(Ideeen voor) Vis recepten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

(Ideeen voor) Vis recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 13:57

Hallo,

Ik zou graag meer vis willen eten. Mijn probleem is echter dat ik absoluut geen inspiratie heb op het gebied van met vis koken :7 :') . Ik weet gewoon echt niks te bedenken. Google brengt me ook niet verder; ik vind geen leuke of alleen maar moeilijke recepten. Terwijl ik op zoek ben naar een niet al te moeilijk gerecht dat bovendien lekker is.

Heeft iemand nog een succesrecept met vis? Een recept met pangasiusfilet zou leuk zijn, maar ik ben op zoek naar recepten met alle soorten vis.

(Liever geen recepten met wijn erin en graag wel recepten waarvan je de hoeveelheden kan halveren, opdat je het voor 1 of 2 personen kan koken.)

Lielle

Re: (Ideeen voor) Vis recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:57

Vind je tonijn lekker? 'gewoon' een mooi stuk rose braden en serveren met sojasaus of mierikswortel.

Tonijnballetjes zijn ook lekker.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:02

Iet wat ik maak als ik weinig tijd heb:

2 blokjes tonijn in een ovenschaal, 1 rode ui in dunne ringen. Diepvries erwten, voorgekookte aardappelschijfjes bovenop en daar geraspte kaas over. 20 minuten in de oven.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:04

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/mary_ ... _pie_79943

Die passen wij aan naar vis voor twee personen, wat er in de aanbieding is (:))) we laten de eieren weg, en voor de rest ben je zo klaar. Erg lekker, ook als je de prei vervangt voor bijvoorbeeld spinazie. We hebben ook wel eens een deel vis vervangen voor garnalen, ook lekker.

Of gewoon pasta met tonijn (blikje), pijnboompitten, paprika en ui. En een beetje parmezaanse kaas (oh, ik weet wat ik ga eten vanavond). Kappertjes erbij, ook lekker. (Pasta koken. Terwijl de pasta kookt: pijnboompitjes roosteren, ui en paprika bakken, als dat er een beetje leuk uitziet de tonijn erbij. Als de pasta uitgelekt is die ook in de bakpan gooien, goed mengen, kaas erdoor, klaar).

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:06

Ik maak vaak pasta met rucola, cherry tomaten, pijnboompitten en tonijn :)
Is heel simpel!

Pasta koken
Uitje en knoflooflookteen snijden en aanfruiten, daar doe je de doormidden gesneden cherry tomaten bij, en laat je lekker smoren, op het laatst doe je er een paar druppels balsamico azijn over.
Pasta afgieten. Tonijn ( gewoon uit blik ) even meesmoren in je tomaten prutje.

Pasta op bord mikken, rucola erover, dan je prutje, daarover heen de pijnboompitjes en afmaken met wat lekkere extra vierge olijfolie peper en zout.

Kabeljauw uit de oven is ook zo heerlijk!

Kabeljauwfilets in ovenschaal doen, op de kabeljauw leg je een flinke plak tomaat, daarover heen strooikaas, en ik mik er altijd wat tenen knoflook bij, wat olijfolie erover en wat citroensap en dan in de oven ong. 180 graden en met een kwartier is het wel klaar, even aftasten. Lekker met snijbonen en krieltjes :9

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:09

http://www.smulweb.nl/recepten/panga

Op smulweb staan heel veel recepten :j

Ik mask vis vaak op oosterse wijze.
Groenten in een pan knapperig wokken, soyasaus er bij. Of elke andere woksaus.
In een andere pan de vis alleen met wat peper om en om gaar bakken en dit bij je groentes, en serveren met rijst.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:13

Prei fijnhakken en koken en in een ovenschaal keilen, beetje aanzouten en met peper bestrooien, daar een met peper en zout gekruide pangasiusfilé of een andere witte vis op leggen, beetje olijfolie iver het geheel en paar zoete pepertjes gevuld met kaas (kan je zo in de winkel kopen) op leggen. Dat in de oven een tijdje, en eet smakelijk! :)

Of

Tuna Melts. Zo lekker dat je dood gaat.

Neem een mooi stuk brood, leg er een mengsel van tonijn, fijngehakte tomaat, olijfolie, bieslook, wat peper en zout en kappertjes op. Leg daar een enorme laag kaas overheen, en leg dat 10 minuutjes op 180°C in de oven.

