Is een betalingsherrinering verplicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Is een betalingsherrinering verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:00

Beste bokkers,

Ik zit met een brandende vraag waar ik via google niet uitkom. Dus hoop stiekem dat hier iemand zit met verstand van zaken.

We hebben van de belastingdienst een factuur gekregen van de wegenbelasting. Door omstandigheden is deze onderop de berg geraakt.

Het ging hier om een bedrag van €8,-. Nu hebben we een tweede brief gekregen, echter was dit geen herinnering, maar gelijk een boete van €158,-.

Is het normaal dat er geen herinnering meer word verstuurd? Op wat voor basis is dit bedrag berekend? Vind het absurd hoog!

Enige wat ik kan vinden op de site is dit:
Betalingsherinnering

Bij sommige belastingaanslagen verzenden wij vóór de aanmaning een betalingsherinnering. Wij vragen u daarin om alsnog op zeer korte termijn te betalen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... /aanmaning

fleurtjeuh

Re: Is een betalingsherrinering verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:02

Bij sommige belastingaanslagen

Sommige
Dus niet allemaal helaas..
Ik denk dat je aan deze boete vast zit..

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:03

Maar wat maakt het onderscheid tussen de 1 en de ander? Echt duidelijk staat het er niet...

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:11

Als het goed is staat op de brief van de factuur al dat als je te laat betaald dat je die boete krijgt.. Dus denk dat ze dan geen herinnering hoeven te sturen. Vind het wel een asociaal hoge boete, tis gewoon al duur genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:17

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat je iedere maand gewoon je wegenbelasting moet betalen, dit weet je en is je eigen verantwoordelijkheid.. Daarom 1 brief en vervolgens meteen een boete misschien?

Boete is trouwens wel absurd. Is het vaker voorgekomen dat je te laat bent geweest?

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:22

Of het verplicht is weet ik niet maar mijn hypotheek en zorgverzekering sturen ook geen herinneringen.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:26

Dat het me eigen verantwoordelijkheid is lijkt me duidelijk. Daar gaat het me ook niet om.

Ik vind het bedrag buiten proporties hoog zeg -O-

En dacht dat je altijd wel een herinnering kreeg

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:29

Helaas zit je vast aan die boete. Die heb ik ook eens gehad terwijl ik geen echte factuur heb gehad, toch maar snel betaald maar helaas enkele dagen later een boete. Nogmaals gebeld, maar ze konden hier niks aan doen. Dit moet je gewoon op tijd betalen anders ben je de sjaak, als je te laat betaald kun je hier ook de weg mee af worden gehaald als er controle is.
Gewoon dit soort dingen op autom. incasso zetten, heb je er ook geen last meer van en betalen moet je toch.
Boete is trouwens een algemeen vastgesteld bedrag. Heeft niks te maken met vaker niet betaald te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:32

briitje schreef:
Dat het me eigen verantwoordelijkheid is lijkt me duidelijk. Daar gaat het me ook niet om.

Ik vind het bedrag buiten proporties hoog zeg -O-

En dacht dat je altijd wel een herinnering kreeg

Betaal je normaal met een automatische incasso? Want dan was je 1e brief al je herinnering..?

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:34

Het was een nieuwe auto, dus pas de eerste brief die we kregen.. dus vandaar geen automatische incasso

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 08:44

NM -> LZP

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:09

Belastingdienst stuurt inderdaad direct een boete als je niet op tijd betaald voor de wegenbelasting..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:19

Dat is wel heel zuur ts. Balen!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:39

Hier een keer gehad dat ze het 1x door de vingers zagen. Had toen net 1 dag na de uiterste datum betaald. Ook wel eens een boete gehad maar die was niet zo absurd hoog als bij TS.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:38

Een bedrijf is idd verplicht eerst een herinnering te sturen, maar dit geldt natuurlijk niet voor de overheid zelf :+ Stel je voor :=

Ik vrees dat ze dit gewoon mogen doen, maar je kunt natuurlijk altijd bezwaar aantekenen en verzachtende omstandigheden aandragen.. 150 euro op 8 euro is inderdaad absurd. Zeker als dit de eerste keer betreft.

