Ikea kast verven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Ikea kast verven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 15:14

Hoi :wave:

Ik heb op mijn slaapkamer een mooie ikea kast met van die glazen deurtjes.
Binnenkort ga ik op mezelf wonen en wil ik deze kast ombouwen als servieskast. Alleen de kast is spierwit en er zit z'n folielaagje over.

Nu wil ik de kast graag een kleur geven, wie weet of dit mogelijk is?

Het is deze lak (de kast is anders, maar niet meer verkrijgbaar bij ikea).
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00298128/

dancertje

Re: Ikea kast verven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:20

ik heb ooit bij mijn nachtkastjes gedaan licht opschuren goeie grondverf en dan de weer opschuren en dan de gewenste kleur bedenk je wel je hebt er dan geen hout profiel in maar echt gewoon een vlak kleur.
Mijn grote kast heb ik ook gedaan en daar niet tussen door glad geschuurd en dat zie je heel goed.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 15:59

Hmm dat is waar, hij blijft dan glad.
Wellicht beter om een houten vitrinekast op de kop te tikken :j

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:00

Lastig, lastig. Je hebt het dus over een fineer. In sommige gevallen zit daar bij IKEA nog spaanplaat onder, bij nieuwere meubels is het vaak een kartonnen honingraat. Risico als je het gaat schuren is dus dat je te ver schuurt en dat je in die honingraat terecht komt.

Toch is licht opschuren wel je beste optie denk ik. Hout profiel is dan inderdaad weg, maar je verf zal wel beter hechten. Met zo'n plastic-achtig laagje is dat toch altijd wel een probleempje.
Ik zou voor je meteen de hele kast gaat opschuren een onopvallend plekje zoeken (onder of bovenkant bijvoorbeeld) en daar even met een schuurpapiertje overheen gaan. Dan kun je zien of je niet meteen de hele bovenlaag kapot trekt. Het zou natuurlijk zonde zijn als blijkt dat je met schuren heel je kast lelijk maakt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:10

Ik heb het een keer met een Leen Bakker kast gedaan. Je hebt bij de meeste bouwmarkten van die speciale primers voor kunststof oppervlakte. Licht opschuren, vetvrij maken, primer erover, nog een keer licht opschuren, schoonmaken en dan kun je verven. De primer is niet glad, maar juist stroef van structuur, waardoor de verf weer pakt.

Hij is dan wel gewoon glad inderdaad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:14

Ik heb ook wel eens op fineer geschilderd. Goed ontvetten, schuren, stofvrij maken en een goede grondverf gebruiken, en je ziet er niks van :)
Mijn salontafel is ook fineer, daar heb ik krijtverf op gebruikt en hij ziet er na jaren nog prima uit :)

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:57

Annie Sloan verf, kan overal overheen....

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 10:41

Bedankt voor de reacties :)

Ik zit toch nog te twijfelen of ik mijn huidige kast ga verven. Vind de kast zo mooi bang om hem te verpesten.
Misschien toch maar een houten kast op de kop tikken. Bedoeling is om hem antraciet blauw te verven, zodra ik de kleur zat ben weer een andere kleur te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:11

Galja schreef:
Annie Sloan verf, kan overal overheen....

maar ook dan neem ik aan dat je moet voorbehandelen toch?

ik twijfel ook om een ikea meubel te verven...of toch maar nieuw iets zoeken..

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:15

@nassie: misschien kun je een onopvallend stukje testen? Meestal zijn er delen van een kast geschilderd die je helemaal niet ziet. Vaak niet de achterkant, maar de binnenkant van een deurtje, de onderkant van een plank of de onderkant van de kast of de bovenkant (bij een hoge kast zie je dat ook niet). Dan weet je wat je het best kunt doen, zonder dat heel je kast verpest is.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:52

8nnemiek schreef:
Ik heb ook wel eens op fineer geschilderd. Goed ontvetten, schuren, stofvrij maken en een goede grondverf gebruiken, en je ziet er niks van :)
Mijn salontafel is ook fineer, daar heb ik krijtverf op gebruikt en hij ziet er na jaren nog prima uit :)

Hou vooral deze volgorde aan als je wilt gaan schilderen. Dus eerst je oppervlak schoonmaken en dan pas schuren, dan heb je niet het risico om viezigheid in je ondergrond te schuren waardoor de hechting van je verf slecht(er) kan worden.
En gebruik een goede grondverf, als je twijfelt over wat het precies is, neem dan een universele grondverf. Die kan je op veel verschillende ondergronden gebruiken en dus ook bij een andere schildersklus.
Als laatste de tip om watergedragen verf te kiezen, dat is sneller droog en stinkt minder dan terpentine verf.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:00

Nadia schreef:
8nnemiek schreef:

