autootje kopen! wat moet dat kosten per maand?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emoe

autootje kopen! wat moet dat kosten per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 13:32

Excuus als het hier niet goed staat, want wist niet waar ik het moest plaatsen :o

Lieve bokkers,

ik loop al een tijdje rond met het idee om een autootje te kopen, omdat ik deze nodig ben voor mijn nieuwe werk (zogezegd ambulante begeleiding / oppaswerk). Dit werk is maar een bijbaantje, maar ik heb het er enorm naar mijn zin, het verdient lekker voor mijn leeftijd en ik kan er leuke werkervaring opdoen. Daarnaast werk ik ook nog af en toe bij mijn vaders bedrijf dus het zou wel uit kunnen.

Stel dat ik een goedkoop autootje koop, die kwalitatief goed is. Denk aan een auto van rond de 800 euro max. (toyota starlet, ford ka, suzuki alto, etc).

Nu heb ik verder echt geen verstand van wat zo'n auto moet kosten in de wegenbelasting en de verzekering + evt. schadeposten per maand gemiddeld + de benzine.

Zou iemand mij kunnen vertellen waar ik op moet rekenen per maand? Zodat ik een beetje een totaalplaatje kan krijgen van de kosten van zo'n auto.

Heel erg bedankt alvast! :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:36

Ik ben voor mijn 2008, nieuwwaarde 30'000, 180,- aan verzekering (allrisk verzekerd) en wegenbelasting kwijt. Daar komt nog zo'n 150,- per maand benzine bij en 500,- onderhoud per jaar. (doe ik wel allemaal zelf) Mij kost de auto dus ongeveer zo'n 370,- per maand. Dit is voor een vrij recente auto, voor mijn oudere tweedehands auto met een lagere verzekering was ik uiteraard minder kwijt. (maar zo'n 800,-/ jaar voor de verzekering bv.) Die verbruikte natuurlijk wel meer dan mijn huidige auto.

edit: vergeet de oude ford Ka direct, je hoort ze nog net niet roesten. Heel charmant autootje, had er ook één als eerste auto. Maar ik heb er in twee jaar 2 vierkante meter staal onder gelast zo hard roestte die, was een 2001 met 100'00 km.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 08-01-16 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Re: autootje kopen! wat moet dat kosten per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:42

Wegenbelasting is afhankelijk van je regio en kan je dus opzoeken. Verzekering is afhankelijk van je eventuele leeftijd en schadevrije jaren. Dus dat is voor iedereen anders.

Benzine? Een ford ka zuipt en is een roestbak. Een starlet is degelijker en zuipt heel wat minder. Dus auto afhankelijk. Onderhoud is maar net in welke staat de auto is.

Denk dat je beter een auto kan uitzoeken en daarbij kijken wat het kost. Via marktplaats staat vaak de meeste informatie al.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:44

Ik heb een Opel Corsa. Betaal 25 euro aan verzekering per maand en wegenbelasting is 76 per 3 maanden. Dus ook zo'n 25 euro per maand.

Benzine wisselt. Grote kosten heb ik niet gehad de afgelopen jaren, want hij mankeert (ff afkloppen) eigenlijk nooit iets :D

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:44

Wegenbelasting voor een Starletje is ongeveer 20-30 euro per maand, verzekering kun je het beste zelf uitzoeken via independer ofzo, maar reken eens 50 euro pm voor WA. Benzine, erg afhankelijk van wat je rijdt. En onderhoud - tja, als je een toyota neemt heb je over het algemeen weinig onderhoudskosten, maar goed, dat hangt natuurlijk ook erg af van wat voor autootje, hoe oud, en of je ergens iemand hebt zitten die voor weinig geld jouw autootje wel wil onderhouden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:45

