Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Liselot schreef:Wat ik de meest eerlijke manier vind is dat je beide eenzelfde deel van je salaris op een gezamenlijke rekening stort en dat daarvan de vaste lasten worden betaald.
Dus bijvoorbeeld beide de helft van het salaris storten en dan hou je de andere helft van je eigen salaris over als "zakgeld"
Liselot schreef:Wat ik de meest eerlijke manier vind is dat je beide eenzelfde deel van je salaris op een gezamenlijke rekening stort en dat daarvan de vaste lasten worden betaald.
Dus bijvoorbeeld beide de helft van het salaris storten en dan hou je de andere helft van je eigen salaris over als "zakgeld"
elenaMM77 schreef:ik vind mein und dein in een huwelijk een beetje raar..
immers, wat doe je dan als de vrouw een huisvrouw/huismoeder is?
In mijn ogen, gedurende een huwelijk is wat er binnenkomt geheel voor alle gezamelijke uitgaven.
De vaste lasten moeten betaald worden.
En wat er overblijft, daarvan wordt in overleg al het aanvullende betaald..
de sigaretten in mijn ogen, vallen onder de boodschappen..
stalling en voer, valt onder vaste lasten.
is er een keer weinig geld en moet de hoefsmid komen.. dan overleg je met elkaar of de hoefsmid nog twee weekjes kan wachten.. of dat het echt moet en dat je dan wat goedkoper boodschappen doet..
Ik houd er niet van om de lineaal langs zaken te leggen... 'jij hebt 5 euro meer uit gegeven aan lekkers of leuks, dus..'.
als het scheef gaat, dus al het geld gaat naar stal, of naar de kroeg waardoor de reserves te hard slink.. dan praat je erover met elkaar..
Want hoe gaan jullie dat anders straks doen met een gezin.. geld is verdeeld en dan heeft je kleine ineens een nieuwe broek nodig want bij het spelen is er een grote scheur in gekomen.. moet je dan weer zakgeld terug gaan halen bij je partner?
----
dat je met elkaar afspreekt dat je per maand 50-100 euro in je beurs steekt voor persoonlijke uitgaven die verder niet besproken hoeven te worden, dat vind ik nog tot daaraan toe..
wat drinken op of onderweg, snel even langs het ruiterhuis. Niet als zakgeld.. maar zodat je in je financiën als je dat scherp bij houd, gewoon als overig persoonlijk mooi rond kunt wegzetten en niet iedere euro hoeft te noteren.
Abercrombie schreef:Liselot schreef:Wat ik de meest eerlijke manier vind is dat je beide eenzelfde deel van je salaris op een gezamenlijke rekening stort en dat daarvan de vaste lasten worden betaald.
Dus jij zegt (voorbeeld)
Man 3000 netto
Vrouw 2500 netto
Man stort 1500 af
Vrouw stort 1250 af
2750 om alle lasten van te doen. De rest voor jezelf.

Abercrombie schreef:Liselot schreef:Wat ik de meest eerlijke manier vind is dat je beide eenzelfde deel van je salaris op een gezamenlijke rekening stort en dat daarvan de vaste lasten worden betaald.
Dus jij zegt (voorbeeld)
Man 3000 netto
Vrouw 2500 netto
Man stort 1500 af
Vrouw stort 1250 af
2750 om alle lasten van te doen. De rest voor jezelf.
verootjoo schreef:elenaMM77 schreef:ik vind mein und dein in een huwelijk een beetje raar..
immers, wat doe je dan als de vrouw een huisvrouw/huismoeder is?
In mijn ogen, gedurende een huwelijk is wat er binnenkomt geheel voor alle gezamelijke uitgaven.
De vaste lasten moeten betaald worden.
En wat er overblijft, daarvan wordt in overleg al het aanvullende betaald..
de sigaretten in mijn ogen, vallen onder de boodschappen..
stalling en voer, valt onder vaste lasten.
is er een keer weinig geld en moet de hoefsmid komen.. dan overleg je met elkaar of de hoefsmid nog twee weekjes kan wachten.. of dat het echt moet en dat je dan wat goedkoper boodschappen doet..
Ik houd er niet van om de lineaal langs zaken te leggen... 'jij hebt 5 euro meer uit gegeven aan lekkers of leuks, dus..'.
als het scheef gaat, dus al het geld gaat naar stal, of naar de kroeg waardoor de reserves te hard slink.. dan praat je erover met elkaar..
Want hoe gaan jullie dat anders straks doen met een gezin.. geld is verdeeld en dan heeft je kleine ineens een nieuwe broek nodig want bij het spelen is er een grote scheur in gekomen.. moet je dan weer zakgeld terug gaan halen bij je partner?
----
dat je met elkaar afspreekt dat je per maand 50-100 euro in je beurs steekt voor persoonlijke uitgaven die verder niet besproken hoeven te worden, dat vind ik nog tot daaraan toe..
wat drinken op of onderweg, snel even langs het ruiterhuis. Niet als zakgeld.. maar zodat je in je financiën als je dat scherp bij houd, gewoon als overig persoonlijk mooi rond kunt wegzetten en niet iedere euro hoeft te noteren.
Eens... Hier ook alles op den grooten hoop. Alles wat er in komt is van ons samen
pmarena schreef:Juist als je geen scheve gezichten wilt over uitgaven van de ander is het i-de-aal om lekker ieder een eigen rekening aan te houden naast de gezamelijk goed gevulde huishoud-rekening

Abercrombie schreef:@ElenaMM77 ik ben het met je eens. Ik hou ook niet van mein und dein.
Echter met paarden vind ik dat mijn man daar niet over kan beslissen. Hij heeft er niets mee en vindt het hoe dan ook veel te duur. Dus ik wil hem ook niet lastig vallen met de soms hoge kosten om daar over te overleggen. Ik spaar zelf voor die kosten en dat wil ik zo houden. Zelf betalen zelf beslissen.
En wat je omschrijft met de kapotte broek enzovoort dat zal nooit gebeuren. We hoeven niet elk dubbeltje om te draaien.
Brainless schreef:Hier is vanaf het begin alles op 1 hoop gegaan.
Van mijn mans salaris gingen de vaste lasten en van de mijne leefde wij.
Nu leven we (bijna) volledig van zijn salaris, en verdien ik er een klein beetje bij, maar dat gaat eigenlijk allemaal naar de extra kosten van de kinderen.

Abercrombie schreef:Brainless schreef:Hier is vanaf het begin alles op 1 hoop gegaan.
Van mijn mans salaris gingen de vaste lasten en van de mijne leefde wij.
Nu leven we (bijna) volledig van zijn salaris, en verdien ik er een klein beetje bij, maar dat gaat eigenlijk allemaal naar de extra kosten van de kinderen.
Is vaste laste dan ook boodschappen geld? Of bedoel je met leven boodschappen doen en kleding kopen van jouw salaris.
Sammie schreef:Youknowme schreef:Wij gooiden alles op 1 hoop maar in de praktijk is gebleken dat als we zijn salaris voor de vaste lasten en mijn inkomen voor de leuke dingen/extra houden we meer per maand overhouden.Ingekomen bedrag is t zelfde dus hoe kan dit dan?