Verwarming: uit en af en toe opstoken of gelijkmatige temp?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Verwarming: uit en af en toe opstoken of gelijkmatige temp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 12:27

Ik woon met mijn vriend in een appartement (hoek appartement, onder ons zit de garage) met energielabel C. Ik werk thuis, mijn vriend op kantoor. Hoewel wij naar onze mening zuinig omgaan met de verwarming, zitten wij toch met relatief hoge stookkosten; in 2014 hebben wij met zijn tweeën 1034 m3 aan gas verstookt (2015 nog niet bekend, maar waarschijnlijk komt het uit op ongeveer 1136 m3). Terwijl volgens het Nibud een flat gemiddeld 900 m3 gas verbruikt.

Wat doen we verkeerd? Op dit moment doen we het zo: wij stoken alleen de woonkamer en keuken en 's avonds ongeveer 2 uur de slaapkamer. Overdag staat de verwarming uit, het wordt dan niet kouder (op dit moment) dan 16,5 graden. Overdag zet ik meestal 1x de verwarming aan op 20 graden, voor zo'n twee uur. 's Avonds, vanaf een uur of 6 gaat de verwarming ook weer aan op 20 graden, tot ongeveer 22:30 uur. Als we naar bed gaan zetten we de temperatuur op 10 graden, maar in de praktijk komt deze nooit onder de 14 / 15 graden.

Nou vroeg ik me af: is het zuiniger om overdag de temperatuur op bijvoorbeeld 19 graden te laten staan, de hele dag tot we naar bed gaan, of is het zuiniger zoals we het nu doen?

Froukje
Forever young

Re: Verwarming: uit en af en toe opstoken of gelijkmatige temp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:31

Als je hem elke keer terug draait kost het veel meer gas om het 20 graden te krijgen, beter kun je hem rond de 17.5/18 graden laten. Dan kost het een stuk minder moeite om het 20 te krijgen en verbruik je een stuk minder gas.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:32

Wij zetten hem bij afwezigheid/nacht op 17, bij thuiskomst 20 en half uur voor we naar bed gaan terug naar 17. Bij vrije dagen 's morgens ook al op 20.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:32

Precies zoals Froukje zegt!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:35

Ik denk dat het feit dat jr op een hoek zit en onder ook geen verwarmde buren hebt ook scheelt.
Toen wij nog in een app woonde hadden we aan alle kanten buren, achter enkele glazen en stookte toch nauwelijks. Huis bleef warm via de buren :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:35

Bedenk je wel dat jullie een hoekappartement hebben en het gemiddelde van een flat zal denk ik uitgaan van een appartement midden in het gebouw. Die hebben dan ook warmte van de omliggende appartementen.

Daarnaast zou ik idd de temperatuur niet verder terug draaien dan 18 graden overdag, 's nachts gaat de kachel hier ook terug naar 15 graden. Het lijkt misschien niks die paar graden verschil tussen 16 en 18 graden overdag, maar voor je gas scheelt het aanzienlijk :j

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:40

Ik heb ooit eens gelezen dat dat afhangt van de ketel. Bij een HR ketel kan je heel snel opstoken en kan je dus tussendoor prima de kachel uitzetten. Bij een oudere ketel kan je hem beter standaard op bv 19 graden laten staan.

Ik zou ook eens kijken naar de isolatie van je huis. Ik heb bij lange na geen C label maar als ik de hele nacht de kachel uit heb gehad is het 's ochtends niet kouder dan 18 graden (geen hoekwoning trouwens).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:59

Ik woon in een 3-kamer appartement op een flat en verstook in mijn eentje ongeveer 400 m^3. Ik merkte wel dat mijn verbruik omlaag ging sinds ik in 2012 een nieuwe ketel heb gekocht. Dit is helaas geen modulerende ketel. Gewoon eentje met het aan/uit principe. Vorige week is de monteur voor het eerst langs geweest voor het eerste onderhoud. Ik heb de monteur ook een slimme thermostaat laten installeren. Ik wil ook kijken of het lukt om bewuster met mijn gasverbruik om te gaan. Door de slimme thermostaat heb ik nu beter zicht op wanneer en waarom de ketel aan/uit gaat.

