer hoe ik er moest komen. :')
Maar door je werk leer je collega's kennen.
In het begin nodigde ik nog vaak 'oude' vrienden uit, dan gingen we de stad in zodat ik daar ook bekend raakte.
Later heb je daar zelf ook vrienden uit de buurt, dat groeit vanzelf.
Ik kocht weer een paard en daar in de buurt gestald, dan leer je ook alweer mensen kennen en groei je daar ook weer helemaal in.
Ik heb daar hele leuke jaren gehad in die stad (ben ondertussen weer terug verhuist) terwijl ik helemaal niet zo'n feestbeest ben of makkelijk met nieuwe mensen kan omgaan.
Dat maakt eigenlijk niks uit, als je in zo'n stad gaat werken en leven, dat komt vanzelf.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:26

Absoluut doen, Nederland is klein genoeg om met verjaardagen en andere speciale gelegenheden bij elkaar langs te gaan voor een dagje.
Ik ben ook behoorlijk wat kilometers verderop gaan wonen van vrienden en familie, heb er absoluut geen spijt van.
In een stad gaan wonen waar ik eigenlijk niemand kon! Bleek later dat een collega van mij twee straten achter mij woont... Hahaha!
Ik ben verhuisd om dichter bij mijn werk te komen te wonen in tegenovergestelde richting van de dagelijkse files.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:27

Zou het andersom aan pakken, soliciteren naar een andere baan en afh. van waar je aangenomen wordt daar in de buurt gaan wonen. Dus niet nu al verhuizen nu je nog geen baan hebt (althans niet 1 die aansluit op je studie).

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:28

Wat interessant dat je dit topic opent. Ik zit wel een beetje met het zelfde te worstelen de laatste tijd.
Alleen heb ik niet net een relatie achter de rug en woon ik nog lekker bij mijn vader in huis.
Ondertussen wordt ik komend jaar wel 24 en zit de laatste tijd toch steeds meer dat ik wel iets nieuws wil. Woon ook in een dorpje en heb het hier wel een beetje gezien.
Ik heb een aantal mensen waar ik heel goed mee kan hier in het dorp maar over het algemeen is het niet mijn slag volk.

Echter zou ik dan misschien wel richting Overijssel toe willen ofzo. Maar ik heb hier in de buurt ook wel weer leuke huisjes gezien. Echter zit ik dan wel weer met werk. Werk nu halve dagen en kan voor mij dus nog niet uit om zelf een huis te nemen.
Maar zet die stap maar eens.

Mijn tip aan jou is zeker doen.
Ga lekker uitkijken naar werk en kijk of je alvast wat leuke huisjes enzo kunt vinden!
Stiekem moet ik dit zelf ook doen maar zet die stap maar eens. Dat is heel moeilijk!

Heel veel succes in ieder geval, ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen en hoe je zoektocht eruit gaat zien!
Laatst bijgewerkt door Karin92 op 24-01-16 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:28

Ik heb precies dat gedaan inmiddels dik 5 jaar geleden: paard & cavia ingepakt en in mijn eentje verhuisd naar een nieuwe baan in Groningen (vanuit Maastricht :P ). Voor mij was het een kwestie van dé baan waarvoor ik wilde verhuizen, de rest volgde vanzelf. Dat werkcontract heb ik wel hard nodig gehad bij het vinden van een huisje trouwens, woningbouw kom je niet zomaar tussen hier en particulier willen ze bijna altijd dat je bewijs hebt dat je iig voor een behoorlijke tijd minimaal 2-3x de huur per maand verdient anders kom je niet in aanmerking voor woningen.

Ik was vóór het sollicitatiegesprek nooit eerder in Groningen geweest en meer dan wat vage kennissen had ik in de wijde omtrek hier niet. Via paard op pensionstal en nieuwe werk leerde ik binnen no time veel mensen kennen, echt "mijn" cirkeltje mensen vinden heeft wel een aardige tijd geduurd. Nu wil ik hier liever zelfs niet weer weg :) (maar mocht mijn volgende baan ook weer ergens ver weg zijn, dan flik ik dit grapje zó weer. Het is mij prima bevallen).

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 17:30

Wauw wat een snelle en positieve reacties!

Ik denk dat ik het ook gewoon ga doen. Soms moet je ook risico's nemen vind ik. Al is het wel eng natuurlijk.

Sjolvir: Daar heb je een punt. Ik denk ook dat ik inderdaad eerst een baan ga zoeken en dan met mijn baan mee verhuis inderdaad.

