Contract niet verlengd, uren nog doorwerken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Contract niet verlengd, uren nog doorwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:46

Hoi Bokt,

Vanmiddag helaas te horen gekregen op mijn werk dat mijn contract niet verlengd wordt. |( Jammer! Nu had ik daar even een vraag over en ik was benieuwd of jullie die voor mij kunnen beantwoorden.

Per 1 november ben ik daar in dienst getreden, proeftijd dus niet doorgekomen. Betreft een 0 uren functie, bijbaan, waar ik tot op heden (is ook zo'n lange periode :Y) ) niet minder dan 16 uur gewerkt heb.
Nu heb ik wel mijn rooster ingevuld voor deze maand en vraag ik mij eigenlijk af of ik die gewoon door mag werken, of anders gewoon uitbetaald kan krijgen? Hun wilden mij eigenlijk niet meer hebben merkte ik, (letterlijke woorden: 'ja we gaan niet meer investeren in jou') maar ik heb zoiets van, ja, het is ook een maand inkomsten voor mij en ik ben gewoon bereid om deze uren te werken.
Ik ben niet op staande voet ontslagen, het is alleen dat ik voor die functie te weinig kennis heb, hun hebben mij niet (goed) ingewerkt, en ze gingen er vanuit dat ik alles al wist. Niet dus. :n
Weet iemand hier wat vanaf?

nine1987

Re: Contract niet verlengd, uren nog doorwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:47

Als jij het geld kan gebruiken en je vindt t geen probleem om te werken.. Waarom niet?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:48

Ik weet niet wat voor werk je doet, maar bij mij in de zorg werd mijn contract ook niet verlengd. Ik heb wel mijn 'laatste' uren netjes gedraait en dit kreeg ik ook gewoon uitbetaald. Nu is mijn ontslag een beetje anders verlopen dan die van jou := Bij mij moesten er 200 collega's eruit gegooid worden en ik was daar 1 van.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:49

Hoe lang duurde de proeftijd volgens je contract?
Als dat nog een maand duurt en je bent niet ontslagen maar het contract is gewoon niet verlengd, dan moet je gewoon je contract uitdienen.

Je zou je baas kunnen vragen of hij jou nog op de werkvloer wil hebben, en als dat niet zo is dat je in ruil voor je salaris wel thuis wilt blijven, maar standaard is dat je doorwerkt. Dat je contract niet verlengd wordt, betekent namelijk niet dat er geen contract meer is en die uren van de komende maand zijn wel door beide partijen overeen gekomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-16 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:50

nine1987 schreef:
Als jij het geld kan gebruiken en je vindt t geen probleem om te werken.. Waarom niet?

Omdat het als het aan hun lag, dit gelijk mijn laatste werkdag was en ik dus niet meer terug hoef te komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:50

Per wanneer loopt je contract af?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:51

Omdat het een nul uren contract is, mogen ze je ook gewoon nul uren toebedelen. Ik weet alleen niet wanneer het rooster 'vast' ligt; zodra dit vast ligt mogen ze de uren niet meer (onbetaald) intrekken denk ik. Dit zou in je contract of je cao moeten staan denk ik, staat er in de ziekenhuis cao iig wel in bijv. (Waar ook met veel wisselende uren en contracten gewerkt wordt).

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:51

xyzutu2 schreef:
Hoe lang duurde de proeftijd volgens je contract?
Als dat nog een maand duurt en je bent niet ontslagen maar het contract is gewoon niet verlengd, dan moet je gewoon je contract uitdienen.

Je zou je baas kunnen vragen of hij jou nog op de werkvloer wil hebben, en als dat niet zo is dat je in ruil voor je salaris wel thuis wilt blijven, maar standaard is dat je doorwerkt. Dat je contract niet verlengd wordt, betekent namelijk niet dat er geen arbeidscontract meer is.

Volgens mij duurde mijn proefperiode tot juni, maar niet weet ik nu niet zo zeker meer. Hun begonnen namelijk opeens over een drie maanden contract. Ik zal het nog eens uitzoeken. :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:52

Sofy schreef:
Omdat het een nul uren contract is, mogen ze je ook gewoon nul uren toebedelen. Ik weet alleen niet wanneer het rooster 'vast' ligt; zodra dit vast ligt mogen ze de uren niet meer (onbetaald) intrekken denk ik. Dit zou in je contract of je cao moeten staan denk ik, staat er in de ziekenhuis cao iig wel in bijv. (Waar ook met veel wisselende uren en contracten gewerkt wordt).

Ik heb wel gewoon mijn rooster waarop staat dat ik 16 uur per week ingeroosterd staat. Dus in principe heb ik daar nog recht op lijkt mij..

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:52

Bedankt voor de reacties :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:53

Als jij wilt en kunt werken en je bent ingeroosterd, gewoon dóen.
Met opgeheven hoofd. ... *D

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:54

Ja, maar dat is je rooster, niet je contract. Als zij je niet meer aan het werk willen hebben kunnen ze die uren gewoon aan iemand anders geven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:55

Aedema schreef:
Ja, maar dat is je rooster, niet je contract. Als zij je niet meer aan het werk willen hebben kunnen ze die uren gewoon aan iemand anders geven.