Mijn basistemperatuur is 15 graden. Zoals je in het plaatje ziet wil ik het 's morgens 18,5 graad hebben als ik uit bed stap. De thermostaat snapt wanneer ik niet thuis ben (Auto Away) en zal de temperatuur weer op 15 graden zetten. Als ik 's middags in de auto naar huis rijd zorgt hij ervoor dat het bij thuiskomst weer 18,5 graad is. Als ik dan 's avonds op de bank zit wil ik hem soms nog wel eens een graadje hoger zetten. De oranje balkjes zijn de tijdstippen dat mijn verwarming dan staat te stoken. De radiator in woonkamer staat dan ook helemaal open en rest van appartement staan ze klein beetje open of dicht.

Ik heb nog niet getest wat mijn verbruik zal zijn als ik de overdag temperatuur bijvoorbeeld verhoog van 15 graden naar 18 graden en 's nachts wel op 15 graden houd.

Afbeelding

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:43

Bagheera, van welk merk/type is jouw thermostaat? Klinkt erg interessant, dit systeem!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:52

Ik heb zelf voor Nest gekozen. Er zijn heel veel verschillende soorten slimme thermostaten. Nest, Toon, Anna, Tado en dan nog de eigen slimme thermostaten van Nefit en Honeywel. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Ik heb o.a. gekozen voor Nest, omdat ik iets wilde zonder abonnement. Ik een Android telefoon heb en daardoor veel gebruik van Google diensten maak en daarin paste Nest het beste bij mij. Google weet toch al waar ik precies uit hang op elk moment van de dag. Laat ze dan ook nog iets nuttigs met die informatie doen. _O- Ik moet nog de rookmelders van Nest kopen en die kan ik dan ook met de thermostaat laten praten etc. De Nest thermostaat oogt ook nog een beetje fatsoenlijk aan de muur. Beter dan een thermostaat van het maatje iPad aan de muur zoals bij bijvoorbeeld Toon. :')

Daarnaast heb ik appje op telefoon waarmee ik dagelijks de meterstanden door kan geven zodat ik ook beter inzicht krijgt op mijn verbruik op week/maand/jaar basis.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:54

Heb je ook vloerverwarming? Want dan is het voordeliger om het maar max 2 graden omlaag te draaien in de nacht. Dus hier staat de verwarming op 17,5 graad.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:57

Ik heb geen vloerverwarming in mijn appartement. Je hebt helemaal gelijk dat je thermostaat dan ook goed moet begrijpen hoe lang het duurt om de boel op te stoken etc.

Een slimme thermostaat heeft niet alleen maar voordelen hoor. Het is best duur in aanschaf en ik betwijfel of ik qua stookkosten de investering in de thermostaat eruit zal kunnen halen. := Maar ja, het is wel een erg leuk hebbedingetje om iig bewuster om te gaan met het gasverbruik.

Vorige week was er bijvoorbeeld storing bij Nest. Daardoor deed de app het niet en moest je gewoon van de bank opstaan en naar de thermostaat toelopen om hem een graadje hoger te zetten. _O- Maar toen ik vorige week terug van stal naar huis reed en nat/koud was van de regen kon ik onderweg wel alvast de thermostaat een graadje hoger zetten. :')

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:58

Heb je trouwens een combi ketel of een losse geiser voor warm water ??
Ik weet niet hoe lang jullie douchen maar dat ook eens onder loep leggen.
En inderdaad temperatuur constant houden is beter dan steeds opstoken.
Hij staat bij mij altijd op 14 graden als ik niet thuis ben en als ik hem aanzet is het meestal op 17,5.
En als ik middag dienst heb dan laat ik hem gewoon staan.
Heb een 2 onder 1 kap heb als extra vloer isolatie laten aanbrengen dat scheelt ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:01

Ik heb ooit geprobeerd om de verwarming op 18 te laten staan overdag, maar wij verbruiken dan veel meer dan wanneer we hem alleen 's morgens en 's avonds aan zetten. Ik vind het nog steeds erg vreemd dat er mensen zijn die in een uurtje opwarmen meer verbruiken dan in 10 uur lang op temperatuur houden van een kamer..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:03

's Nachts laag is bijna in alle gevallen voordeliger, zie hier voor meer info: https://www.energiewereld.nl/nieuws/fla ... -te-stoken en http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... chommelen/ (die laatste geeft wat meer gedetailleerd aan hoe het zit en waarom het soms niet zuiniger is)