Een ford ka een roestbak? Ligt er maar net aan hoe je hem onderhoud.
Mijn moeder heeft al 12 jaar dezelfde ka en nog geen spoortje roest te bekennen :) Komt ook iedere keer met vlag en wimpel door de APK en heeft haar nog nooit laten zitten :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:46

alle kosten zijn afhankelijk van verschillende factoren
* type auto
*bouwjaar
*jouw leeftijd
* schadevrije jaren
*regio

en die 2 kunnen heeeeeeeel verschillend zijn ;)
Ik denk dat je voor jezelf eens eerst moet afwegen wat voor type auto je zoekt. Een klein oud bakkie of 1 waar je bijv ook een trailer mee kan trekken? Station of juist niet ect..
Dan kan je het gewicht en dus ook de wegenbelasting opzoeken
verzekering kan je dan weer bepalen aan hand van wat vragen op internet bij vergelijken bij pagina's

oh ja en de benzine is weer afhankelijk van het type auto maar ook van je rechtervoet ;)
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 08-01-16 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:46

even een stipje. nu geen tijd om uitgebreid te reageren.

ik heb pasgeleden een auto gekocht.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:47

Dan heb je gewoon geluk. Maar voor 800euro vind jij er geen een zonder roest hoor. Mijn moeder had er een uit 2001 toen ding had nog geen 100.000 gelopen en zat onder de roest en is naar de sloop gegaan . Was al paar keer behandeld en gelast maar maakte niks uit. Dan begon ie ergens andere wel weer te roesten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:49

Cayenne schreef:
Een ford ka een roestbak? Ligt er maar net aan hoe je hem onderhoud.
Mijn moeder heeft al 12 jaar dezelfde ka en nog geen spoortje roest te bekennen :) Komt ook iedere keer met vlag en wimpel door de APK en heeft haar nog nooit laten zitten :)

Garages zien helaas dat als een uitzondering. Is een bekend probleem met de ford ka helaas.

T is net als bij een zadel van de zadelmarkt, de kans dat je een minder exemplaar hebt is groter dan dat je geluk hebt.

Qua kosten kan ik weinig zinvols zeggen, je kan de wegenbelasting zo bekijken door kenteken en regio in te voeren bij de rdw site dacht ik.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:55

Meid pas alsjeblieft op voor goedkope auto's. Je kunt mazzel hebben maar de kans op pech is toch groter.

Ik had een nog relatief goedkope auto in aanschaf (een MG) en heb me volledig scheel betaald aan dat ding. En nu is hij weer stuk maar de reparatie zou zo hoog oplopen, dat ik vanmiddag mijn nieuw gekochte auto kan ophalen :')

Voor een lage prijs koop je vaak ook auto's die weg gaan omdat ze tegen groot onderhoud aanhangen, bijvoorbeeld distributieriemen e.d.

Goedkopp is bij auto's af en toe echt extreme duurkoop. Als je het zonder auto afkan, zou ik je aanraden gewoon lekker door te sparen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:59

Ik betaal voor mijn eerste auto uit 2003 33 euro aan wegenbelasting en 66 euro aan verzekering per maand. Dus totaal 100 euro per maand. Maar qua onderhoud kost die mij ook wel zo'n 400/500 euro per jaar en dan heb ik nog redelijk gelukkig dat ik geen dure reparaties heb gehad de laatste jaren . Dus ik reken qua vaste kosten 150 euro per maand. Benzine is afhankelijk hoeveel ik er mee rijd. Maar hij verbruikt een kleine 8 liter per 100 kilometer.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:02

Tja het is geluk hebben maar ik had een daihatsu cuore via marktplaats voor 800,- daar heb ik 2,jaar in gereden tot die totallos was na een ongeluk. Met de apk was er niks op aan te merken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:04

Fortitude schreef:
Meid pas alsjeblieft op voor goedkope auto's. Je kunt mazzel hebben maar de kans op pech is toch groter.

Ik had een nog relatief goedkope auto in aanschaf (een MG) en heb me volledig scheel betaald aan dat ding. En nu is hij weer stuk maar de reparatie zou zo hoog oplopen, dat ik vanmiddag mijn nieuw gekochte auto kan ophalen :')

Voor een lage prijs koop je vaak ook auto's die weg gaan omdat ze tegen groot onderhoud aanhangen, bijvoorbeeld distributieriemen e.d.

