Volgende week heb ik mijn kooktoets op school. Wanneer ik hem niet haal moet ik hem herkansen. Hij moet dit jaar namelijk verplicht zijn afgetoetst.
Nu heb ik 6 menu's opgekregen, en eentje daarvan hoor je voor de toets dat je die moet gaan maken.
Je mag thuis voorbereiden en werkplanning maken, dus precies opschrijven hoe je wat gaat doen.
Nu zit er in 1 menu gebonden tomatensoep.
We moeten die dmv. een roux (bloem, boter) en tomatenpuree maken. Maar weet iemand hoe dit moet en hoeveel? Dit was het enige waar we in de lessen geen tijd meer voor hadden, dus heel snel is uitgelegd maar ik snap er niet veel van. We mogen gewoon alles van internet afhalen etc.
Op internet staat dat je boter moet smelten, bloem er langzaam bij, tomatenpuree, dan wordt het een roux en daarna vocht erbij waardoor er soep ontstaat. Wij hebben alleen in de les dus snel uitgelegd gekregen (volgens mij) dat je eerst boter smelt, bloem er bij, roux maken en daarna pas tomaten puree en water erbij. Maar hoeveel tomatenpuree (uit blik) moet je bijvoegen? Anders verpruts ik het denk ik
En welke volgorde maken jullie het?
En kan je , als het eenmaal soep is het afzetten, eerst de rest maken en daarna de soep weer gewoon opwarmen? (zo ook met zelfgemaakte ragout? )
Thanks bokkers!
)