kooktoets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

kooktoets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 16:40

Voor de kokers onder ons!

Volgende week heb ik mijn kooktoets op school. Wanneer ik hem niet haal moet ik hem herkansen. Hij moet dit jaar namelijk verplicht zijn afgetoetst.

Nu heb ik 6 menu's opgekregen, en eentje daarvan hoor je voor de toets dat je die moet gaan maken.
Je mag thuis voorbereiden en werkplanning maken, dus precies opschrijven hoe je wat gaat doen.

Nu zit er in 1 menu gebonden tomatensoep.
We moeten die dmv. een roux (bloem, boter) en tomatenpuree maken. Maar weet iemand hoe dit moet en hoeveel? Dit was het enige waar we in de lessen geen tijd meer voor hadden, dus heel snel is uitgelegd maar ik snap er niet veel van. We mogen gewoon alles van internet afhalen etc.

Op internet staat dat je boter moet smelten, bloem er langzaam bij, tomatenpuree, dan wordt het een roux en daarna vocht erbij waardoor er soep ontstaat. Wij hebben alleen in de les dus snel uitgelegd gekregen (volgens mij) dat je eerst boter smelt, bloem er bij, roux maken en daarna pas tomaten puree en water erbij. Maar hoeveel tomatenpuree (uit blik) moet je bijvoegen? Anders verpruts ik het denk ik :+

En welke volgorde maken jullie het?

En kan je , als het eenmaal soep is het afzetten, eerst de rest maken en daarna de soep weer gewoon opwarmen? (zo ook met zelfgemaakte ragout? )

Thanks bokkers!
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 06-01-16 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Re: kooktoets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:43

Dat is o.a afhankelijk van hoeveel soep je moet maken.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 16:43

kiwiwitje schreef:
Dat is o.a afhankelijk van hoeveel soep je moet maken.

Vergeten te melden!

Ik gebruik ongeveer 20 gram boter en 20 gram bloem, voor 1 persoon dus.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:46

Dan zou ik uitgaan van een eetlepel..
Alleen lijkt mij de roux dan wat veel. Ik zou de roux maken zoals in het recept hier onder. Bind ie naar je zin niet genoeg, kun je er altijd bij doen.
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/v ... 13306.html

Edit; en het aller belangrijkste, blijven proeven! Dan kan het bijna niet mis gaan
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 06-01-16 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:47

Ik zou het uitproberen met één blikje tomatenpuree en 200 ml vocht, en dan kijken hoe het smaakt. Merk je vanzelf of er meer of minder tomatenpuree in moet. Of denk ik nu te simpel :=

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:49

Er zijn veel recepten waar de tomatenpuree niet in de Roux moet. Dan is het inderdaad een heeel stuk makkelijker omdat je dan kan proeven.. Nu kan dat niet echt. Want dan moet je weten hoe het zou moeten smaken in de roux.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:52

Mag ik het echt heel erg slecht vinden dat je op deze manier leert koken. :=

Niets zo lekker als een echte tomatensoep op basis van verse tomaten en kruiden.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 16:53

Dus je kan ook gewoon de roux maken, dan eetlepel tomatenpuree erbij en langzaam vocht toevoegen en proeven? Als het niet echt tomatensoep is dan meer tomatenpuree er bij.

Lizy29 , ja hoor dat mag :+

Alleen we moeten er ook gewoon kruiden door gooien etc he? Helemaal aan jezelf. Maar voor de rest is de tomatensoep gewoon met tomatenpuree uit blik.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:57

amado7 schreef:
Dus je kan ook gewoon de roux maken, dan eetlepel tomatenpuree erbij en langzaam vocht toevoegen en proeven? Als het niet echt tomatensoep is dan meer tomatenpuree er bij.

Lizy29 , ja hoor dat mag :+

Alleen we moeten er ook gewoon kruiden door gooien etc he? Helemaal aan jezelf. Maar voor de rest is de tomatensoep gewoon met tomatenpuree uit blik.