Vientje: Zijn er een beetje makkelijk woningen te krijgen in Groningen? Of moet je echt jaren staan ingeschreven? Voor mij hoeft het absoluut niet groot, een kamer vind ik ook al goed maar ik wil toch wel heel graag mijn eigen douche/wc en keuken. :+

Hoe kwamen jullie aan woningruimte? En heeft er iemand ervaring met Leeuwarden? Het hoeft voor mij namelijk niet perse Groningen te worden maar de randstad trekt mij in ieder geval absoluut niet.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:19

Stad Groningen zelf is een drama qua woonruimte. Collega's van me staan (meer dan) 5 jaar ingeschreven bij de woningbouw of studentenkamerverhuurplatforms en komen nu pas langzaamaan in aanmerking voor woningen (studentenkamers/studio's/appartementjes dan hè). Particulier betaal je 800 kaal voor een bezemkast als je pech hebt. Er zijn wel goede en betaalbare woonruimtes te krijgen natuurlijk, maar daarvoor moet je mazzel en een goed netwerk hebben :)

Omgelegen dorpen is het wel makkelijker, ik huur particulier een vrij ruim appartement met tuin en goede OV-verbindingen/voorzieningen nabij voor minder dan de helft wat ik er in Groningen zelf voor kwijt zou zijn. Gewoon via de makelaar, ik had binnen een dag een woning (mocht zelfs uitzoeken uit meer dan 15 appartementen vd zelfde prijsklasse := ) na wat gewapper met mijn arbeidscontract en een live bezoekje aan de makelaar :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:24

Waarom Groningen? Er zijn inde Ranstad vaak meer banen besckibaar, afhankelijk van jouw opleiding. Nooit gedacht om naar de Randstad te verhuizen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:25

janouk schreef:
Waarom Groningen? Er zijn inde Ranstad vaak meer banen besckibaar, afhankelijk van jouw opleiding. Nooit gedacht om naar de Randstad te verhuizen?

Ze geeft toch aan dat ze niet naar de Randstad wil?

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 19:41

Relaxed schreef:
janouk schreef:

Ze geeft toch aan dat ze niet naar de Randstad wil?

Klopt inderdaad, de randstad trekt mij totaal niet.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 19:42

Vientje schreef:
Stad Groningen zelf is een drama qua woonruimte. Collega's van me staan (meer dan) 5 jaar ingeschreven bij de woningbouw of studentenkamerverhuurplatforms en komen nu pas langzaamaan in aanmerking voor woningen (studentenkamers/studio's/appartementjes dan hè). Particulier betaal je 800 kaal voor een bezemkast als je pech hebt. Er zijn wel goede en betaalbare woonruimtes te krijgen natuurlijk, maar daarvoor moet je mazzel en een goed netwerk hebben :)

Omgelegen dorpen is het wel makkelijker, ik huur particulier een vrij ruim appartement met tuin en goede OV-verbindingen/voorzieningen nabij voor minder dan de helft wat ik er in Groningen zelf voor kwijt zou zijn. Gewoon via de makelaar, ik had binnen een dag een woning (mocht zelfs uitzoeken uit meer dan 15 appartementen vd zelfde prijsklasse := ) na wat gewapper met mijn arbeidscontract en een live bezoekje aan de makelaar :+

Ik ben hier totaal een leek mee maar als ik op internet zoek zie ik toch best veel appartementen of kamers te huur aangeboden worden? Ik hoef ook absoluut niet in hartje Groningen te wonen, misschien dat dat ook helpt? Of zit er echt een systeem in dat de langst ingeschrevene sowieso voorrang heeft oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:47

Wat je voorbij ziet komen aan appartementen daar moet je vaak wel minimaal 3x de huur van verdienen :)

De kamers worden veelal alleen aan studenten verhuurd in Groningen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:49

Bij de meeste van dat soort sites gaat het ook nog op lengte van ingeschreven staan :j als nieuw ingeschrevene kom je bij alles waar je op reageert onderaan de lijst te staan.

Particulier (makelaar) werkt niet zo, maar daarvoor mag je in de stad (ook de meeste buitenwijken) behoorlijk betalen en een contract bij een werkgever met salarisgarantie neerleggen voordat je mag huren.

Je kunt ook altijd nog kijken naar antikraak en onderhuur bij bijv mensen die tijdelijk naar het buitenland gaan oid. daar heb ik geen ervaring mee, de onzekere basis daarvan zat ik niet op te wachten.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:52

Gewoon doen! En Groningen is een leuke stad, ik kom er vandaan en ben 1 november verhuisd naar een klein dorpje op de Veluwe dus eigenlijk jouw situatie maar dan andersom haha. Rondom Groningen zijn genoeg leuke wijken niet al te ver van de binnenstad. In Groningen leer je snel genoeg mensen kennen. Ik merk dat dat hier wat lastiger gaat maar ik ben dan ook niet iemand die echt gauw alleen dingen doet. Dus dat ligt ook voor een deel aan mezelf. Verder ben ik eigen baas en is deze locatie voor mij alleen maar gunstiger qua werk, dus daarin kan ik je niet helpen. Ik ben overigens 4 jaar jonger dan jou, dus als ik het kan dan moet het jou zeker lukken ;).

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:56

Ik zou wel eerst een baan vinden, dan heb je financieel iets met zekerheid.

Succes ermee.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:56

Ja ik ben druk aan het solliciteren! Ik wil inderdaad eerst financiële zekerheid hebben. Kan moeilijk een appartementje gaan huren zonder geld haha.

Ik ben nu door een vriend getipt om me in te schrijven bij moymoy.nl. Kennen jullie dat? Staan wel erg leuke huisjes op moet ik zeggen!

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:07

Groningen is n hele leuke stad! Ik ga in 2016 ookvanuit n dorpje bij Arnhem naar het noorden verhuizen. In mijn geval word t samenwonen , maar t is wel een zelfde soort stap :)
Ik kreeg de tip dat op de site van Nijenstede woningbouw wel eens huizen staan die per direct beschikbaar zijn!