Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 16:46

Ik woon momenteel nog thuis maar ik zit eraan te denken om het roer om te gooien en een frisse start ergens anders te maken... Nu ken ik een paar mensen in Friesland en ben er een paar keer geweest en het lijkt me wel wat om het stadsleven hier in 010 achter me te laten en daar te gaan wonen...

Ik heb een vragen
Kan je er een beetje goedkoop een woning huren bv onder de 500 euro?
Wat zijn nou grote verschillen met het leven in Friesland en het leven in een randstad van bv Rotterdam of Amsterdam?
Zijn hier mensen die net als mij de stad hebben gewaagd en voor de liefde of werk naar Friesland zijn verhuist meschien kunnen jullie je ervarigen delen met mij :)

Hoop gauw wat te horen!

iris_relente

Re: Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:50

Als je er goedkoop kunt wonen weet ik niet maar denk wel goedkoper dan in een stad, verder vind ik het altijd heel gezellig bij ons in het dorp

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:51

Hoi! ik ben zo iemand die van Amsterdam naar Friesland is gegaan. Het is voor mijn een heeeele verademing om hier te wonen. Ik woon dan wel in Leeuwarden wat nog wel gewoon stad is (maar al vele malen persoonlijker en leuke dan Amsterdam, vind ik). Huur onder de 500 vind je makkelijk! Als je je nu inschrijft bij woonfriesland of Elkien dan sta je al binnen 3 jaar op nummer 1 voor woningen in het stadscentrum bijvoorbeeld.

Het heeft voor mij zo goed uitgepakt dat ik hier ook ben gaan solliciteren en ik wil hier ook niet meer weg!

En de bedoeling is dan uiteindelijk ook om in een dorp te wonen met paard aan huis etc. Ik hou echt van Friesland
Laatst bijgewerkt door AnnetteFlame op 19-01-16 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:52

Onder 500 euro huren wordt ook in Friesland lastig (particulier)... dan moet je via de woningbouwvereniging iets vinden. Sta je ingeschreven?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:53

Pfoe ik vraag me af waarom je dat zou willen.
Mijn ervaring van Brabant naar fries dorp verhuist.
De mensen zijn hier ontzettend stug en in zichzelf gekeerd. Iemand uit een andere provincie wordt een Hollander genoemd en vaak buiten gesloten.
De meeste friezen in een dorp zijn aardig bekrompen, veel kunnen geen of gebrekkig Nederlands en zijn echte dorpelingen (kerk, vroeg trouwen, vroeg kinderen etc.) daarnaast is het opleidingsniveau in Friesland ontzettend laag. De meeste mensen zijn niet eens MBO geschoold en dit merk je dan ook.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er ook veel leuke Friezen!!

Mocht je gaan verhuizen wil ik je adviseren om na een stad te gaan zoals; Sneek, Joure, Leeuwarden.
Hier wonen ook vaak hogeropgeleiden en friezen die gewoon Nederlands praten.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:54

Ik kom uit Alphen a/d Rijn en woon inmiddels al weer bijna 13 jaar in Friesland.

Het grootste verschil voor mij is de mentaliteit van de mensen en dat heg allemaal niet zo gehaast is. Ik heb in het begin erg moeten wennen maar ik zou nu niet meer weg willen. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg haha. Ik heb nooit het gevoel gehad een buitenstaander te zijn, maar je moet wel even wat investeren in de mensen om je heen zodat ze weten wie je bent :)

Huizen rond €500 zijn prima te huren maar ook hier geldt dat de wachtlijsten steeds langer worden. In de buiten dorpen valt het misschien nog wel mee maar zeker de wat grotere dorpen en steden gaan niet zo hard. Toen wij 4 jaar geleden in ons appartement trokken stonden wij net 1.5 jaar ingeschreven, degene die nu ons huis heeft overgenomen stond al 3 jaar lijst.

