Ijzel en thuisblijven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ijzel en thuisblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:54

Ik zal het even toelichten, hier in het noorden hebben we momenteel last van ijzel. Dinsdagochtend overviel ons dit nogal, dus de meesten waren laat op het werk. Mijn directe collega was er niet, want de kinderen konden ook niet naar school. Ook in de middag, toen het beter werd en doorgaande wegen prima waren, is ze niet gekomen, terwijl haar kinderen normaal smiddags ook naar opa en oma gaan.

Morgen zelfde verhaal, scholen zijn nog steeds dicht, dus ze komt niet, want geen oppas (terwijl je dit vandaag al op je klompen aan kon voelen komen) Qua werk is het momenteel best druk, dus ze is momenteel niet onmisbaar ofzo, is nu erg druk voor mij vooral.

Maar ben ik nu de enige die het gek vindt dat de kinderen als excuus worden gebruikt? Normaal gaan ze ook naar BSO en opa/oma en nu ineens kan dit niet? Dit is niet de eerste keer, dat ze ivm geen oppas zomaar vrij kan/neemt..

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Joliieeenn

Re: Ijzel en thuisblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:56

Met alle respect.. Ik snap dat dir vervelend is. Maar het is haar keus en vind het niet zo netjes om hier een topic over te openen.

Leven en laten leven...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:58

Je gaat er ook vanuit dat overal de doorgaande wegen prima waren, volgens mij is dat niet zo? En dan woont de een ook nog in the middle of nowhere en moet kilometers rijden (of in dit geval schaatsen) om bij een enigszins berijdbare weg te komen en de ander niet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:59

Ook al is dit iemand die het vaker doet, in dit geval heeft ze wel gelijk. Rijkswaterstaat adviseert niet voor niks om thuis te blijven. Alleen als het echt noodzakelijk is de weg op. Dus ook naar de bso of opa gaan is nu niet slim om te doen.
Mijn vriend gaat wel naar zn werk, maar daar ben ik niet blij mee. Hij hoeft maar een paar km over stille weggetjes dus als er iets gebeurd zal het blikschade zijn, dat is de enige reden dat ik hem niet tegen houd. Als hij verder zou moeten of via andere wegen, zou ik hem thuis houden.
Dus nu vind ik het heel begrijpelijk.

Anoniem

Joliieeenn schreef:
Met alle respect.. Ik snap dat dir vervelend is. Maar het is haar keus en vind het niet zo netjes om hier een topic over te openen.

Leven en laten leven...

Hoezo niet netjes? Ik noem toch geen namen? :? Ik ben gewoon benieuwd naar andere meningen..

bruintje123

Ligt aan het werk wat je doet.
Kun je thuiswerken zeker niet de nek gaan breken.
Werk je bijvoorbeeld in de zorg zal het toch door moeten en vind ik wel of geen kinderen hebben geen verschil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:00

Joliieeenn schreef:

Leven en laten leven...

Dat niet alleen... Als opa/oma/oppas een stukje verderop wonen is het voor hun misschien ook lastiger te bereiken. Het is prut voor jou, absoluut maar het is imo niet aan jou om te oordelen of ze wel of geen oppas kan regelen..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:01

bruintje123 schreef:
Werk je bijvoorbeeld in de zorg zal het toch door moeten en vind ik wel of geen kinderen hebben geen verschil maken.

Ook in de zorg werd genoeg niet gedaan laatste dagen. Maaltijdservices reden niet, bloedprikken aan huis gebeurde niet, ziekenhuizen waren gedeeltelijk dicht...

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:01

Naja ik snap het wel, er is vandaag niet voor niks nog weer code rood uitgegeven. Ik weet niet wat voor werk je doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:02

Opa en oma wonen op loopafstand en ze woont aan de doorgaande weg, een andere collega rijdt 75% dezelfde route en de wegen waren volgens hem prima. Thuiswerken kunnen we niet, anders hadden we dat allebei wel gedaan en was dit topic niet nodig ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:02

Tja omstandigheden kunnen nu anders zijn. BSO kan ook dicht zijn of opa en oma zijn toch niet beschikbaar. Verder raden instanties af de weg op te gaan.

Mijn schoonmoeder haalt normaal haar kleinkinderen van school, maar durft met dit weer niet te rijden en mijn schoonzus kan ze niet brengen. In dat geval zou mijn schoonzus dan toch vrij moeten nemen ondanks dat ze altijd naar mijn schoonmoeder gaan. Nou heeft mijn schoonvader ze voor zijn werk opgehaald, maar anders had ze toch echt thuis moeten blijven.

