Gootsteen (snij)plank voor demente vader (lees verhaal)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Gootsteen (snij)plank voor demente vader (lees verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 15:41

Oké, ik weet niet of dit een topic is voor HTT of MWS, maar ik probeer het hier even.
Mijn vader is erg dement en zit in een verzorgingstehuis.
Hier deelt hij de badkamer met een andere mevrouw (de badkamer zit tussen de twee kamers in en beide kunnen zo naar binnen lopen). Mijn vader vindt deze mevrouw erg eng en durft daarom niet meer op de badkamer naar de WC.
Met als gevolg dat hij in de gootsteen van zijn keukentje plast.
Dat gaat dus enórm stinken en hij kan niet begrijpen dat hij dit niet meer mag/kan doen.
Ik heb aan de verzorging aangegeven dat ik wil dat dit stopt, dat ik graag zie dat de gootsteen dichtgemaakt wordt met een plank oid, maar dat is volgens hen een vrijheidsbeperkende maatregel en kan niet zomaar gedaan worden.
Nadat ik vandaag voor de zoveelste keer over mijn nek ben gegaan op zijn kamer, wil ik het heft in eigen hand nemen en ben online gaan zoeken voor een kunststof snijplank die speciaal is om over je ronde gootsteen te leggen.
Die kan ik alleen dus nergens vinden. Ronde snijplanken genoeg, maar die vallen niet in de bak zeg maar.

Heeft iemand een idee waar ik deze kan kopen?
Ik zou liever ook een andere oplossing zoeken, maar ik ben bang dat we het zelf moeten aanpakken.
Mocht ik niets kunnen vinden dan zullen we zelf een plaat moeten zagen, maar ik wil graag een nette plank hebben, zodat het niet echt opvalt dat hij zijn behoefte in de gootsteen doet.

Amaris

Re: Gootsteen (snij)plank voor demente vader (lees verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:43

Maar waar wil je de plank dan voor gebruiken? Als een soort deksel?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:45

ik vind dit ook eigenlijk niet een oplossing. dit is echt symptoom bestrijding.

waarom vindt hij die vrouw eng? kunnen er geen schema's of afspraken gemaakt worden, kan hij niet naar een kamer waar hij niet hoeft te delen of kan delen met een ander die niet eng is?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:47

Inderdaad... De oplossing voor hem zou zijn om een kamer te hebben zonder enge buurvrouw. Is hij bang dat ze zomaar binnenwandelt of is het een ander probleem?

dement is sowieso sneu, maar ik denk dat de hulp iets verder nodig is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:47

Hebben moderne po's tegenwoordig niet een deksel?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:48

Maar waar moet hij dan plassen? Toch niet in doodsangst in die badkamer?

Kun je niet beter gaan kijken naar andere plekken voor hem om te plassen, desnoods op een speciale stoel die op de kamer kan staan? Dat lijkt me frisser dan de gootsteen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:48

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:49

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 15:50

De plank moet idd als een deksel fungeren, zodat hij niet meer in de gootsteen kan plassen.

Overdag gaat mijn vader vaak op de gang naar het toilet, maar 's nachts (en tegenwoordig ook steeds vaker overdag) gebruikt hij zijn gootsteen.

EW, ik ben het helemaal met je eens, dit ís geen oplossing. Maar de mevrouw gaat niet naar een andere kamer en mijn vader ook niet. Je krijgt een kamer aangewezen en daar blijf je tot je dood.
Afspraken maken gaat niet met demente mensen, iig niet met mijn vader en zijn buurvrouw. Die zijn beide te ver weg om met veranderingen te kunnen dealen.
Mijn vader raakt overstuur als je met hem erover begint, dus we moeten dit grondig en goed aanpakken. Zeggen: mag je niet meer doen pap, dat gaat niet, dat snapt hij niet meer.

We hebben hier te maken met een zwaar demente man, die nog wel fysiek heel goed is, maar de verstandelijke inhoud heeft van een kind van 2.

Postoelen zijn geen optie, dat mag niet en hij weet niet waarvoor ze dienen. Dat kun je uitleggen zo vaak je wilt, maar dat komt niet binnen.
Laatst bijgewerkt door Imker op 22-01-16 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:51

Inderdaad een postoel o.i.d. zou een fijnere oplossing zijn.
Ik denk namelijk dat als je zijn 'wc' weghaalt hij een andere plek gaat zoeken die niet op de badkamer is, en wellicht krijg je dan nog viezere rituelen...