Nog steeds niet zulke lange wachtlijsten als in het westen maar wel iets om rekening mee te houden :)

Edit: dat van die hoger en lager opgeleiden vind ik dan weer een beetje kort door de bocht. Er zijn genoeg mensen met goed verstand, ook in de kleine dorpjes.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:55

Waar in Friesland wil je gaan wonen? Daar zit natuurlijk ook behoorlijk verschil in.
Of het goedkoper is, geen idee. Ik woon mijn hele leven al in een leuk klein dorpje in Friesland.

Wij wonen in een 2 onder 1 kap, 3 slaapkamers voor 500 excl.
Maar dit zal vast ook per gemeente vast verschillen.

Zie nu het berichtje boven me, het is hier in het dorp absoluut niet het geval.
Iedereen spreekt hier gewoon Nederlands op een enkele oude man na, iedereen is vriendelijk.
En ook is het hier niet zo dat iedereen na de middelbare school niks meer gedaan heeft.

Edit; ons huisje heeft ook nog een leuke tuin er bij trouwens, leuk dorp. In de zomer voldoende te beleven. En alle winkels zijn in de buurt. Kleine supermarkt, bakker, kapper, slager, wasmachine winkel etc. Zelfs in het dorp.
Laatst bijgewerkt door Maaaarije op 19-01-16 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:56

Ik woon in noord oost Friesland, wij wonen in een appartement voor 340 euro huur. Ik heb wel alle winkels bij ons in het dorp dus auto gebruik ik alleen voor het werk. In dorpen waar je geen winkels of iets dergelijks hebt is het vaak goedkoper.
Wij stonden ongeveer een halfjaar ingeschreven toen we dit aangewezen kregen.

@NZ92, weet niet in welk dorp je zit maar zo is het lang niet overal zo, beetje bekrompen om iedereen over één kam te scheren.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:56

Tsja. Ik woon zelf in Leeuwarden en ik kom natuurlijk wel eens in andere delen van Friesland. Ik vind het echt totaal anders dan de steden die jij noemt, haha. Die zijn zó gericht op drukte, toerisme en nog meer drukte.. In de hoofdstad van Friesland is het best druk, het is echt een stad, maar niks vergeleken met Amsterdam of Rotterdam.

En verder, als je ergens anders komt zijn mensen verbaast dat je normaal ABN spreekt en dat je aardig bent (veel mensen hebben een hekel aan Friezen, merk ik om me heen). Verder ben je voor veel mensen die meer in het midden van het land wonen, het einde van de wereld!

Maar Friesland is verder top, niet te druk en veel water. Ik vind dat de mensen vriendelijk zijn, als je meer het platteland op gaat zijn mensen vaak lekker nuchter en de meeste mensen ook erg aardig.

Edit:
@NZ92, dat klinkt niet lekker, zeg! Ik herken het ook totaal niet van mijn provincie. Het woord 'Hollander' heb ik in Friesland bijvoorbeeld nog nooit gehoord. Erg typisch! Paardje staat ook in Tytsjerk, waar ze wel eens Fries praten. Iedereen begroet elkaar daar altijd, ze hebben geweldige dorpsfeesten en ze zijn echt heel hartelijk. Als je Nederlands terug praat of uitlegt dat je geen Fries verstaat, gaat men zonder problemen over op gewoon Nederlands. Waar woon jij in de buurt?
Laatst bijgewerkt door Mariett op 19-01-16 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 16:58

Ik sta nog niet ingeschreven
Was inderdaad van plan om een beetje in de omgeving leeuwarden te gaan wonen...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 17:01

Aedema schreef:
Ik woon in noord oost Friesland, wij wonen in een appartement voor 340 euro huur. Ik heb wel alle winkels bij ons in het dorp dus auto gebruik ik alleen voor het werk. In dorpen waar je geen winkels of iets dergelijks hebt is het vaak goedkoper.

.

Wauw dit is goed advies hier heb ik wel wat aan :j
welk plaatsje/gemeente woon je precies ?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:02

Ik heb 5 jaar in Friesland gewoond.
En hier ook de ervaring dat de mensen erg stug zijn. Komt omdat ik wellicht een buitenstaander was?
Leeuwarden vond ik prima. Gezellige stad.

