Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

bigone schreef:Het valt mij vaak op dat er eerst één persoon is die netjes zegt dat ze verdrietig word van een bepaalde woordkeuze, niet erg maar dan komen er nog twintig achteraan die het ook nog eens benadrukken. Desbetreffende topic gevolgd en ik snap beide kanten maar dan nog, ts denkt er zo over en ik vind het echt vreemd dat zij zich moet verdedigen om de titel of om hoe zij nu denkt. Lees dan niet mee of houd je mond of stuur een nette pb.
maar ik begrijp wel dat een forum méér is dan een individu. Als een individu door omstandigheden (hoe vreselijk ook) besluit om (on?)bewust woorden te kiezen waar anderen door gekwetst worden (zie het hele rijtje hierboven), dan vind ik het prima dat de mods een neutralere omschrijving kiezen zodat er niet méér mensen gekwetst worden en het topic weer gewoon over het topic kan gaan. xyzutu2 schreef:Maar goed, sommige mensen maken een andere keuze.
Wat ik me dan heel praktisch afvraag, is als kanker*zooi dus wel gebruikt mag worden door mensen die het gehad hebben of mensen kennen die het gehad hebben, betekent dat dan ook dat als ik een topic zou openen over (ik noem maar) chronisch ongesteld zijn ik mijn topic dus ook met 'Wat een k*tzooi weer!' (en dan zonder het sterretje dus) als titel Bokt in mag slingeren? En een topic over mannen en doorgereden plekken 'Klotez...'?

Thnx!Citaat:Dus ik vind: als je het bent / hebt meegemaakt mag je dat in je eigen woorden verwoorden. Als anderen zich daardoor gekwetst voelen, ookal is dat niet persoonlijk op hen bedoeld, dan moeten die mensen een ietsje dikkere huid kweken.

elenaMM77 schreef:ik heb er zelf een enorme hekel aan..
al dat gesmijt met krachttermen..
En dan als 'verdediging' aanvoeren..
ja maar ik voel mij zo rot en weet het anders niet onder woorden te brengen..
zeg dat dan niet op die manier?
ik voel mij zo rot hieronder, ik kan er niet eens de woorden voor vinden en heb het gevoel dat ik alleen maar zou willen vloeken en tieren. Dan heb je veel meer steun van anderen.
Stel je voor dat als iemand op straat vraagt wat er aan de hand is, of je doet je verhaal aan mensen die je niet zo goed kennen (immers dat is ook wat je op het forum doet).. En je wilt diegene een luisterend oor bieden, maar ondertussen rammelen je trommelvliezen er bijna uit van de verwensingen en de krachttermen. Dan zeg je er ook wat van (op een vriendelijke manier hoop ik), of je gaat de mensen uit de weg, of wandelt gewoon weg van zo'n manier van spreken.
op de een of andere manier denken mensen online vaak dat een boodschap niet overkomt zonder verwensingen en krachttermen.. Zowel bij topicstarters als in reacties.
In het geval van het genoemde topic, ik heb het ook gelezen en heb gekozen niet te reageren.
mijn aversie was ook gelijk gewekt zoals bij vele anderen. Ik heb maar gedaan wat ik in real ook zou doen als ik bijvoorbeeld een collega bij het koffieautomaat op zo'n wijze over een situatie hoor praten.. Immers, dat is dan geen praten of steun zoeken, maar een soort verbale schopmuur om je even af te reageren.. Daar moet je als luisteraar dan wel tegen kunnen..
ik sta open voor mensen die hun verdriet kwijt willen, maar ook denken aan gevoelens van anderen.
En misschien, althans ik hoop het, zet mijn reactie mensen aan het denken.. Zijn krachttermen, verwensingen en gevloek en getier nodig in situaties waar je woorden te kort schieten? of zoek je steun en een luisterend oor. In het laatste geval, is het wellicht goed om je te realiseren dat niet ieder trommelvlies evenveel verbaal geweld kan verduren..
Je kunt zeggen.. lees zo'n topic dan niet, of reageer niet.. Maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan.. Immers, als je iemand krachttermen hoort gebruiken bij een koffieautomaat, dan zijn de reacties ook divers.. De ene loopt de andere kant op, de ander luistert even stil en loopt dan weg omdat ze er zo niets mee kunnen, weer een ander kan het wel aan en slaat een arm om diegene heen, en ook een aantal mensen zullen aangeven dat ze begrijpen dat het zwaar '***' is, maar dat het ook wel ietsjes minder kan..
Een forum is wat dat betreft net zo openbaar als het koffiezet apparaat of een straathoek.
Sommige topics lokken reacties uit, waar je als topic starter niet op zat te wachten.
In dit geval dat ze aangesproken werd op woordkeuze die verkeerde snaren raakte.

