werken ik vind het soms best lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 20:09

.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 12-01-25 01:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Re: werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:14

Je kunt ook van je baan genieten, jezelf uitdagingen geven en ervoor zorgen dat je een brede veel gevraagde ervaring hebt.
Je doet er sociale contacten op, soms goede vrienden en heel veel mensen leren hun partner op het werk kennen.

Ik heb werken tot nu toe nog niet als vervelend ervaren en heb ook al weer heel veel zin in mijn nieuwe baan waarin ik weer iets heel anders ga doen als voorheen.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:14

Nee, dit herken ik gelukkig niet...
Nu ben ik niet zo van de Facebook wijsheden, maar toevallig heb ik deze vandaag gelezen en gedeeld, haha!:

Ignoring your passion is slow suicide.
Never ignore what your heart pumps for.
Mold your career around your lifestyle
and not your lifestyle around your career.

Het spreekt mij aan, omdat dat is wat ik doe (zie onderschrift...).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:15

Ja hoor ik heb dat ook wel eens. Zeker als er een paar mindere dagen waren op mijn werk. Maar dan denk ik maar aan alle leuke dingen die ik met dat geld heb kunnen doen wat ik heb verdiend. Een lief paard, mooie reizen, een eigen huis, een auto... dingen waar miljoenen mensen alleen maar over kunnen dromen.

En je kunt niet in de toekomst kijken. Misschien ben je over vijf jaar wel ziek of erger..

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:16

Tja je kan ook niet werken en bijstand krijgen. Ik studeer omdat ik later een baan wil die ik leuk vind. En hopelijk zo leuk dat ik niet werk voor het geld maar voor mijn gemoedstoestand.

Als ik nu miljoenen zou winnen zou ik misschien geen baantje naast m'n studie doen, maar ik zou absoluut wel gaan werken na m'n studie. Puur omdat mij het werk leuk lijkt.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:17

Ik dacht dat ik de enige was die er zo over dacht :)
In tegenstelling tot jou heb ik wel een gruwelijke hekel aan mn werk.
Maar het moet nou eenmaal. :n

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:18

Amyd schreef:

Andere Job zoeken?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:19

Ik heb ook een ''hekel'' aan werken.
ik moet nog zeker 37 jaar werken voor ik aan pensioen kan denken, ja hoe ziet de wereld er dan uit.
Kan ik überhaupt met pensioen ooit?! of wordt het in de toekomst werken tot de dood erop volgt omdat de pensioenfondsen ophouden met bestaan en je al die jaren voor niets aan de fondsen betaald hebt.
En dan ben je bijna 70 en ga je met pensioen, hoe versleten is je lichaam van al dat werken.
Als ik sommige van mijn oudere collega's dan zie en hoe lichamelijk kapot ze zijn... echt genieten is er niet bij! met de kleinkinderen een dagje naar de efteling houden ze niet vol!

Van alleen je handje ophouden bij de regering wordt je niet vrolijk, dus hoe je het wend of keert, als je een beetje luxe wil moet je werken.
alleen op die manier kun je jaarlijks die paar vrije dagen leuk besteden met uitjes of een vakantie ver weg.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 20:20

Amyd schreef:

Dan kun je er wel makkelijker voor uit komen denk ik. Ik heb het juist naar mn zin en alsnog blijft er iets knagen. Ik zeg ook altijd als ik een paar miljoen win, zou ik misschien ook heel anders in het werk staan puur omdat het moeten er vanaf zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:21

Zeker herken ik mezelf hierin. Diverse malen had ik een topbaan, maar na 3 verlengingen stond ik weer buiten. 150% gegeven, nooit ziek, overuren geen probleem, etc. Maar uiteindelijk sta je er weer alleen voor. Nu verdrietig en onzeker. Weinig vertrouwen in bazen en de maatschappij. Waarom maken mensen wetten die nooit ten goede komen van de ondergeschikte.

Maar echt doen wat je leuk vind is ook weer afhankelijk van je leefstandaard. Ik heb een koophuis en dus een levensstándaard, ik moet dus kiezen voor een bepaald inkomen, ben hoger opgeleid, Maar sommige lager geschoold werk is leuker.