Niet helemaal.
Als je vanaf het begin elke week bv minimaal 12 uur gewerkt heb, heb je daar op den duur gewoon wettelijk recht op.

Citaat:
Je kunt een werknemer na drie maanden niet ineens veel minder uren oproepen en uitbetalen als hij daar niet mee instemt. Een werknemer die regelmatig wordt opgeroepen, kan namelijk na drie maanden volgens de wet een beroep doen op een ‘rechtsvermoeden’ over de omvang van de arbeid en een arbeidsovereenkomst claimen van de gemiddelde arbeidsomvang van de afgelopen drie maanden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:56

Brainless schreef:
Aedema schreef:

Niet helemaal.
Als je vanaf het begin elke week bv minimaal 12 uur gewerkt heb, heb je daar op den duur gewoon wettelijk recht op.

Toch niet als je in je proeftijd zit? Ik dacht altijd dat het dan gewoon klaar was.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:57

Proeftijd bij een tijdelijk contract is max 1 maand.

Citaat:
bij een tijdelijk contract van 6 maanden of korter mag geen proeftijd worden opgenomen;
bij een looptijd van meer dan 6 maanden maar minder dan 2 jaar mag de maximale proeftijd 1 maand zijn;
een langere proeftijd mag worden vastgesteld als de werknemer een tijdelijk contract van 2 jaar of langer krijgt. De maximale duur van de proeftijd is in dat geval 2 maanden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:58

Ik heb even mijn contract er bij gepakt. Dit staat er in:

Voor beide partijen geldt een proeftijd van 1 maand. Gedurende deze proeftijd zijn beide partijen bevoegd de arbeidsovereenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen. Voor werknemer en werkgever geldt de wettelijke opzegtermijn zoals bepaald in artikel 7:672 van het Burgerlijk wetboek.
Dit even ter informatie. De maand proeftermijn ben ik wel al doorgekomen. Ben namelijk per 1 november in dienst getreden.

Nu het volgende..
Deze arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor de periode van zeven maanden en eindigt derhalve van rechtswege op 31 mei 2016 zonder dat daartoe enige opzegging is vereist. De werkzaamheden zullen na afloop worden verricht.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:01

Ze zijn dus te laat met opzeggen en dienen je gewoon tot eind mei te betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:02

R12312 schreef:

:j

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:03

Jij bent op 1 november in dienst gekomen en je hebt vandaag pas gehoord dat je niet door je proeftijd bent gekomen? Dat lijkt me te laat, in alle gevallen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -proeftijd. Je werkt er meer dan twee maanden.

Ook bij een oproepcontract geldt dat geplande uren gewoon gepland zijn. Je mag die uitwerken, of, als zij liever niet hebben dat je dat doet, komt dat voor hun rekening en moeten ze die gewoon uitbetalen.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:04

Ze moeten je tot 31 mei betalen. Of ze je nou laten werken of niet

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 00:04

R12312 schreef:

Nee toch, ik heb een 0 uren contract. Ze kunnen me dan gewoon 0 uren inroosteren tot eind mei lijkt me?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 00:04

Prrrr schreef:
Jij bent op 1 november in dienst gekomen en je hebt vandaag pas gehoord dat je niet door je proeftijd bent gekomen? Dat lijkt me te laat, in alle gevallen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -proeftijd. Je werkt er meer dan twee maanden.

Ook bij een oproepcontract geldt dat geplande uren gewoon gepland zijn. Je mag die uitwerken, of, als zij liever niet hebben dat je dat doet, komt dat voor hun rekening en moeten ze die gewoon uitbetalen.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Dat zou ik even aan mijn ouders moeten navragen. Dat weet ik niet zeker!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:05

Lizzyy schreef:
R12312 schreef:

Nee toch, ik heb een 0 uren contract. Ze kunnen me dan gewoon 0 uren inroosteren tot eind mei lijkt me?

Dat zou ik even goed uitzoeken wat daarin je recht is. Dan heb je toch nog iets.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:06

Ik denk dat je nog 1 maand daar in dienst ben nu. Aangezien je een 0 uren contact hebt, dat ze je niet perse meer hoeven inplannen. Lijkt me wel netjes dat de uren die je nog ingepland bent gewoon mag komen werken of iig uitbetaald moet krijgen.

Weet niet zeker hoe het zit met proefperiode en voor hoelang deze is afgesproken. Volgens mij is 1 maand wettelijk, tenzij anders overeengekomen. Deze periode mogen ze volgens mij zeggen "vandaag is je laatste dag". Anders hebben ze 1 mnd opzegtermijn en moeten ze je nog voor aantal contracturen inplannen en uitbetalen. Alleen in jouw geval is dat 0 uur.

Correct me if im wrong!

Edit: te laat gepost. Hierboven al duidelijkere informatie gegeven
Laatst bijgewerkt door Laura_ op 08-01-16 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Re: Contract niet verlengd, uren nog doorwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:06

Hoeveel uur heb je in november en december gewerkt?