xyzutu2 schreef:Citaat:Dus ik vind: als je het bent / hebt meegemaakt mag je dat in je eigen woorden verwoorden. Als anderen zich daardoor gekwetst voelen, ookal is dat niet persoonlijk op hen bedoeld, dan moeten die mensen een ietsje dikkere huid kweken.
Dus als je ergens persoonlijk last van hebt of iemand kent die daar last van hebt, dan heb je dus het recht om alle kanker-, klote- en k*t-vervoegingen gebruiken? En ik kan net zo lang het woord nigger rondstrooien tot 100% zeker bewezen is dat ik niet donker gekleurd ben?
Dan betekent dat dus dat iedereen voortaan vrolijk die woorden rond mag slingeren, want iedereen kent wel iemand of is wel iemand die daar ooit last van heeft gehad.
Aangezien Bokt niet kan controleren in welke familiegraad er van iemand welke lichamelijke toestanden zijn voorgekomen om 'het recht tot kwetsendwoordgebruik' aan iemand toe te kennen, snap ik dat ze dus maar gewoon nee tegen dat alles zeggen.
), van elena HedwigO schreef:@ Vicky-Belle: eens, maar hij is heel lastig. Waar trek je grens en hoe voorkom je dat er misbruik van dat " recht" wordt gemaakt?

bruintje123 schreef:Als mensen schelden met wat was het een kankerbende op school of wat een kankertrut. Ben ik daar 100% tegen.
Maar in dit geval is het voor ts letterlijk een kankerzooi en vind ik ook dat ze dat zo mag uiten.
En daar hebben de Bokkers en mods niets aan te veranderen.
ellissofie schreef:ik vind dat xyzutu2 en elenaMM77 het heel mooi verwoord hebben!
persoonlijk ben ik blij dat de titel is aangepast, want het doet mij wel zeer dat iemand zo'n woord gebruikt, ongeacht de reden. (ik heb de ziekte ook van dichtbij mogen meemaken en het is nooit in mij opgekomen om zo'n woord te gebruiken hoe rot de situatie ook was, maar dat is mijn keuze.)
Vicky_Belle schreef:Je moet je aanpassen aan de wereld,
de wereld moet zich niet aanpassen aan jou.

HedwigO schreef:He Kim, maar hier heb je een mooi punt te pakken, jij zegt: uit respect voor TS heb ik niet gereageerd. Dat is waar ik op doel (en Elena ook). Je kiest er voor om het te negeren en je gaat niet ongenuanceerd in de aanval.
Wat ik dan ook een interessante vindt: hoe reageer jij als je iets zegt en je merkt dat iemand er heel erg door gekwetst is?
HedwigO schreef:bruintje123 schreef:Als mensen schelden met wat was het een kankerbende op school of wat een kankertrut. Ben ik daar 100% tegen.
Maar in dit geval is het voor ts letterlijk een kankerzooi en vind ik ook dat ze dat zo mag uiten.
En daar hebben de Bokkers en mods niets aan te veranderen.
Ok, maar waar ga je dan de grens trekken? Wie bepaalt voor wie wat (te) kwetsend is en wat niet?
Vicky-Belle heeft hier een goed punt. Ik vind trouwens dat je het woord mag gebruiken, zeker in deze context, maar het kan dus zijn dat mensen hier dan aanstoot aan nemen. Dan ga je met elkaar er over in GESPREK en zoek je een oplossing die voor beiden ok is.