Ik baal van de concurrentie, strijd en vechtlust. Niet jezelf kunnen zijn en dit nog 30 jaar moeten doen.
Ja, ik wil heel graag werken, maar de maatschappij breekt mij op. Ik ga door en zet een lach op, want het heeft geen zin om in het negatieve te zitten. Maar soms had ik liever geweten wat de wereld biedt. Had ik andere keuzes gemaakt. Maar ik ben ook een slapjanus want sommige keuzes durf ik niet te veranderen. Bang voor de financiële gevolgen...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 20:23

jorika1986 schreef:
Ik heb ook een ''hekel'' aan werken.
ik moet nog zeker 37 jaar werken voor ik aan pensioen kan denken, ja hoe ziet de wereld er dan uit.
Kan ik überhaupt met pensioen ooit?! of wordt het in de toekomst werken tot de dood erop volgt omdat de pensioenfondsen ophouden met bestaan en je al die jaren voor niets aan de fondsen betaald hebt.
En dan ben je bijna 70 en ga je met pensioen, hoe versleten is je lichaam van al dat werken.
Als ik sommige van mijn oudere collega's dan zie en hoe lichamelijk kapot ze zijn... echt genieten is er niet bij! met de kleinkinderen een dagje naar de efteling houden ze niet vol!

Van alleen je handje ophouden bij de regering wordt je niet vrolijk, dus hoe je het wend of keert, als je een beetje luxe wil moet je werken.
alleen op die manier kun je jaarlijks die paar vrije dagen leuk besteden met uitjes of een vakantie ver weg.

Precies dit ik denk dat ik tegen die tijd wellicht wel tot mn 72e of langer moet werken, maar bij best wat mensen die tegen hun pensioen lopen zie ik toch echt de nodige kwalen of zijn juist werkloos geraakt waardoor hun spaargeld al op raakt voor het pensioen omdat ze niet meer aan een baan kunnen komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:23

Een leuk artikel van Rutger Bregman hierover: https://decorrespondent.nl/3/De-oplossi ... 5-ad6c6f0b :j

Ik ben dan ook groot voorstander van zijn ideeen over een basisinkomen zodat een groot deel van de druk wegvalt. Als je ziet hoeveel mensen er als vrijwilliger werken, dan hoeven we ons echt niet druk te maken dat niemand meer iets doet: de meeste mensen vinden het beslist leuk om zich ergens voor in te zetten. Alleen - niet altijd voltijds (of meer), en met iets minder druk en meer aandacht voor de plezierige en inhoudelijke kanten van het werk. Dat lijkt mij wel zo gezond.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:23

Ik hou van mijn werk, het voelt niet eens als werk. Dat is wel eens anders geweest hoor. Maar goed; je moet ergens beginnen. Ik doe iets waar ik best goed in ben, dat maakt het leuk. Daarnaast zoek ik steeds naar nieuwe uitdagingen en projecten. Daardoor is het nooit saai.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:26

Ik heb 15 jaar een baan gehad op basis van korte contractjes en gegarandeerd geen zekerheid.

Ik heb dus gewoon een paar jaar al mijn vrije dagen gebruikt voor een back-up opleiding (zadelmaken) zodat ik dus in mijn afgelopen 'werkeloosheid' periode dus gewoon mijn eigen bedrijf uitgebreid heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:27

@shadow, ik ben het volkomen eens met het artikel, ik denk zelfs als je uitkeringen, toeslagen, werk gerelateerde belastingen stopt, je enorm veel bespaart. Denk eens aan alle ambtenaren en systemen die dan weg vallen.
Volgens mij wordt hier al mee getest.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 20:30

Ik zit nu bijvoorbeeld in zo'n dilemma.Ik doe nu best eentonig werk maar ik heb een vast contract en het is groeiende waardoor ik baan zekerheid heb. Ik zou echter uitdagender werk willen gaan doen, maar stel voor dat ergens mn contract dan niet word verlengt. Dan is er geen weg terug en sta ik met niks.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:33

Dat bespreken met je leidinggevende? Of je wat meer uitdagende taken kan doen?

Ik ben momenteel al 2mnd in de ZW en zou zo graag weer willen :\ als je werk doet wat bij je past hoef je nooit te werken :)

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:39

Ik heb deze baan omdat ik na 60! Sollicitatiebrieven eindelijk een keer ergens werd aangenomen.
Ik werk er nu 5 jaar en ben ook al 5 jaar aan het zoeken naar iets wat mij wel leuk lijkt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:41

Ik had er nu 31 jaar opzitten voordat ik werkloos werd in oktober.
Heb nu weer een nieuwe baan. .. geweldig.

Geen kinderen dus altijd gewerkt.
Ik vind het leuk om te doen.
Wel 4 dagen maar ik heb er nog steeds plezier in

Ik vind eigenlijk wel dat mensen die geen kinderen hebben of willen er ook wel eens de lengte van zo'n verlof betaald vrij mogen krijgen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 20:46

Ik ben ook altijd heel bang om zonder werk te komen, soms bij opbouwende kritiek of als ik een fout heb gemaakt denk ik ergens poeh als ze me nu nog maar willen want wat als...

