Argumenten gezocht: stelling over verstandelijk beperkten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chroosje

Argumenten gezocht: stelling over verstandelijk beperkten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 15:07

Beste allemaal,

Voor een opdracht voor school (wij noemen dit de meesterproef, het is een soort van klein profielwerkstuk) heb ik een aantal deelvragen bedacht die over dit onderwerp gaan. Een van deze deelvragen is: “Hoe kijkt het volk aan tegen het dilemma: Hebben verstandelijk beperkten het recht om kinderen te krijgen?”.

Deze deelvraag wil ik gaan beantwoorden aan de hand van een enquête onder de bovenbouwleerlingen en docenten van mijn school, omdat ik het moet beperken tot 50 à 60 enquêtes, anders was bokt een goed alternatief geweest.

Ik heb voor deze enquête redenen nodig voor de stelling, en tegen de stelling, dit moeten er zo veel mogelijk zijn. Nu heb ik zelf al wat argumenten bedacht en opgezocht, maar ik loop vast, wie kan mij helpen?

De argumenten die ik al vóór de stelling heb zijn:
- Iedereen het recht heeft om kinderen te krijgen
- Iedereen het recht heeft om gelukkig te zijn
- Verstandelijk beperkten best voor een kind kunnen zorgen (eventueel met hulp)
- Het kind ook gelukkig kan worden met verstandelijk beperkte ouders
- Er moet gekeken worden naar het individu, en niet naar de hele groep

De argumenten die ik al tégen de stelling heb zijn:
- Deze mensen niet voor zichzelf kunnen zorgen, dus ook niet voor een kind
- Het kind de dupe wordt van de problemen van zijn/haar ouders
- Het kind geen voorbeeld heeft aan zijn/haar ouders
- Het kost erg veel geld (denk aan hulp van instanties die helpen bij de opvoeding)

Onder het begrip "verstandelijk beperkt" versta ik mensen met het syndroom van Down, zwakbegaafde mensen etc. Mensen die dus niet tot amper in staat zijn om voor zichzelf te zorgen.

Ik weet dat hier al meerdere topics over lopen, maar omdat sommige hiervan niet zo recent meer zijn en ik alles verzameld wil hebben, leek het me handig om een apart, nieuw topic te openen. Overigens is het dus niet de bedoeling dat dit een discussietopic wordt, maar dat er gewoon redenen worden gegeven waarom wel en waarom niet.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Chroosje op 22-01-16 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Re: Argumenten gezocht: stelling over verstandelijk beperkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:10

Ik zou verstandelijk beperkten wel afbakenen. Wat is volgens jouw stelling verstandelijk beperkt? Iemand met syndroom van down, en welk niveau dan? Of ook bv mensen met autisme, en vanaf welke gradatie dan? Of laagopgeleiden? Mensen met een iq van minder dan 100?

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 15:12

verootjoo schreef:
Ik zou verstandelijk beperkten wel afbakenen. Wat is volgens jouw stelling verstandelijk beperkt? Iemand met syndroom van down, en welk niveau dan? Of ook bv mensen met autisme, en vanaf welke gradatie dan? Of laagopgeleiden? Mensen met een iq van minder dan 100?
Ik bedoel inderdaad mensen met het syndroom van Down, zwakbegaafde mensen, even kort door de bocht: mensen die niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Ik heb het aangepast!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:15

Je laat het geloof ook buiten beschouwing. Dat zou je ook nog als argument kunnen gebruiken.
En vergeet niet de tweede wereldoorlog en de gevolgen daarvan op de mening over dit onderwerp

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:19

Hoeveel is datzelfde volk bereid te betalen voor die opvatting?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:34

Ik vind je stelling ook onvoldoende afgebakend. Je lijkt te weinig kennis over de doelgroep te hebben, om er iets over te kunnen zeggen. Dat iemand het syndroom van Down heeft, wil bijvoorbeeld niet zeggen dat hij/zij niet voor zichzelf of een ander kan zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:03

Je moet het inderdaad echt gaan afbakenen in IQ scores. De doelgroep waarmee ik werk heeft bijvoorbeeld een IQ onder de 20. Die lopen in luiers.
Dat is heel anders dan iemand met een IQ rond de 70 die met wat ondersteuning zelfstandig kan functioneren.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:06

ievie schreef:
Ik vind je stelling ook onvoldoende afgebakend. Je lijkt te weinig kennis over de doelgroep te hebben, om er iets over te kunnen zeggen. Dat iemand het syndroom van Down heeft, wil bijvoorbeeld niet zeggen dat hij/zij niet voor zichzelf of een ander kan zorgen.