Dat bedoelt Lizy, dan kom je op het zelfde neer als gewoon een blik unox open trekken. Ze bedoelt, dat er kant en klare producten(zoals in dit geval tomatenpuree gebruikt word. En niet het hele traject met verse tomaten.

(toch Lizy? :o )

Oh en ja dat kan zeker. En je kan ook kiezen om het niet met tomatenpuree te doen, maar met een pakje tomatenblokjes, of gezeefde tomaten. Beetje op het internet kijken en misschien nog een keer thuis proberen.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 06-01-16 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:57

Het gaat me dan ook om de tomatenpuree uit blik. Dat heeft in mijn ogen echt niets met koken te maken. Hetzelfde principe als ketchup gebruiken in je pastasaus :r

Je zou juist moeten leren koken met verse ingrediënten en niet uit pakjes en blikjes.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 17:01

Ik snap het heel goed inderdaad. Als je koken leert moet je het goed doen zou ik ook denken.

Er is alleen bij ons op school maximaal 2 blokken koken. In die blokken moet je eigenlijk alle basisdingen gehad hebben voor de kooktoets. Er zijn alleen wat lessen uitgevallen waardoor deze niet aan bod kwam.

Om dat er in dat menu meer ingewikkelde dingen zitten waar je ruim de tijd voor nodig hebt heeft hij besloten om de tomatensoep simpel te houden en het zo te doen :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:02

Ik ben stiekem nu wel heeel benieuwd naar wat je nog meer moet maken :9 O:) O:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:03

Als je op die manier soep moet maken zou ik eerst de roux doen (dus boter of olie verwarmen en daar de bloem doorheen roeren. Is deze gebakken en klont vrij dan lepel voor lepel eerst de bouillon erdoor roeren tot het wat dunner is. Daarna alle bouillon toevoegen, is deze eenmaal goed klontvrij en dun dan pas de tomatenpurree oplossen in je gebonden soep. Op die manier voorkom je aanbranden van je tomatenpuree (is vies) en krijg je een wat gelijkmatiger soepje.

Zelf maak ik altijd eerst bouillon met verse kruiden en ui. Dat komt op smaak. Daarna idd verse tomaten of gezeefde tomaten of blokjes uit blik of fles. Heel soms gebruik ik minimaal tomatenpuree. Maar eigenlijk alleen als ik te veel water heb gebruikt.

O ja proef de puree even, de een is zuurder dan de ander.
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-01-16 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:04

Houd er rekening mee dat bloem even in de boter moet 'bakken' anders krijg je een vervelende bloem smaak aan je soep. En voor de tomatenpuree geldt ook dat deze even mee moet bakken om te ontzuren. Vraag me af wat je met vocht bedoelt, ik neem aan bouillon?

Succes!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:05

LDRD schreef:
Houd er rekening mee dat bloem even in de boter moet 'bakken' anders krijg je een vervelende bloem smaak aan je soep. En voor de tomatenpuree geldt ook dat deze even mee moet bakken om te ontzuren. Vraag me af wat je met vocht bedoelt, ik neem aan bouillon?

Succes!

Inderdaad, oefen thuis even.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:07

karuna schreef:
Als je op die manier soep moet maken zou ik eerst de roux doen (dus boter of olie verwarmen en daar de bloem doorheen roeren. Is deze gebakken en klont vrij dan lepel voor lepel eerst de bouillon erdoor roeren tot het wat dunner is. Daarna alle bouillon toevoegen, is deze eenmaal goed klontvrij en dun dan pas de tomatenpurree oplossen in je gebonden soep. Op die manier voorkom je aanbranden van je tomatenpuree (is vies) en krijg je een wat gelijkmatiger soepje.

En als je wat mag afwijken van het recept gebruik dan een passata....Dat is puurder dan purree en daardoor lekkerder.