Ik zou nooit maar ook nooit meer terug gaan. Er is geen bos te vinden. Alleen maar polder polder en polder. Ik houd van het bos.
Nu kan ik met paardje de Loonse en drunense duinen op. In Friesland maak je buitenrit een langs de weilanden.

Als je weg wilt uit de randstad en rust wil. Zoek een leuk huisje in de buurt van de veluwe?
Das denk ik niet goedkoop. Wel leuker

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:05

Leeuwarden is misschien het makkelijkst, als je uit de randstad komt. Dan heb je nog wel stad om je heen, maar wel rustiger. Je hoeft ook maar een paar km van Leeuwarden vandaan te zitten om dat stadse gevoel compleet kwijt te zijn. Dan zit je weer middenin de weilanden!

Wat ik bijna vergeten was, een vakantie naar de Waddeneilanden is natuurlijk ook goed te doen vanuit Friesland.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:09

Waarom wil je perse naar Friesland?
Er zijn natuurlijk nog meer mooie provincies in het noorden. Qua landschap vind ik zelf Drenthe eigenlijk veel mooier. Meer bossen en heide. Dat zou mij dan veel meer trekken. Friezen zijn gemiddeld genomen best een beetje stug volk, maar als het goed is, dan is het ook goed.

Maar misschien is het wel handig om eerst op zoek te gaan naar een baan in het noorden voordat je gaat kijken waar je wilt wonen?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:11

Ik zeg ook niet dat alle friezen zo zijn, maar heb het al in veel dorpen meegemaakt! En dat is voor een stadbewoner gewoon heel anders dan iemand die al zijn hele leven in Friesland woont :)

Ik zou inderdaad ook kijken naar een andere provincie ;) Friesland is ook een uithoek.. je zit overal ver vanaf en de voorzieningen zijn echt een stuk minder.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:12

shilady schreef:
Aedema schreef:

.

Wauw dit is goed advies hier heb ik wel wat aan :j
welk plaatsje/gemeente woon je precies ?

Ik woon in Kollum (gemeente Kollumerland) :)

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:18

[quote="NZ92"]
Pfoe ik vraag me af waarom je dat zou willen.
Mijn ervaring van Brabant naar fries dorp verhuist.
De mensen zijn hier ontzettend stug en in zichzelf gekeerd. Iemand uit een andere provincie wordt een Hollander genoemd en vaak buiten gesloten.
De meeste friezen in een dorp zijn aardig bekrompen, veel kunnen geen of gebrekkig Nederlands en zijn echte dorpelingen (kerk, vroeg trouwen, vroeg kinderen etc.) daarnaast is het opleidingsniveau in Friesland ontzettend laag. De meeste mensen zijn niet eens MBO geschoold en dit merk je dan ook.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er ook veel leuke Friezen!!

Mocht je gaan verhuizen wil ik je adviseren om na een stad te gaan zoals; Sneek, Joure, Leeuwarden.
Hier wonen ook vaak hogeropgeleiden en friezen die gewoon Nederlands praten.

Met het gebrekkig Nederlands valt het reuze mee eigenlijk praat iedereen Nederlands misschien oudere mensen wat minder, maar op scholen word ook altijd Nederlands gepraat

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:20

vergeet ook niet dat de werkgelegenheid in het noorden nog steeds matig te noemen is..

heb jarenlang in Leeuwarden gewoond..

maar vind het persoonlijk meer een groot dorp dat denkt dat ze een stad is..

hierdoor ook veel 'faals' meegemaakt waarbij een 'stadsactiviteit' bedacht wordt, maar 'te klein' wordt opgepakt waardoor er te weinig van gemaakt wordt.

het is best een gezellige stad, mits je van een dorpse instelling houdt.. anders zul je ervaren dat het het allemaal net niet is.

met een dorpse stad is an sich niets mis.. maar als je er gaat wonen omdat je in een stad wilt wonen, kom je voor mij er bedrogen uit..

ik houd wel van een gezellig dorp, dus ik heb het er prima naar mijn zin gehad.