:j Hier sluit ik me bij aan. Ik zou me eerst even verdiepen in de term verstandelijk beperkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:45

Chroosje schreef:
verootjoo schreef:
Ik bedoel inderdaad mensen met het syndroom van Down, zwakbegaafde mensen, even kort door de bocht: mensen die niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Ik heb het aangepast!

Is nog erg algemeen en idd te kort door de bocht. Als ik bij wijze van spreken op tv naar een dubbeltje op z'n kant kijk zie ik ook mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen en zichzelf continu in de nesten werken ;)

Je kunt een stelling pas goed verdedigen en bediscussiëren als je definitie van zwakbegaafdheid voor alle partijen precies helder is en niet over te twisten valt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:47

Los van je argumenten, heb je ook feiten? Om hoeveel mensen gaat het, hoeveel van hen hebben een kinderwens, en bij hoeveel van hén willen de ouders geen verplichte anticonceptie of sterilisatie opleggen? Want dat kan al hè, als ouder kan je al voorkomen dat je ernstig zwakbegaafde kind een kindje kan krijgen.

En wórdt een kind ook de dupe van de problemen van de ouders, of veronderstel jij dat? Is daar een onderbouwing voor? Kost het inderdaad veel geld, of valt het eigenlijk wel mee afgezet tegen de hulp die de persoon voor zichzelf al nodig heeft? Zijn het wel de instanties die helpen bij de opvoeding, of doet de familie dat vooral?

Om nog even je vraag iets beter te beantwoorden :D Ik vind in theorie dat niet iedereen geschikt is om kinderen te krijgen en dat je sommige mensen daar best mag van weerhouden. Ik vind echter ook dat het in de praktijk haast onuitvoerbaar is omdat er geen controleerbare anticonceptie beschikbaar is die geen negatieve gevolgen kan hebben (depressie, zware krampen, hevigere bloedingen, hoofdpijn, en ga zo maar door). En omdat de beoordeling toch mensenwerk blijft en daarbij worden onherroepelijk fouten gemaakt.

Bovendien gaat het om een selecte groep: zwaar beperkte mensen met een kinderwens van wie de ouders dat niet willen beperken. En als de ouders zelf de zorg voor hun kleinkind op zich willen nemen is het ook geen groot probleem. Om een drastische wet in het leven te roepen voor zó een kleine groep lijkt me eigenlijk niet nodig.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:52

Op de zorg wordt meer en meer bezuinigd. Mensen zijn steeds meer op zichzelf aangewezen, mensen die dementerend zijn, moeten zolang mogelijk op zichzelf blijven wonen wat eigenlijk bezopen is, en mensen die lichamelijk gehandicapt zijn, krijgen bijna geen thuishulp meer, etc etc.

Dan vind ik het eigenlijk straalbezopen dat er mensen zijn die kinderen mogen krijgen terwijl je op de voorhand weet dat ze er zelf niet voor kunnen zorgen. En dan hun kinderen, hebben die ook geen recht op volwaardige ouders?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:54

Dit zijn zeer algemene vragen en syndroom van down zegt niks over de mate van de verstandelijke beperking, net zo min als autisme dat doet.
Daarnaast heb je de mensen die wel wilsbekwaam zijn en welke niet, daar zit ook een verschil in.
Leuk hoor zo'n onderzoek maar zo oppervlakkig heeft het weinig nut volgens mij