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:52

Hier herken ik mij wel in hoor. Leuk werk, leuke collega's maar ik zou graag wat meer tijd hebben om van het leven te genieten. Zo'n basis inkomen zou denk ik veel mensen de kans geven om te gaan doen wat ze echt willen waardoor denk ik de algemene sfeer verbeterd. Minder haat en neid.
Alleen hier in het productieve Nederland waar verwacht wordt dat je altijd hard werkt val je vaak buiten de bood met die gedachte. Wel fijn om te lezen dat we niet alleen zijn :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:09

Nou, ik heb anderhalf jaar zonder gezeten en ik werd er bijzonder ongelukkig van. maar ik herken wel wat je zegt hoor. Ik heb echt lollig werk maar ik hou op een dag precies 4,5 uur over om "leuke" dingen te doen en eerlijk, na een werkdag kom ik versleten thuis. Volkomen uitgeput. Dus af en toe denk ik ook wel van jongens, mag het een beetje minder. Er is namelijk meer in het leven dan werk :P helaas moet er ook geld binnenkomen en m'n werk zélf is eigenlijk best leuk :+

Ik deel overigens de opinie van Shadow wbt basisinkomen. Meer ruimte voor zelfontplooiing en doen wat je echt leuk vindt (in mijn geval fotograferen) lijkt me een veel gelukkiger leven geven dan 40 uur P/w achter een bureau omdat je de hypotheek moet betalen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:13

Ik heb stom werk, maar nu ik al 22 week (en nog zeker 2 maand erbij op mag tellen) thuiszit mis ik het onwijs. De contacten, iets doen en geld verdienen waar ik iets voor moet doen ipv gewoon maar krijgen zoals nu. Wereldje is al snel kleiner geworden nu. Ook al heb ik stom werk, ik zoek daar wel de punten op waar ik gelukkig van wordt. In mijn geval zijn het echt de sociale contacten waar ik het van moet hebben :)

Heb ooit in een magazijn orders gelopen en elke dag stierf een stukje van mij daar :+ vreselijk. Zowel werk, als omgeving, als collega's. Was blij dat het erop zat, want ik dat werk? Nooit meer :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-01-16 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_suus19_

future_vet schreef:
Tja je kan ook niet werken en bijstand krijgen. Ik studeer omdat ik later een baan wil die ik leuk vind. En hopelijk zo leuk dat ik niet werk voor het geld maar voor mijn gemoedstoestand.

Als ik nu miljoenen zou winnen zou ik misschien geen baantje naast m'n studie doen, maar ik zou absoluut wel gaan werken na m'n studie. Puur omdat mij het werk leuk lijkt.

Grootste onzin..
Ik heb een studie gevolgd, zodat ik werk zou kunnen krijgen wat ik leuk vond. Helaas geen werk meer in die richting te vinden, 6 jaar geleden was dat nog amper te voorspellen, toen ging die richting nog prima kwa baan perspectieven.

Klaar met studie dus en geen werk te vinden... Uitkering aanvragen.. Denk maar niet dat ik ook maar 1 cent gehad heb. Aanvraag duurt rond de 4-5 maanden, tegen die tijd zorg je echt wel dat je werk hebt, want wat moet je anders om die tijd te overbruggen? Tevens moet je overal
Op solliciteren, werk heb je dan binnen een maand wel hoor.

Ik werk nu tegen mijn zin in en voor geen cent meer dan ik met een uitkering zou krijgen, in een callcenter. Als ik mij bedenk dat dit nog 50 jaar moet duren... Nou ik kan alleen het gevoel van de TS beamen.

Shadow0

Overigens nog een interessant stuk: https://www.vn.nl/roel-van-duijn-72-in- ... regman-26/ (Ook met Bregman.)

Hij geeft daarin ook aan hoe er nu veel meer gekeken wordt naar dit soort dingen als individueel probleem:
"Bregman: ‘Jij bent opgegroeid met het idee van een maakbare samenleving, dat je als collectief iets voor elkaar kunt boksen als je in opstand komt. [...]
Wij zijn opgevoed met het idee van de maakbaarheid van het individu. Als je maar in jezelf gelooft, als je maar uitblinkt en aan je cv bouwt, kom je er wel. Dat we zo op onszelf gefocust zijn, is een van de problemen van deze tijd. Daardoor kunnen we niet meer groot denken.’"

Het is wel heel illustratief dat je dat hier ook terugziet. De vragen over de druk die mensen nu voelen in hun werk, en het gevoel van onzekerheid zijn maatschappijbrede onderwerpen. Maar de oplossing wordt alleen maar bij het individu gezocht: je eigen baan beter maken, ipv het breder te trekken dan dat.

Moonsparkle: heel concreet maakt juist de angst het soms waar. Het kan zelfs juist meer respect en mogelijkheden opleveren als je niet te bang bent voor die dingen. (Makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard, maar angstvallig geen fouten proberen te maken levert toch vaak minder op dan gewoon bluffen en je niet laten intimideren.)