Een goeie tip voor iedereen. Belastingdienst nooooit onderop de stapel leggen. Daarom zijn die boetes ook gelijk zo hoog. Ze willen hun geld.. zonder moeite.. en snel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:42

Tsss, en dan als overheid nog durven te klagen over witte boorden criminaliteit, wat een bedrag zeg over 8 euro.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:44

Absurd hoog bedrag.

Het heeft er niet helemaal mee te maken. (of eigenlijk helemaal niet) Ik las laatst dat een man een boete van 30,- voor te hard rijden aangevochten heeft omdat hij het bedrag te hoog vond voor de overtreding. (30,- is 4 km te hard weet ik uit ervaring) Hij heeft van de rechter gelijk gekregen. Misschien voor jou ook een idee om hier eens naar te kijken. Want van 8,- naar 158,- is natuurlijk echt belachelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:46

Ik heb ook ooit zoiets gehad maar gewoon het originele bedrag over gemaakt :+ nooit wat van gehoord :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:49

Dat bedrag is de boete (niet voor die 8 euro) maar dat je rond heb gereden met een auto waarvoor geen wegenbelasting is betaald.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:50

verootjoo schreef:
Ik heb ook ooit zoiets gehad maar gewoon het originele bedrag over gemaakt :+ nooit wat van gehoord :')

Dat bedrag is gewoon een opgelegde boete, die krijg je ook als je auto niet verzekerd is.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:51

Ik heb toevallig ook een nieuwe auto gekocht op mijn naam, op de rekening staat:

Met ingang van 1 januari 2015 bedraagt de boete €158. Deze boete wordt opgelegd als u binnen 12 maanden voor de tweede of volgende niet, niet tijdig of niet volledig betaalt.

Ik vind het een hele rare zin, of ligt dat nou aan mij?

Op mijn rekening staat ook een uiterste betaaldatum (ik heb een maand de tijd).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:55

Dan heeft ts dus al eerder niet betaald. De zin zelf klopt gewoon. Per 1 jan betaal je 158 euro als je binnen 12 maanden minstens tweemaal achter elkaar niet op tijd betaald dan wel het bedrag niet volledig betaald. (Dus 7 euro ipv 8)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:56

Citaat:
Verzuimboete bij niet, niet volledig of te laat betalen

Betaalt u niet, niet volledig of te laat? Dan krijgt u een naheffingsaanslag. Bij iedere naheffingsaanslag krijgt u een verzuim dat 1 jaar blijft staan. Vanaf uw 2e verzuim krijgt u een naheffingsaanslag met een verzuimboete van € 158. Het maakt niet uit hoe hoog het bedrag van de nageheven belasting is.

Maar je kan bezwaar maken (helaas heeft dat in 99% van de gevallen geen zin, maar proberen kan altijd natuurlijk).
Citaat:
Bezwaar en beroep

Als u het niet eens bent met een naheffingsaanslag, kunt u bezwaar maken. Als wij uw bezwaar afwijzen, kunt u binnen 6 weken na de datum van de afwijzing in beroep gaan. Hoe u in beroep gaat, leest u in de brief met de afwijzing van uw bezwaar.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ngsaanslag

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:32

Sleeper schreef:
Absurd hoog bedrag.

Het heeft er niet helemaal mee te maken. (of eigenlijk helemaal niet) Ik las laatst dat een man een boete van 30,- voor te hard rijden aangevochten heeft omdat hij het bedrag te hoog vond voor de overtreding. (30,- is 4 km te hard weet ik uit ervaring) Hij heeft van de rechter gelijk gekregen. Misschien voor jou ook een idee om hier eens naar te kijken. Want van 8,- naar 158,- is natuurlijk echt belachelijk.

Echt waar, daar heeft ie gelijk voor gekregen? :?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:36

De belastingdienst is behoorlijk asociaal met dit soort dingen, die sturen meteen boete's en gaan ook veel verder als je niet (kunt) betalen.
Is al meerdere keren op tv geweest dat mensen gewoon opgepakt worden en een paar nachten in de cel moeten zitten omdat ze nog een openstaande rekening hebben.
Ze kennen geen genade.