Goedkopp is bij auto's af en toe echt extreme duurkoop. Als je het zonder auto afkan, zou ik je aanraden gewoon lekker door te sparen.

en toch kan dat erg goed uitpakken :j

ik kocht een hele nette citroen xantia met maar 124.000 op de teller, bij keuring noemde de monteur hem uniek in z'n soort ,zo netjes
ik betaalde 750,-
Omdat we niet konden achterhalen of de distributie gedaan was bij 120.000 heb ik hem voor de zekerheid laten vervangen en heb ik uiteindelijk voor 1050,- dus een hele fijne en nette auto, waar ik mijn gezin en paard mee kan vervoeren *\o/*

Afbeelding

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:05

Ik heb een smart uit 2003.
Betaal 15 wegenbelasting in de maand en zo 65 euro verzekering wa plus.
Ik ben verzekerd bij de sns bank.
Ik rij ontzettend veel met de kleine smart en zit rond de 100/150 euro benzine in de maand.

Nog even toegevoegd zit er net 22.000 km op de auto. Er is een nieuw motorblok in gezet.
Laatst bijgewerkt door charysa op 08-01-16 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:05

Ik heb er trouwens nu een met een distrubitie ketting, die hoef je in principe nooit te laten vervangen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:12

Ik heb jaaaren gereden met een Mitsubishi Colt uit 1992 die ik voor 1250 gulden! heb gekocht en na een jaar of 5 voor 750 euro! weer heb verkocht :D Nooit wat aan gehad. Dus ook met een oudje kun je mazzel hebben. Wel iemand meenemen die er verstand van heeft en even goed kan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:15

Zorg in ieder geval dat je voor de aankoop iemand meeneemt die heel erg veel verstand heeft van auto's.
Zodat je tijdens de proefrit ook kunt herkennen wat een rateltje of pufje is. Iemand die weet waar je op moet letten.

Een heel oud klein autootje (18+ jaren) kan goedkoop zijn in aanschaf, maar daar zit vaak ook weer een hoop onderhoud aan.
Een wat nieuwer klein autootje is populair en daarom wat duurder. Koop je daar een goedkope van, dan moet je er rekening mee houden dat er waarschijnlijk 'iets' mee is waarom hij zo goedkoop is.

Neem liever een minder mooie auto die technisch goed is, dan een mooi uitziende auto waar misschien vanalles mis mee is.

Zeker als eerste autootje, moet je zelf nog veel ervaring krijgen.
De kans op wat schade (paaltje bij inparkeren bijvoorbeeld) is dan nog iets groter. En dan is 't niet zo "erg" als je autootje al wat ouder en minder mooi is.

De kosten variëren enorm.
Wegenbelasting op een klein, licht autootje zal maar een tientje of 2 á 3 per maand zijn.
Verzekering is afhankelijk van de auto (en verzekeringsvorm) én je eigen leeftijd, huis adres en aantal schadevrije jaren.

Onderhoud is 100% afhankelijk van de staat van je auto. En je eigen mogelijkheden.
Moet je naar een vakgarage? Dan ben je duurder uit dan iemand die een auto-hobbyist als partner heeft en zelf veel kan doen.

Benzine verbruik hangt af van de auto die je koopt, je rechtervoetje (hoe zuinig rij je zelf?), het aantal km's dat je zal rijden (en binnen of juist buiten de bebouwde kom) en uiteraard de brandstofprijs op dat moment.
Een auto die 1:15 gaat, waarmee je 400km/maand gaat bij een benzineprijs van € 1,45 zal dan 27 liter nodig hebben en dus € 39,15 kosten voor die maand. Maar dat is slechts een voorbeeldje.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 14:18

wow veel reacties! thanks allemaal!