Of

De beste vis van de barbeque

-Stukje witte vis (pangasius/talapia/etc) op een stuk zilverfolie leggen (je gaat het inpakken), daar aan beide kanten zout en peper op. Giet er wat olijfolie over heen en leg er wat takjes rozemarijn op. Pak dat goed in, en leg het gewoon 20 minuten op de barbeque.

-Maakin een afsluitbare bak een mengsel van olijfolie, hickoryzout, balsamico azijn en kroondille (de bloemetjes van de dilleplant). Schudt er even goed mee, en leg daar dan je zalm in. Pas op, niet te lang: je zalm gaat al garen door de reacties die in de "saus" plaatsvinden. Leg het na een half uurtje intrekken op de barbeque. Gegarandeerd de meest smaakvolle zalm die je ooit proeft.

Of

Langzaamgegaarde zalm. Het recept weet ik niet uit mijn hoofd, maar je krijgt er een ongelofelijk lekkere, glazige zalm door. Is het opzoeken waard! :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-16 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:14

Mijn lief maakt wel eens forel in zoutkorst. Omnomnomnom!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:16

Hoe ik vaak een stukje zalm maak:

Leg een mootje op alu folie
Bestrijk het met philladelphia naar keuze, plakje citroen er op. Dichtvouwen maar niet te strak, dat het een soort tentje word zegmaar en dan 15 a 20 min op 180graden in de oven :D

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:19

Mag het ook een calorieënbom zijn? Zo ja, dan is het deze
ook briljant!!!!

Vispannetje a la mijn Mama :D

1 ui fijnsnijden
2 tenen knoflook fijnsnijden
Prei in heeeeele dunne ringen snijden
Champignons dun snijden

Mik een kwart van een stuk roomboter :o in een goede
braadpan en laat het smelten. Voeg de ui en de knoflook toe, en laat dit heeeeeeeeel
langzaam smoren, als je ui mooi glazig is doen je er weer een stuk roomboter bij, en kan je
de prei en champignons mee laten smoren, allemaal nog steeds op laag vuur.

Dan neem je zo'n zak fruit des mer uit het vriesvak van Klaas Puul :+ of je koopt het vers op de markt bijvoorbeeld en die doe je ook in de braadpan. Goed doormengen, en dan doe je weer een stuk roomboter in de pan. Als dit goed meegesmolten is, ga je een soort van roux maken door er wat patentbloem bij te doen, dit wordt wat klonterig, maar dat is de bedoeling want het moet binden.

Als dit gebeurd is, doe je er 250ml slagroom bij, dit laat je nog heel even doorpruttelen, maak het af met peper, zout en citroensap. Opdienen in soepkommen met vers stokbrood, en dan lekker soppen :D := :))

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:20

Ooooh vispannetjes zijn goddelijk!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:22

zalm met huid marineren in een mengsel van ketjap, chilisaus, bosuitjes, schepje marmalade en knoflook en dat een tijdje laten liggen.
Daarna danwel onder de gril (huid omlaag) of in de pan bakken (eerst lang met huid omlaag zodat die knapperig wordt en dan op het allerlaatst andere kant nog eventjes).
Echt heerlijke zalm krijg je dan.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:22

Jilletje schreef:
Ooooh vispannetjes zijn goddelijk!!

Ja, maar niet voor je kont :D :))

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:24

bloembloem, bedoel je met een "stuk" roomboter gewoon een pakje van 250gram? die gaat dus bijna helemaal in jou pannetje? <<)

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:25

Jilletje schreef:
Hoe ik vaak een stukje zalm maak:

Leg een mootje op alu folie
Bestrijk het met philladelphia naar keuze, plakje citroen er op. Dichtvouwen maar niet te strak, dat het een soort tentje word zegmaar en dan 15 a 20 min op 180graden in de oven :D

Dit doe ik altijd met Pangasius filet. Per persoon een filet, kruiden/zout/peper (ik heb zelf een kruidenmix voor vis) er op en eventueel wat groente naar keuze. Bij mij gaan ze meestal 25 minuten op 200 graden de oven in, maar hangt van de oven af.
Simpeler kan volgens mij niet en het is heerlijk!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:26

secricible schreef:
bloembloem, bedoel je met een "stuk" roomboter gewoon een pakje van 250gram? die gaat dus bijna helemaal in jou pannetje? <<)

Yep........ :9 :D *\o/*

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:31

focaccia met daar tussen: mozzarella, kappertjes, olijf, zout, peper, pijnboompitjes en tonijn. Je kunt eerst de focaccia bakken en dan alles ertussen doen of met alles ertussen bakken. Ik doe hier altijd nog een gemengde salade erbij.