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:52

Mmmm, ok, plankje leggen en wc-stoel plaatsen dan?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:52

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:53

Ah, stuk helderder.

Misschien een gek idee, maar bij caravans heb je vaak een plaat die over en spoelbak kan. Daar al aan gedacht?

Azmay

xLoki schreef:
Ik denk namelijk dat als je zijn 'wc' weghaalt hij een andere plek gaat zoeken die niet op de badkamer is, en wellicht krijg je dan nog viezere rituelen...

Inderdaad, ik kende een man op de gesloten afdeling die niet te beroerd was een bloempot of willekeurige kom te gebruiken -O-

Prrrr

xLoki schreef:

Dat. Als een postoel niet mag, mag een po-emmer (met deksel...) dan wel? Kan onder zijn bed staan? Stukken hygienischer dan een rondje gootsteen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 15:56

Het zou idd heel goed kunnen dat hij een andere plek gaat zoeken dan, maar de urinelucht is zó penetrant op zijn kamer, dat het niet gezond is dat hij daar in verblijft.
Hij wil ook niet naar de gezamenlijke huiskamer toe, omdat hij niet met andere mensen samen wil zijn.

Zo'n plank voor in de caravan kan ik dus nergens vinden, al weet ik wel dat ze er zijn. Maar waar?....

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:57

Inderdaad, een po stoel lijkt mij ook een oplossing. Kan hij die niet op zn (slaap)kamer hebben? De zorg kan de po 's morgens zo legen en schoonmaken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:57

Mijn opa plast ook wel in de gootsteen van zijn slaapkamer.
De thuiszorg (die elke ochtend komt) weet dit en spoelt elke ochtend deze even door met heet water en een scheut chloor.
Ik vond het ook raar dat hij dit deed... maar volgens de thuiszorg doen meer oudere mannen dit en is dat geen probleem (als het maar even doorgegeven wordt).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 22-01-16 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:00

Och och arme man. Succes ts.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:00

Imker schreef:
Het zou idd heel goed kunnen dat hij een andere plek gaat zoeken dan, maar de urinelucht is zó penetrant op zijn kamer, dat het niet gezond is dat hij daar in verblijft.
Hij wil ook niet naar de gezamenlijke huiskamer toe, omdat hij niet met andere mensen samen wil zijn.

Zo'n plank voor in de caravan kan ik dus nergens vinden, al weet ik wel dat ze er zijn. Maar waar?....

Caravandealer bellen om te vragen?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:02

Elke.dag een flinke scheut gloor er in.
En daarvoor even goed heet water er door laten lopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:03

Brainless schreef:
Mijn opa plast ook wel in de gootsteen van zijn slaapkamer.
De thuiszorg (die elke ochtend komt) weet dit en spoelt elke ochtend deze even door met heet water en een scheut chloor.
Ik vond het ook raar dat hij dit deed... maar volgens de thuiszorg doen meer oudere mannen dit en is dat geen probleem (als het maar even doorgegeven wordt).

Zou zoiets geen optie zijn?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:04

ik snap je dubio, en ik weet ook niet of ik de mogelijkheid gootsten weg zou halen. de kans dat hij helemaal niet meer gaat plassen is er ook nog. of hij laat het gewoon lopen.

kun je niet met de verzorging afspreken dat er inderdaad s'ochtends en s'avonds met chloor of azijn gespoeld gaat worden? blijft hij gewoon naar de "wc" gaan.

moe took zeggen dat ik "tot je dood opdezelfde kamer"wel erg star vind, helemaal als je ziet dat er iemand echt bang/ongelukkig is

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 16:07

Ik kom 3x per week. Chloor mag niet op de kamer staan ivm mogelijke vergiftiging als hij ervan gaat drinken en de huishoudelijke dames doen dat niet.

EW, echt ik heb het al aangekaart, meerdere malen. Maar ze verhuizen mijn vader niet naar een andere kamer. Heel jammer, dat vind ik ook. Vind het ook sneu dat hij niet beter geholpen kan worden,maar er zijn regeltjes waar ze zich aan moeten houden.