Citaat:
De argumenten die ik al tégen de stelling heb zijn:
- Deze mensen niet voor zichzelf kunnen zorgen, dus ook niet voor een kind
- Het kind de dupe wordt van de problemen van zijn/haar ouders
- Het kind geen voorbeeld heeft aan zijn/haar ouders
- Het kost erg veel geld (denk aan hulp van instanties die helpen bij de opvoeding)

Deze vragen zijn ook totaal niet specifiek, dit kan voor elke ouder gelden, voedselbank, huwelijksproblemen, beide ouders een uitkering, lichamelijk beperkt, zelf een slechte opvoeding gehad, enz

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:55

Desiree schreef:
En dan hun kinderen, hebben die ook geen recht op volwaardige ouders?

maar wat is een volwaardige ouder, wanneer ben je dat?

Overigens vind ik wel dat er een doelgroep is die inderdaad beter geen kinderen kan krijgen maar daarbij vind ik dat je al moet beginnen bij de ouders van die doelgroep,steriliseren is nl een mogelijkheid met toestemming van ouders voor het 18e jaar

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:03

Chroosje schreef:
verootjoo schreef:

Mensen met syndroom van down zijn in staat om voor zichzelf te zorgen maar hebben bij sommige zaken wat extra hulp nodig. Je hebt zoveel gradaties in mensen met het down syndroom. Je kunt je beter richten op een IQ-groep, wat eerder ook al is gezegd. Een IQ-groep is eenvoudiger met mekaar te vergelijken

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:06

Ik denk dat je de deelvraag iets Ander zou kunnen formuleren.
Nederland is namelijk een land met rechten... Recht op zorg, recht op een uitkering, stemrecht, en in dit geval ook recht op kinderen. ( begrijp me niet verkeerd hoor, voordat ik half bokt op me nek krijg )
alleen gaat het hierbij om de vraag of het verstandig zou zijn.
Ik werk zelf al 11 jaar met lichamelijk en verstandelijk beperkten, van een heel lichte autistische beperking tot mensen waarbij de ontwikkeling bij 6 maanden al is gestopt.
En tussen die 2 uitersten zit een heel groot grijs gebied als we het hebben over waar de grens ligt tussen het wel en geen kinderen mogen krijgen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:06

ik kan me vergissen, maar zoek eens op cijfers van kindermishandeling bij zwakbegaafde ouders.
Overigens zou ik het afbakenen door een IQ grens te stellen en daarbij de ontwikkelingsleeftijd te noemen.
Iemand met een iq van 70heeft een ontwikkelingsleeftijd van ongeveer 12, Kan zich daarmee vaak prima zelf redden op financiële kant na. Echter iemand met een IQ van 50/55 zit rond de leeftijd van 2 tot 4 jaar. Een kind van 4, Kan die een baby verzorgen?

Maar ook moet gekeken worden naar kansen!ik ken een vrouw met het IQ van 68, die geweldig voor haar kindje zorgt. Ze weet dat ze bijvoorbeeld met school niet kan helpen dus regelt hulp voor het kind. Mensen moeten gelijke kansen hebben, en het voor iemand beslissen of ze al dan niet een kind mogen nemen is een grove schending van de autonomie.
Ik weet niet waar je woont, ik heb machtig mooie informatieve boeken over een VG, die je gerust mag lenen voor onderbouwingen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:08

Ik vind van niet..

Als ik kijk naar de ex van mijn lief..
Die heeft als klein kind een obgeluk gehad.. Gevolg.. Niet-aangeboren-hersenletsel.. (NAH)
Alles opnieuw moeten leren.. Praten, lopen, eten, alles..

Kon qua school niet meer meekomen met de "normale" kinderen, maar speciaal onderwijs was ze weer te goed voor.. Viel dus tussen wal en schip..

Maar ivm haar handicap moest ze zich aan een heel strikt dagritme houden.. Bij een verandering kon ze helemaal uit haar doen zijn..

Eenmaal volwassen merk je niet veel meer aan haar, alleen dat ze trager is met de dingen oppikken, wat dus ook gehinderd heeft met werk behouden..

Mijn lief en zij zijn na een aantal jaar samen te zijn toe aan een kind..