Salade van haring, rode bietjes, appel en rauwe witlof.

stamppotje van aardappel, ruccola en makreel aangemaakt met wat creme fraiche. Met tomaatjes aangemaakt met olijfolie en tijm ernaast.

Stampportje van aardappel, ruccola, gedroogde tomaatjes en ansjovis aangemaakt met wat creme fraiche.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:32

Een gewone salade en dan een blikje makreel (in olie, wel even afgieten) er doorheen, heerlijk! Eventueel een klein beetje mayo erbij.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:33

Mijn absoluut thuis maak lievelingseten :D
Zalm op de huid bakken
gekookt eitje (zacht gekocht)
groene asperges uit de grill pan (AH diepvries dan is het betaalbaar hele jaar door)
gebakken aardappeltjes of puree.

Zalm met wat zacht ei en asperge eten.

Super simpel!

Nog een receptje
groene curry boemboe (conimex of zo)
peultjes
bosuitjes
kokosmelk
grotere garnalen (diepvries)
rijst

rijst koken
Garnalen bakken in de wok, peultjes er bij
dan de curry en kokosmelk
bosuitjes in ringen er over.

in 10 min een heerlijk maaltje
(soms doen ik er nog champignons of zo bij)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:36

Pasta pesto met broccoli en zalm!

Gewoon pasta koken en broccoli snijden en koken (gooi het vaak in dezelfde pan),
Zalm kruiden met viskruiden en in een koekenpan bakken, eventueel met wat rode ui erbij.
Vaak maak ik er met mijn spatel kleinere stukken van, zodra hij wat meer gaar is.

Wanneer de broccoli en de pasta en de zalm gaar zijn, giet ik de broccoli en pasta af en doe dat in de pan bij de zalm, en voeg naar eigen inzicht groene pesto toe (vaak lekker veel dus). Dat roer ik nog goed door elkaar in de pan, en dan eet ik het op :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:57

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:00

Heel makkelijk:

Zalm in een koekenpan bakken (beetje peper en zout erbij), pasta (tagiatella) koken en een boter citroen sausje maken (gewoon boter in een pannetje smelten en daar citroensap bij doen).
Pasta op je bord, zalm erboven op en dan sausje erop.
Klaar in 15 min.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:45

Ik heb nog een variant op pasta pesto die ik nu ga maken.

Spaghetti koken.
Zalm bakken in de pan, ik kook zoutloos,dus gebruik alleen wat peper er op
Als de pasta klaar is daar een potje groene pesto doorheen roeren.
De zalm er los bij serveren.

En dan een salade van rucola, rode ui, tomaat , stukjes zongedroogde tomaat en mozarella
Mjam :D

Oh en ik haal vaak vis op de markt
Dorade, of een wijting,makreel,er is zoveel vis!
die laat ik schoonmaken, en de kop er af.(mijn katten lusten het niet en ik ook niet)
Dan gaat de vis in een ovenschaal, en kruid ik het met waar ik op dat moment zin in heb.
Je kunt het insmeren met kurkuma, of paprika, maakt niet uit wat.
en dan daar bij groentes bij
.Ui,paprika, prei, of witlof, of venkel.
25 minuten in de oven en smullen maar :j

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:50

ellepel schreef:
Ik heb nog een variant op pasta pesto die ik nu ga maken.

Spaghetti koken.
Zalm bakken in de pan, ik kook zoutloos,dus gebruik alleen wat peper er op
Als de pasta klaar is daar een potje groene pesto doorheen roeren.
De zalm er los bij serveren.

En dan een salade van rucola, rode ui, tomaat , stukjes zongedroogde tomaat en mozarella
Mjam :D

Oh en ik haal vaak vis op de markt
Dorade, of een wijting,makreel,er is zoveel vis!
die laat ik schoonmaken, en de kop er af.(mijn katten lusten het niet en ik ook niet)
Dan gaat de vis in een ovenschaal, en kruid ik het met waar ik op dat moment zin in heb.
Je kunt het insmeren met kurkuma, of paprika, maakt niet uit wat.
en dan daar bij groentes bij
.Ui,paprika, prei, of witlof, of venkel.
25 minuten in de oven en smullen maar :j

Klinkt goed! alleen in pesto zit toch heel veel zout? Dus dan kook je eigenlijk niet zoutloos.