Ik denk dat het vooral scheelt dat je vrij slecht geïsoleerd hoekappartement zit, dan stook je meer dan in een nieuwe appartement ergens in het midden. Daarnaast stook je je huis 2x per dag op naar 20 graden. Vooral voor die korte periode is dat natuurlijk best een hoop energie. Hier gaat alleen 's avonds de verwarming aan door de weeks. Dan is het dus inderdaad fris 's morgens maar dat went snel en er zit over het algemeen hooguit 45 min tussen opstaan en de deur uit. Dan liever een lekker warme badjas aan dan het hele huis 4 graden warmer stoken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:04

Wat hebben jullie je verwarming allemaal laag staan!! :o
Hier staat hij overdag op 22 graden en snachts (of als ik wrg ben) op 19 graden.. Ik heb t eeuwig koud.. :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:05

8nnemiek schreef:
Ik heb ooit geprobeerd om de verwarming op 18 te laten staan overdag, maar wij verbruiken dan veel meer dan wanneer we hem alleen 's morgens en 's avonds aan zetten. Ik vind het nog steeds erg vreemd dat er mensen zijn die in een uurtje opwarmen meer verbruiken dan in 10 uur lang op temperatuur houden van een kamer..

Ligt ook aan je huis, hoekwoning verliest meer warmte en als je een slecht geïsoleerd huis hebt zou ik ook niet stoken s nachts omdat je het toch weer verliest. Wij hebben een zeer goed geïsoleerde tussenwoning en vloerverwarming, dan is het juist zeer onvoordelig om de verwarming op 16 graden te laten staan. sinds wij dat weten, verbruiken wij minder energie.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:08

8nnemiek, dat kan zeker wel maar dat ligt aan de isolatie van je woning en het systeem waarmee je je huis opwarmt.

Onze verwarming staat de hele winter op dezelfde temperatuur en wij verbruiken haast niks. Nu hebben we een energielabel A woning met 3 dubbele beglazing en dikke geïsoleerde muren. We hebben geen gasaansluiting en verwarmen op aardwarmte. Daarvoor hebben we een pomp ter grootte van onze volledige trapkast en om het huis op temperatuur te krijgen is de pomp 2 tot 3 dagen hard aan het werk en verbruikt dan heel veel energie. Maar, als alles op temperatuur is dan verbruikt de pomp bijna niks en het huis verliest door z'n hoge isolatiewaarde ook amper warmte dus dan is het goed te doen.

Met mijn verjaardag heeft iemand heel bijdehand de verwarming omlaag gezet (naar 15 graden (ik ben in de winter jarig) en pas 2 dagen later begon ik het koud te krijgen. Beetje jammer dat het dan ook weer 2 dagen duurt voordat het huis op temperatuur is.

Dus, het kan wel. :) Ik weet niet hoeveel KW we verbruiken maar onze energierekening ligt rond de 80,- per maand voor een 140m2 eengezinswoning met 2 personen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:13

vuurneon schreef:
8nnemiek schreef:

Ligt ook aan je huis, hoekwoning verliest meer warmte en als je een slecht geïsoleerd huis hebt zou ik ook niet stoken s nachts omdat je het toch weer verliest. Wij hebben een zeer goed geïsoleerde tussenwoning en vloerverwarming, dan is het juist zeer onvoordelig om de verwarming op 16 graden te laten staan. sinds wij dat weten, verbruiken wij minder energie.

Hier hebben we ook een woning die de warmte (en kou in de zomer) heel lang vast houdt, en ook vloerverwarming. Toch bleek het hier onvoordelig om door te blijven stoken.
Moet ik er wel bij zeggen dat hij 's morgens maar 20 minuten aan staat en in de namiddag ook maar een uurtje, alleen om de vloer op te warmen. Die warmte geeft ie geleidelijk af, en blijft ie ook afgeven nadat de verwarming zelf uit springt, en 's avonds is het dan ook meestal 17,5/18 graden. De rest van de dag/nacht staat ie op 16 graden. 's nachts koelt het haast nooit zoveel af dat hij weer bij moet stoken tot 16.
Als wij hem dag en nacht op 18 zetten zijn we echt veel meer kwijt :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:16

Hier een baby in huis, dus dat verandert het ook haha. Als het aan mij ligt staat ie continu op 18 graden namelijk :')

Blijft idd lang warm, de temp is in huis hoger dan waar de thermostaat op staat als wij in de ochtend beneden komen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:23