Hou vooral deze volgorde aan als je wilt gaan schilderen. Dus eerst je oppervlak schoonmaken en dan pas schuren, dan heb je niet het risico om viezigheid in je ondergrond te schuren waardoor de hechting van je verf slecht(er) kan worden.
En gebruik een goede grondverf, als je twijfelt over wat het precies is, neem dan een universele grondverf. Die kan je op veel verschillende ondergronden gebruiken en dus ook bij een andere schildersklus.
Als laatste de tip om watergedragen verf te kiezen, dat is sneller droog en stinkt minder dan terpentine verf.

en tegenwoordig zijn de meeste watergedragen verven van betere formule dan de terpentine verven.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:09

Ik heb ooit een spuitbus met verfhechtmiddel bij een bouwbedrijf gekocht wat je "overal op kan spuiten" *aldus de gebruiksaanwijzing* en waar je na enige tijd overheen kon verven. Zou dat ook niet werken voor zo'n IKEA kast? Ik wil er ook graag eentje verven (verkeerde kleur wit) en luie ik had gehoopt dat dat genoeg zou zijn :P .

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:48

Cchanny schreef:
en tegenwoordig zijn de meeste watergedragen verven van betere formule dan de terpentine verven.

Klopt, er zit tegenwoordig nog weinig verschil in, maar zeker de ouderen willen niet met 'die watergedragen troep' schilderen. Prima, maar dan moeten ze wel rekening houden met een paar zaken, zoals de droging, de stank en niet vergeten de verkleuring van terpentinegedragen verf.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 01:21

Annie Sloan kan overal overheen, je hoeft het alleen te ontvetten. Daarna wel behandelen met wax ter bescherming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:33

wat voor wax is dat Galja?

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:53

Ook van Annie Sloan ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:57

Of je plakt er een ander folie op?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:53

Precies, Annie Sloan. Ideaal spul. het blijft wel een beetje kwetsbaar, dus als je iets intensief gaat gebruiken, is het wellicht niet zo handig. Maar hoe langer de wax erop zit, hoe beter het uithard, hoe beter het tegen een stootje kan. Zonder wax is eigenlijk geen optie.

Alleen even goed ontvetten met Amonia, en dan smeren maar.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:56

ik zou niet gewoon verven, maar eerder met ene goede spuitverf doen. Zo vermijd je strepen door een kwast of een verfrol.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:01

Ligt er een beetje aan natuurlijk voor wat voor stijl je wilt gaan. Met een dikke verf als van Annie sloen, krijg je wel strepen, maar als je een behoorlijk brede kwast gebruikt, kun je dat een mooi effect geven, waardoor het best een gave structuur krijgt. Glad wordt het niet, maar als je dat juist mooi vind heeft het wel wat. Ook daarin kun je dan kiezen voor een mengelmoesje door allerlei kanten op te verven, of recht door consequent in een bepaalde richting te verven.

Ik heb het laatste gedaan en vind het een heel gaaf resultaat geven!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:41

ik zou gewoon licht opschuren,evt primer, grondverf en dan verf erover.
persoonlijk zou ik die annie sloan troep afraden. hier ook mijn ikea meubels ermee gedaan, incl wax.
o zo handig. ja, je hoefde niet voor te behandelen. maar voor de rest???
het is echt zeer kwetsbaar spul. ondanks de wax vlogen hier na een paar weken de stukken er al vanaf als ik per ongeluk stootte. bij sommige meubels kwamen er vlekken door de verf heen.
nadeel van annie sloan/krijtverf is dat het zonder wax of onder de wax een vrij losse laag is. niet zo sterk als gewone verf. als je er later dus een andere kleur op wilt hebben dan zal je hem helemaal tot op het hout kaal moeten maken want verf pakt niet op annie sloan verf.
nou ja, pakt wel enigszins maar het word dan nog kwetsbaarder en laat snel los.
nog meer werk om het eraf te halen. met gewone verf is het een kwestie van ligt opschuren en er met een andere verf overheen gaan.
ik heb hier alle meubels alsnog helemaal kaal moeten maken zodat ik gewone verf erop kon doen. en geloof me, als daar wax of lak overheen zit dan krijg je dat er echt niet makkelijk vanaf -O-
wat een ellende was dat.
buurman schilder krijgt zeer regelmatig meubels aangeboden die geverft zijn met annie sloan achtige/krijtverf met waxlaag. die moet hij dan opnieuw schilderen. hij vervloekt het spul ondertussen :D

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:36

Als je de Annie Sloan verf te dik vind, kan je hem ook een beetje verdunnen met water ;) dan istie wat makkelijker smeerbaar en krijg je minder "strepen".

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 01:48

Tieme dan heb je het niet goed gedaan of je bent echt vreselijk lomp met je meubels. Hier alle meubels met Annie Sloan gedaan en ik kan rustig met de stofzuiger tegen meubels botsen oid, zonder dat er iets mee gebeurd. Alleen bijvoorbeeld hete bekers laten wel kringen achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:00

Maar shiloh, heb jij het dan gewaxt?