Friesland, dan moet je wel houden van
overal veraf wonen.. Mensen in de rest van het land vinden het doodnormaal dat je hen bezoekt, maar andersom is het 'te ver weg'.. jep, de afstand van Friesland naar het westen is vele malen korter, dan van het westen naar Friesland.
van open weidse blikken
geen bos/strand/heide liefhebber zijn want dan ga je de hoeveelheden bos die je elders kunt vinden echt missen tenzij je per ongeluk dicht bij een van de paar plukken bos woont..

ikzelf heb Friesland als provincie nooit echt prettig gevonden, ben een natuur en bosmens.. vanuit leeuwarden heb je alleen het leeuwarder struikgewas als plukje bos en verder moet je toch al weer een aardig stukje van leeuwarden af gaan. voor mij te open en te bloot..

ook voor paardrijden moet je geluk hebben, de uitrijmogelijkheden zijn in een groot deel van de provincie niet optimaal, ook al is het zo'n 'lege' provincie.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:24

Ik woon al mijn hele leven in Friesland, in een erg klein dorpje. Het stugge merk ik zelf helemaal niet. Ook heb ik het stugge zelf nog niet meegemaakt en ook nog niet van anderen gehoord, dus wellicht een vooroordeel. Ik vind het heerlijk wonen, ruimte, dieren om huis. Elk dorp en elke stad heeft voordelen en nadelen. Af en toe baal ik flink dat we geen winkels in het dorp hebben en dat alles verder weg is. Ik vind het heerlijk om 's morgens met de opkomende zon naar school te fietsen. Het heeft genoeg voordelen, vooral de rust en de ruimte. Nu moet ik toegeven dat wij heel erg mooi wonen en dat menigeen hier ook wel zou willen wonen. Ik merk wel dat zodra je ouder wordt, je liever alles dichterbij hebt. Als kind, ik ben nu bijna 17, vond ik het nog fijner, ik kon spelen waar ik wilde, we hadden veel dieren, lekker veel ruimte, bijna geen auto's kwamen voorbij. Zodra het kan wil ik wel op kamers gaan wonen in een stad, dan is alles weer dichterbij. School is 11 km verderop, sport ook 11 km, vrienden 11 km en de supermarkt 8 km. Je reist wel veel op de fiets, maar ach het is goed voor je conditie. ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:26

Ik vind Friesland heerlijk :) Maar woon gewoon in de stad. Dat wordt tegenwoordig ook duurder en als je in de betere wijken wil wonen zal je bij de sociale huur toch langer moeten wachten. Net buiten de stad is het wel beter, maar houdt er dan wel rekening mee dat een auto toch handigis, want het OV heeft niet de mooiste aansluitingen of komt op bepaalde plekken gewoon helemaal niet :P

Stugheid, ja, ik kan me wel iets bij voorstellen, zeker in de dorpjes. Het is niet persoonlijk, maar het is een stukje kat uit de boom kijken denk ik. Maar ook hierin ken ik weer grote verschillen, van mensen die stug fries door blijven praten terwijl je aangeeft NL te spreken, tot mensen die er alles aandoen om je ergens mee te helpen. Ik denk dat ze even aan je moeten wennen maar dan zijn het net normale mensen :P

Leegstromen kan ik me ook voorstellen, ookal klinkt dat bericht alsof heel Friesland laaggeletterd is.. We hebben geen universiteit, dus die studenten trekken al snel weg. HBO studenten centreren zich rond de plaatsen waar dat onderwijs wordt gegeven, en MBO zal sneller blijven hangen, ook omdat er een grotere baankans is. Hoeveel hoogopgeleiden weer terug komen, dat weet ik niet.

Je moet wel van de omgeving houden, alles is gras en water. Ik vind het heerlijk! Voel me echt thuiskomen als ik het water weer zie :D Door die wind fietsen is minder.. Ga je meer richting Drachten en Appelscha kom je natuurlijk in het Drents-Friese Wald en dat is totaal anders.

Al met al hangt het ook een beetje af waar je zal gaan wonen. De verstopte dorpjes hebben soms wat moete met veranderingen en aanpassingen, maar dat zal je ook in andere provincies wel tegen komen. Ik had bijvoorbeeld echt wel even moeite toen ik in Drenthe woonde. Ik kon ook niet aarden in de randstad, ben gillend weer naar huis gevlucht. Brabant was mooi, maar miste echt het water daar :)

Leeuwarden is bezig met de culturele hoofdstad in 2018 dus daar is tegenwoordig veel te doen! Ook veel gratis dingen en vaak zit het echt goed in elkaar. De vraag is natuurlijk hoe dat na 2018 zal zijn. Hopen dat ze het vol houden.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:26

Ayla_4Ever schreef:
Ik woon al mijn hele leven in Friesland, in een erg klein dorpje. Het stugge merk ik zelf helemaal niet. Ook heb ik het stugge zelf nog niet meegemaakt en ook nog niet van anderen gehoord, dus wellicht een vooroordeel. Ik vind het heerlijk wonen, ruimte, dieren om huis. Elk dorp en elke stad heeft voordelen en nadelen. Af en toe baal ik flink dat we geen winkels in het dorp hebben en dat alles verder weg is. Ik vind het heerlijk om 's morgens met de opkomende zon naar school te fietsen. Het heeft genoeg voordelen, vooral de rust en de ruimte. Nu moet ik toegeven dat wij heel erg mooi wonen en dat menigeen hier ook wel zou willen wonen. Ik merk wel dat zodra je ouder wordt, je liever alles dichterbij hebt. Als kind, ik ben nu bijna 17, vond ik het nog fijner, ik kon spelen waar ik wilde, we hadden veel dieren, lekker veel ruimte, bijna geen auto's kwamen voorbij. Zodra het kan wil ik wel op kamers gaan wonen in een stad, dan is alles weer dichterbij. School is 11 km verderop, sport ook 11 km, vrienden 11 km en de supermarkt 8 km. Je reist wel veel op de fiets, maar ach het is goed voor je conditie. ;)

Precies hetzelfde ik merk er ook niks van een woon aan het bos net buiten het dorp gelukkig met supermarkt! Ik woon tussen Joure en Heerenveen heerlijk de paardjes om huis alleen is school helaas wel 10 km verderop maar je moet er ook wat voorover hebben

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:27

Klopt, voor buitenritten moet je inderdaad wel een paard hebben dat over grote vracht kan zoals tractors met allemaal verschillende karren erachter wat erg veel lawaai kan maken.
Echter zijn de stallingsprijzen (hier in de buurt) niet duur, voor een vrij grote stal met binnenbak, buitenbak met verlichting en mogelijkheid om dagelijks op het land te kunnen, ben je rond 180 euro kwijt. Wel moet je dan zelf uitmesten, maar voeren word voor je gedaan.

Ik heb ook de ervaring dat Friezen erg nuchter zijn, down to earth en zich niet gauw druk maken om iets. Maar over vroeg trouwen, vroeg kinderen nemen en die hele rambam heb ik nog nooit van gehoord :+ Dat is een heel klein groepje mensen die vaak iets te christelijk zijn, dus nee, dit vind ik niet van toepassing op Friesland.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:28

Ik zou eerst eens kijken waar je een baan kan vinden of een studie kan gaan volgen om vervolgens daar in de omgeving opzoek te gaan naar een woning.
Op jezelf wonen kost nu eenmaal geld dus dat zal je eerst prioriteit moeten zijn
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 19-01-16 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:29

Ik woon ook in Kollum, stond ingeschreven sinds septemer en had in december een woning. Voor €500,- excl. Leuk dorp met behoorlijk wat winkels en voorzieningen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:30

sta nu heerlijk direct aan 550 hectare bos in brabant.. ben nog geen zwaar verkeer tegengekomen in het bos ;).. maar goed, die van mij zou je volgens mij overal kunnen rijden.. want die vond het binnenhalen van het mais ook alleen maar zeer vermakelijk.. holde af en toe even een rondje met de kletterende groep mee voor de gezelligheid en haakte weer af om een hapje te eten, terwijl de rest bleef rondvliegen.