Wanneer ik dit werk wil blijven doen heb ik hoe dan ook een auto nodig, het is te ver om te fietsen elke keer. Ik gebruik nu vaak een auto van mijn vader maar dat kan ook niet langer. Ik weet dat een auto geld kost en dat het eigenlijke een slechte investering is. Ik hoef er trouwens geen trailer achter te hebben hoor, voor die ene keer dat dat nodig is kan ik wel een andere auto pakken.

bedankt voor alle tips! Als het dus wel een ford ka zou worden, moet ik er op letten dat hij niet helemaal verroest en verlast is. En Fortitude, het wordt sws wel een goedkope auto! ik zie in mijn omgeving dat dit heel erg leuk kan uitpakken wanneer je de juiste auto koopt van het juiste merk. Een duurdere kan ik nu qua aanschafprijs niet betalen dus dat wordt hem gewoon niet.

Ik ben trouwens 20 jaar, maar kan iemand me uitleggen wat mijn leeftijd te maken heeft met kosten?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:20

Ik heb een vw lupo uit 1999

Rijdt ongeveer 1 op 14. Met 30 euro benzine kom ik ongeveer een week door, afhankelijk van hoevaak ik op en neer naar mn werk moet (20 km heen en 20 terug) Is een automaat. Wegenbelasting is 76 per 3 maanden. En mijn wa verzekering is zo'n 54 euro per maand. Is mn eersre auto dus helaas geen schadevrije jaren

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:22

Wij hebben een Peugeot 107.
Wij betalen per maand:
€24,86 verzekering WA beperkt casco
€4,94 pechhulp
€19,67 motorrijtuigenbelasting
€80 benzine (we rijden ongeveer 1000 km per maand)
€129,47 totaal

Daarnaast sparen wij per maand:
€82 waardevermindering ( = alvast sparen voor een nieuwe auto)
€31 voor reparatie, onderhoud en banden.
€113 totaal

Totaalprijs per maand:
€242,47

Wij hebben dan wel een relatief jonge auto (6 jaar oud) met weinig km's op de teller. En de aanschafprijs was €7.000
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 08-01-16 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:22

Ik ben voor mijn ieniemienie Daihatsu Cuore uit 96 12 euro per maand aan wegenbelasting kwijt en 30 euro ongeveer aan verzekering. Hij mag dan wel niet de nieuwste of mooiste zijn, maar wel de goedkoopste! Daarnaast rijdt hij ook nog eens 1 op 18. Dit betekent dat ik mijn tank voor 30 euro vol heb en er dan ongeveer anderhalve week mee kan. Dit zal ongeveer vergelijkbaar zijn met een Suzuki Alto.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:27

Ik heb een Hyundai i10 uit 2010 en ben voor mijn verzekering (WA plus) €55 in de maand kwijt, wegenbelasting €25 per maand. Pechhulp zit bij mijn verzekering inbegrepen. Mijn auto rijdt 1 op 16.

Happie

Re: autootje kopen! wat moet dat kosten per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:30

Een auto van 800 kan in mijn idee niet heel veel zijn.. Ik zou daar iets meer geld voor vrij maken. Tenzij je iemand kent die monteur is en hij/zij de auto voor je nakijkt. Met 800 euro is de kans groot dat je iemand anders zijn ellende koopt.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:31

Arianne95 schreef:
wow veel reacties! thanks allemaal!

Ik ben trouwens 20 jaar, maar kan iemand me uitleggen wat mijn leeftijd te maken heeft met kosten?

Je leeftijd heeft volgens mij invloed op de kosten van je verzekering.

Ik heb 4 weken geleden een Toyota Aygo gekocht als eerst auto (had dus ook nog geen schade vrije jaren). Voor 65 euro per maand is hij all risk verzekerd en de wegenbelasting komt geloof ik neer op 14 euro per maand. Een aygo is heel zuinig in verbruikt (1: 21 in ideale omstandigheden) en over het algemeen zijn japanners degelijke auto's waarvan de onderdelen volop verkrijgbaar zijn (dus niet zo duur).

Als ik jou was zou ik eens gaan kijken naar een aygo... Ik wilde een goedkope, betrouwbare auto. De Ka viel voor mij af vanwege de vele roest-horror verhalen op internet!