De ene helft doktoren zegt, niet doen.. Dat trek je niet.. Dat vergt veel te veel concentratie en energie.. Een kind is te onvoorspelbaar qua tijden (ploselinge speelafspraakjes/eerder of later slapen dan gepland etc)
En de andere helft zag geen problemen.. Dus er kwam een kind..

Resultaat: zij kon zich alleen nog focussen op het kind en kon t qua energie niet meer opbrengen om de relatie goed te onderhouden.. Dit is nog 6.5 jaar goed gegaan, maar toen zijn ze uit elkaar gegaan.. Kond mee met haar..

Na een aantal maanden begon t probleem.. Kind was inmiddels 7 jaar en erg intelligent voor zijn leeftijd.. Hij begon haar te overstijgen.. Ze was niet bij machte om met hem mee te groeien en om hem te begrenzen.. Dit bracht bij beide partijen frustratie met zich mee, tot ruzies aan toe..

Jz heeft ingegrepen en kind uit huis geplaatst.. Deze woont nu bij vriendlief en mij.. Mag moeder wel nog zien, nu 3, per week.. (let wel, ze was niet slecht voor hem.. Integendeel.. Ze kon enkel niet meegroeien met hem, waardoor er een scheve ontwikkeling bij hem dreigde)

Dit alles heeft op een klein jochie een hele grote impact.. Dit heeft voor mij in mijn mening gesterkt dat ik niet heel verstandig vind om verstandelijk gehandicapten kinderen te laten krijgen..

Jz is overenthousiast en neemt kids uit huis ipv goede begeleiding en hulp op de plek dit is leed dat ik zowel ouders als kind wil besparen..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:09

Misschien ook hoe erfelijk de afwijking is meenemen?

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:25

Laatst bijgewerkt door nerina_97 op 22-01-16 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:26

ievie schreef:

precies!

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:31

Ik heb eerst al een vraag over wij jij onder "het volk"verstaat.
Zijn dat de mensen die beslissen over de wet-en regelgeving? Die zijn voor want in het verdrag van de rechten van het kind staat dat ieder kind het recht heeft om te leven.
Versta jij onder "het volk" de mensen die voor jeugdzorg werken en de probleemgevallen waar het misloopt op moeten vangen? Dan krijg je waarschijnlijk een andere mening te horen.
Versta jij onder "het volk" de mensen met verstandelijke beperking en kinderwens?
Versta jij onder "het volk" een willekeurig iemand op straat die jij hier onvoorbereid een mening over vraagt?

Mijn tweede vraag is of dit wel of geen dilemma is. Er zijn internationale wetten voor de rechten van de mens en de rechten van het kind. In het verdrag van de rechten van het kind staat dat ieder kind het recht heeft om te leven.
Maak eerst je kaders duidelijk voor je een discussie wil starten.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:34

Alleen naar iq kijken is erg beperkt. Ik begeleid mensen met een iq tussen 70 en 80. Sociaal en emotioneel zit bijv. één moeder echter veel lager, op het niveau van een peuter. Kun je dan wel een kind opvoeden?

En wat als er aanvullende stoornissen of diagnoses zijn? Verstandelijk beperkt en Borderline of NAH of autisme bijvoorbeeld.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:38

Gianti schreef:

Dus een kind mag niet verwekt worden als er een kans is op een erfelijke afwijking? Now that's harsh. :n

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:43

Jammer dat mensen eigen meningen gaat verkondigen. Hou het globaal, wilde net opmerken dat het erg goed hier ging: Iedereen ruimdenkend bezig. Tot ik de laatste reactie zag.

Vind het erg interessant waar iedereen aan denkt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:49

Fish_n_Chips schreef:
Gianti schreef:

Dus een kind mag niet verwekt worden als er een kans is op een erfelijke afwijking? Now that's harsh. :n

Ik zeg nergens mijn mening over het punt.

Maar een 'gemiddeld persoon' met een erfelijke afwijking zal echt wel dat meenemen in beslissingen voor het wel/niet nemen van een kind. Iemand met een zeer laag iq is niet in staat daar goed over na te denken.