En inderdaad zorg dat je roux goed gekookt/gebakken is anders kan je je soep sowieso weggooien.

edit: probeer je smaak trouwens te verrijken door kruiden (gedroogd of vers) en zo min mogelijk door zout. Met name maggikruid is ideaal net als de Provençaalse/Italiaanse kruiden (Tijm, rozemarijn etc). Voor een beetje pit is cayennepeper erg lekker om toe te voegen.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 06-01-16 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 17:09

Ja ik ben echt een kneus qua koken :+ Moet nog een hoop leren haha!

Ja LDRD met vocht bedoel ik bouillon. Kan je ook eerst water toevoegen en ondertussen pas de bouillonpoeder, of moet je echt eerst bouillon maken en dan pas erbij voegen?

Thanks voor de uitleg Karuna! En goede tip voor die tomatenpuree, ook niet in 1 keer veel dus want dan loopt het echt in de soep :+

Bedankt allemaal. En ik mag afwijken van het recept (heb geen recept bij de hand trouwens, die moet ik zelf maken) maar hij zorgt voor de producten dus ik moet het er wel mee doen.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:10

Ik doe altijd eerst boter smelten, dan de bloem erbij. Totdat deze niet verder wordt opgenomen door de boter.
Daarna de tomaten puree erbij, zoveel dat het boter/bloem mixje knalknal oranje wordt. Dan doe ik 2 potten bouillon erbij.
Evt water tot de juiste dikte/hoeveelheid enz. Opwarmen, Paprika poeder, soepballetjes erin en garen, soepgroenten erin en garen, macaroni/vermicelli tot gaar.
Naar smaak doe ik er evt nog bouillon poeder bij.

Hoeveelheden weet ik niet zo goed, want ik doe het altijd op gevoel..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:11

Water toevoegen en daarna bouillonpoeder kan prima. :j

Let wel op dat je kleine porties water tegelijk neemt en even laat doorpruttelen, zodat je zorgvuldig de juiste dikte van de soep kunt bepalen. Als je teveel water erbij doet en het wordt te dun, dan is er nauwelijks meer een weg terug.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 17:13

Oke zo kom ik al een heeel stuk verder! :D

en kiwiitje, verder moet ik misschien kip maken, biefstukje , gebakken aardappels, kip kerrie ragout, vermicelli soep, filetlapje, macaroni ovenschotel, chili concarne etc maken. En dingen garneren zoals fruit, vla en sla.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:15

En dan op de zelfde manier als met de soep.. Of krijg je hier wel overal echt verse producten voor? Dus geen blikjes werk enzo?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:16

En mag je dan zelf kiezen wat je maakt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:17

Gebonden tomatensoep op basis van puree:

Boter, daarin 1 ui, 1 winterpeen en 1 knoflookteentje (alle 3 klein gesneden) laten stoven (dus niet bruin bakken).
Dan 1 blikje tomatenpuree meestoven (zorgt voor een betere smaak dan later toevoegen).
2 afgestreken eetlepels bloem toevoegen en goed roeren totdat je een dikke "pap" hebt.

Warme bouillon toevoegen (beetje bij beetje) en steeds tussendoor goed roeren en pas de volgende scheut toevoegen als de eerste goed is opgenomen.
Stoppen voordat de soep te dun wordt.
Tijm toevoegen en even laten doorkoken.
Daarna vuur uit en de staafmixer erdoor... dan wordt het 1 massa.

Dit kun je rustig laten afkoelen en later weer opwarmen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 17:23

Nee ik mag niet zelf kiezen wat ik maak. Hij stelt een menu samen en deze hoor ik 5 minuten voor de toets begint.

Ja de kerrie ragout heb ik als volgt geleerd:

boter smelten
bloem erbij
kerriepoeder erbij
roux maken
bouillon erbij
kip erbij (kipblokjes wat je dan even gekookt heb)

ongeklopte slagroom erbij hoorde ik gister, maar dat weet ik niet meer.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:28

Bij ragout maken heb je niet perse slagroom nodig maar het maakt het wel veel romiger. Maar ik zou wel gaan voor bouillon.