wel of niet naar crematie vader?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

wel of niet naar crematie vader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 19:07

Sinds april vorig jaar heb ik het contact met mijn vader verbroken.
dit heb ik o.a. gedaan omdat hij de laatste jaren ,sinds ik gehoord heb dat ik bipolaire stoornis heb,steeds vervelende opmerkingen naar mijn hoofd kreeg over de psychiatrie of het hebben van een uitkering.
ook tijdens mijn opnames in een GGZ heeft hij nooit iets van zich laten horen of zien .
toen ik hem de laatste keer nadat hij zo'n opmerking maakte vroeg wat dan het verschil maakte tussen een gebroken been of een psychische aandoening ,antwoorde hij"een gebroken been is tastbaar en dat niet"
toen zei ik"dus als het niet tastbaar is
bestaat het niet"
dat vind hij dus.
sindsdien heb ik het contact verbroken.
Nu heb ik begin december gehoord dat hij ongenezelijk ziek is.
ik heb hem eind december een kaartje gestuurd om hem sterkte te wensen,maar daar heb ik niks op gehoord.

nou blijft de vraag maar door mijn hoofd spoken"wat doe ik als hij overlijdt?"
Wil ik hem voor die tijd nog zien,wil hij dat?
ga ik naar de crematie?
oom met de hulp van mijn spv'er kom ik er niet uit.
wie heeft hier ervaring mee en kan mij advies geven?

MarlindeRooz

Re: wel of niet naar crematie vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:08

Ik zou gaan, voordat je er voor de rest van je leven spijt van hebt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:09

Ken je de mensen die wel gaan goed? Je kunt er ook voor hun zijn als steun.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:10

Als je gaat doe het niet uit verplichting naar een ander toe maar doe het voor jezelf. Jij bent toch echt de enige die antwoord kan geven op je vraag.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:11

Ik ben zelf van niet bij leven dan ook niet bij dood maar iedereen moet dat voor zich weten. Ik moet er niet aan denken dat ik mensen járen niet zie en dat ze wel op mijn crematie komen! Ik heb het ook duidelijk beschreven. TS je moet je gevoel volgen en daar kan een ander je moeilijk in raden. Sterkte!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:14

Kan je ermee leven als je niet gaat? Wat als hij morgen overlijd, heb je dan spijt dat je niet gegaan bent?

Als je gaat, doe dat dan omdat je dat zelf wilt, nodig hebt, vindt of voelt en niet omdat het hoort, omdat anderen vinden dat het ongehoord is als je het niet doet

Afscheid nemen kan je maar 1 keer, maar je kan ook op je eigen manier afscheid nemen.

Denk niet dat er iemand is die je hierin echt advies kan geven. Voel met je hart, stem af met je verstand en luister niet naar je omgeving

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:16

Voor wie zou je naar de uitvaart gaan?
Je vader niet, die is dood.
Je zou dan voor jezelf en de nabestaanden gaan.
Hoe belangrijk vind jij dat?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:23

Ik heb eenzelfde soort kwestie.
Ik heb mijn vader niet meer gesproken sinds december 2012.
Ik heb mezelf hetzelfde afgevraagd.
Ik zou niet gaan.
Ik persoonlijk dan.
Of jij zou gaan kan alleen jij zelf beslissen.
Als je denkt dat je spijt krijgt dat je niet gegaan bent, dan zou je kunnen gaan.
Boeit het je niks, zou ik niet gaan.

Tuurlijk kan je voor de nabestaanden gaan,en tuurlijk is je vader dan dood en zal er niks van meekrijgen.

Het is echt wat je er zelf aan hebt als je wel of niet gaat.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:25

Ik denk dat het goed is als je gaat.
Maar dan met de gedachte aan de mooie tijden die jullie hebben gehad...
Een vader, daar heb je er maar 1 van en als hij er straks niet meer is ga je hem echt missen!! Ondanks die rot opmerkingen.
Ga nou maar, want over doen kan niet meer. Heel veel sterkte komende tijd! Xx

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:30

Ik denk zelf ook dat ik zou gaan (op basis van jouw verhaal) hij heeft je gekwetst, is niet steunend geweest en heeft je op die manier ook miskend, maar is hij al die jaren altijd een slechte vader geweest? Hoe hij heeft gereageerd is zijn beperking

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:31

Persoonlijk zou ik nog een keer bij hem langs gaan bij leven, als dat fijn voelt kun je vaker/naar de crematie. Voelt het niet fijn kun je op dat moment afscheid nemen en is het klaar?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:32

Als mijn vader nu zou overlijden weet ik niet of ik een kaart krijg.
Weet wel dat mijn stiefmoeder (op dit moment) niet op mijn aanwezigheid zit te wachten dus daarom zou ik (nu iig) niet gaan.
Mijn vader is er dan al niet meer, dus voor hem hoef ik niet te gaan.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:38

smurffie schreef:
Persoonlijk zou ik nog een keer bij hem langs gaan bij leven, als dat fijn voelt kun je vaker/naar de crematie. Voelt het niet fijn kun je op dat moment afscheid nemen en is het klaar?

Eens, je hebt niet lang meer om de band te herstellen. Ondanks dat hij je heeft gekwetst, blijft het toch je vader. Hopelijk komen jullie dichter bij elkaar en kunnen jullie op een waardige manier afscheid nemen.

Heel veel sterkte met de hele situatie :(:)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:43

Ik zou ook gaan, bij voorkeur voor het overlijden. Je gaat er mogelijk spijt van krijgen als je het niet doet, het is dan niet meer terug te draaien.

Als het niet gewaardeerd wordt of je zit er na het bezoek toch niet op te wachten, sta je op dezelfde plek als nu en zul je waarschijnlijk niet heel veel spijt hebben dat je wél geweest bent. Dan is het enkel tijdverspilling geweest, en heb je de mogelijke spijt en twijfels (wat als ik nu wél gegaan was?) weggenomen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:46

Ik zou me ook niet druk maken over zijn crematie maar over of je hem nog wilt zien voordat hij daadwerkelijk overlijdt.
Kun jij leven met het feit dat je het nooit bij hebt kunnen leggen?
Ga je geen spijt krijgen als je niet geprobeerd hebt om het uit te praten? Misschien niet direct, maar denk ook over 10 jaar, ga je dan geen spijt krijgen, of als je toekomstige kinderen (als je die krijgt) bijvoorbeeld om hem gaan vragen.

Hoe was jullie relatie voordat dit gebeurde?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 19:53

Ik heb goed contact met mijn broer en zussen,
(mijn stiefmoeder kan ik niet goed mee,zij kan me gestolen worden.)
als ik ga zal dat ook voor hen zijn.
maar ik heb het gevoel dat ik het vooral zal doen om gelul te voorkomen,dat is natuurlik ook niet goed.
mijn vader is een harde man,materialistisch zijn we nooit wat tekort gekomen,maar emotioneel heb ik weinig steun van hem gehad.
ook niet na het overlijden van mijn moeder toen ik 13 was.
naar een dokter mochten we niet,dat kostte geld.
ik heb maanden met een gigantische wond op mijn been rondgelopen,maar mocht niet naar de dokter.
"Gaat wel over voor je een jongetje wordt "werd er dan gezegt.
Ik werd op school heel veel gepest,als ik dan overstuur thuiskwam werd er gezegt"je zal het er zelf wel naar gemaakt hebben"
En zo kan ik nog wel wat voorbeelden opnoemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:03

Ik denk dat hier geen 'goed of fout antwoord' voor is en dat alleen jij en je gevoel het weten en moeten doen wat goed voor jezelf is.
Wat je je misschien wel kunt afvragen: heb jij nog behoefte aan afsluiting voordat je hem straks niet meer kunt spreken? Dat hoeft misschien niet face to face, maar misschien kun je hem een brief schrijven waarbij je je hart lucht en hem verteld hoe zijn woorden jou hebben gekwetst? Het zou heel vervelend zijn wanneer je straks geen afsluiting hebt en die mogelijkheid er ook niet meer is.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:05

dit is het laatste wat je evt zou kunnen doen. je kunt het niet weer terug draaien en toch gaan.
jij bent de enige die dit kan beslissen

het leven is kort!

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:05

Niet gaan.
En dat geklets van het is wel je vader is onzin,juist een ouder hoort een kind niet de grond in te boren.
Ouder worden is makkelijk maar het werkelijk zijn is wat anders.
Hij wilt je nu al niet zien anders had hij wel gereageerd op je kaartje dus waarom wel bij de dood??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:06

Cayenne schreef:
Ik denk dat hier geen 'goed of fout antwoord' voor is en dat alleen jij en je gevoel het weten en moeten doen wat goed voor jezelf is.
Wat je je misschien wel kunt afvragen: heb jij nog behoefte aan afsluiting voordat je hem straks niet meer kunt spreken? Dat hoeft misschien niet face to face, maar misschien kun je hem een brief schrijven waarbij je je hart lucht en hem verteld hoe zijn woorden jou hebben gekwetst? Het zou heel vervelend zijn wanneer je straks geen afsluiting hebt en die mogelijkheid er ook niet meer is.

Ik denk dat je daar een man die ongeneselijk ziek is nog (voor zijn gevoel) een schop nageeft.

Stel ik heb ruzie met iemand en ik lig door te gaan, dan is het vreselijk als je van diegene een brief krijgt met alles wat je fout hebt gedaan.
Dan kan degene beter maar niets schrijven.

Of je belt een x en kijkt hoe er gereageerd wordt en dan kun je altijd nog beslissen om een x langs te gaan.
Of je laat het zoals het nu is.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:12

Weet je, zo'n uitnodiging kan je maar 1 maal missen/ negeren.
Je heb niet veel gevoelens voor je vader, of je begrijpt hem niet zo en andersom. Dat mag/kan uiteraard.
Door het leven word je door schade en schande wijs en trek je je eigen conclusie.
Zou je niet gaan hebben andere wat te banketstaaf.. als je gaat hebben andere ook wat te banketstaaf...
Persoonlijk zou ik de eer aan jezelf houden. Ik zou gaan. Je zou een gedeelte over kunnen slaan, zoals de condoleance. Maar ga naar de uitvaart en schrijf in het register dat je geweest bent. Iedereen langs of zelf in de formatie staan zou ik persoonlijk niet willen. Maar lieve ts.. wij kunnen jou denk ik niet echt advies geven. Want dingen voelen voor jou doen we niet. Wel wil ik je echt op het hart drukken dat zulke dingen echt eenmalig zijn. Het zou zonde zijn als je achteraf zoiets had van als ik, of had ik maar... Hou de eer aan jezelf maar hou ook de regie over je eigen kunnen in de hand. Sterkte en wijsheid gewenst

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:22

colunder schreef:
Nu heb ik begin december gehoord dat hij ongenezelijk ziek is.
ik heb hem eind december een kaartje gestuurd om hem sterkte te wensen,maar daar heb ik niks op gehoord.

nou blijft de vraag maar door mijn hoofd spoken"wat doe ik als hij overlijdt?"
Wil ik hem voor die tijd nog zien,wil hij dat?
ga ik naar de crematie?
oom met de hulp van mijn spv'er kom ik er niet uit.
wie heeft hier ervaring mee en kan mij advies geven?

Hoi TS,
ten eerste;: heel erg rot, hij jij al die jaren bent gekwetst en wat al niet. En je wordt nu met je neus op een aantal feiten gedrukt, op een moment dat dat (oliebol happens) niet direct uitkomt.

Je schrijft de vraag op, of hij jou nog wil zien - de grootste vraag is natuurlijk wat jij wil. En dat IS ingewikkeld, er is natuurlijk nogal wat gebeurd.

Je schrijft over ongeneeslijk ziek, maar is er een indicatie van de tijd? (Nog drie weken is al heel anders dan drie maanden of een paar jaar...)

Ooit had een vergelijkbare situatie met mijn moeder en ik ben toch maar gegaan. Zowel een enkel bezoek aan het ziekbed in ziekenhuis als crematie. Gewoon voor mezelf, om dingen af te sluiten. Dat gaf rust. Erg prettig.

Sterkte met de hele situatie! !!

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:23

Je zou mocht het zo ver zijn ook besluiten om het crematoriumte bellen met de vraag of je van te voren/ erna even afscheid mag nemen mocht je de dienst niet mee willen maken.
heeft een kennis van mij ook zo gedaan

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:26

Gaan. Je komt hoe dan ook op een punt in je leven dat je spijt krijgt als je het niet doet. Sterkte.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:38

Denk dat de belangrijkste vraag is, wil je zelf gaan? Je moet dit echt voor jezelf doen en niet voor anderen. Ik weet ook niet hoe lang het geleden is dat je hem voor het laatst gezien hebt.
Er schieten mij zo wat dingen door mijn hoofd, wellicht is het kaartje achter over gedrukt door je stiefmoeder? Al je zelf al zegt dat ze je gestolen kan worden.
Maar wellicht is je vader wat bijgedraaid nu hij eigenlijk in hetzelfde schuitje zit. Op dit moment denk ik bij ongeneselijk ziek aan 1 ziekte die je ook niet vanaf de buitenkant kan zien. Mensen kunnen behoorlijk veranderen als ze weten dat ze ongeneselijk ziek zijn. Persoonlijk zou ik op dit moment heen gaan. Ondanks dat hij je pijn gedaan heeft. Wordt je daar weer weggestuurd dan is het duidelijk. Ook al zal dat even behoorlijk pijn doen. Jij hebt je best gedaan en je hoeft je verder niet te verontschuldigen naar niemand toe. Nu niet en later. Ik zou me dan alleen niet weg laten sturen door je stiefmoeder, maar echt door je vader.
Het is een grote stap die je moet maken en op dit moment moet kunnen. Maar alleen dan kan je later je zelf nooit wat verwijten.
Ik heb de relatie tussen mijn oom en opa zien verbeteren nadat mijn opa op zijn sterfbed lag. Mijn opa was ineens als zijn kwaadheid kwijt