Ik had dinsdag ook moeten werken en ben ook thuis gebleven. Ik ga normaal met de scooter, we konden een auto lenen, maar die moest in de middag alweer terug en dan had ik met de bus terug gemoeten die niet reed. Al met al een reden om thuis te blijven.

Rottig voor jou maar als het in overleg met je leidinggevende is gegaan lijkt het me geen probleem.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:03

Zwerte schreef:
bruintje123 schreef:

Ook in de zorg werd genoeg niet gedaan laatste dagen. Maaltijdservices reden niet, bloedprikken aan huis gebeurde niet, ziekenhuizen waren gedeeltelijk dicht...

Dat vind ik dan echt te zot voor woorden.
Je zou maar oud zijn en dan krijg je geen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:03

zonnebloem18 schreef:
Rottig voor jou maar als het in overleg met je leidinggevende is gegaan lijkt het me geen probleem.

Niet echt in overleg, ze appt gewoon dat ze niet komt ivm geen oppas.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:04

Ik ben net begonnen bij m'n nieuwe werk, net 2 dagen geweest. Ik mocht vandaag thuis blijven ivm het weer omdat ik toch nog ingewerkt moet worden en nog niet echt productief ben.. Ze verbaasden zich al dat ik er gisteren was. Ik blijf niet zo snel thuis uit mezelf. Morgenvroeg zie ik het wel hoe de situatie is. Het is per persoon verschillend en ik heb ook liever dat de mensen die bang zijn achter het stuur thuis blijven :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:04

Anoniem schreef:
Joliieeenn schreef:

Leven en laten leven...

Dat niet alleen... Als opa/oma/oppas een stukje verderop wonen is het voor hun misschien ook lastiger te bereiken. Het is prut voor jou, absoluut maar het is imo niet aan jou om te oordelen of ze wel of geen oppas kan regelen..

Hier ga ik in mee. Je kan immers niet in je collega haar leven kijken. Zou me er niet te veel mee bemoeien, het zijn jouw zaken namelijk niet. :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:05

Relaxed schreef:
Opa en oma wonen op loopafstand en ze woont aan de doorgaande weg, een andere collega rijdt 75% dezelfde route en de wegen waren volgens hem prima. Thuiswerken kunnen we niet, anders hadden we dat allebei wel gedaan en was dit topic niet nodig ;)

Mijn vriend komt ook steeds aanzetten met het argument dat de weg best te doen was...leuk en aardig, maar dat kan je alleen achteraf zeggen. Van tevoren weet je dit niet. Daarbij is het onvoorspelbaar, het kan door de ijzel ineens veel slechter zijn.
En wat is loopafstand? Nu kan je niet meer dan schuifelen en hopen dat je niet onderuit gaat...

Anoniem

marjan19 schreef:
Ik ben net begonnen bij m'n nieuwe werk, net 2 dagen geweest. Ik mocht vandaag thuis blijven ivm het weer omdat ik toch nog ingewerkt moet worden en nog niet echt productief ben.. Ze verbaasden zich al dat ik er gisteren was. Ik blijf niet zo snel thuis uit mezelf. Morgenvroeg zie ik het wel hoe de situatie is. Het is per persoon verschillend en ik heb ook liever dat de mensen die bang zijn achter het stuur thuis blijven :=

Eerlijk gezegd denk ik dat dat ook meespeelt, ze hebben een nieuwe auto en volgens mij zijn ze als de dood dat er misschien een deuk in komt :+

puck12345

zoals hierboven ook al is gezegd, ik vind het niet eens nodig om hier een topic over te maken. Er is code rood uitgegeven en ik weet uit eigen ervaring dat lang niet alle wegen zijn gestrooid, ben namelijk ook al twee dagen vrij en kan op vrij veel wegen gewoon schaatsen :\ ik snap wel dat je hier gefrusteerd van word, maar het is gewoon niet anders

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:06

Moet zeggen dat ik echt geen fan ben van het thuis blijven. Maar als ik hoor hoe de situatie op de weg is snap ik het wel. Zo extreem is het zelden begrijp ik uit de berichtgeving en er wordt ook advies gegeven thuis te blijven. En weet niet of collega ver van werk woont maar snap dat ze het risico niet gaat nemen. Weet niet hoever jij moet reizen maar voor morgen is ook weer advies thuis te blijven.