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar bij ons springt de kachel aan rond 10 uur 's morgens, op 20 graden en 's avonds 9 uur gaat die terug naar 14 graden. Wij hebben in principe geen hoge kosten, en wij wonen ook op een hoek appartement, onder ons wonen wel weer mensen dus die warmte pikken wij ook mee.
Heb mij laten vertellen dat het beter is dat je het aan een stuk door kunt laten branden dan wanneer je het steeds aan of uit doet. Het stoken kost meer energie dan wanneer hij al brand.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:34

Wij hebben een vrijstaande woning, oude woning (rond 1900 gebouwd) maar wel redelijk geupdate. Hele grote ramen, groot oppervlak om te verwarmen (woonkamer is bijvoorbeeld 40/45m2 en zeker 3m hoog). Benedenverdieping volledig op vloerverwarming verwarmd. Enkel in de badkamer zit een kleine radiator om handdoeken op te drogen en die draait dus ook in de winter. Niet in de zomer. Thermostaat zit in de woonkamer, dus als het daar warm genoeg is kan het in de badkamer best een stuk kouder zijn als er een raam open staat.
Overige vertrekken zijn met radiatoren verwarmd en zijn gewoon minder belangrijk.

Onze thermostaat staat 's nachts op 18 graden, overdag gaat dit naar 19 graden (tijdens werktijden) en 's avonds gaat de thermostaat naar 20 graden om tegen tien/elf weer terug te lopen.

Met een driepersoons huishouden verbruik je in zo'n huis natuurlijk aanzienlijk. Maar wanneer we op hout stoken (vloerverwarming kan op hout gestookt, temperatuur komt dan ook vaak boven de 20 graden) kunnen we in hele koude perioden met minder dan 60 kuub per week toe. De vloer word dan niet geheel op hout gestookt! 's Avonds en als er overdag niemand thuis is koelt dit water af en springt de cv gewoon weer bij.

Kijk even kritisch naar je verbruik. Hou het desnoods even bij (weekje zoals je het nu doet en een week met kleinere verschillen). Bekijk hoelang je doucht, hoeveel warm water je gebruikt. Hoelang heb je nodig gehad met koken (indien je op gas kookt), heb je misschien nog een gasoven? Hoeveel ramen zitten er in jullie appartement? Waar zit de thermostaat? Waar zitten de radiatoren? Hoeveel verbruiken jullie buren? Wat doen zij misschien anders?

Ik vind een afwijking van 134 kuub niet zo heel erg veel, kan goed afhankelijk zijn van bovenstaande factoren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 15:37

Ik heb geen vloerverwarming. Geen idee wat voor een ketel we hebben, ik zal er even een foto van maken. Eerste onderhoudsrapport is van 2009. Ik zal eens kijken hoeveel het scheelt als we de temperatuur overdag op minimaal 18 graden houden. Ik merk wel dat de warmte weer heel snel weg is als we de verwarming weer uit hebben. In ongeveer een uur zakt het dan van 20 graden naar 16.5.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:39

Froukje schreef:
Als je hem elke keer terug draait kost het veel meer gas om het 20 graden te krijgen, beter kun je hem rond de 17.5/18 graden laten. Dan kost het een stuk minder moeite om het 20 te krijgen en verbruik je een stuk minder gas.

Dit dus, en ik lees dat je alleen in bepaalde kamers stookt.

Mijn installateur raadde aan de overige kamers (minimaal) te verwarmen, op deze wijze verdwijnt de warmte niet naar de onverwarmde ruimtes toe waardoor er veel warmte verloren gaat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:40

nine1987 schreef:
Wat hebben jullie je verwarming allemaal laag staan!! :o
Hier staat hij overdag op 22 graden en snachts (of als ik wrg ben) op 19 graden.. Ik heb t eeuwig koud.. :(

Ik heb het ook altijd koud, maar deze temperaturen zou ik echt too much vinden hoor.
19 graden 's nachts en ik word wakker met knallende koppijn.

Ik heb een heel koud huis, vrij slecht geïsoleerd. 's Nachts staat de verwarming op 17 of 16 en als ik thuis ben op 19. Dat is prima te doen.
Mijn vriend is overdag altijd thuis, maar die heeft het nooit koud dus dan blijft hij ook gewoon op 16 of 17 staan, scheelt weer in de kosten :') :+