En buiten dat het is misschien niet collegiaal maar het is wel iets tussen werkgever en jou collega. Waarschijnlijk wordt jij ook niet verplicht te komen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:07

Wie zegt er dat je savonds veilig thuis komt in je fiat panda (bij wijze van spreke) als er tegen de schemer weer zo'n bui voorspeld is?

Niet iedereen is zelfverzekerd in de auto.
Daarnaast, net als paarden maken ook de meeste mensen gebruik van de ruimte die ze geboden wordt ;)

Bruintje, wat heb je aan een dode maaltijdbezorger?

Jildau

Ik vind het in deze uitzonderlijke situatie niet vreemd. Ik woon hooguit 5 kilometer van stal maar ik waag mij er niet aan. Alleen onze straat uitkomen (waar je echt kan schaatsen) is al levensgevaarlijk. Mensen die vanuit de garage rechtstreeks de bosjes inrijden enzovoorts.

Het KNMI waarschuwt iedereen dat je NIET de weg op moet gaan. Ik vind het eerder in sommige gevallen raar dat je dan wel gaat terwijl je geen werk hebt waar levens van afhangen. Mijn vriend is agent en zij hopen op het bureau maar dat mensen zo verstandig zijn om niet de wegen op te gaan want als het mis gaat mogen zij weer uitrukken en eventueel het ambulancepersoneel ook met alle mogelijke gevaren voor de hulpverleners zelf.

Ik vind het zelf vaak ook heel irritant dat mensen hun kinderen als excuus voor van alles gebruiken maar in deze situatie vind ik het begrijpelijk. Dit is wel heel onverwacht en ik kan mij voorstellen dat het voor de oppas ook gevaarlijk is en het naar de BSO rijden ook.

tamary

bruintje123 schreef:
Zwerte schreef:

Dat vind ik dan echt te zot voor woorden.
Je zou maar oud zijn en dan krijg je geen eten.

En als de bus van de weg glijd krijg je ook geen eten. Ik ben al oproepen tegen gekomen om extra te koken voor de buren in zulke gevallen. 1-2 dagen geen service of weken de boel plat omdat de hulpverleners zelf in het ziekenhuisbed liggen is een simpele keuze. Voor die paar dagen moet een mantelzorger/buurman de boel maar opvangen. Enige moment dat ik het een keertje eens ben met het hele participatiemaatschappij verhaal.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:08

Anoniem schreef:
Joliieeenn schreef:

Leven en laten leven...

Dit dus.. Je weet niet wat er bij die mevrouw thuis misschien aan de hand is of net niet. Hou zou jij het vinden als mensen zich met jouw zaken bemoeien? Het is niet aan jou om te oordelen. Krijg de kriebels van mensen die hun neus in zaken steken die niet hun zaken zijn. Sorry!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:08

Zelfs de verloskunde ligt op zijn gat, een vriendin van mij moet vrijdag beginnen en hoop voor haar dat de wegen dan weer toegankelijk zijn. Maar op Facebook las ik dat verschillende vrouwen thuis hebben moeten bevallen vanwege de weersomstandigheden, ziekenhuis dat gedeeltelijk dicht was, verloskundige die met geen mogelijkheid bij de bevallende kwam etc.

En dan zeur jij dat een collega er niet is, en waarschijnlijk zelf harder of sneller moet werken? Ik vind het niet meer dan normaal.

Ik heb geen kinderen en woon maar 10 minuten van 't werk. Mar geen haar op mijn hoofd dat als die ijzel hier was ik was gaan werken. Er wonen genoeg personeelsleden in de buurt en dan draait het maar allemaal iets slechter of langzamer, daar kunnen mensen best begrip voor tonen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:10

Ik weet niet hoe het bij de collega in de straat was, maar bij ons was er niet gestrooid en kom dan maar eens de straat uit...ik durf dan niet te rijden hoor ;) dus kan best zo zijn dat ze echt geen andere keus had dan thuis blijven. Ik had vandaag ook graag naar stal gegaan bijvoorbeeld, maar het was gewoon domweg niet mogelijk.ben al blij dat ik heelhuids van de supermarkt (lopend) ben gekomen. Ik denk dus dat het per persoon verschilt of je het aandurft of niet.

Edit: Misschien was de BSO, zoals de meeste scholen bijvoorbeeld ook gesloten?
Laatst bijgewerkt door Ballard_L op 06-01-16 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt